Årstaberg!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Årstaberg!

Inlägg av Stefan Widén »

Man kan ju behålla nyvarande läga mot alvik och flytta det andra kommer inte ihåg exakt om det är en massa pelare eller bara berg. då blir gångvägen vägen något närmare till pendeltåget och man kanske t o m kan få ett tak eller motsvarnade. Nya läget bör ju hamna under järnvägen och då få naturligt väderskydd. Det viktiga är att vi hittar enkla och bra lösningar och sen har vi det fakto att vi använder visst utrymme gemensamt med andra trafikslag gör att vi ibland får konfliker i form av kollisioner. Se bara hur många busskrockar det är osv. Det gäller även att inte förstora upp problemen, som det ofta görs i samband med en händelse.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

A32 skrev:Helt rätt Björn, gammeltåget väntar på att köra från plattformen Årb (Årstaberg) norrut mot Liljeholmen.Den är fin den där boken som han gjorde, hoppas det kommer en del 2 :lol:

Om man nu flyttar plattformen tillbaks till sitt ursprungliga läge slipper VI iallafall springet, men bil/busstrafiken får kanske liten del av det på svärdlångsvägen, men står man vi ett rödljus och kör bil är det tusen gånger lättare att undvika en krock mellan bil och person.

Man kan också lätt lägga in i ATC´n att man krypkör över korsningen riktning Ård (Årstadal) tills det anses säkert för högre hastighet igen.
Man har betydligt bättre sikt och möjligheter att agera när man lämnat det gamla hållplatsläget.

Och du Odd, är inte den röda utfarten du ritat ungefär där den "gamla " vägen gick förr i tiden från Årstahållet?
Gillar den idèn oxå.

Och Sparkfot, det var faktiskt 3 Veolia radiobilar där som mest om jag inte såg helt fel, så mycket uppmärksamhet har vi inte fått på länge.

/a32 :wink:

Ojdå, City,Södra och bana 2s?
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Varför inte lägga plattformen mellan spåren i stället, med övergång i den västra änden? De som ska gå till/från pendeltåg/bussar kommer i så fall att korsa spåret framför ett stillastående tåg. Det kräver förstås att det ena spåret, förmodligen det norra, flyttas några meter.
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

djth skrev:Varför inte lägga plattformen mellan spåren i stället, med övergång i den västra änden? De som ska gå till/från pendeltåg/bussar kommer i så fall att korsa spåret framför ett stillastående tåg. Det kräver förstås att det ena spåret, förmodligen det norra, flyttas några meter.
Lägg gärna om cykelbanan också. Har sett rätt många tillbud när passagerare vinglar som höns ut från tågen och ut i cykelbanan!
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Jag håller med de skribenter som anser att norrplattformen borde flyttas tillbaka till ursprungliga läget.

Men om man generellt bygger om platsen genom att ta bort korsningen Svärdlångvägen och korsningen Åmänningevägen vid Årstafältet och istället anlägga en ny korsning mitt i mellan dessa två fast planfritt så löser man en del problem. Bussarna får något längre att köra men man ökar framkomligheten för alla, inklusive vägtrafiken, rejält genom att man får bort de långa väntetiderna vid signaler.

En skiss:
Bild
Mörkrött streck är den nya vägsträckningen och mörkgrönt är den nya spårsträckningen. Man rätar samtidigt ut kurvan in mot Årstafältet en aning vilket borgar för högre hastighet.

Då kan man kanske flytta söderplattformen en 20-30 meter norrut och en enkel gångfälla mellan plattformarna och ny norrplattform omedelbart efter, ungefär som i Linde, och trafikanterna behöver inte gå/springa så långt till/från pendeltågen och bussarna. Se svarta streck på skissen.

Va säger ni...
Vi säger att du krånglat till det utan att lösa problemet.
För du har inte minskat gångtrafiken över spåren - där ligger problemet.
(Dessutom har du väl i ditt förslag lagt om spårvägen på ett par hundra meter samt byggt en ny väg. Dom pengarna kan användas betydligt mer konstruktivt.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:Man kan ju behålla nyvarande läga mot alvik och flytta det andra kommer inte ihåg exakt om det är en massa pelare eller bara berg. då blir gångvägen vägen något närmare till pendeltåget och man kanske t o m kan få ett tak eller motsvarnade. Nya läget bör ju hamna under järnvägen och då få naturligt väderskydd. Det viktiga är att vi hittar enkla och bra lösningar och sen har vi det fakto att vi använder visst utrymme gemensamt med andra trafikslag gör att vi ibland får konfliker i form av kollisioner. Se bara hur många busskrockar det är osv. Det gäller även att inte förstora upp problemen, som det ofta görs i samband med en händelse.

/Stefan
Det handlar inte om att förstora problem, det handlar om att kritisera en misslyckad terminalutformning som är livsfarlig. Om vi nu ska jämföra med busstrafiken i Årsta så ta en titt på Gullmarsplan. Inte behöver resenärerna springa framför bussarna där? Jag kan inte se att vi behöver acceptera en sämre lösning vid Årstaberg bara för att det är spårvagn - vilket väl är det du menar med "det fakto att vi använder visst utrymme gemensamt med andra trafikslag gör att vi ibland får konfliker i form av kollisioner"?

/TKO
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Självklart skall man vid varje hållplats mm få till en så bra lösning som möjligt. Storleken på hållplatsen avgör ex om den skall va planfri eller ej. När det gäller samtrafik och risken för insidenter så gäller det generellt. Vi ska givetvis jobba på att hitta bra lösningar som minska alla olyckor.

Poängen med mitt budskap är att genom att verkligen tänka till komma fram till en lösning som funkar praktiskt men även ekonomiskt. Det går säker att rita ett tjusigt diagram på förhållande mellan minska de olyckor och satsade kronor.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:Självklart skall man vid varje hållplats mm få till en så bra lösning som möjligt. Storleken på hållplatsen avgör ex om den skall va planfri eller ej. När det gäller samtrafik och risken för insidenter så gäller det generellt. Vi ska givetvis jobba på att hitta bra lösningar som minska alla olyckor.

Poängen med mitt budskap är att genom att verkligen tänka till komma fram till en lösning som funkar praktiskt men även ekonomiskt. Det går säker att rita ett tjusigt diagram på förhållande mellan minska de olyckor och satsade kronor.

Stefan
Vid närmare eftertanke håller jag med dej!

/Thomas
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Man kan ju behålla nyvarande läga mot alvik och flytta det andra kommer inte ihåg exakt om det är en massa pelare eller bara berg. då blir gångvägen vägen något närmare till pendeltåget och man kanske t o m kan få ett tak eller motsvarnade. Nya läget bör ju hamna under järnvägen och då få naturligt väderskydd. Det viktiga är att vi hittar enkla och bra lösningar och sen har vi det fakto att vi använder visst utrymme gemensamt med andra trafikslag gör att vi ibland får konfliker i form av kollisioner. Se bara hur många busskrockar det är osv. Det gäller även att inte förstora upp problemen, som det ofta görs i samband med en händelse.
djth skrev:Varför inte lägga plattformen mellan spåren i stället, med övergång i den västra änden? De som ska gå till/från pendeltåg/bussar kommer i så fall att korsa spåret framför ett stillastående tåg. Det kräver förstås att det ena spåret, förmodligen det norra, flyttas några meter.
Låter som hyfsade lösningar, båda två. Ett problem är cykelbanan! Sikten blir sämre med ett övergångsställe nära järnvägsviadukten!

Hela området är rörigt i dag. Folk genar över bussterminalen. Cyklister och fotgängare använder varandras utrymme. Och cyklisterna anpassar förstås inte hastigheten efter situationen!

Signalen för fotgängare visar väl rött hela tiden som det står ett tåg vid södra plattformen? (Tåg i riktning Sickla udde.) Har då tåget öppna dörrar så känns det inte motiverat att vänta! Men det gäller att ha stenkoll på tåg i andra riktningen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Mycket intressant diskussion måste jag säga. Jag bor själv i området och åker både mycket tvärbana och pendeltåg från Årstaberg. Bland mina kollegor på mitt förra jobb på Stora Essingen fanns många som bytte där dagligen.

Jag har identifierat en väldigt liten åtgärd som jag tror skulle kunna göra stationen säkra på kort sikt.

På plattsformen i riktning mot Sickla Udde finns en väntekur som är placerad långt fram på plattformen. Under rusningen när många ska kliva av och på tåget så blir det extremt trångt vid kuren, eftersom passerfri bredd bara blir drygt en meter. Detta hinder stressar upp passagerare i båda riktningar (och säkert även föraren eftersom att omlastningen tar längre tid och det där med blir mer förseningar). Genom att flytta den kuren skulle stressen minska och fram för allt fler (i princip alla av dem som har bråttom) skulle hinna ta sig bort från plattformen innan det är dags för tåget och åka.

På lång sikt ser jag bara en rimlig lösning, och det är att man ska kunna ta sig direkt från spårvagnen till pendeltåget. Exakt hur detta ska gå till har jag inget svar på. Men det måste lösas. Det handlar också om restid. Om man under rusningen åker från Årstadal och ska byta till pendeltåg in mot stan, så har man ett pendeltåg ca var 5e minut. Om det tar ca 3 minuter att gå från tvärbaneperrongen till pendeltågsperrongen så innebär det att i över 50 % av fallen missar man ett tåg in mot stan pga att det är för långt att gå på stationen.

/Calipo
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Att flytta kuren vore en enkel åtgärd. Om det blir så mycket bättre som du säger så är det nästan pinsamt att det inte är gjort.
Calipo skrev:Om det tar ca 3 minuter att gå från tvärbaneperrongen till pendeltågsperrongen så innebär det att i över 50 % av fallen missar man ett tåg in mot stan pga att det är för långt att gå på stationen.
/Calipo
Här kan jag bara säga: Då får man ta nästa tåg. Och komma fem minuter senare fram. Det kan inte spela så stor roll - även om det för många stockholmare är en stor prestigeförlust att missa ett tåg/en buss/etc. Kommer någon nu att påstå "Jamen tänk om man ska åka vidare med fjärrtåg på Centralen" - vilket jag har för mig att jag har sett - så borde man tänkt på det innan och åkt hemifrån lite tidigare.
Annars håller jag med: Det borde vara direktförbindelse mellan tvärbanans perrong(er) (Parentesen antyder att möjligheten finns till en perrong också - mellan spåren) och pendeltågets hall.
Professionell tyckare
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Kantorn skrev:Här kan jag bara säga: Då får man ta nästa tåg. Och komma fem minuter senare fram. Det kan inte spela så stor roll - även om det för många stockholmare är en stor prestigeförlust att missa ett tåg/en buss/etc. Kommer någon nu att påstå "Jamen tänk om man ska åka vidare med fjärrtåg på Centralen" - vilket jag har för mig att jag har sett - så borde man tänkt på det innan och åkt hemifrån lite tidigare.
Såklart bör människor lära sig åka i tid hemifrån. Men faktum kvarstår att den långa bytestiden gör att man får en resetid på 25 minuter istället för 20 minuter, vilket faktiskt gör skillnad för människor. Att förkorta restiden med kollektivtrafiken har ett starkt egenvärde.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur trångt är det här? Är det över huvud taget möjligt att flytta den södra plattformen så att den ligger väster om den norra plattformen?

När det gäller signalerna så finns det väl inte mer att säga än vad som redan sagts...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Calipo skrev:
Kantorn skrev:Här kan jag bara säga: Då får man ta nästa tåg. Och komma fem minuter senare fram. Det kan inte spela så stor roll - även om det för många stockholmare är en stor prestigeförlust att missa ett tåg/en buss/etc. Kommer någon nu att påstå "Jamen tänk om man ska åka vidare med fjärrtåg på Centralen" - vilket jag har för mig att jag har sett - så borde man tänkt på det innan och åkt hemifrån lite tidigare.
Såklart bör människor lära sig åka i tid hemifrån. Men faktum kvarstår att den långa bytestiden gör att man får en resetid på 25 minuter istället för 20 minuter, vilket faktiskt gör skillnad för människor. Att förkorta restiden med kollektivtrafiken har ett starkt egenvärde.
Medhåll, 3 minuters gångväg mellan plattformerna/hållplatserna för två spårsystem som korsar varandra planskiljt är uselt.

Hur tänkte man när pendeltågstationen byggdes på ett sådant sätt att det inte ens verkar vara möjligt att bygga om till en ö-plattform för spårvägen med trappa upp till pendeltågen?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Det bästa är naturligtvis om man kan få bort den korsande gångtrafiken, eller åtminstone slippa en signal som visar rött hela tiden om jag förstår det hela rätt. Men det är dyrt och krångligt att få till en optimal lösning.

Det är nu många år sen jag bodde i Årsta, över nio faktiskt, och jag har inte hängt med i hur man byggt om i samband med att pendeln fick sin station därstädes, men jag undrar om man inte kunde förbättra trafiksituationen något på detta vis:

:arrow: En plankorsning för gående över spåren i norra änden av plattformen, med gångfälla. :arrowl:

Fördelar som jag ser: Billig enkel kortsiktig lösning som ger kortare gångväg till pendeln, samt att man minskar antalet trafikslag i samma korsning. Gående behöver inte samtidigt oroa sig för både spårvagnar, bilar och bussar. Dessutom behöver inte gående vänta vid en röd signal i flera minnuter.
Nackdelar: Trafikanterna måste fortfarande korsa spårvägen i plan, dessutom drabbas spårvägen av korsande trafik i plattformarnas bägge ändar.

Ni som är mer uppdaterade i situationen kan säkert göra ner detta förslag snabbt och enkelt. Det ser jag fram emot.

Kristofer
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

I tidigare inlägg nämndes den hindrande väntkuren på södra plattformen. Även på norra plattformen finns hinder, främst tappan från bussterminalen. Denna trappa skjuter ut såpass mycket på plattformen att det blir köbildning av resenärer. Kanske inget _stort_ säkerhetsproblem, men generellt är det väl bra om man kan undvika att hela utrymmet mellan spårvagnen och staketet på vissa delar av plattformen är helt fullt av trafikanter. Dessutom blir passagerare som skall byta till pendeltåg fördröjda helt i onödan.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar