Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Nu har vi iofs redan passerat några veckor förbi den tidpunkt (mitten av augusti) när eventuella linjeomläggningar brukar göras i Göteborg, men tänk efter....

Var det någonting du tyckte borde gjorts inför 08/09?

Borde man kanske till och med införa en ny linje, eller ta bort en befintlig, eller bara lägga om några linjer lite grann?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Daniel R

Re: Vad behöver ändras i Göteborgs linjenät (spårväg)?

Inlägg av Daniel R »

Jag skulle vilja dra ut linje 9 till Saltholmen och vända elvan vid Kungssten. Det har inte några historiska orsaker utan tidsmässiga. Framför allt på helger är det mycket lättare att hålla tidtabellen med L9 från Angered än vad det är med L11 från Bergsjön. Jag tror det skulle leda till bättre tidspassning mot båtarna ute vid Saltholmen och mindre förseningar.

Med reservation för att jag inte kört varken L9 eller L11 på helger sedan tidtabellsskiftet och inte vet om det har gjorts några justeringar av körtiderna.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
hej

Inlägg av hej »

Det finns för tillfället ingen spårvagnslinje mellan Chalmers-Kapellplatsen-Vasaplatsen-Grönsakstorget-Domkyrkan-Brunnsparken dock trafikerar både L7 och L10 sträckan via Valand. Låt en av linjerna gå via V Hamngatan, exv L10.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Linje 16 går ju denna strräckning?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej

Inlägg av hej »

Men det är ju ingen spårvagn...
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

hej skrev:Men det är ju ingen spårvagn...
Man kan väl åka buss :wink: (Säger jag som aldrig har åkt stadsbuss i Göteborg :oops: )

Mikael
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Linje 16 går väl oftare om inte annat samt att det är ju en stombusslinje, Det heter ju så fint att det är en spårvagn med gummihjul typ?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej

Inlägg av hej »

Grovsnus skrev:Linje 16 går väl oftare om inte annat samt att det är ju en stombusslinje
Inte helt sant. På denna sträcka går inte linje 16 oftare än 10 minuter. Linje 10 kör som tätast 9 minuters trafik medan L7 har 8 minuterstrafik på morgonen. Dock har L16 tätare trafik mellan kl 6 och 7 på morgonen.
hej

Inlägg av hej »

Sedan så är förbindelsen Hisingen-Skånegatan kanske ett önskvärt resande. Kan lösas genom att låta L2 och L13 trafikeras dagtid och låta den ena av dem istället för att efter Centralstationen fortsätt genom sta´n istället svänga över till Hisingen och vända kanske vid Eketrägatan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag skulle kunna tänka mig en ny linje Bellevue-Wieselgrensplatsen.

Men om det är något som verkligen absolut borde göras så är det att installera nån slags "byteshjälpreda" för de som kommer till brunnsparken/centralen och ska till hissingen/Hjalmar Brantingsplatsen.

Om man kommer österifrån så är det rätt rörigt att veta var man ska ta vägen. Ska man byta på centralen till nån av bussarna (t.ex.25) eller ska man fortsätta till brunnsparken, och ska man i så fall satsa på läge B eller D?

"Effektivast" är att påväg mellan Polhemsplatsen och Drottningtorget sitta och bläddra halvhysteriskt i tidtabellen och dessutom snegla mot den där buss-ställtid-platsen man passerar, och klura ut hur lång tid det antagligen är till nästa buss går, och om den är "för lång" så åker man vidare till brunnsparken och ställer sig en bit söder om läge B, på södra sidan om spåren som kommer från läge C/D, och så spanar man efter vilka fordon som kommer längs med Södra Hamngatan respektive Östra hamngatan.

Användarvänligt? Inte ett dugg IMHO...

Jag vill verkligen att man i fordonen har realtidsdisplayer som visar alla avgångar för nästa hållplats.
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Jag skulle kunna tänka mig en ny linje Bellevue-Wieselgrensplatsen.
I sådanafall via Redbergsplatsen. Skulle lösa problemet för de som åker från Ejdergatan och ska in till centrum. Ejdergatan och Aprilgatan är väl de enda två hållplatser som saknar direktlinje till centrum. Medan Aprilgatan ligger nära Januarigatan så är det en bit till närmaste hållplats med direktlinje vid Ejdergatan.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Men om det är något som verkligen absolut borde göras så är det att installera nån slags "byteshjälpreda" för de som kommer till brunnsparken/centralen och ska till hissingen/Hjalmar Brantingsplatsen.

Om man kommer österifrån så är det rätt rörigt att veta var man ska ta vägen. Ska man byta på centralen till nån av bussarna (t.ex.25) eller ska man fortsätta till brunnsparken, och ska man i så fall satsa på läge B eller D?

"Effektivast" är att påväg mellan Polhemsplatsen och Drottningtorget sitta och bläddra halvhysteriskt i tidtabellen och dessutom snegla mot den där buss-ställtid-platsen man passerar, och klura ut hur lång tid det antagligen är till nästa buss går, och om den är "för lång" så åker man vidare till brunnsparken och ställer sig en bit söder om läge B, på södra sidan om spåren som kommer från läge C/D, och så spanar man efter vilka fordon som kommer längs med Södra Hamngatan respektive Östra hamngatan.

Jag vill verkligen att man i fordonen har realtidsdisplayer som visar alla avgångar för nästa hållplats.

Annars så äre en god idé att stressa av lite. Kör man livet i det där tempot, så leder de bara till elände längre fram. Ta det lite lugn, ta en tidigare vagn så finns det gott om tid.
(Och tyvärr är detta något som lyser igen på fler och fler av er alla som skriver på detta och systerfoumen, att era liv tycks gå på högvarv, med sekundpassning hela tiden. Ta och tänk igen om det verkligen är värt de hälsorisker detta medför.)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:
I sådanafall via Redbergsplatsen. Skulle lösa problemet för de som åker från Ejdergatan och ska in till centrum. Ejdergatan och Aprilgatan är väl de enda två hållplatser som saknar direktlinje till centrum. Medan Aprilgatan ligger nära Januarigatan så är det en bit till närmaste hållplats med direktlinje vid Ejdergatan.
Näe, om den går via Redbergsplatsen så tar den 5 minuter längre tid och då är halva idén med att slippa byta vid centralen/brunnsparken rätt bortkastad eftersom bytet oftast går på mindre än 5 minuter. Den andra halvan av idén, att ta sig fram utan att behöva göra *jobbiga* byten då man t.ex. har tungt bagage, är halvt uppfyld av L17+L6, man tar bussen från hissingen och gör ett smidigt byte vid Olskrokstorget... Fast då är tabell-läsandet/displaysneglandet igång igen eftersom det är lika smidigt att byta L17->L58 vid svingeln, och huruvida det bytet är vettigt kan man avläsa på displayen vid centralen :wink:

Ejdergatan skulle kunna lösas med "reshjälpdisplayer" som talar om ifall det för ögonblicket går snabbast att åka mot Redbergsplatsen eller Gamlestadstorget för att byta. Å andra sidan är väl byte vid Olskrokstorget så smidigt att jag gissar att alla vid Ejdergatan åker åt det hållet. Med andra ord så skulle en ombyggnad av Gamlestadstorget först sitta fint. Det lär väl å andra sidan ändåså inte bli en bytessmidig plats. De planritningar som förut refererats till här i forumet verkar visa en plats i stil med Hjalmar Brantingsplatsen eller Brunnsparken med tillhörande långpromenader mellan hållplatserna. Då kan man nästan lika gärna behålla nuvarande konfiguration...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:

Annars så äre en god idé att stressa av lite. Kör man livet i det där tempot, så leder de bara till elände längre fram. Ta det lite lugn, ta en tidigare vagn så finns det gott om tid.
(Och tyvärr är detta något som lyser igen på fler och fler av er alla som skriver på detta och systerfoumen, att era liv tycks gå på högvarv, med sekundpassning hela tiden. Ta och tänk igen om det verkligen är värt de hälsorisker detta medför.)
Gäller det resonemanget även för folk som springer en motionsrunda? :wink:

Seriöst, man kan göra saker snabbt utan att stressa. Jag erkänner att överdrev när jag skrev "hysteriskt" om bläddrandet.

Men, oavsett om man väljer att åka tidigare eller kommer fram senare så hjälper detta 'ta det lugnt' inte ett dugg mot att behöva vistas utomhus i ruskväder vilket man delvis slipper om man snabbar på sina byten. Göteborg är staden där det verkligen blir KALLT på vintern, eftersom det trots minusgrader ofta blåser isande fuktig vind... (Min upplevelse är att -10 i Göteborg känns kallare än -25 i Örebrotrakten).
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Näe, om den går via Redbergsplatsen så tar den 5 minuter längre tid och då är halva idén med att slippa byta vid centralen/brunnsparken rätt bortkastad eftersom bytet oftast går på mindre än 5 minuter. Den andra halvan av idén, att ta sig fram utan att behöva göra *jobbiga* byten då man t.ex. har tungt bagage, är halvt uppfyld av L17+L6, man tar bussen från hissingen och gör ett smidigt byte vid Olskrokstorget... Fast då är tabell-läsandet/displaysneglandet igång igen eftersom det är lika smidigt att byta L17->L58 vid svingeln, och huruvida det bytet är vettigt kan man avläsa på displayen vid centralen
Men en mer drastisk förändring är kanske låta L7 gå via Redbergsplatsen och sedan vända vid Bellevue. En ny L14 kan få som sträckning Bergsjön-Snabbspåret-Centralstationen-Wieselgrensplatsen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

leifd skrev:

M_M skrev:Gäller det resonemanget även för folk som springer en motionsrunda? :wink:
Svar JA !
M_M skrev:Seriöst, man kan göra saker snabbt utan att stressa. Jag erkänner att överdrev när jag skrev "hysteriskt" om bläddrandet.
Det gjorde du ja, men visst, vad är vitsen att bläddra i en tidtabell i en stor stad där de flesta turer gå så tätt som de gör. DET är stressat beteende tycker jag.
Man kommer ju alla fall inte fram som de står där, utan de blir när fordonen lyckats stånga sej fram.
M_M skrev:Men, oavsett om man väljer att åka tidigare eller kommer fram senare så hjälper detta 'ta det lugnt' inte ett dugg mot att behöva vistas utomhus i ruskväder vilket man delvis slipper om man snabbar på sina byten. Göteborg är staden där det verkligen blir KALLT på vintern, eftersom det trots minusgrader ofta blåser isande fuktig vind... (Min upplevelse är att -10 i Göteborg känns kallare än -25 i Örebrotrakten).
Har du aldrig hört uttrycket "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder !". Om inte fundera på det. Trivs du nu inte där du bor, pga det du kallar dåligt väder, så får du väl fundera på att göra nått åt saken kanske. Annars kanske man kan föreslå att åka egen bil eller nått sånt.....
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Risken är väl ganska stor att det skulle proppa igen på sträckan Vasaplatsen-Grönsakstorget-Brunnsparken med en linje till på sträckan (förslaget med en linje från Chalmers mot Grönsakstorget) nu när Viktoriabron är avstängd. Kanske att en av linjerna 9 el 11 kunde byta plats med linje 7 el 10 (och gå via Valand) när den nya Viktoriabron är färdig.

Vidare tycker jag att en linje mellan nordost och Hisingen via Drottningtorget vore ett bra komplement till dagens nät. Bellevue-Eketrägatan låter ju ok, så kan 10:an gå till Biskopsgården på heltid. Möjligen trasslar det till sig vid broöppningar mm med ytterligare en linje över Götaälvbron,men för att använda ett gammalt citat " Ingenting är så praktiskt som en bra teori".
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Skulle det inte kunna funka rätt bra om man drog en ny linje genom Toltorpsdalen?

L12, Mölndal - Sahlgrenska Östra - Medicinaregatan - Chalmers - Grönsakstorget - Brunnsparken och vänder vid Centralstationen, kanske?

Det skulle lösa Chalmers - Grönsakstorget sträckan, och man kan ju fråga sig om det är nödvändigt med L7 och L8 via Sahlgrenska med denna L12 på plats.

Man kanske kunde dra L7 via Annedal istället, låta den nå sin nuvarande sträckning igen vid Vasaplatsen, sen skulle man kanske köra L8 heltid istället, och ev. dra ner på L2:s turtäthet så det inte blir onödigt tättrafik i Annedal...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Stefan_Brännström skrev:Skulle det inte kunna funka rätt bra om man drog en ny linje genom Toltorpsdalen?

L12, Mölndal - Sahlgrenska Östra - Medicinaregatan - Chalmers - Grönsakstorget - Brunnsparken och vänder vid Centralstationen, kanske?

Det skulle lösa Chalmers - Grönsakstorget sträckan, och man kan ju fråga sig om det är nödvändigt med L7 och L8 via Sahlgrenska med denna L12 på plats.

Man kanske kunde dra L7 via Annedal istället, låta den nå sin nuvarande sträckning igen vid Vasaplatsen, sen skulle man kanske köra L8 heltid istället, och ev. dra ner på L2:s turtäthet så det inte blir onödigt tättrafik i Annedal...
Jag trodde tråden handlade om nya linjer på befintligt nät. Diskuterar vi nya sträckningar kan en ny linje kanske trafikera Norra älvstranden-Drottningtorget-Gamlestadstorget-Bellevue och kanske upp till Aprilgatan, då den hållplatsen har möjlighet att vända två linjer.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
flanders

Inlägg av flanders »

M_M skrev: Jag vill verkligen att man i fordonen har realtidsdisplayer som visar alla avgångar för nästa hållplats.
Varför använder du inte din mobil och går in på mobil.vasttrafik.se? Där kan man kolla upp nästa avgång från valfri hållplats. Finns även en Wapvariant om din telefon är av äldre modell. Betydligt billigare än att man ska installera realtidsdisplayer i alla fordon dessutom :)
Skriv svar