Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Tvärbanan Gullmarsplan-Sickla udde
Trafiken är åter igång efter stopp i trafiken från kl 9.19 mellan Gullmarsplan och Sickla udde p g a trafikolycka.
Inställd avgång:
Sickla udde - Alvik kl 10.18.
Inskrivet 03-08-18 09:37 Uppdaterat 03-08-18 10:23 "
Någon som vet vad som hände denna gång? Vilken vagn var inblandad?
Hur allvarligt var det?
Nått måste ju göras för att förhindra dessa nedrans olyckor Tvärbanan råkar ut för just på denna del av linjen...
Nått måste ju göras för att förhindra dessa nedrans olyckor Tvärbanan råkar ut för just på denna del av linjen...
När Tvärbanan förlängdes till Sjöstaden var stoltheten stor bland planerarna, visst kan vi intergrera en spårväg i en ny stadsdel utan problem. Men att ge spårvägen sin självklara prioritet lyckades inte då man (som vanligt) också inte vill försvåra i onödan för biltrafiken. Det är alltför många korsningar mellan bil och spårvägstrafik vilket kunde begränsas. Likaså är det förödande för respekten att bussar kör i spåren. Bättre vore det med en gräsbesådd banvall som inte inbjuder till någon smitkörning/missförstånd och färre korsningar med biltrafiken.
Vet inte Tjockhultarna att alla trafikanter är skyldiga att lämna spårvagn fri väg? Precis som vi är skyldiga att lämna utryckningsfordon fri väg är det ju en enkel regel.
Vet inte Tjockhultarna att alla trafikanter är skyldiga att lämna spårvagn fri väg? Precis som vi är skyldiga att lämna utryckningsfordon fri väg är det ju en enkel regel.
I vissa lägen skulle det kanske vara bättre med gemensamma trafikregler för hela Europa. Nu verkar varje land ha sina egna specialiteter. Sveriges (och Schweiz) regel om att lämna företräde vid obevakade övergångsställen är obekant för många utländska besökare vilket märktes under sommartrafiken med många utländska fordon i rörelse. Dessa förare visste inte om att man skulle lämna företräde varför det uppstod en del otäcka händelser då även många fotgängare gör fel och är allmänt framfusiga.
Svenskar å andra sidan brukar t.ex. ha problem med cirkulationsplatserna i Frankrike där man ska lämna företräde till bilar som vill in i cirkulationsplatsen och inte tvärtom som här osv. Bilföraren i den nämnda olyckan var ju ryss och det är ju inte klart hur väl insatt han var i svenska trafikregler. Att det sedan inte är en juridiskt korrekt ursäkt är en annan femma. Alltså fram för samma regler på både bortaplan som hemmaplan så slipper man det bekymret.
Sedan finns det ju en hel drös med bilförare överlag som i princip "åker" bil fastän det är de som samtidigt framför den. För ett par år sedan när jag körde buss på Söderortsgaraget i Stockholm så blev jag påkörd bakifrån när jag stod still vid ett rödljus. Det var ingen speciellt kraftig smäll (snarare bara en snudd och inga direkta skador), men förarens uttalande var ganska komiskt. "Jag såg dig inte" När man missar en 2.55 meter bred och 3.10 meter hög buss som dessutom är målad i klarrött så vet jag inte om vederbörande kanske istället borde ha investerat i en cykel.
Även de olyckor som har inträffat med 22:an i Sjöstan verkar mera bero på att vissa människor inte ens skulle märka om nån red näck på en elefant bredvid dem. Detta då de inte verkar se vad som händer runt omkring dem i trafiken överlag utan man kör så att säga med skygglapparna på. Sedan beror säkert olyckorna i Sjöstan till viss del på att folk inte har vant sig vid spårvagnar i gatan. I Gröndal verkar det dock fungera ganska fint, men det kan nog delvis oxå bero på att det inte är lika omfattande trafik där som i Sjöstan.
Nåja, såg idag när jag åkte buss 71, att m,an hängt upp flaggspel överallt där vägen korsdar spårvägen. Så man ser ledningen bättre antar jag. Sjukt att det skall behövas...
Nått måste ju göras för att förhindra dessa nedrans olyckor Tvärbanan råkar ut för just på denna del av linjen...
När Tvärbanan förlängdes till Sjöstaden var stoltheten stor bland planerarna, visst kan vi intergrera en spårväg i en ny stadsdel utan problem. Men att ge spårvägen sin självklara prioritet lyckades inte då man (som vanligt) också inte vill försvåra i onödan för biltrafiken. Det är alltför många korsningar mellan bil och spårvägstrafik vilket kunde begränsas. Likaså är det förödande för respekten att bussar kör i spåren. Bättre vore det med en gräsbesådd banvall som inte inbjuder till någon smitkörning/missförstånd och färre korsningar med biltrafiken.
Vet inte Tjockhultarna att alla trafikanter är skyldiga att lämna spårvagn fri väg? Precis som vi är skyldiga att lämna utryckningsfordon fri väg är det ju en enkel regel.
Martin
Och hur "vet" man att det var en Tjockhultare inblandad i denna olycka
Är det inte en större möjlighet att en "bonde" som precis kom till stan, och inte sett en spårvagn tidigare, som var anledningen till olyckan.
Tjockhult = Namn på stockholm, myntat av icke stockholmare.
Tjockhultare = namn på stockholmare, myntat av icke stockholmare.
Jag har skrivit det förr:
Varför utesluta det ena eller det andra när man kan ha bägge!
Låt SB vara kvar. Kör höggolvvagnar, konverterade tunnelbanevagnar, på nuvarande sträckning med ändstation vid slussen. Hög kapacitet och långa tåg som kanske inte direkt passar i stan.
Låt TB gå genom Nacka centrum och anslut till SB för gemensam färd till Slussen där TB viker av på rampen som Rickard G har föreslagit för vidare färd till Centrum/Centralen.
På den gemensamma sträckan SB/TB anlägger man en eller två hållplatser som har både hög/låg plattform. Man sprider ombytena över flera plattformar och bör spara lite tid.
Kombinationen hög/låg plattform finns på flera ställen i världen, bl.a. i Stuttgart och i Ruhrområdet så det är ingen teknisk olösbarhet.
-Per
Kombinationen hög/låg plattform finns på flera ställen i världen, bl.a. i Stuttgart och i Ruhrområdet så det är ingen teknisk olösbarhet.
-Per
Ett annat bra exempel är Amsterdam där spårvägslinje 5 ut till Amstelveen delar bana med Sneltram-linjen söderut. Här är det kombinerade hög- och lågplattformar på linjen. Dessutom är ju Sneltram-vagnarna en sorts hybridfordon som dels går som vanliga tunnelbanetåg (med utfällda ramper vid dörrarna för att kompensera den smalare vagnsbredden) och dels samsas med spårvagnar i gatutrafik.