Det skulle möjligen vara av intresse att Metrolinks tågtrafik är upphandlad, och körs av
Veolia Transportation.
kildor skrev:Vad jag kan utläsa av ett inlägg på ett annat forum så tycks det inte finnas något ATC-liknande system på sträckan (annars borde olyckan naturligtvis inte ha ägt rum). Är det ovanligt med den typen av säkerhetssystem i USA?
http://www.railroad.net/forums/viewtopi ... 60&t=54858
ATC har man vanligtvis
inte på s k
Class I railroads i nordamerika. Jag vet inte om just denna bana (Ventura County Line) ägs av
UP eller Southern California Regional Rail Authority (många långa sträckor av järnvägsbana i Los Angeles som tidigare ägdes av järnvägsbolagen UP eller
BNSF (eller deras föregångare
ATSF,
SP osv) har köpts upp av
SCRRA, fast järnvägsbolagen har kvar s k
trackage rights på dessa sträckor för sina godståg.
Vi vet ju inte vad orsaken till denna olycka i Chatsworth (USAs haverikommission,
NTSB, kommer att utreda), men jar kommer ihåg den svåra och blodiga olyckan ca 10 km från min bostad i Silver Spring, Maryland år 1996, då ett
MARC lokaltåg kolliderade med ett snälltåg, Amtraks
Capitol Limited på
en bana som (då och nu) ägs av
CSX. I
NTSBs rapport skrevs, bl a:
The signal system functioned as designed.
The MARC train 286 engineer apparently forgot the signal aspect, which required him to be prepared to stop at Georgetown Junction, due to interference caused by various events, including performing an unscheduled station stop, that occurred between the presentation of the APPROACH aspect at signal 1124-2 and the STOP signal at Georgetown Junction.
The Federal Railroad Administration reliance on the need for increased vigilance of wayside signals and special actions in operating rules, such as the crew communication rule of emergency order 20, does not adequately safeguard the public.
Had a train control system that could utilize the cab signal equipment on the Maryland Rail Commuter cab control car been a part of the signal system on the Brunswick Line, this accident may not have occurred.
A fully implemented positive train separation control system would have prevented this accident by recognizing that MARC train 286 was not being operated within allowable parameters, based on other authorized train operations, and would have stopped the train before it could enter into the unauthorized track area.
Varför har man inte ATC på dessa banor? Dett är ett politiskt problem, och orsaken ligger med Republikanska partiet, som automatiskt sätter sig imot förslag som skulle kosta stora bolag i landet pengar.
NTSB har
länge rekommenderat:
Facilitate development and implementation of positive train control systems that include collision avoidance
och
Require implementation of positive train control on main line tracks, giving priority to high-risk corridors where commuter and intercity passenger railroads operate.