Hej. Jag skulle behöva få text i en halvcirkel vänd neråt, har ni några tips? Jag har inte Photoshop eller Word utan Gimp, Paint och Wordpad.
Tack på förhand.
Böjd text
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Böjd text
Wordart i word funkar väl?
Om man nu har Word (vilket inte var fallet här...)
Open Office har det verktyg du söker, sök på Fontwork icons i hjälpfunktionen. Det är bara att ladda ned programmet och köra, det tar en liten stund men det är en engångsinvestering i tid.
Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Något i den här stilen?

I så fall har jag fått en instruktion från ett annat forum hur man gör det i the GIMP:

I så fall har jag fått en instruktion från ett annat forum hur man gör det i the GIMP:
Finns det inte en "text along path"-knapp i textverktyget?
Jo. Använda Path-verktyget (B) för att definiera den kurva du vill ha, ta sedan Text-verktyget (T), skriv in din text, och tryck på
knappen "Text along Path". Slutligen använder du antingen Edit/Stroke Path om du vill ha en outline, eller Select/From path + Bucket Fill om
du vill ha texten ifylld.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.