Jaa, det var ju ett tag sedan. Men det var nog ingen bra idé att föra in Nockebybanan i resonemanget, Lars. Vi släpper det. Och det var ju egentligen inte heller det tråden handlade om (vad var det nu den handlade om?). Däremot kan jag ju säga att jag totalt saknar förtroende för SL:s förmåga att sätta ut skyltar och märken på korrekta platser. På Lidingöbanan och Tvärbanan finns inte många hastighetsmärken som stämmer överens med börvärdena i förarens ATC-panel, även med den mest generösa toilkning av begreppet bromskurva.Lars Stegenius skrev:Att få ett hyttillstånd lär inte vara något större problem, det går säkert att ordna.Björn Ehnberg skrev: /.../
Du är säkert välkommen att åka med i förarhytten någon gång om Du frågar om lov - sedan får vi se om Du är lika övertygad. Faktum är att jag sticker ut hakan och påstår att det hade varit bättre att linjeblockera hela Nockebybanan när man nu ändå rustade upp den för 100 Mkr. Som det nu blev är den linjeblockering som finns ofullständigt och inkonsekvent genomförd. Kröken från Klövervägen mot Smedslätten är linjeblockerad mot Nockeby, men inte tvärt om. Därefter följer en 200 lång siktsträcka innan linjeblockeringen till Smedslättens hållplats tar vid.
Mvh.
Björn
PS. 70 km/tim vid Jarlaplan? Allt var tydligen inte bättre förr.
Men faktum är att jag både åkt i förarhytt och själv kört Nockebybanan - men det var före ombyggnaden. Typisk siktkörningsbana, skulle jag vilja säga, där det egentligen inte finns någon anledning till 50 km/h på rakorna med bra sikt (där körde jag f.ö. inte 50 själv heller, jag körde så som kändes bra..... men sedan surnade min instruktör till över hur fort det gick och gav nödsignal, vi körde med A12 342).
Jag tycker faktiskt att man på något sätt undervärderar förarnas förmåga att visa omdöme. Om en förare är olämplig bör visa sig under utbildningen (och uppföljningen, om man nu gör någon sådan). Vill man på vissa platser speciellt påpeka att det är läge att ta det lugnt sätter man upp hastighetstavlor.
Att lita på tekniska system är inte heller något jag gillar efter att ha arbetat med datorer sedan andra halvan av 60-talet. Är det något som gör mig kissnödig så är det att vara i händerna på ett IT-system jag inte känner till "bakom kulisserna" - jag vill ha kontrollen själv, datorn ska bara hjälpa mig, jag vill själv fatta det slutliga beslutet.
Och visst gick det fort på Stockholms gator när det begav sig, tro inte annat! Vagnarna hade ju ingen hastighetsmätare.....
//Lars S
Det kan väl inte vara Ditt allvar att Du anser att Tvärbanan kan/bör köras på sikt? Att det finns de som anser att ATC inte är nödvändig har jag nog hört, men hittills kan jag inte minnas att någon hävdat att huvudsignalregleringen/linjeblockeringen (nu är jag där igen!) inte skulle behövas.
Mvh.
Björn