4 pedalvagnar idag!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
4 pedalvagnar idag!
Såg idag (17/8) fyra stycken M28/M29 ihopkopplade vid Drottningtorget ca klockan 13.00. Kan någon ge svar på vad detta berodde på? Vagnarna kom från Norra Hamngatan och fortsatte mot Gårda. Annars såg jag inte en enda pedalvagn mellan 11.00-14.00.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Förklaringen är en vagntransport från Majorna till Rantorget med anledning av återgången till A-tabell i morgon 18/8. En "medskyldig" till den stora utsättningen råkade infinna sig i vagnhallen och fick inte lämna densamma utan att köra en drös vagnar till Rantorget. Och drösen blev 4st.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: 4 pedalvagnar idag!
I Oslo har vi kjørt hele 6 M25 fra Grefsen til Avløs.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Jaha... tror du att ni är värst då? Knappast. 12 M25 från AC via C till RTX är det noterade och preskriberade rekordet.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Hämtades 606 hem samtidigt?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Den är väl hemma? Menar du 621 så hade det varit en omväg, även om det säkert är tillåtet med femvagnars på Västra Stambanan.Grovsnus skrev:Hämtades 606 hem samtidigt?
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Den "dog" på Masthuggstorget i Lördags tror jag, med näsan mot Vagnhallen Majorna.
Omformaren ville inte vara med längre.
Omformaren ville inte vara med längre.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Nej 606 fick åka tillsammans med 518 hem till GX för omvårdnad efter det att pyrotekniska avdelningen gett ännu en föreställning av o-lustspelet omformarhaveri. Denna transport gick strax före det omnämnda 4-vagnarståget.Grovsnus skrev:Den "dog" på Masthuggstorget i Lördags tror jag, med näsan mot Vagnhallen Majorna.
Omformaren ville inte vara med längre.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Re: 4 pedalvagnar idag!
Aj fasen... var mer än jag kände till... har varit på 621-safari hela helgen....Grovsnus skrev:Den "dog" på Masthuggstorget i Lördags tror jag, med näsan mot Vagnhallen Majorna.
Omformaren ville inte vara med längre.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Finns det någon största tillåten längd? I vagnar eller meter.TonyM skrev:Jaha... tror du att ni är värst då? Knappast. 12 M25 från AC via C till RTX är det noterade och preskriberade rekordet.
//Tony
Kan förstå att det är opraktiskt med långa tåg! Att stå vid rött i en korsning och andra delar av tåget blockerar en eller två andra korsningar är ju inget bra!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: 4 pedalvagnar idag!
En intressant fråga är hur långt spårvagnståg man skulle få om man kopplade ihop alla pedalvagnarna på rad... ryms de på t.ex. ett varv vasaplatsen - vasa viktoriagatan - grönsakstorget - vasaplatsen?LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd? I vagnar eller meter.TonyM skrev:Jaha... tror du att ni är värst då? Knappast. 12 M25 från AC via C till RTX är det noterade och preskriberade rekordet.
//Tony
Kan förstå att det är opraktiskt med långa tåg! Att stå vid rött i en korsning och andra delar av tåget blockerar en eller två andra korsningar är ju inget bra!

Re: 4 pedalvagnar idag!
Det har åtminstone funnits en gräns på tre vagnar p.g.a. att den gamla växelblockeringen med slädar i luftledningen var dimensionerad för det. Släden efter växeln som upphäver blockeringen är placerad så att den upphävs innan en fjärde vagn har passerat växeln. Dock får man köra fyra vagnar från Kålltorp hem till Rantorget eftersom de enda motväxlarna på den sträckan har modernare blockering med spårledningar och massdetektor. Antingen är regeln ändrad eller så skedde den nämnda transporten i strid mot reglerna.LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd?
Vagntekniskt finns en gräns på fem vagnar. Den ges av spänningfallet i multipelledningarna. Man kan vara säker på att fem vagnar fungerar. Fler vagnar kan fungera men det kan man inte vara säker på.
Du får väl räkna. Det finns cirka 120 pedalvagnar och de är cirka 15 m över kopplens stötplan.M_M skrev:En intressant fråga är hur långt spårvagnståg man skulle få om man kopplade ihop alla pedalvagnarna på rad... ryms de på t.ex. ett varv vasaplatsen - vasa viktoriagatan - grönsakstorget - vasaplatsen?
Re: 4 pedalvagnar idag!
Både du och jag vet att det finns ett antal ställen där det inte går att hänga avblockeringssläden 45m efter växeln, där man trafikmässigt har kört trevagnars.Harald skrev:Det har åtminstone funnits en gräns på tre vagnar p.g.a. att den gamla växelblockeringen med slädar i luftledningen var dimensionerad för det. Släden efter växeln som upphäver blockeringen är placerad så att den upphävs innan en fjärde vagn har passerat växeln. Dock får man köra fyra vagnar från Kålltorp hem till Rantorget eftersom de enda motväxlarna på den sträckan har modernare blockering med spårledningar och massdetektor. Antingen är regeln ändrad eller så skedde den nämnda transporten i strid mot reglerna.LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd?
Å andra sidan har samtliga växlar med släde även massdetektor så det är ett ickeproblem.
I dagsläget räkas förmodligen 60 m som största tillåtna tåglängd. Vill dock minnas att det inte står något i TRI om detta,.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: 4 pedalvagnar idag!
Undrar vem det var som pratat om fyra aktiva vagnar förut. Eller är det fyra aktiva M25, och fem M28/M29 som är gränsen? Dessutom går det väl fint att hänga på ett gäng inaktiva vagnar.Harald skrev:Det har åtminstone funnits en gräns på tre vagnar p.g.a. att den gamla växelblockeringen med slädar i luftledningen var dimensionerad för det. Släden efter växeln som upphäver blockeringen är placerad så att den upphävs innan en fjärde vagn har passerat växeln. Dock får man köra fyra vagnar från Kålltorp hem till Rantorget eftersom de enda motväxlarna på den sträckan har modernare blockering med spårledningar och massdetektor. Antingen är regeln ändrad eller så skedde den nämnda transporten i strid mot reglerna.LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd?
Vagntekniskt finns en gräns på fem vagnar. Den ges av spänningfallet i multipelledningarna. Man kan vara säker på att fem vagnar fungerar. Fler vagnar kan fungera men det kan man inte vara säker på.
(nörd-formalia: själva ledningarna är gissningsvis inte boven utan snarast snarast "spikmattan" i kopplen och/eller drivförmågan hos utgångarna på styrande vagn i förhållande till belastningen hos styrda vagnar).
Harald skrev:Du får väl räkna. Det finns cirka 120 pedalvagnar och de är cirka 15 m över kopplens stötplan.M_M skrev:En intressant fråga är hur långt spårvagnståg man skulle få om man kopplade ihop alla pedalvagnarna på rad... ryms de på t.ex. ett varv vasaplatsen - vasa viktoriagatan - grönsakstorget - vasaplatsen?
Re: 4 pedalvagnar idag!
Har selv opplevd 12 vogns t-bane tog ute på nettet i Oslo, dog var det Ikke i trafikk
MX vognene kan vistnokk grunnet softwaren i togene ikke kjøre mere enn 2 sammenkoblede sett
Hvordan er dette på t-banen i Stockholm?
ANdreas
MX vognene kan vistnokk grunnet softwaren i togene ikke kjøre mere enn 2 sammenkoblede sett
Hvordan er dette på t-banen i Stockholm?
ANdreas
Re: 4 pedalvagnar idag!
Egentligen inte, om man talar om tåglängden med hänsyn till växelslädarnas placering. Inaktiva vagnar spårar ju ur lika lätt som aktiva vagnar.M_M skrev:Undrar vem det var som pratat om fyra aktiva vagnar förut. Eller är det fyra aktiva M25, och fem M28/M29 som är gränsen? Dessutom går det väl fint att hänga på ett gäng inaktiva vagnar.
Visst händer det att man blåser multipelsäkringar om man kopplar ihop för många vagnar, men det är också så att spänningsfallet över koppelstiften mellan vagn n och vagn n+1 är mer eller mindre proportionellt mot antalet vagnar efter vagn n. Därför finns det en viss sannolikhet att större delen av tåget inte fungerar om det blir för långt.M_M skrev:(nörd-formalia: själva ledningarna är gissningsvis inte boven utan snarast snarast "spikmattan" i kopplen och/eller drivförmågan hos utgångarna på styrande vagn i förhållande till belastningen hos styrda vagnar).
Re: 4 pedalvagnar idag!
C20 har en teknisk begränsning till 3 vagnar (150 m) om tåget skall köras med full funktion. För äldre vagntyper är motsvarande begränsning 10 vagnar (180 m). Bromssystemet klarar dock betydligt större tåglängder än så, varför begränsningen inte är "hård". Tåglängden begränsas i stället av de plattformar som skall trafikeras, då det gäller tåg som iordningställs för körning på trafikspår. Vid rörelse inom depåområde är största tillåtna tåglängd 6 respektive 16 vagnar (300 m).Andy skrev:Har selv opplevd 12 vogns t-bane tog ute på nettet i Oslo, dog var det Ikke i trafikk
MX vognene kan vistnokk grunnet softwaren i togene ikke kjøre mere enn 2 sammenkoblede sett
Hvordan er dette på t-banen i Stockholm?
Re: 4 pedalvagnar idag!
Nej, det visste jag inte, men å andra sidan så gör det inget eftersom det räckte med 31 m, d.v.s. avståndet mellan första strömavtagaren och sista axeln i ett trevagnståg.TonyM skrev: Både du och jag vet att det finns ett antal ställen där det inte går att hänga avblockeringssläden 45m efter växeln, där man trafikmässigt har kört trevagnars.
Gränsen på 45 m har stått där i alla fall. Det vet jag eftersom det var jag som skrev den. Om man nu har kompletterat växlarna med massdetektor så behövs den förstås inte längre.TonyM skrev:Å andra sidan har samtliga växlar med släde även massdetektor så det är ett ickeproblem.
I dagsläget räkas förmodligen 60 m som största tillåtna tåglängd. Vill dock minnas att det inte står något i TRI om detta,.