Inte alltid man får med alla önskemålen, bättre framkomlighet i Brunnsparken, exempel:
Alla linjer upp mot Avenyn går BP Södra Hamngatan, L3, L4 & L7 och alla linjer via Domkyrkan via BP Norra Hamngatan, L1, L2/L13, L6 (växel saknas), L9 & L11. På så sätt behöver inte alla linjer korsa varandra, endast L5 & L10.
Som det är idag behöver L1, L2/L13, L3, L5, L6, L10 korsa låsa hela korsningen plus att hållplatsläget C & D (Norra Hamng) ska serva 3 linjer, L3, L9 & L11 medan E & F (Södra Hamng) ska serva 6 linjer, L1, L2/L13, L4, L6, L7 & L11.
Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?
Fram för spår mot framtiden...
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?
Eller så låter man L8 fortsätta gå som den gör idag och lägger över en av L4 eller L9 till att gå via Redbergsplatsen också. Innebär dock längre restid till Angered för många. Byta ändhållplatser i nordost låter som en bra idé.hej skrev:Problemet blir väl hur man får ut L8 till snabbspåret utan att förlänga restiden.Martin Bernandersson skrev:L8 borde gå via snabbspåret och antingen L4 eller L9 borde gå via Redbergsplatsen. På så vis får Ejdergatan en linje som går kortaste vägen till Drottningtorget. Dessutom borde antingen L7 eller L11 gå via Redbergsplatsen så att Bergsjön och Redbergsplatsen får en direktlinje och att det blir så smidigt som möjligt för Bergsjöbor att åka till Östra Sjukhuset (byte vid Redbergspl.).
Antingen så får den krångla sig runt Eggers eller så får man bygga nytt spår någonstans. Bergsjön-Redbergsplatsen skulle kunna lösas om L7 och L6 byter ändhållplatser med varandra i Nordöst. L6 Bergsjön och L7 Kortedala.
Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?
Alla har faktiskt inte mobiler, och även om man har det så kostar det pengar att surfa på dom.flanders skrev:Varför använder du inte din mobil och går in på mobil.vasttrafik.se? Där kan man kolla upp nästa avgång från valfri hållplats. Finns även en Wapvariant om din telefon är av äldre modell. Betydligt billigare än att man ska installera realtidsdisplayer i alla fordon dessutomM_M skrev: Jag vill verkligen att man i fordonen har realtidsdisplayer som visar alla avgångar för nästa hållplats.
Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?
Jepp, 2-3 öre per gång man kollar nästa tur via wapvarianten, en rent hiskelig summa...MartinW skrev:
Alla har faktiskt inte mobiler, och även om man har det så kostar det pengar att surfa på dom.
och har man ingen mobil är man nog inte typen som har akut behov av att veta när nästa vagn går heller.
Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?
Michael skrev:Ny länk till "ny" K2020 rapport:
http://www.gr.to/download/18.4586cab911 ... +jun08.pdf
gr.to?!?
Kan inte nån sätta stopp för de som ritar stora och säkert dyra glastakbyggnader i anslutning till hållplatserna, samtidigt som man tycker att själva hållplatserna i stort sett ska sakna väderskydd. Dumma dom som vill ha så! Bygg mittenbyggnaden om den är åtminstone nära på självfinansierande, låt annars bli, men lägg framförallt resurser på vettiga väderskydd över hållplatserna. På en stor bytesplats så ska det gå att byta utan att bli ens fuktig även om det ösregnar/toksnöar!
Hur ska kollektivtrafiken kunna övertyga folk att låta bli att köra bil om man tvingas leva med att bli dyngsur/nedsnöad lite här och var längs resan?