Nya vagnar till tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6875
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av Odd »

Jag hoppas att utbytet inte sker allt för snabbt. et vore slöseri att byta ut vagnar som är tillverkade så sent som 1985. De borde åtminstonde kunna trafikera tunnelbanan till 2020-2025 innan det är dags att skrota dessa.

När det gäller tillexempel säkerheten på nya jämfört med gamla vagnar så undrar jag om citys artikelskrivare har rätt? Branden i C14 beror väl på felaktigt underhåll om jag förstått det hela rätt men tillexempel dörrarna på C20 är både farliga och driftsosäkra. Se bara Rådmansgatanolyckan. Den hade aldrig fått det förlopp den fick om det hade varit gamla vagnar inblandade.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

nya möjligheter med nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av Ferdinand »

tutf skrev:Då får vi äntligen vagnar med luftkonditionering till Stockholm. :D
Kan det då bli så tokigt att dessa sätts in på tub 2 där nyttan av detta är mycket liten ? :roll:
När jag läser detta tycker jag att det öppnas TVÅ fina möjligheter att kompensera för de oförutsedda problemen som blev med utförandet på C20. Genom att nya vagnar beställs med halva längden av fullängdståg OCH med luftkonditionering så vinner man ju TVÅ fördelar med att placera dem på gröna linjen.
  • Dels möjliggör man den delning av långa tåg och ihopkoppling av korta tåg vid ändstationerna där, som nu sägs inte går att göra.
  • Och dels möjliggör man den efterlängtade luftkonditioneringen på de linjer på gröna linjen som till största delen går ovan jord.
  • Dessutom räcker då C20 till för att ha enhetlig vagnpark i alla tåg på röda och blå linjen. Då blir det enhetlig vagnpark i fler depåer än idag. Det blev visst nästan en fluga till där.
Vågar man tro att SL-styrelsen är så smart så man slår alla dessa flugor i den här smällen?
Odd skrev:Jag hoppas att utbytet inte sker allt för snabbt. et vore slöseri att byta ut vagnar som är tillverkade så sent som 1985. De borde åtminstonde kunna trafikera tunnelbanan till 2020-2025 innan det är dags att skrota dessa.
Det här är en intressant synpunkt.

Fråga: Varför ska man skrota fullt fungerande datorer, VCR-videobandspelare eller för den delen skrivmaskiner, när de har en lång teknisk livslängd kvar, eller varför ska man skrota gamla bilar som fortfarande klarar besiktningen men spyr ut avgaser utan katalysator och med läckande AC eller skrota tunnelvagnar som fortfarande fungerar?

Svar: Man måste se till helheten. Ska vi minska resursslöseriet på jorden så måste fler lockas ställa bilen och åka kollektivt med energisnåla spårfordon. Nya attraktiva, luftkonditionerade tunnelvagnar konkurrerar då betydligt bättre än tunnelvagnar, som trots att de kom så sent som 1985 hade så mossigt komforttänkande så att de av många trafikanter inte upplevdes som någon väsentlig standardhöjning jämfört med de första tunnelvagnarna som kom 35 år tidigare.
Senast redigerad av Ferdinand den onsdag 27 augusti 2008 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14426
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: men tillexempel dörrarna på C20 är både farliga och driftsosäkra.
I och för sig är kanske dörrarna på äldre vagnar ännu mer odriftsäkra?
Odd skrev: Se bara Rådmansgatanolyckan. Den hade aldrig fått det förlopp den fick om det hade varit gamla vagnar inblandade.
Det är möjligt att det stämmer, men det har hänt svåra dörrklämningsolyckor även med äldre vagnar så själv skulle jag kanske byta ut "aldrig" mot t ex "osannolikt" :idea:

Hur som helst: När man försöker bygga bort ett problem är det inte ovanligt att man får ett nytt problem i stället. Exempelvis en höjning av säkerhetsnivån, på något sätt, består i sämsta fall bara så länge den personal och/eller trafikanter som är vana vid den tidigare (lägre) säkerhetsnivån fortfarande finns kvar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: nya möjligheter med nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av M_M »

Ferdinand skrev:
Odd skrev:Jag hoppas att utbytet inte sker allt för snabbt. et vore slöseri att byta ut vagnar som är tillverkade så sent som 1985. De borde åtminstonde kunna trafikera tunnelbanan till 2020-2025 innan det är dags att skrota dessa.
Det här är en intressant synpunkt.

Fråga: Varför ska man skrota fullt fungerande datorer, VCR-videobandspelare eller för den delen skrivmaskiner, när de har en lång teknisk livslängd kvar, eller varför ska man skrota gamla bilar som fortfarande klarar besiktningen men spyr ut avgaser utan katalysator och med läckande AC eller skrota tunnelvagnar som fortfarande fungerar?

Svar: Man måste se till helheten. Ska vi minska resursslöseriet på jorden så måste fler lockas ställa bilen och åka kollektivt med energisnåla spårfordon. Nya attraktiva, luftkonditionerade tunnelvagnar konkurrerar då betydligt bättre än tunnelvagnar, som trots att de kom så sent som 1985 hade så mossigt komforttänkande så att de av många trafikanter inte upplevdes som någon väsentlig standardhöjning jämfört med de första tunnelvagnarna som kom 35 år tidigare.
Skillnaden mellan att skrota "fullt fungerande datorer, VCR-videobandspelare eller för den delen skrivmaskiner" och äldre eldrivna spårfordon är rätt stor.

Även mycket gamla spårfordon har i grova drag prestanda som är i klass med nya fordon.

Inredning, färgsättning och sånt är några av de största skillnaderna mellan gamla och nya vagnar, och sånt är också relativt lätt och billigt att förändra.

Jämför gärna renoverade och icke renoverade pedalvagnar i Göteborg (Alla M29 och några M28 har renoverad inredning). Skillnaden är stor!
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Tror på att nya tunnelvagnar är av halv fullängd

Inlägg av djth »

Ferdinand skrev:När det visat sig att man inte tror att det går att koppla C20-vagnar på vid ändstationerna eftersom fullängdstågen är tredelade och det saknas utdragsspår bortom plattformen, så skulle man ju med lite kreativt tänkande få för sig att de nya vagnarna skulle kunna placeras på gröna linjen för att möjliggöra delning (som ju går att göra lättare med halvlängdsenheter).
Varför går det lättare att koppla isär två vagnar än tre vagnar, utdragsspåren växer väl inte ut för att man har halvlängdsenheter? Eller du menar att man efter delningen får två kompletta tåg och alltså inte behöver samla ihop vagnar att köra in i depå? Hur som helst så blir väl ofta ett halvt tåg lite för kort för att räcka till, motsvarande en och en halv C20. Fast det beror förstås lite på vagnarnas utformning också, de insparade förarhytterna kanske kompenserar.

Men om röda linjen ska köras förarlöst om några år, är det väl rimligt att anta att de nya vagnarna konstrueras för att klara sådant och därför hamnar på TUB2.
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

Re: nya möjligheter med nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av Ferdinand »

M_M skrev:Inredning, färgsättning och sånt är några av de största skillnaderna mellan gamla och nya vagnar, och sånt är också relativt lätt och billigt att förändra.
Ungefär som när man hottar upp gamla raggarbilar då.
M_M skrev:Jämför gärna renoverade och icke renoverade pedalvagnar i Göteborg (Alla M29 och några M28 har renoverad inredning). Skillnaden är stor!
Ehh... jag märker ju vad som är pedalvagn och inte pedalvagn. Men stor skillnad på inredningen? Nää... tänkte inte på det.
djth skrev:Varför går det lättare att koppla isär två vagnar än tre vagnar, utdragsspåren växer väl inte ut för att man har halvlängdsenheter? Eller du menar att man efter delningen får två kompletta tåg och alltså inte behöver samla ihop vagnar att köra in i depå?
Så... typ.
djth skrev:Men om röda linjen ska köras förarlöst om några år, är det väl rimligt att anta att de nya vagnarna konstrueras för att klara sådant och därför hamnar på TUB2.
Det är ju möjligt att de får någon liten finess som gör det lite enklare än med C20. Men kunde man köra gamla Cx med autopilot så kan man nog köra C20 förarlöst också, om nu detta är eftersträvansvärt. Tycker nog att bättre klimat för passagerarna så att de inte behöver välja att plågas i övervarma vagnar bara för att de ställer bilen, och möjlighet att minska onödiga vagnkm för att spara energi och underhållskostnader, är mer eftersträvansvärt i så fall.
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av Erland »

Odd skrev:Jag hoppas att utbytet inte sker allt för snabbt. et vore slöseri att byta ut vagnar som är tillverkade så sent som 1985. De borde åtminstonde kunna trafikera tunnelbanan till 2020-2025 innan det är dags att skrota dessa.
De nya vagnarna kommer realistiskt inte att vara i trafik förrän runt 2015, så vad är problemet? CX känns rätt skrotfärdiga ur komfortsynpunkt redan idag.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: nya möjligheter med nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av M_M »

Ferdinand skrev:
M_M skrev:Inredning, färgsättning och sånt är några av de största skillnaderna mellan gamla och nya vagnar, och sånt är också relativt lätt och billigt att förändra.
Ungefär som när man hottar upp gamla raggarbilar då.
Öhh, näe, ungefär som när man renoverar bostäder inkl utbyte av möbler.
Ferdinand skrev:
M_M skrev:Jämför gärna renoverade och icke renoverade pedalvagnar i Göteborg (Alla M29 och några M28 har renoverad inredning). Skillnaden är stor!
Ehh... jag märker ju vad som är pedalvagn och inte pedalvagn. Men stor skillnad på inredningen? Nää... tänkte inte på det.
Kommer du märka skillnad (i komfort då) mellan befintliga och eventuella nyköpta vagnar då? :wink:

Pedalvagnrenoveringen innebär väl i princip förbättringar på en stor mängd små detaljer, antagligen behöver man åka en del för att lägga märke till allt.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av bark »

Om vi i stället skulle spekulera över vilka vagnar som kan bli aktuella bland de hos tillverkarna existerande (eller aviserade) modellerna - vad tror ni då?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av M_M »

bark skrev:Om vi i stället skulle spekulera över vilka vagnar som kan bli aktuella bland de hos tillverkarna existerande (eller aviserade) modellerna - vad tror ni då?
De med halast golv? :cheesygrin: :mrgreen: :twisted:
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av Bandit »

Eftersom beslutet om att köpa nya vagnar just är taget så kommer det dröja många år innan de finns där ute i tunnlarna.

En kvalificerad gissning är att samtliga CX kommer att fasas ut i och med de nya vagnarna. Det är ju inte bara de 80 första vagnarna man ska räkna med, utan även optionen. Man beställer inte alla vagnar på en gång, eftersom man då inte har någon möjlighet att backa ur den beställningen. Först beställer man ett antal vagnar (i detta fall 80st) när dessa börjar levereras till SL och man får prova dem i trafik så avgör man om vagnen är till belåtenhet, är den det löser man sin/a option/er, om vagnen inte lever upp till det förväntade så gör man en ny kravspec som tillverkarna får lämna anbud om. Så är hela karusellen i gång igen.
Odd skrev:
Se bara Rådmansgatanolyckan. Den hade aldrig fått det förlopp den fick om det hade varit gamla vagnar inblandade.
Sedan den olyckan har dörrarna byggs om på C20, så det är mindre troligt att samma sak skulle hända igen.
Skriv svar