Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Du får gärna göra ett kortare referat av artikeln innan du bara lägger ut en länk til en långsam webbsida. F ö kan inte min eldräv läsa länken i fråga...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Artikeln var inte längre än att den får plats i sin helhet:
Tvärbanestopp vid Årstaberg
En olycka vid Årstaberg får tvärbanetrafiken mot Liljeholmen att stå stilla. Ersättningsbussar kör på sträckan, under tiden räddningsarbetet pågår.
- Vi vet inte hur länge det dröjer. Klart är att ett tåg kolliderat med en person, och att ena färdriktningen står stilla mellan stationerna, säger SL:s presschef Björn Holmberg till DN.se.
Sveriges Radio rapporterar att en allvarligt skadad person skickats med ambulans till Karolinska sjukhuset.
Spårvägen i Stockholm är väl relativt förskonad från denna form av olyckor, åtmindstone är det min uppfattning. Efter fyra års arbete har jag inte åkt på PUT på Lidingö-, Nockeby-, eller Tvärbanan. Som jag fårstår så skedde olyckan vid Svärdlångsvägen och överfarten direkt efter plattformen (i rikting mot Sickla) och utan att ha varit på plats så vet jag att det brukar vara ett väldigt spring på övergången mellan plattform och busstorget - även om det är röd gubbe. Kan vara orsaken till vad som hände.
kungsholmen skrev:Som jag fårstår så skedde olyckan vid Svärdlångsvägen och överfarten direkt efter plattformen (i rikting mot Sickla) och utan att ha varit på plats så vet jag att det brukar vara ett väldigt spring på övergången mellan plattform och busstorget - även om det är röd gubbe. Kan vara orsaken till vad som hände.
Helt rätt och helt rätt på dina antaganden!
Tyvärr blev jag ögonvittne till händelsen från 1:a parkett på mötande spårvagnståg vid plattformen i Årstaberg riktning mot Sickla Udde, så även min konduktör i vagnen liksom en del resenärer.
Ingen trevlig syn trots att det "bara" rörde sig om max 30 km/h i hastighet för olyckståget.
Nu hoppas jag att SL och GFK tar sitt ansvar och ser till att ordna ett bra skydd på platsen (en gångfålla kanske) som försvårar springet över spåren och då oftast mot röd gubbe, som även i detta fallet.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
En akut lösning är en gångfälla eller liknande - fast då springer väl folk över spåren på körbanan istället. Bommar kanske?
SL och GFK måste nu ta sitt förnuft tillfånga och konstatera att Årstaberg är feltänkt från början - man har valt en lösning som ger maximalt gångavstånd för byten mellan pendeltåg och spårvagn och som dessutom är livsfarlig! Tillbaka till ritbordet - som man sa förr i tiden!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
SL och GFK måste nu ta sitt förnuft tillfånga och konstatera att Årstaberg är feltänkt från början - man har valt en lösning som ger maximalt gångavstånd för byten mellan pendeltåg och spårvagn och som dessutom är livsfarlig! Tillbaka till ritbordet - som man sa förr i tiden!
Det optimala skulle ju vara en trappa från pendeltågsplattformen till en spårvägshållplats med mittplattform. Kanske ansågs pendeltågsplattformen alltför smal för att möjliggöra detta?
En akut lösning är en gångfälla eller liknande -
...och i så fall ta bort fotgängarsignalanläggningen. Nu visas röd gubbe en stor del av tiden - när spårvagnar på väg mot Liljeholmen närmar sig tänds rött sken för fotgängarna cirka två minuter innan vagnen faktiskt kommer fram till korsningen. Följaktligen tar nästan ingen trafikant hänsyn till denna signalanläggning. Även om tvärbanan under planeringsfasen kallades "snabbspårväg" förekommer ju ingalunda någon snabbkörning, dock tycks förvarningstiden vid denna övergång vara dimensionerad för TGV-tåg som passerar med 300 km/h. Kan det verkligen var omjligt att flytta den röda gubbens inkopplingspunkt?
Gångfälla är kanske bra, även fast risken finns att folk genar över spåret eller går vid körfältet intill. Finns det ljud/ljussignaler utöver vanlig grön/röd gubbe? Om inte bör sådana genast sättas upp. En större ombyggnad av hela trafiklösningen är nog inte helt enkelt. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att man gräver ner spåren i ett "dike" och anlägger en mittplattform med trappor/rulltrappor/hiss till gatunivå, samt en planfri korsning med Svärdlångsvägen. Inte helt billigt förstås...
En smidigare omstigning mellan pendeltåg och spårvagn vore naturligvis önskvärd. Men att flytta plattformar och viadukter blir ingen enkel sak. Årstaberg ska i och för sig kompletteras med ytterligare en pendeltågsplattform i samband med Citybanan, och inför denna ombyggnad kan det säkert vara bra att ligga på för att få till stånd en smidigare bytespunkt.
kildor skrev:Finns det ljud/ljussignaler utöver vanlig grön/röd gubbe? Om inte bör sådana genast sättas upp.
Det går inte, dock finns det redan bingbongsignaler av den där sorten som bingbongar i några minuter varje gång det kommer en spårvagn. De gör naturligtvis ingen stor skillnad annat än genom att devalvera värdet av sådana signaler. (Jag skulle kunna utveckla det här, men ser det inte som lämpligt under en pågående utredning.)
Jag förstår vad du menar. Och jag fick svar på min fråga; det finns signaler utöver vanlig grön/röd gubbe. Men problemet verkar ju uppenbarligen vara att de ringer alldeles för länge och för tidigt när en spårvagn närmar sig.
Ja, jag måste som trådinledaren säga att det här var väntat. Förarkollektivet har i åratal varnat SL och trafikutövaren för riskerna vid särskilt Årstaberg, helt för döva öron. I själva verket är Tvärbanan full av säkerhetsmässiga felprojekteringar, varav Årstaberg och Liljeholmen hör till de värsta eftersom trafikantflödet i plan med spårtrafiken har blivit så stort. Tvärbanan fungerar helt enkelt som tänkt (dvs. den binder ihop två radiella trafiksystem, i detta fall TUB2 och pendeltåget) och SL har helt tagits på sängen av tillväxten. Problemet uppstår när ett tåg just anlänt till "ytterplattformen" - dvs. den plattform som ligger längst bort från omstigningsstationen, och tömmer ut omstigande trafikanter, samtidigt som ett tåg ankommer i den andra körriktningen. Som hållplatserna nu är utformade får man ett (alltför) stort trafikantflöde över spårområdet och det är det som är grundproblemet. I Årstaberg fördystras tillvaron dessutom av att idiot-SL anlagt en bussterminal innanför plankorsningen med Tvärbanan, man får alltså konflikt mellan tre trafikslag: gående, spårtrafik och vägtrafik.
Naturligtvis kan man manipulera med ringsträckor och signalering på platsen och eventuellt också införa fysiska hinder som bommar eller gångfållor, men jag tror knappt att det är någon hjälp annat än för stunden. De gåendes uppmärksamhet är riktad åt helt annat håll (oklart vilket) när de passerar spårområdet. Jag har själv sett en incident i Årstaberg, när ett tåg med körriktning Alvik var påväg in mot plattformen. Ett antal gångtrafiker väntar till höger om spårområdet. Då lösgör sig plötsligt en kvinna ur mängden och stegar ut på spårområdet med bestämda steg och blicken stadigt fäst i asfalten framför sig. Detta trots att spårvagnsföraren signalerade med både ringverk och tyfon. Tåget fick nödbromsa, men damen ifråga tittade inte ens upp - hon är antagligen än i denna dag inte medveten om hur nära döden hon var. Flera TvB-förare har också som rutin att avge ljudsignal "tåg kommer" strax innan de anländer till Årstaberg söderifrån, men inte ens det verkar hjälpa. Jag vill i sammanhanget passa på att ge idiot-SL en känga för att man inte klarar av att hålla Tvärbanans spårområde fritt från växtlighet. Slyröjningen som görs är milt uttryckt sporadisk och inkonsekvent. Straxt innan korsningen med Svärdlångsvägen finns t.ex. ett rejält nyponsnår och en lönn som skymmer sikten för spårvagnsföraren, och de där hindren har SL underlåtit att röja undan.
Tyvärr är det, som andra redan tidigare framhållit, så att Årstaberg är felprojekterad. Hållplatsen konstruerades innan det stod klar för SL att Årstaberg skulle bli en sådan bytespunkt som den sedan blev. Själv är jag av den uppfattningen att säkerhetsrisker i trafiken så långt möjligt måste byggas bort, och då finns det bara en lösning: de olika trafikslagen måste separeras i olika plan. En direktuppgång från den aktuella Tvärbaneplattformen till p-tågen vore nog bra, men jag är liksom sign. Kildor tveksam til om det är möjligt med tanke på hur spårområdet ser ut uppe på viadukten över södra länken. Då måste man göra det som man borde ha gjort från början: Tvärbanehållplats Årstaberg måste sänkas ned i ett betongtråg under Svärdlångsvägen. Då får man bort att konflikter med gångtrafiken eftersom ingen kan korsa spårområdet i plan, och vägtrafiken kan passera ohindrat. Men det kommer naturligtvis idiot-SL inte att göra. Man kommer
1. att peka ut föraren av olyckståget som huvudansvarig såsom varande "den mänskliga faktorn"
2. vidta några kosmetiska åtgärder som t.ex. sänka sth för Tvärbanetågen vid plankorsning Svärdlångsvägen till 10 km/tim. (med tillhörande ATC-bromskurva) och ev. införa stopplikt(!) för tågen före passage.
Jag hoppas för allas bästa att den trafikant som nu blev påkörd inte avlider (även om jag ibland drabbas av cynism och misantropi av ett slag som inte lämpar sig att återge här), men jag upprepar vad jag sagt tidigare: Ska det behövas en dödsolycka innan SL reagerar och gör något radikalt. Tycker ni att säkerhet kostar? Pröva då en olycka.......
En enklare åtgärd en ett betongtråg är att flytta plattformarna så att de ligger diagonalt mot varandra och med övergången i mitten. Då stannar vagnen och blir synlig innan starten och har lägre hastighet vid passage över korsningen. Och självklart lite pling plong som extra stöd.
Detta är en ganska viktig fråga då vi andra sammanhang inte vill se just betongtråg, och att för stor separering gör att spårvägen blir en barriär. Vi skall givetvis bygga tekniska lösningar som förbättrar säkerheten men det gäller lika mycket att informera och utbilda våra resenärer och hålla en fortsatt hög nivå hos förarpersonalen.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:En enklare åtgärd en ett betongtråg är att flytta plattformarna så att de ligger diagonalt mot varandra och med övergången i mitten. Då stannar vagnen och blir synlig innan starten och har lägre hastighet vid passage över korsningen. Och självklart lite pling plong som extra stöd.
Detta är en ganska viktig fråga då vi andra sammanhang inte vill se just betongtråg, och att för stor separering gör att spårvägen blir en barriär. Vi skall givetvis bygga tekniska lösningar som förbättrar säkerheten men det gäller lika mycket att informera och utbilda våra resenärer och hålla en fortsatt hög nivå hos förarpersonalen.
/Stefan
Saxade plattformar, menar Du? Ja, jag har själv varit inne på detta. Det skulle betyda att man antingen flyttar söderplattformen längre västerut, eller att norrplattformen förläggs öster om Svärdlångsvägen. Det kanske skulle fungera hjälpligt eftersom gångtrafikanterna då får korsa spårområdet mellan stillastående tåg. Konflikten med vägtrafiken får Du dock inte bort på detta sätt, liksom faktum att som det nu är även södergående tåg råkar i konflikt med gångtrafikanter som inte vill vänta på att tåget ska avgå, utan glatt och villigt kastar sig ut framför tåg i rörelse.
Jag anser att varje säkerhetsproblem ska bedömas för sig och förstår därför inte Dina synpunkter om "andra sammanhang" (som jag förstår det avses nog här Tvärbanans förlängning norrut, men jag avstår från att polemisera om detta här, eftersom det inte är trådens syfte). En förläggning i betongtråd skulle ju dessutom minska barriäreffekterna i detta fall. Våra kära trafikanters förmåga att ta till sig någon som helst information eller kunskaper om hur man beter sig i olika trafikmiljöer har jag tyvärr en rätt låg tilltro till! Det är mobiltelefonen eller Ipoden som upptar det mesta av uppmärksamheten.
Mvh.
Björn
PS. Norr = i rikning mot Alvik
Söder = i rikning mot Sickla Udde
Stefan Widén skrev:En enklare åtgärd en ett betongtråg är att flytta plattformarna så att de ligger diagonalt mot varandra och med övergången i mitten. Då stannar vagnen och blir synlig innan starten och har lägre hastighet vid passage över korsningen. Och självklart lite pling plong som extra stöd.
/Stefan
Mina herrar!
Det var så vi hade det innan pendeltågsstationen och bussterminalen kom till, norrgående vagnar stannade öster om (före plankorsningen) riktning norrut och hade signal 613 framför sig innan plankorsningen med svärdlångsvägen.
Det alternativet gav jag vår säk utredare igår vid samtalet , men det är ju tyvärr SL och GFK som bestämmer i denna fråga så det lär väl inte hända mycket för säkerheten där.
På det sättet bygger man bort springet till ett av tågen iaf.
Nån som vet hur det gick för den killen som glömde titta före han sprang ut?
/a32
/Stefan
Mina herrar!
Det var så vi hade det innan pendeltågsstationen och bussterminalen kom till, norrgående vagnar stannade öster om (före plankorsningen) riktning norrut och hade signal 613 framför sig innan plankorsningen med svärdlångsvägen.
Det alternativet gav jag vår säk utredare igår vid samtalet , men det är ju tyvärr SL och GFK som bestämmer i denna fråga så det lär väl inte hända mycket för säkerheten där.
På det sättet bygger man bort springet till ett av tågen iaf.
Nån som vet hur det gick för den killen som glömde titta före han sprang ut?
/a32
Ja, visst var det så. Tänk vad tiden går. Bäste bror A32 - som varit med i den sk. svängen betydligt längre än jag, har helt rätt. I Thomas Johanssons Tvärbanebok hittar man på sidan 122 en trivsam bild där ett A32- och ett A30/B30-tåg möts (bilden är tagen 13/2 2000). A32-an är påväg söderut och korsar just Svärdlångsvägen, medan A30/B30-tåget snällt väntar vid sin plattform öster om Svärdlångsvägen (tolkar jag bilden rätt, A32? - jag har faktiskt förträngt detta ur minnet och har inga egna bilder från den tiden, vilket Du säket har - har Du alltid kameran med ?) . Den lösningen har SL alltså byggt bort i sin iver att underlätta omstigningen till buss/pendeltåg. Och istället, eftersom man tydligen inte förutsåg det ökande resandeflödet, skapat en ny och värre risk. Då återstår bara betongtråget!
Mvh.
Björn
PS. Tyvärr, bortsett från den mänskliga tragedin, kommer det här att innebära att spårvägsfiendena får vatten på sin kvarn. De är inte så många, men väldigt högljudda, och SL:s politiska ledning bör ta denna händelse på allvar så att inte rena skitpopulismen tar över, vilket såvitt jag förstår hänt en del gånger i Göteborg.
Att flytta tillbaka plsttform för tåg mot ALvik till sitt ursprungliga läge söder om Svärdlångsvägen löser vissa problem, men skapar istället nya. Många trafikanter kommer då att tvingas korsa Svärdlångsvägen, jag tror inte dom kommer att stå och vänta snällt på grön gubbe när dom ser att spårvagnen rullar in...
Dessutom kompliceras signalprioriteringen med hållplatsstopp före gatukorsningen - skall det bli stopp för korsande trafik redan när spårvagnen rullar in på hållplatsen med åtföljande lång "rödljustid" vilket leder till att åtminstone gångtrafikanterna går över ändå.
Lösningen heter planskilda korsningar - men det kostar ju pengar! Alternativet skulle vara att bygga om allt till en "stadslikande miljö" med rörig trafikbild och därav följande låga hastigheter. Men jag tror inte riktigt att Årstaberg lämpar sej för ett sådant illusionsnummer!
Eventuellt återkommer jag med ett konkret förslag om hur man borde göra - även om det var över 15 år sedan jag ritade nån trafikterminal så minns jag kanske något om hur man gör!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag håller med de skribenter som anser att norrplattformen borde flyttas tillbaka till ursprungliga läget.
Men om man generellt bygger om platsen genom att ta bort korsningen Svärdlångvägen och korsningen Åmänningevägen vid Årstafältet och istället anlägga en ny korsning mitt i mellan dessa två fast planfritt så löser man en del problem. Bussarna får något längre att köra men man ökar framkomligheten för alla, inklusive vägtrafiken, rejält genom att man får bort de långa väntetiderna vid signaler.
En skiss:
Mörkrött streck är den nya vägsträckningen och mörkgrönt är den nya spårsträckningen. Man rätar samtidigt ut kurvan in mot Årstafältet en aning vilket borgar för högre hastighet.
Då kan man kanske flytta söderplattformen en 20-30 meter norrut och en enkel gångfälla mellan plattformarna och ny norrplattform omedelbart efter, ungefär som i Linde, och trafikanterna behöver inte gå/springa så långt till/från pendeltågen och bussarna. Se svarta streck på skissen.
Helt rätt Björn, gammeltåget väntar på att köra från plattformen Årb (Årstaberg) norrut mot Liljeholmen.Den är fin den där boken som han gjorde, hoppas det kommer en del 2
Om man nu flyttar plattformen tillbaks till sitt ursprungliga läge slipper VI iallafall springet, men bil/busstrafiken får kanske liten del av det på svärdlångsvägen, men står man vi ett rödljus och kör bil är det tusen gånger lättare att undvika en krock mellan bil och person.
Man kan också lätt lägga in i ATC´n att man krypkör över korsningen riktning Ård (Årstadal) tills det anses säkert för högre hastighet igen.
Man har betydligt bättre sikt och möjligheter att agera när man lämnat det gamla hållplatsläget.
Och du Odd, är inte den röda utfarten du ritat ungefär där den "gamla " vägen gick förr i tiden från Årstahållet?
Gillar den idèn oxå.
Och Sparkfot, det var faktiskt 3 Veolia radiobilar där som mest om jag inte såg helt fel, så mycket uppmärksamhet har vi inte fått på länge.
/a32