Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?

Inlägg av M_M »

Martin skrev:
Stefan_Brännström skrev:Skulle det inte kunna funka rätt bra om man drog en ny linje genom Toltorpsdalen?

L12, Mölndal - Sahlgrenska Östra - Medicinaregatan - Chalmers - Grönsakstorget - Brunnsparken och vänder vid Centralstationen, kanske?

Det skulle lösa Chalmers - Grönsakstorget sträckan, och man kan ju fråga sig om det är nödvändigt med L7 och L8 via Sahlgrenska med denna L12 på plats.

Man kanske kunde dra L7 via Annedal istället, låta den nå sin nuvarande sträckning igen vid Vasaplatsen, sen skulle man kanske köra L8 heltid istället, och ev. dra ner på L2:s turtäthet så det inte blir onödigt tättrafik i Annedal...
Jag trodde tråden handlade om nya linjer på befintligt nät. Diskuterar vi nya sträckningar kan en ny linje kanske trafikera Norra älvstranden-Drottningtorget-Gamlestadstorget-Bellevue och kanske upp till Aprilgatan, då den hållplatsen har möjlighet att vända två linjer.
Om vi ändå är inne på nybyggda spår så finns det också planer på att bygga nya spår rakt österut från Bellevue till en kommande "förtätning" av Utby-trakten (jag minns inte exakt hur planerna ser ut, det finns något om detta på kommunens hemsida om jag inte minns galet, jag minns dock till 100% att det kom papper om det här i brevlådan åtminstone hos de som bor i Kortedala kommundel). Denna utbyggnad kan utgöra en östra del av en sådan linje.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

flanders skrev:
M_M skrev: Jag vill verkligen att man i fordonen har realtidsdisplayer som visar alla avgångar för nästa hållplats.
Varför använder du inte din mobil och går in på mobil.vasttrafik.se? Där kan man kolla upp nästa avgång från valfri hållplats. Finns även en Wapvariant om din telefon är av äldre modell. Betydligt billigare än att man ska installera realtidsdisplayer i alla fordon dessutom :)
Ett av de större skälen erkänner jag är att telefonen är så kass, styrpinnen på en k700i är väl inte känd för att fungera sådär jättebra när telefonen varit med ett tag men i övrigt funkar helt okej :oops: :oops:

Ett mer allmängiltligt skäl är att jag har inte funnit något sätt att bokmärka de olika hållplatserna var för sig. (Det kan förvisso bero på att jag inte precis gjort några helhjärtade försök).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
leifd skrev:Annars så äre en god idé att stressa av lite. Kör man livet i det där tempot, så leder de bara till elände längre fram. Ta det lite lugn, ta en tidigare vagn så finns det gott om tid.
(Och tyvärr är detta något som lyser igen på fler och fler av er alla som skriver på detta och systerfoumen, att era liv tycks gå på högvarv, med sekundpassning hela tiden. Ta och tänk igen om det verkligen är värt de hälsorisker detta medför.)
M_M skrev:Gäller det resonemanget även för folk som springer en motionsrunda? :wink:
Svar JA !
Skönt att även motionärerna fick samma känga iaf :wink:
leifd skrev:
M_M skrev:Seriöst, man kan göra saker snabbt utan att stressa. Jag erkänner att överdrev när jag skrev "hysteriskt" om bläddrandet.
Det gjorde du ja, men visst, vad är vitsen att bläddra i en tidtabell i en stor stad där de flesta turer gå så tätt som de gör. DET är stressat beteende tycker jag.
Jag tycker snarast tvärt om, vid mindre orter så finns det ofta bara ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B så det finns ändå inget spännande att hitta i tidtabellen.
leifd skrev:Man kommer ju alla fall inte fram som de står där, utan de blir när fordonen lyckats stånga sej fram.
Fast just i det här exemplet så har de flesta bussarna som går från centralen och vidare mot hissingen ställtid/startpunkt invid centralen, så de går oftast väldigt exakt på angiven tid.
leifd skrev:
M_M skrev:Men, oavsett om man väljer att åka tidigare eller kommer fram senare så hjälper detta 'ta det lugnt' inte ett dugg mot att behöva vistas utomhus i ruskväder vilket man delvis slipper om man snabbar på sina byten. Göteborg är staden där det verkligen blir KALLT på vintern, eftersom det trots minusgrader ofta blåser isande fuktig vind... (Min upplevelse är att -10 i Göteborg känns kallare än -25 i Örebrotrakten).
Har du aldrig hört uttrycket "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder !". Om inte fundera på det. Trivs du nu inte där du bor, pga det du kallar dåligt väder, så får du väl fundera på att göra nått åt saken kanske. Annars kanske man kan föreslå att åka egen bil eller nått sånt.....
Jo, jag har hört det rätt många gånger och det är ett av skälen till att jag föredrar att bo i större städer.

Jag gör iaf något åt saken, jag tjatar ganska ofta om bättre väderskydd i diskussionerna här :wink:

Egen bil ur vädersynpunkt är lite överreklamerat i större städer. Ofta är det hyffsat långt att gå mellan en ledig parkeringsplats och var man nu ska till/från, och bilen är ofta kall när man kliver in i den... däremot om man bor i glesbyggden så är bilen ett mycket trevligt alternativ.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Mest angeläget just nu är att få Skeppsbrolänken klar. Då bör man låta ettan och nian gå den vägen samt även låta nian och elvan byta ändstation i väster. Motivering: Det ger kortare restid till Tynnered och Saltholmen, som är de ändstationer som har längst restid till centrum. Linnégatan och Karl Johansgatan har två linjer var. Därför är det lämpligt att en går via Skeppsbron och en via Parkgatan.
hej

Inlägg av hej »

Min önskelista :D
1 Vallhamra-Redbergsplatsen-Centralstationen-Brunnsparken-Skeppsbron-Järntorget-Linnéplatsen-Tynnered
2 Lundby (Eketrägatan)-Nordstan-Centralstationen-Skånegatan-Krokslätt
3 Frölundaborg(Marklandsgatan)-Majorna-Järntorget-Vasaplatsen-Valand-Centralstationen-Redbergsplatsen-Kålltorp
4 Rannebergen-Angered-Gamlestadstorget-Centralstationen-Valand-Korsvägen-Mölndal
5 Östra Sjukhuset-Torp-Korsvägen-Valand-Brunnsparken-Nordstan-Länsmansgården
6 Kortedala-Gamlestadstorget-Redbergsplatsen-Skånegatan-Korsvägen-Sahlgrenska-Järntorget-Skeppsbron-Lilla Bommen-Länsmansgården
7 Tynnered-Marklandsgatan-Sahlgrenska-Vasaplatsen-Valand-Brunnsparken-Centralstationen-Redbergsplatsen-Gamlestadstorget-Kviberg
8 Frölunda-Marklandsgatan-Sahlgrenska-Korsvägen-Skånegatan-Redbergsplatsen-Gamlestadstorget-Angered
9 Saltholmen-Kungsten-Majorna-Järntorget-Skeppsbron-Brunnsparken-Centralstationen-Gamlestadstorget-Angered
10 Guldheden-Vasaplatsen-Valand-Brunnsparken-Lilla Bommen-Biskopsgården
11 Kungsten-Ekedal-Järntorget-Skeppsbron-Brunnsparken-Centralstationen-Gamlestadstorget-Bergsjön
13 Högsbotorp-Marklandsgatan-Sahlgrenska-Korsvägen-Skånegatan-Centralstationen-Brunnsparken-Grönsakstorget-Vasaplatsen-Annedal-Slottskogen(Linnéplatsen)
14 Brämaregården-Nordstaden-Centralstationen-Gamlestadstorget-Bergsjön
15 Sannaplan-Ekedal-Järntorget-Grönsaktorget-Brunnsparken-Lilla Bommen-Eketrägatan-Bräcke-Eriksberg-Lindholmen
16 Billdal-Hovås-Järnbrott-Marklandsgatan-Sahlgrenska-Vasaplatsen-Grönsakstorget-Brunnsparken-Lilla Bommen-Lindholmen-Eriksberg
17 Lindholmen-Nordstaden-Centralstationen-Redbergsplatsen-Härlanda-Östra Sjukhuset
18 Backa-Brunnsbo-Lilla Bommen-Brunnsparken-Valand-Korsvägen-Johanneberg
19 Backa-Brunnsbo-Nordstaden-Brunnsparken-Grönsakstorget-Vasaplatsen-Medicinaregatan-Toltorp-Bifrost-Mölndal
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Håller med Harald. Egentligen är Skeppsbron viktigare än Viktoriabron som pågår nu.....

I övrigt anser jag att följade projekt bör prioriteras:

Ersatt Göta Älvbro
Ny bro Nedströms Göta Älvbron.
Spårväg Frihamnen-Norra Älvstranden
Spårväg Hjalmar Brantingsplatsen-Körkarlens gata med anknytning till Kvillegaraget som byggs om till spårvägsdepå.
Spårväg Slottsskogsvallen-Askim längs g:a Säröbanan
Spårväg Bellevue-Utbynäs
Spårväg Hjalmar Brantingsplatsen-Tuve
Spårväg genom det nya Gullbergsvass inkl "Operalänken"

Med undantag för Gullbergsvass är länkarna på fastlandssidan i huvudsak till för att ordna nya ändstationer för de linjer som tillkommer vid utbyggnaden på Hisingen. I huvudsak har stråk valts som kan utvecklas till bra kollektivstråk.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Rensa i linjenätet och gör det mer lättbegripligt, kanske max 7-8 linjer och den viktigaste bort med bussarna ur spåren!

Räta ut skarpa kurvor som:
Västra-Södra Hamngatan (lägg spåren via Norra Hamngatan),
Avenyn-Engelbrekts-Södra Vägen (lägg spåren fr Kungsportsplatsen via Södra vägen),
Redbergsvägen-Svingeln,
Snabbspårets anslutning in mot Centralen (rak linje fr GP-huset mot Centralen/Drottningtorget),
Backen upp mot Härlanda från Redbergsplatsen,
Korsningen Bangatan/Fjällgatan,

alt. 1 tunnel från:
Redbergsplatsen-Linneplatsen/Kungsten och Frihamnen-Korsvägen/St Sigfridsplan,

Lägg ner hållplatserna:
Ättehögsgatan,
Positivgatan,
Ostindiegatan,
Klintens väg,
Lana,
Väderilsgatan,
Sälöfjordsgatan,
Frihamnen,
Lilla Bommen (flytta L5 via Nordstan),
Liseberg,
Bäckeliden,
Bögatan,
Nymånegatan,
Medicinaregatan,
Ekedal alt. Godhemsgatan,
Sannaplan,
Berga,
Roddföreningen,
Önskevädersgatan,
Mildvädersgatan.

Slå ihop hållplatserna i nytt läge:
Härlanda-Stockholmsgatan under namnet Härlanda,
Centralen-Brunnsparken under namnet Centralen,
Domkyrkan-Grönsakstorget under namnet Grönsakstorget,
Prins-Olivedalsgatan under namnet Skansen Kronan,
Briljant-Smaragdgatan under namnet Korsåsen,
Sanatorie-Solrosgatan under namnet Poppelmansgatan,
Vasa/Viktoriagatan-Vasaplatsen under namnet Vasaplatsen,
Krokslätts torg-Krokslätts fabriker under namnet Krokslätt,
Lackarebäck-Mölndals sjukhus under namnet Mölndals sjukhus,
Vågmästareplatsen-Hjalmar Brantingsplatsen under namnet Hjalmar Brantingsplatsen,
Welander-Töpelsgatan under namnet Kärralund,
Kviberg-Beväringsgatan under namnet Kviberg,
Kapellplatsen-Chalmers under namnet Landala,
Kungsten-Nya Varvet under namnet Kungsten,
Brunns-Seminariegatan under namnet Nilssonsberg,
Fjällgatan-Majvallen under namnet Dahlströmsgatan,

Flytta hållplatserna:
Mariaplan till Älvsborgsplan men behåll namnet,
Handelshögskolan ner mot Vasagatan,

Nya hållplatser:
Alekärr (g:a Göfab Gamlestaden),

På önskelistan:
Ersatt Göta Älvbro
Spårväg Hjalmar Brantingsplatsen-Norra Älvstranden vidare mot Volvo Torslanda(förbered länk mot Björlanda)-Torslanda-Lilla Varholmen,
Spårväg Hjalmar Brantingsplatsen-Backa-Kärra-Gerrebacka och mot Kungälv,
Spårväg Slottsskogsvallen-Askim-Brottkärr-Skintebo mot Snipen,
Spårväg Hjalmar Brantingsplatsen-Bjurslätt-Tuve,
Spårväg genom det nya Gullbergsvass inkl "Operalänken",
Spårväg Hjällbo-Olofstorp-Gråbo och mot Sjövik,
Spårväg Hjalmar Brantingsplatsen-Kvilleängen-Lillhagen-Skogome,

Signalsäkra sträckan
Bellevue-Bergsjön,
Wieselgrensplatsen-Varmfrontsgatan,

Växelkontrollsignaler vid:
Marklandsgatan samtliga riktingar,
Redbergsplatsen samtliga riktingar,
Godhemsgatan samtliga riktingar,
Vagnhallen Majorna samtliga riktingar,
Älvsborgsplan samtliga riktingar,
Olivedalsgatan fr Linnépl,
Vasa/Viktoragatan samtliga riktingar,
Vasaplatsen samtliga riktingar,
Långedrag slingan,
Härlanda slingan,
Väderilsgatan slingan,
Kungsten slingan,
Linnéplatsen slingan,
St Sigfridsplan slingan,
Eketrägatan slingan,

Förläng spårvägen från:
Opaltorget-Åkered-Fiskebäck,
Mölndals centrum-Åbro-Peppared-Kållered-Stretered-Lindome,
Mölndals centrum-Solängen-Eklanda,
Dr Sydowsgata-Toltorpsdalen-Mölndals centrum-Rävekärr,
St Sigfridsplan-Skår-Kallebäck-(g:a Boråsbanan när denna bygg om via Mölndal) Pixbo-Mölnlycke-Landvetter-Hindås,
Munkebäcktorg-Björkekärr-Östra sjukhuset-Vallhamra torg-Björndammen-Furulund,
Kaggeledstorget-Fräntorp-Sävedalen-Partille(Allum)-Anneberg(Oluff Nilssons väg)-Jonsered,
Angereds centrum-Gårdsten-Lövgärdet,
Länsmansgården-Klara-Östergärde-Volvo Tuve-Steneby(när nya sportcentrat byggs),
Senast redigerad av Michael den fredag 12 september 2008 13:55, redigerad totalt 5 gång.
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Mest angeläget just nu är att få Skeppsbrolänken klar. Då bör man låta ettan och nian gå den vägen samt även låta nian och elvan byta ändstation i väster. Motivering: Det ger kortare restid till Tynnered och Saltholmen, som är de ändstationer som har längst restid till centrum. Linnégatan och Karl Johansgatan har två linjer var. Därför är det lämpligt att en går via Skeppsbron och en via Parkgatan.
Men hur motiverar du bytet mellan 9 och 11? Det spelar väl ingen roll vilken av dem som går till Saltholmen så länge som den som just går till saltholmen går den snabba framtida vägen Brunnsparken-Järntorget, eller?

Om man byter plats på L11 och L9 så behöver också nattnätet justeras. Hur bör det i så fall se ut?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Michael skrev:Rensa i linjenätet och gör det mer lättbegripligt, kanske max 7-8 linjer!
Michael skrev:Räta ut skarpa kurvor som:
Västra-Södra Hamngatan (lägg spåren via Norra Hamngatan),
Vad sägs om att köra östergående trafik på Södra hamngatan och västergående trafik på Norra hamngatan, göra dessa gator enkelriktade i respektive riktning och göra mer eller mindre helt separerade kollektivtrafikfält (inkl staket) på stråket mellan Lilla Torget och Brunnsparken?
Michael skrev:Avenyn-Engelbrekts-Södra Vägen (lägg spåren fr Kungsportsplatsen via Södra vägen),
Nej, jag skulle snarare föredra fler hållplatser längs avenyn. För att ta sig snabbt mellan Korsvägen och Centralen så finns Skånegatan.
Michael skrev:Redbergsvägen-Svingeln,
Här känns det mer angeläget att flytta spårvägshållplatsen svingeln så att den faktiskt ligger närmare busshållplatsen svingeln.
Michael skrev:Snabbspårets anslutning in mot Centralen (rak linje fr GP-huset mot Centralen/Drottningtorget),
Medhåll+++! Jag har tjatat om att man borde riva det gamla VGJ-stationshuset men när man tittar närmare så ser det ut som om det faktiskt skulle gå att rymma spåren ändå...

Passa på att flytta alla hållplatslägena längre norrut på drottningtorget...
Michael skrev:Alt. bygg tunnel från:
Redbergsplatsen-Linneplatsen/Kungsten,
Frihamnen-Korsvägen/St Sigfridsplan,

Lägg ner hållplatserna:
Liseberg,
Eller flytta den så att det blir så smidigt byte tåg-spårvagn som möjligt...
Michael skrev: Roddföreningen.
En kompromiss vore att lägga ner den för de vagnar som har anslutning till båtarna. Då sparar man restid på de som är ganska långt från ändhållplatsen, medan de som reser lokalt till/från själva saltholmen fortfarande får leva med roddföreningen-väntetiden...

"Små" hållplatser gör IMHO mindre skada ju närmare ändhållplatsen de är, förutsatt att ändhållplatsen inte har massivt många fler resenärer än många andra hållplatser. Iofs är roddföreningen ett dåligt exempel på detta, men ändå...
Michael skrev:Slå ihop hållplatserna i nytt läge:
Centralen-Brunnsparken,
Men hur fixar man det? Är det inte lika bra/bättre att "renodla" det så att centralen-hållplatsområdet ligger närmare järnvägsstationen/nisseterminalen än idag? I en sån förändring så kan hållplats nordstaden få ingå i "centralen" om man så vill.
Michael skrev:Domkyrkan-Grönsakstorget,
Domkyrkan lär väl gissningsvis ändå bli Lilla Torget framöver?
Michael skrev:Prins-Olivedalsgatan,
Nej, det är väl dumt att göra gångavståndet till turistattraktioner längre?
Michael skrev:Briljant-Smaragdgatan,
Se mitt resonemang ovan om att hållplatser nära ändhållplatsen inte är lika "kostsamma" för resenärerna som andra hållplatser. Det är ju bara resenärer till/från opaltorget som egentligen vinner på en sån sammanslagning. Förvisso vinner också alla vi som pröjsar för hela trafiken om man kan spara in omlopp, men det är en annan femma och ur det perspektivet så kan man ju föreslå att korta av alla linjer en hållplats...
Michael skrev:Sanatorie-Solrosgatan,Vasa/Viktoriagatan-Vasaplatsen,
Här finns det rätt många resmål så jag tycker det är bra att hållplatserna finns. Det optimala hade förstås varit om spårvägsspåren inte gått i Viktoriagatan utan i Haga Kyrkogata eller Övre Husargatan och man haft en hållplats invid handelshögskolan och det där biblioteket som ligger invid. En sån ombyggnad kan man nog dock aldrig räkna in ekonomiskt.

L3 som normalt går Hagakyrkan-Vasa Viktoriagatan-Vasaplatsen har väl som avsikt att nå så många platser som möjligt i centrum med korta gångvägar utan byten, då är det lika bra att den har många hållplatser. Det som återstår då är L2/L13 vars syfte mest är att nå Annedal, och då är det så få hållplatser 'utanför' området som berörs av en restidsändring att det kvittar. De som bor där har ju dessutom väldigt korta restider till centrum. OM man absolut ska ändra nåt så vore det väl att flytta hållplatsläget så att det ligger på norra grenen av korsningen vasagatan/viktoriagatan, istället för på östra grenen som idag... Marginell vinst dock...
Michael skrev:Önskeväders-Mildvädersgatan,
DÅ behöver man också bygga en ny gångväg från bostadsområdet väster om spåren.
Michael skrev:Vågmästareplatsen-Hjalmar Brantingsplatsen,
Det känns som något som får "visa sig" när Backaplanområdet byggts om...
Michael skrev:Kviberg-Beväringsgatan,
Om man vill så kan man lika gärna slå ihop Beväringsgatan med nästa hållplats norrut. Hur var det, visst är det väl så att det ger väldigt lång gångväg om man skulle genomföra en sån förändring?

Å andra sidan är det ju spårväg på gång Bellevye-Utby, denna kan kanske täcka delar av vad dessa två hållplatser täcker idag.
Michael skrev:Kapellplatsen-Chalmers,
Här skulle jag iofs rösta på en ombyggnad av Chalmershållplatsen så att tunnellinjerna och vasagatanlinjerna får separata hållplatslägen, eller åtminstone så att bussarna får separata lägen.
Michael skrev:Flytta hållplatserna:
Handelshögskolan ner mot Vasagatan,
Helt plötsligt ligger den hållplatsen "för nära" hagakyrkan...
Michael skrev:Nya hållplatser:
Alekärr (g:a Göfab Gamlestaden),
Hur stort är resandet idag med L78? Jag har åkt några gånger och i halvtimmestrafiken på eftermiddagen verkar det vara kanske 10 pers eller liknande som kliver på. Om man fördelar det på angeredsbanans turer så blir det väldigt få per tur. Å andra sidan kan man ju låta en linje avgå från angered och gamlestadstorget tidtabellsmässigt nån minut tidigare än ordinarie avgångsintervall, och låta just den linjen men inte de andra stanna här...
Michael skrev:På önskelistan:
Spårväg genom det nya Gullbergsvass inkl "Operalänken",
Vad är egentligen vinsten med Operalänken, förutom att kollektivtrafikförsörja ett litet område samt göra det rörigare var linjerna går i centrum (vilket har det fina namnet avlasta brunnsparken)?
Michael skrev:Spårväg Hjällbo-Olofstorp-Gråbo och mot Sjövik,
Synd att man rev VGJ...
Michael skrev:Signalsäkra sträckan
Bellevue-Bergsjön,
Hela eller tunnlarna?
Michael skrev:Förläng spårvägen från:
Opaltorget-Åkered-Fiskebäck,
Mölndals centrum-Åbro-Peppared-Kållered-Stretered-Lindome,
Mölndals centrum-Solängen-Eklanda,
Dr Sydowsgata-Toltorpsdalen-Mölndals centrum-Rävekärr,
St Sigfridsplan-Skår-Kallebäck-(g:a Boråsbanan när denna bygg om via Mölndal) Pixbo-Mölnlycke-Landvetter-Hindås,
Munkebäcktorg-Björkekärr-Östra sjukhuset-Vallhamra torg-Björndammen-Furulund,
Kaggeledstorget-Fräntorp-Sävedalen-Partille (Allum)-Anneberg-Jonsered,
Angereds centrum-Gårdsten-Lövgärdet,
Länsmansgården-Klara-Östergärde-Steneby (när nya sportcentrat byggs),
Hur många av dessa sträckor kan i framtiden tänkas ha motiverat resandeunderlag?
TKO

Inlägg av TKO »

Michael skrev:Rensa i linjenätet och gör det mer lättbegripligt, kanske max 7-8 linjer!

Alt. bygg tunnel från:
Redbergsplatsen-Linneplatsen/Kungsten,
Frihamnen-Korsvägen/St Sigfridsplan,
Nu börjar det likna nåt!

Skicka ner några beslutsfattare till Bochum, Gelsenkirchen, Dortmund eller varför inte Stuttgart...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

L8 borde gå via snabbspåret och antingen L4 eller L9 borde gå via Redbergsplatsen. På så vis får Ejdergatan en linje som går kortaste vägen till Drottningtorget. Dessutom borde antingen L7 eller L11 gå via Redbergsplatsen så att Bergsjön och Redbergsplatsen får en direktlinje och att det blir så smidigt som möjligt för Bergsjöbor att åka till Östra Sjukhuset (byte vid Redbergspl.).
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Något jag hade velat göra i/vid kungsladegård är att ersätta Mariaplan, Sannaplan och ev. Ostindiegatan med Älvsborgsplan där alla tre linjer stannar.
Ekedal skulle jag även vilja lägga ner samt Nymånegatan, Beväringsgatan och Kviberg skulle jag vilja göra till två, eller ev. en, hållplats(er).
hej

Inlägg av hej »

Martin Bernandersson skrev:L8 borde gå via snabbspåret och antingen L4 eller L9 borde gå via Redbergsplatsen. På så vis får Ejdergatan en linje som går kortaste vägen till Drottningtorget. Dessutom borde antingen L7 eller L11 gå via Redbergsplatsen så att Bergsjön och Redbergsplatsen får en direktlinje och att det blir så smidigt som möjligt för Bergsjöbor att åka till Östra Sjukhuset (byte vid Redbergspl.).
Problemet blir väl hur man får ut L8 till snabbspåret utan att förlänga restiden.
Antingen så får den krångla sig runt Eggers eller så får man bygga nytt spår någonstans. Bergsjön-Redbergsplatsen skulle kunna lösas om L7 och L6 byter ändhållplatser med varandra i Nordöst. L6 Bergsjön och L7 Kortedala.
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Ved en udbygning af linjenettet vil jeg foreslå - for at undgå yderligere trængsel i området Drottingtorget og Brunnsparken - at der fra Polhemsplatsen/Stampgatan etableres en strækning forbi Trädgårdsföreningen og Heden ad Vasagatan til Valand. Der kan samtidig bygges en afgrening fra Heden til Södra Vägen. Hvis der etableres en grand union ved Stampgatan og ved Valand, bliver der mulighed for såvel permanente nye linjer som omlægninger ved driftsforstyrrelser i bl.a Hamngatorna.

Foreslår
Svend Christensen
København
(hvad ved udlændinge om svenske forhold :wink: )
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Harald skrev:Mest angeläget just nu är att få Skeppsbrolänken klar. Då bör man låta ettan och nian gå den vägen samt även låta nian och elvan byta ändstation i väster. Motivering: Det ger kortare restid till Tynnered och Saltholmen, som är de ändstationer som har längst restid till centrum. Linnégatan och Karl Johansgatan har två linjer var. Därför är det lämpligt att en går via Skeppsbron och en via Parkgatan.

Så smart! Men det anses inte gå förrän efter tågtunneln är klar, eller? Själv tycker jag man borde lägga spåren nu. När det är dags att riva dem är det en kostnad man får ta.

Är man inte lite väl försiktig med utbyggnad av nya spårvägar I Göteborg? Är det statsbidrag man väntar på? Borde man inte i så fall kunna få någon form av automatiskt spårvägsbidrag, mot att kommunen lovar köra ett visst antal turer?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:

Så smart! Men det anses inte gå förrän efter tågtunneln är klar, eller? Själv tycker jag man borde lägga spåren nu. När det är dags att riva dem är det en kostnad man får ta.
Skeppsbrolänken och västlänken ligger inte i konflikt. Skeppsbron projekteras just nu och kommer förmodligen att byggas inom något år.

//Tony
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:

Skeppsbrolänken och västlänken ligger inte i konflikt. Skeppsbron projekteras just nu och kommer förmodligen att byggas inom något år.

//Tony
Trevliga nyheter!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:

Vilken tänkt spårväg är det som tågtunneln kommer ivägen för?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Operalänken.
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Fram för spår mot framtiden...
Skriv svar