Nya vagnar till tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av kildor »

Nya vagnar till tunnelbanan ska upphandlas:
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13158

80 vagnar ska beställas (man får väl anta att det är 80 vagnar med längd motsvarande C20). Kan man hoppas att man köper vagnar med AC den här gången? 8)
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Nya vagnar till tunnelbanan

Inlägg av NerdBoy »

Eller något längre vagnar till blå linjens längre plattformar?
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Är tanken att man ska ersätta alla de gamla vagnarna (dvs de som är pre C20) med nya, eller ska vissa äldre vagnar vara kvar så att de tilltänkta nyinköpen kan generera ökad kapacitet?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Jippiiiii!
Ska bli spännande med en ny vagntyp! :D

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

NerdBoy skrev:Eller något längre vagnar till blå linjens längre plattformar?
Minns jag rätt att plattformen vid Husby inte rymmer ett 10-vagnars Cx-tåg? Det går iof säkert att åtgärda, även om jag inte är så säker på att man gör det. En annan nackdel är att vagnar anpassade till blå linjens plattformar inte blir kompatibla med övriga linjers plattformslängder (två enheter av en längre vagn blir kortare än 3 C20, dvs man får inte full kapacitet ifall man vill använda dem på röda&grön).
Traesk

Inlägg av Traesk »

Det här låter spännande! 80 vagnar... "hur många" är det? Det vill säga, sett i förhållande till hur många vagnar vi har idag. Och hur många gamla (dvs icke-C20) vagnar finns idag kvar?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enligt Wennerholms blogg är det utöver de 80 vagnarna en option på ytterligare 100
http://christergwennerholm.blogspot.com/
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Traesk skrev:Det här låter spännande! 80 vagnar... "hur många" är det? Det vill säga, sett i förhållande till hur många vagnar vi har idag. Och hur många gamla (dvs icke-C20) vagnar finns idag kvar?
Enligt SL:s årsredovisning 2007 finns det 271 nya fordon och 264 äldre fordon. Om man utgår från att nya och gamla vagnar förhåller sig 8:3 i längd, så finns det Cx-vagnar motsvarande 99 C20-längder kvar idag. Om de 80 vagnar man beställer är i C20-längd så ersätter man inte samtliga gamla. Och 80+100 är ju betydligt mer än vad man har idag, vilket i såfall innebär att man tar höjd för en utökning av trafiken. Nackaförlängning i åtanke, tro? Eller är längden på de nya fordonen en annan än för C20?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:
Minns jag rätt att plattformen vid Husby inte rymmer ett 10-vagnars Cx-tåg? Det går iof säkert att åtgärda, även om jag inte är så säker på att man gör det. En annan nackdel är att vagnar anpassade till blå linjens plattformar inte blir kompatibla med övriga linjers plattformslängder (två enheter av en längre vagn blir kortare än 3 C20, dvs man får inte full kapacitet ifall man vill använda dem på röda&grön).
Du minns rätt.
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

NerdBoy skrev:
kildor skrev:
Du minns rätt.
Vill minnas att det i Husby´s norra ände finns en oinredd del av plattformen, omålad vägg mm, men med plattform.
Ferdinand

Tror på att nya tunnelvagnar är av halv fullängd

Inlägg av Ferdinand »

Av 264 Cx-vagnar kan man bygga 33 fullängdståg. Av 80 nya vagnar i halvformat kan man bygga 40 fullängdståg, alltså 7 mer än just nu. Eftersom förlängningen till Karolinska och förtätning på röda linjen är inräknad i de 80 vagnarna tycker jag det lutar åt att det är tunnelvagnar av halv fullängd det är frågan om. De nya pendeltågsvagnarna är ju halvlängdståg. Och när C20 beställdes så fanns faktiskt en påtänkt variant med halvlängdsvagnar, men som aldrig realiserades. Så man har ju funderat på tunnelvagnar av halv fullängd tidigare. Och i pendeltågsfallet visat att man kommit fram till att det är fördelaktigast nuförtiden.

När det visat sig att man inte tror att det går att koppla C20-vagnar på vid ändstationerna eftersom fullängdstågen är tredelade och det saknas utdragsspår bortom plattformen, så skulle man ju med lite kreativt tänkande få för sig att de nya vagnarna skulle kunna placeras på gröna linjen för att möjliggöra delning (som ju går att göra lättare med halvlängdsenheter). Men det var kanske spekulativt i överkant. Skulle det nu visa sig att även de nya vagnarna har samma längd som C20 så får jag väl äta upp det. Det kan jag ta i så fall. Optionen på 100 nya passar ju bra att använda till Nacka. Någon annan lika aktuell förlängning känner jag inte till.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det låter som ett rimligt resonemang!

Att man valde halvlängdsformat för pendeltågen beror nog mest på att man har (hade) halvlängdsplattformar på Nynäsbanan och Gnestalinjen. Alternativet hade iof varit kvartslängdsformat, men utvecklingen går ju mot längre enheter och färre förarhytter. Med samma resonemang så köper man in längre tunnelbanevagnar. Och antalet stämmer ju ganska bra in på behovet, som Ferdinand beskriver ovan.

Det är ju nästan så att en C30 (eller? :) ) plus två C20 skulle bli lagom för blå linjens plattformar, om man får leka lite med tanken på att man skulle specificera multipelkörbarhet i upphandlingen 8) :roll:
dastrike

Inlägg av dastrike »

Om man skulle ha "halv-fullängdsvagnar" där två sådana skulle motsvara dagens 3-vagnståg av C20, skulle man då kunna ha någon slags "minivagn" emellan två sådana "halv-fullängdsvagnar" för att uppnå ett "10-vagnar" långt tåg på blå linjen? (bortsett från ovan nämnda probem med Husby station). Denna "minivagn" skulle man även kunna då ha med C20 också, t ex 3 st C20 + "minivagn" skulle då vara "10-vagnar".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:Det låter som ett rimligt resonemang!

Att man valde halvlängdsformat för pendeltågen beror nog mest på att man har (hade) halvlängdsplattformar på Nynäsbanan och Gnestalinjen. Alternativet hade iof varit kvartslängdsformat, men utvecklingen går ju mot längre enheter och färre förarhytter. Med samma resonemang så köper man in längre tunnelbanevagnar. Och antalet stämmer ju ganska bra in på behovet, som Ferdinand beskriver ovan.

Det är ju nästan så att en C30 (eller? :) ) plus två C20 skulle bli lagom för blå linjens plattformar, om man får leka lite med tanken på att man skulle specificera multipelkörbarhet i upphandlingen 8) :roll:
... och ...
dastrike skrev:Om man skulle ha "halv-fullängdsvagnar" där två sådana skulle motsvara dagens 3-vagnståg av C20, skulle man då kunna ha någon slags "minivagn" emellan två sådana "halv-fullängdsvagnar" för att uppnå ett "10-vagnar" långt tåg på blå linjen? (bortsett från ovan nämnda probem med Husby station). Denna "minivagn" skulle man även kunna då ha med C20 också, t ex 3 st C20 + "minivagn" skulle då vara "10-vagnar".
Förlåt dastrike, men jag tror mer på kildors idé!

Hur är det med T-Universitetet? Den byggdes på samma tänk som Husby. Ändrade man på det när hela stationen designades om? I och för sig har man ju i dagsläget ingen större nytta av plattformar för 10-vagnståg där! (De långa plattformarna kan först bli fullt utnytjade vid en stor linje- eller snarare banomläggning, kanske på 2100-talet eller så, när man inser att alla linjer inte behöver gå till T-centralen.)

Apropå långa vagnar. I Berlin kör man fullängdsvagnar. På linje U8 om jag mins rätt. Genomgång från bakre dörren till första! Kollade inte om det fanns någon form av avstängningsdörrar, eller om man måste ta tåget ur trafik om vagnen måste stängas av! X60 har ju glasdörrar som kan låsas, så att man kan stänga av en sektion av en vagn. (Tror jag i alla fall.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Re: Tror på att nya tunnelvagnar är av halv fullängd

Inlägg av M_M »

Ferdinand skrev:När det visat sig att man inte tror att det går att koppla C20-vagnar på vid ändstationerna eftersom fullängdstågen är tredelade och det saknas utdragsspår bortom plattformen, så skulle man ju med lite kreativt tänkande få för sig att de nya vagnarna skulle kunna placeras på gröna linjen för att möjliggöra delning (som ju går att göra lättare med halvlängdsenheter). Men det var kanske spekulativt i överkant.
Ja, att tro att det går att koppla isär/ihop annat än i depå i Sverige är nog spekulativt i överkant, sånt fungerar bara utomlands för där gör de på nåt sätt som vi aldrig gjort förr :cheesygrin:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

dastrike skrev:Om man skulle ha "halv-fullängdsvagnar" där två sådana skulle motsvara dagens 3-vagnståg av C20, skulle man då kunna ha någon slags "minivagn" emellan två sådana "halv-fullängdsvagnar" för att uppnå ett "10-vagnar" långt tåg på blå linjen? (bortsett från ovan nämnda probem med Husby station). Denna "minivagn" skulle man även kunna då ha med C20 också, t ex 3 st C20 + "minivagn" skulle då vara "10-vagnar".
Hur stor ökning av resandet krävs det för att det ska finnas ett behov av "10 vagnar" på blå linjen för att klara de normala rusningstopparna?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Apropå långa vagnar. I Berlin kör man fullängdsvagnar. På linje U8 om jag mins rätt. Genomgång från bakre dörren till första! Kollade inte om det fanns någon form av avstängningsdörrar, eller om man måste ta tåget ur trafik om vagnen måste stängas av! X60 har ju glasdörrar som kan låsas, så att man kan stänga av en sektion av en vagn. (Tror jag i alla fall.)
Aha, var de SÅ långa? Det tänkte jag inte på, jag har minne av att ha åkt i lååånga vagnar...

Det verkar som om Berlin har ett slags "ordinarie banor"-system där grossprofil-vagnarna ingår i två grupper, om jag inte minns helt galet av "linjekarta-klistermärkena" i vagnarna... d.v.s. vagnarna är delade i två grupper, ena gruppen har klistermärken för vissa linjer (U6,U7, kanske U9?) och andra gruppen har för återstående linjer (U5, U8, kanske U9?). (Kleinprofilvagnarna är givetvis en egen grupp, det är ju bara fyra linjer varav framförallt U4 är superkort)...

Såhär ser det ut invändigt i vagnarna jag tror du tänker på (flickr - klicka för större):
Bild
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:X60 har ju glasdörrar som kan låsas, så att man kan stänga av en sektion av en vagn. (Tror jag i alla fall.)
Jo, det stämmer.
Bobban

Inlägg av Bobban »

Ingen som funderat på om dessa vagnar kanske ska hamna på röda linjen med tanke på det nya signalsystemet ska komma? Dessutom börjar C6 bli ganska till åren. Även om dem just nu genomgår en revision så är det ändå gamla häckar. Fast dem går ju iofs rätt bra ändå... :?
tutf

Inlägg av tutf »

Då får vi äntligen vagnar med luftkonditionering till Stockholm. :D
Kan det då bli så tokigt att dessa sätts in på tub 2 där nyttan av detta är mycket liten ? :roll:
Skriv svar