Häromdagen stod A30 306 ensam på spår 8 i Brommahallen, så jag tänkte att jag måste passa på och ta några bilder på den.
Det är inte varje dag som 306 okända ände står blottad.
Jag upptäcker att någon tycks ha löpt amok med yxa eller nåt liknande mot hytt B, nu var det visserligen länge sedan denna hytt gick som ledarhytt så antingen har det hänt ute på linjen eller så har det hänt i hallen.
Visserligen finns det en del som försöker köra "skiten" ur dom gamla vagnarna för att dom "tror" att det snabbare levereras nya A32, men att någon går så långt som att börja slå sönder vagnarna trodde jag aldrig, om det nu är nån ute på linjen eller i hallen
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
skulle gissa på hallen då det ligger
glasplitter på gejdern under samt lite blått på golvet på en av bilderna
Lyktan ligger ju inklämd vid "kofångaren" så någon har ju städat lite också.
eller syftar du mer på skadorna på kabeln
synd om folk försöker anordna "barmhärtighetsmord" på de gamla trotjänarna....
scotland_dan skrev:skulle gissa på hallen då det ligger
glasplitter på gejdern under samt lite blått på golvet på en av bilderna
Lyktan ligger ju inklämd vid "kofångaren" så någon har ju städat lite också.
eller syftar du mer på skadorna på kabeln
synd om folk försöker anordna "barmhärtighetsmord" på de gamla trotjänarna....
-Dan
Kan tänka mig att lyktan blivit krossad och att personalen i vagnhallen tagit ur insatsen och lagt den så i väntan på reparation, och silvertejpen på kabeln är mer vanligt än ovanligt på A30/B30, dom gamla höljena spricker efter många år i ur och skur så detta får väl räcka tills dödsdagen framför Hugo i Gladö.
Tänkte mer på de upprepade "huggen" i frontplåten och det stora hugget som tagit i kontaktkåpan t.v
Det ser inte ut som "normala" stenkastningar.
/a32
Hmm..
306 och 308 blev hem bogserade i måndags efter något general knas!
Sen hörde jag något om att kopplet hade gått sönder mellan dom två motorvagnarna!
Kan vara det som har hänt med 306an. Tydligen så hade en sprint gått sönder och lossnat.
Men då undrar man hur 308an ser ut, Om kopplet gav vika och dom två slog i varann borde ju 308an ha likadana skador?
Jaha. Det är därför samtliga 22 vagnar från vagnnr 401 till 422 var i trafik i tisdags eftermiddagsrusning, om det inte gick någon enkelvagn på tvärbanan. Det var nämligen två turer på nockebybanan med A32.
Om det nu var så så var det väl första gången på rätt många år som samtliga A32 (iallafall de innan nr 423) som finns i vagnhallen Bromma var i trafik vid ett och samma tillfälle...
mobillasse skrev:Hmm..
306 och 308 blev hem bogserade i måndags efter något general knas!
Sen hörde jag något om att kopplet hade gått sönder mellan dom två motorvagnarna!
Kan vara det som har hänt med 306an. Tydligen så hade en sprint gått sönder och lossnat.
Men då undrar man hur 308an ser ut, Om kopplet gav vika och dom två slog i varann borde ju 308an ha likadana skador?
OBS!! RYCKTE OBS!!
Det var ju också en teori Lasse, får väl kolla 308:an nästa gång och se!
Men visst ser det ut som upprepade slag mot fronten, tycker att kofångaren borde ha tagit mer stryk och dom slagit i varann och lite mer skrapmärken.
/a32
Konstigt odd! Senast ja kollade hade 418 inga A/B boggies! Vet inte hur dom fick ihop det!
Va inte 424 ute då? Dom hade ju en massa test på den här om dagen, tex radio.
Mm ja ska ner till bromma idag så ska spana om 308an gömmer sig nånstans!
Om jag ska våga mig på ytterligare en gissning (de tidigare gick ju inte så bra.....)
baserat från min tid jobbande i militären(där en liknande situation hände med liknande märken).
"yx"huggen ser lite runda ut. vidare så ser kontaktskon som är undanstoppad ut att ha lite märken
en möjlighet kanske i så fall är att kontakten vid färd har ramlat ner, hängt ock släpat efter, och studsat upp
och iom kabel, släng tilbaka in i fronten(notera att märken är bara på vänstersidan av fordonet).
kabelskadan jag syftade på var inte gaffa tejpen som ser ut att ha suttit där ett tag utan "sprickan" i kablen nere vid böjen
men det låter troligt att detta också bara ett ett ålderstecken.
Kabelhöljet brukar spricka upp i sömmen, och lagas med silvertejp, då det är den enda tejp som håller i ur och skur, skulle tro att den nedre skadan på kabelhöljet är ett sådant åldertecken.
Du kanske menar att den bränt hål på luckan samt slagit emot fronten under färd och lämnat dessa märken?
Om det är så saknas det ju brännskador på lacken och plåten
För jag tror inte att den gör sådan här skada själv efter att ha "lossnat".
Men jag är ingen expert , men det ska bli intressant att höra vad som egentligen hänt.... om man nu lyckas få reda på det.
/a32
Av skadorna på fronter och koppel framgår att vagnarna har slagit ihop med en sprint i. OBS att detta inte säger något om huruvida den andra sprinten hoppat ur, inte varit isatt eller av annan anledning upphört att fylla sin funktion. Jag skulle inte spekulera mer i det här utan att ha talat med de inblandade - men det är ju hur jag gör, det finns säkert andra sätt
daniel_s skrev:Av skadorna på fronter och koppel framgår att vagnarna har slagit ihop med en sprint i. OBS att detta inte säger något om huruvida den andra sprinten hoppat ur, inte varit isatt eller av annan anledning upphört att fylla sin funktion. Jag skulle inte spekulera mer i det här utan att ha talat med de inblandade - men det är ju hur jag gör, det finns säkert andra sätt
Precis så hade det hänt Daniel.
Fick en förklaring idag till vad som hänt.
Endast en sprint i under bogsering och olyckan var framme.
Men visst kan det sätta griller i huvudet på en, för skadorna kan lika gärna vara åsamkat av annat.
/a32
mobillasse skrev:Konstigt odd! Senast ja kollade hade 418 inga A/B boggies! Vet inte hur dom fick ihop det!
Va inte 424 ute då? Dom hade ju en massa test på den här om dagen, tex radio.
Mm ja ska ner till bromma idag så ska spana om 308an gömmer sig nånstans!
Hmm.. då var det nog så. Nån vagn på tvären måste ha gått med enkelvagn fast jag missade det.. synd!