Såg ni 12:an i reguljärtrafik i Göteborg idag?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Såg ni 12:an i reguljärtrafik i Göteborg idag?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Då såg ni rätt. Fast ni såg ett fel rätt så att säga.

Baktill såg det först ut som om L12 hade nypremiär bland vanliga linjer idag, den 8:e september, men när Sirion svängde upp mot Sahlgrenska, såg man att det bara var baktill den skyltade grå 12; övriga vagnen gick i orange 6.

Så till en följdfråga: Jag antar att det var föraren som var uttråkad? Därför att det finns väl inte en möjlighet att en passagerare skulle kunna skylta om en Sirio?

Och en fråga till: Jag trodde inte det GICK att skylta olika linjer på M31 och Sirio. I och med att det inte finns någon vettig anledning att göra så, trodde jag givetvis att man med modern teknik bygg en spärrfunktion som enbart tillät enhetlig linjeskyltning över hela vagnen, d.v.s. att ändrar du, så ändrar du alla sifferskyltar.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Martin

Re: Såg ni 12:an i reguljärtrafik i Göteborg idag?

Inlägg av Martin »

Stefan_Brännström skrev:Då såg ni rätt. Fast ni såg ett fel rätt så att säga.

Baktill såg det först ut som om L12 hade nypremiär bland vanliga linjer idag, den 8:e september, men när Sirion svängde upp mot Sahlgrenska, såg man att det bara var baktill den skyltade grå 12; övriga vagnen gick i orange 6.

Så till en följdfråga: Jag antar att det var föraren som var uttråkad? Därför att det finns väl inte en möjlighet att en passagerare skulle kunna skylta om en Sirio?

Och en fråga till: Jag trodde inte det GICK att skylta olika linjer på M31 och Sirio. I och med att det inte finns någon vettig anledning att göra så, trodde jag givetvis att man med modern teknik bygg en spärrfunktion som enbart tillät enhetlig linjeskyltning över hela vagnen, d.v.s. att ändrar du, så ändrar du alla sifferskyltar.
Om det är möjligt för en passagerare att skylta om vagnen tror jag ingen berättar om det här :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Troligtvis har motorn i skylten gått sönder så den stannat på tolvan medan destinationsrullarna fortsatt snurra på övriga skyltar. Det är inte ovanligt att se en M31:a där en skylt visar avvikande linjenummer, det kommer nog fler och fler M32 med samma åkomma med tiden.

På M31 kan vi förare skylta om stora linjenummerskyltarna fram och bak manuellt (om man nu kan kalla det när det fortfarande är elmotorer som ska dra runt rullarna) om det skulle behövas men oftast är det så att om det inte fungerar med automatisk skyltning via C90/Kom Fram så fungerar sällan den manuella varianten heller.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
jesper

Inlägg av jesper »

Även i lördags såg jag en M32 skyltad L12 bak, men L7 på resten av skyltarna.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

jesper skrev:Även i lördags såg jag en M32 skyltad L12 bak, men L7 på resten av skyltarna.
Någon som har bild på detta? Jag har inte sett någon vagn skyltad L12 vare sig på bild eller IRL. (avser inte Lisebergslinjen eller Nockebybanan :wink: )
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Anders W

Inlägg av Anders W »

Idag rullade den vagnen på 9an, har för mig att de va vagn 408.
RS 69

Inlägg av RS 69 »

Skylten bak på 408 är kass sedan länge, men man måste plocka ner en massa el utrustning för att komma åt att fixa den, misstänker att det inte finns tid för det mao alla M32 som redan står inne
Skriv svar