När lade man av med grönrött egentligen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
När lade man av med grönrött egentligen?
Låt mig börja med att konstatera några saker här:
* Jag har fått reda på i detta forum att färgen LILA för Linje 8 i Göteborg infördes på linjekartorna först 1989. Då hade enligt samma forumsskribenter M21:orna dock skyltat lila sedan de kom 1984 vilket leder till slutsatsen att de var "före sin tid" så sett.
* Som grabb på den tiden, född 1981 har jag inte ett enda minne av en grönröd skyltad 8:a. Det jag minns är att jag trodde någon gång vid 1987-88 att 8:an var en nytillkommen linje, som givits färgen lila, samt att jag noterade att enbart de nya vagnarna (M21) körde på den linjen. Detta var alltså när M21 fortfarande var relativt ny i stan, och pedalerna dominerade i stort.
* Ville man av (kanske) motortekniska skäl framföra enbart den då nya M21:an på Angeredsbanan? Jag vill minnas att ni har skrivit att M21 kom in i Göteborgstrafiken på allvar under 1986-87, undantaget L4 som var pedal all over fram tills 1999.
* Sen antar jag att man valde att vänta med lila på linjekartorna tills den fanns även på pedalerna, men det är en rolig period det där.
Min uppfattning: Grön-rött på linjekartorna, men enbart lilaskyltade M21:or på Angeredsbanan mellan i alla falla 1987-1989.
Det borde nog vara ganska svårt att hitta en synonym för detta, att linjekartorna visat helt fel färg (eller spårvagnarna skyltat fel färg, välj själva) för en linje under så mycket som två års tid.
* Hur som helst, det är en rolig anekdot, och lite sorgset nästan, eftersom den markerar det sista av dubbelfärgstuket i reguljär spårvagnstrafik i Göteborg.
Det är ju inte troligt att man fortsätter med t.ex. brun-vit 15 och röd-blå 16 när man i framtiden förmodligen tvingas skapa fler linjenummer för spårvägen.
* Jag har fått reda på i detta forum att färgen LILA för Linje 8 i Göteborg infördes på linjekartorna först 1989. Då hade enligt samma forumsskribenter M21:orna dock skyltat lila sedan de kom 1984 vilket leder till slutsatsen att de var "före sin tid" så sett.
* Som grabb på den tiden, född 1981 har jag inte ett enda minne av en grönröd skyltad 8:a. Det jag minns är att jag trodde någon gång vid 1987-88 att 8:an var en nytillkommen linje, som givits färgen lila, samt att jag noterade att enbart de nya vagnarna (M21) körde på den linjen. Detta var alltså när M21 fortfarande var relativt ny i stan, och pedalerna dominerade i stort.
* Ville man av (kanske) motortekniska skäl framföra enbart den då nya M21:an på Angeredsbanan? Jag vill minnas att ni har skrivit att M21 kom in i Göteborgstrafiken på allvar under 1986-87, undantaget L4 som var pedal all over fram tills 1999.
* Sen antar jag att man valde att vänta med lila på linjekartorna tills den fanns även på pedalerna, men det är en rolig period det där.
Min uppfattning: Grön-rött på linjekartorna, men enbart lilaskyltade M21:or på Angeredsbanan mellan i alla falla 1987-1989.
Det borde nog vara ganska svårt att hitta en synonym för detta, att linjekartorna visat helt fel färg (eller spårvagnarna skyltat fel färg, välj själva) för en linje under så mycket som två års tid.
* Hur som helst, det är en rolig anekdot, och lite sorgset nästan, eftersom den markerar det sista av dubbelfärgstuket i reguljär spårvagnstrafik i Göteborg.
Det är ju inte troligt att man fortsätter med t.ex. brun-vit 15 och röd-blå 16 när man i framtiden förmodligen tvingas skapa fler linjenummer för spårvägen.
Satsa på Spårvägarna
Re: När lade man av med grönrött egentligen?
Om jag inte fattat allt om bakfoten så var väl M21 accelerationsstarkare än pedalvagnarna, medan när M21 byggts om till M31 så är de mer likvärdiga samtidigt som nya M32 är starkare än M31 och pedalvagnarna.Stefan_Brännström skrev:* Ville man av (kanske) motortekniska skäl framföra enbart den då nya M21:an på Angeredsbanan?
Angeredsbanan har väl å andra sidan så få hållplatser och andra skäl till hastighetsvariationer att just accelerationsstyrka antagligen inte är den viktigaste parametern.
Gångegenskaperna vid hög hastighet var kanske bättre på M21 än på pedalvagnarna? Jag har nog tyvärr aldrig åkt M21 på angeredsbanan/snabbspåret, innan de hade blivit ombyggda så var det mest inom centrum och ut på hissingen som mina färder gick...
-
Var med skolan en gång på Blå Rummet, eller vad teatern i Angered nu heter.
Året var 1993, och vi åkte pedal på L4 från Berga till Kungssten, för att sedan ta en M21 på L9 hela vägen till Angered. Det var definitivt en av mina första M21-färder, då jag mest åkte L4 som ju inte hade några fram till 1999.
...men inte f-n tänkte jag på hur vagnen betedde sig på Angeredsbanan...
Året var 1993, och vi åkte pedal på L4 från Berga till Kungssten, för att sedan ta en M21 på L9 hela vägen till Angered. Det var definitivt en av mina första M21-färder, då jag mest åkte L4 som ju inte hade några fram till 1999.
...men inte f-n tänkte jag på hur vagnen betedde sig på Angeredsbanan...
Satsa på Spårvägarna
De dubbelfärgade byggde ursprungligen inte på brist på färger utan att man som i 8ans fall räknade den som en förlängning av den röde och den gröne (8an gick ju vidare efter Getebergsäng ända ut till Mölndal)M_M skrev:Det är ju inte troligt att man fortsätter med t.ex. brun-vit 15 och röd-blå 16 när man i framtiden förmodligen tvingas skapa fler linjenummer för spårvägen.
Vissa förstärkningslinjer fick också sina färger för att signalera vad de förstärkte.
Men hur, när och varför 10an blev gul-blå undrar jag. Den borde ha blivit blå-grön enär den ersatte 4 och 9.
Hur många linjer kan det tänkas bli när spårvägen längs älvsstränderna blir klara?
-
8:an var ju diagonalt tvåfärgad medan 10:ans skylt var uppdelad i två rektangulära färgfält. Men det kan ju ha med vad som betraktades snyggt att göra; Den blågula 10:an tillkom väl någon gång på sent 60-tal eller 70-talet, medan grönröd 8 introducerades betydligt längre bak i tiden.
Satsa på Spårvägarna
-
Däremot är jag ganska övertygad om att dagens färg på L10 är en logisk följd av den tidigare blågula designen.
Mest logiskt hade givetvis varit att ge den grön som L4 har, men för att ändå markera blandningen av blått och gult antar jag att man valde grönt i en annan ton, nämligen ljusgrön.
Mest logiskt hade givetvis varit att ge den grön som L4 har, men för att ändå markera blandningen av blått och gult antar jag att man valde grönt i en annan ton, nämligen ljusgrön.
Satsa på Spårvägarna
Jag tror inte att man ska blanda in allt för mycket logik i valet av linjefärger från 1970-tal och frammåt.Stefan_Brännström skrev:Däremot är jag ganska övertygad om att dagens färg på L10 är en logisk följd av den tidigare blågula designen.
6:an blev orange, går ej att härleda historiskt.
10:an blev blå/gul, går ej att härleda historiskt.
8:an blev lila, går ej att härleda historiskt.
9:an blev ljusblå, detta går att härleda historiskt. Likaså 1:ans byte tillbaka till vita skyltar (från att ha varit svart)
Nya 10,11,13&14 har troligen getts färger som ska gå att skilja från varandra på avstånd (vilket inte alltid är så lätt).
Att man för de linjer mede högre nummer skulle använda samma ordning på färgerna som gjorts för de lägre linjenummren, fast i en ljusare nyans (ex 3-blå, 4-grön kontra 9-ljusblå, 10-ljusgrön) faller på att linje 12 (när den kommer att tas i bruk, kommer vara grå), skulle den logiskt sett varit rosa.
Som sagt logik och historik var knappast avgörande faktorer vid valet av linjefärger då alla linjer blev enfärgade. För egen del hade jag föredragit tvåfärgade skyltar för visualitetens skull, men det var väl för svårt/dyrt att få till flerfärgade destinations- och nummerfilmer när det begav sig vill jag minnas.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Helt ohistoriskt är inte färgvalet för 6an, den gamla 6an (Änggårdslinjen) hade gul färg, när den nya L6 startade så var den gula färgen upptagen av L2. Brandgul är ju inte så långt ifrån gul.Martin skrev:6:an blev orange, går ej att härleda historiskt.
I samband med M21 så gjordes en översyn av linjefärgerna och det var då de två dubbelfärgade linjenumren (8 och 10) med en
färgade, man ville väl ha tydliga färger. 9an fanns allaredan som blå färg och den fick lite ljusare ton i och med förändringen. Att 10an blev ljusgrön kanske mest berodde på kopplingen till L4, det var i början på 80-talet man genomförde förändringen och ungefär samtidigt så lades L10 ner.
Det var i samband med denna förändring L1 blev vit igen.
-
Här är en bild på 10:ans skylt http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=26405Stefan_Brännström skrev:8:an var ju diagonalt tvåfärgad medan 10:ans skylt var uppdelad i två rektangulära färgfält. Men det kan ju ha med vad som betraktades snyggt att göra; Den blågula 10:an tillkom väl någon gång på sent 60-tal eller 70-talet, medan grönröd 8 introducerades betydligt längre bak i tiden.
Någon som har en bild på 10an innan den blev gul-blå?
Om jag inte minns fel så var den blå-vit med som nämndes rektangulära fält. Den var lite speciell.
Den senaste färgen kom i bruk samma år som 10an gick i graven (1984) så det kan nog förklara det ljusgröna.
Om jag inte minns fel så var den blå-vit med som nämndes rektangulära fält. Den var lite speciell.
Den senaste färgen kom i bruk samma år som 10an gick i graven (1984) så det kan nog förklara det ljusgröna.
Det dröjde ju flera år efter det att M21 började rulla tills någon ny linje 10 såg dagens ljus. Så att tala om att den ljusgröna färgen kom i bruk 1984 anser jag en smula överdrivet, även om den fanns på rullarna.hej skrev:Någon som har en bild på 10an innan den blev gul-blå?
Jo, man han lägga ner L10 men det var inte så många år senare som man hade sommarlinjen 10 Kålltorp - Polhemsplatsen - Östra Sjukhuset.Martin skrev:Det dröjde ju flera år efter det att M21 började rulla tills någon ny linje 10 såg dagens ljus. Så att tala om att den ljusgröna färgen kom i bruk 1984 anser jag en smula överdrivet, även om den fanns på rullarna.
Om jag förstått det rätt så var den ursprungliga skylten på linje tio Blå-vit-blå. Två smala fält blått (högst upp och längst ned) och ett större fält vitt mellan dessa.
Var det inte under första halvan av 90-talet denna L10 fanns?hej skrev:Jo, man han lägga ner L10 men det var inte så många år senare som man hade sommarlinjen 10 Kålltorp - Polhemsplatsen - Östra Sjukhuset.Martin skrev:Det dröjde ju flera år efter det att M21 började rulla tills någon ny linje 10 såg dagens ljus. Så att tala om att den ljusgröna färgen kom i bruk 1984 anser jag en smula överdrivet, även om den fanns på rullarna.
Om jag förstått det rätt så var den ursprungliga skylten på linje tio Blå-vit-blå. Två smala fält blått (högst upp och längst ned) och ett större fält vitt mellan dessa.
-
Det var ju riktig nostalgi att få se en färgbild på en L10:a från 70/80-talet. Har tidigare bara sett en svartvit bild, och det ger liksom inte samma känsla.
Är det någon som minns hur L10 sträckte sig när den infördes första gången någonsin i Göteborg? Har läst men glömt detta.
Är det någon som minns hur L10 sträckte sig när den infördes första gången någonsin i Göteborg? Har läst men glömt detta.
Satsa på Spårvägarna
-
Jeg er lidt usikker, for det var længe siden og før min tid (første besøg i Göteborg 1958), men jeg mener at det var en forstærkningslinje for linje 3 mellem Bangatan og Gårda (Lilla Stampgatan), men der er sikkert göteborgere, der kan forklare mere.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Stadens 10e spårvagnslinje öppnades allaredan 1907. Den var som nämnts en förstärkningslinje till linje 3 från början. Dock låg ändhållplatserna för sig själva dels i Lilla Stampgatan med destinationsskylten Gårda och dels i andra änden där den svängde in på Bangatan. Sträckan på Lilla Stampgatan försvann så småningom medan Bangatan förlängdes och trafikerades sedan först av linje 4 och numer av linje 11. Någonstans har jag ett svagt minne av den tillsammans med linje 8 var de första linjerna över Göta Älv men jag har just nu inte linjehistoriken tillgänglig.
hej skrev:De dubbelfärgade byggde ursprungligen inte på brist på färger utan att man som i 8ans fall räknade den som en förlängning av den röde och den gröne (8an gick ju vidare efter Getebergsäng ända ut till Mölndal)M_M skrev:Det är ju inte troligt att man fortsätter med t.ex. brun-vit 15 och röd-blå 16 när man i framtiden förmodligen tvingas skapa fler linjenummer för spårvägen.
Vissa förstärkningslinjer fick också sina färger för att signalera vad de förstärkte.
Men hur, när och varför 10an blev gul-blå undrar jag. Den borde ha blivit blå-grön enär den ersatte 4 och 9.
Hur många linjer kan det tänkas bli när spårvägen längs älvsstränderna blir klara?
Det där citatet som påstås vara av mig är egentligen av Stefan_Brännström...
Appropå färger så anser jag fortfarande att det är korkat att man satt en lampa ovanför linjenummerskylten frampå pedalvagnarna som gör färgen svår att se i visst ljus... Brilliant!