4 pedalvagnar idag!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

4 pedalvagnar idag!

Inlägg av jesper »

Såg idag (17/8) fyra stycken M28/M29 ihopkopplade vid Drottningtorget ca klockan 13.00. Kan någon ge svar på vad detta berodde på? Vagnarna kom från Norra Hamngatan och fortsatte mot Gårda. Annars såg jag inte en enda pedalvagn mellan 11.00-14.00.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Q »

Förklaringen är en vagntransport från Majorna till Rantorget med anledning av återgången till A-tabell i morgon 18/8. En "medskyldig" till den stora utsättningen råkade infinna sig i vagnhallen och fick inte lämna densamma utan att köra en drös vagnar till Rantorget. Och drösen blev 4st.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Oslo har vi kjørt hele 6 M25 fra Grefsen til Avløs.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av 2763 »

Jaha... tror du att ni är värst då? Knappast. 12 M25 från AC via C till RTX är det noterade och preskriberade rekordet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Fredrik E »

Hämtades 606 hem samtidigt?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:Hämtades 606 hem samtidigt?
Den är väl hemma? Menar du 621 så hade det varit en omväg, även om det säkert är tillåtet med femvagnars på Västra Stambanan.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Fredrik E »

Den "dog" på Masthuggstorget i Lördags tror jag, med näsan mot Vagnhallen Majorna.
Omformaren ville inte vara med längre.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Q »

Grovsnus skrev:Den "dog" på Masthuggstorget i Lördags tror jag, med näsan mot Vagnhallen Majorna.
Omformaren ville inte vara med längre.
Nej 606 fick åka tillsammans med 518 hem till GX för omvårdnad efter det att pyrotekniska avdelningen gett ännu en föreställning av o-lustspelet omformarhaveri. Denna transport gick strax före det omnämnda 4-vagnarståget.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:Den "dog" på Masthuggstorget i Lördags tror jag, med näsan mot Vagnhallen Majorna.
Omformaren ville inte vara med längre.
Aj fasen... var mer än jag kände till... har varit på 621-safari hela helgen....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:Jaha... tror du att ni är värst då? Knappast. 12 M25 från AC via C till RTX är det noterade och preskriberade rekordet.

//Tony
Finns det någon största tillåten längd? I vagnar eller meter.

Kan förstå att det är opraktiskt med långa tåg! Att stå vid rött i en korsning och andra delar av tåget blockerar en eller två andra korsningar är ju inget bra! :roll:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
TonyM skrev:Jaha... tror du att ni är värst då? Knappast. 12 M25 från AC via C till RTX är det noterade och preskriberade rekordet.

//Tony
Finns det någon största tillåten längd? I vagnar eller meter.

Kan förstå att det är opraktiskt med långa tåg! Att stå vid rött i en korsning och andra delar av tåget blockerar en eller två andra korsningar är ju inget bra! :roll:
En intressant fråga är hur långt spårvagnståg man skulle få om man kopplade ihop alla pedalvagnarna på rad... ryms de på t.ex. ett varv vasaplatsen - vasa viktoriagatan - grönsakstorget - vasaplatsen? :cheesygrin:
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd?
Det har åtminstone funnits en gräns på tre vagnar p.g.a. att den gamla växelblockeringen med slädar i luftledningen var dimensionerad för det. Släden efter växeln som upphäver blockeringen är placerad så att den upphävs innan en fjärde vagn har passerat växeln. Dock får man köra fyra vagnar från Kålltorp hem till Rantorget eftersom de enda motväxlarna på den sträckan har modernare blockering med spårledningar och massdetektor. Antingen är regeln ändrad eller så skedde den nämnda transporten i strid mot reglerna.

Vagntekniskt finns en gräns på fem vagnar. Den ges av spänningfallet i multipelledningarna. Man kan vara säker på att fem vagnar fungerar. Fler vagnar kan fungera men det kan man inte vara säker på.
M_M skrev:En intressant fråga är hur långt spårvagnståg man skulle få om man kopplade ihop alla pedalvagnarna på rad... ryms de på t.ex. ett varv vasaplatsen - vasa viktoriagatan - grönsakstorget - vasaplatsen?
Du får väl räkna. Det finns cirka 120 pedalvagnar och de är cirka 15 m över kopplens stötplan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd?
Det har åtminstone funnits en gräns på tre vagnar p.g.a. att den gamla växelblockeringen med slädar i luftledningen var dimensionerad för det. Släden efter växeln som upphäver blockeringen är placerad så att den upphävs innan en fjärde vagn har passerat växeln. Dock får man köra fyra vagnar från Kålltorp hem till Rantorget eftersom de enda motväxlarna på den sträckan har modernare blockering med spårledningar och massdetektor. Antingen är regeln ändrad eller så skedde den nämnda transporten i strid mot reglerna.
Både du och jag vet att det finns ett antal ställen där det inte går att hänga avblockeringssläden 45m efter växeln, där man trafikmässigt har kört trevagnars.
Å andra sidan har samtliga växlar med släde även massdetektor så det är ett ickeproblem.

I dagsläget räkas förmodligen 60 m som största tillåtna tåglängd. Vill dock minnas att det inte står något i TRI om detta,.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Finns det någon största tillåten längd?
Det har åtminstone funnits en gräns på tre vagnar p.g.a. att den gamla växelblockeringen med slädar i luftledningen var dimensionerad för det. Släden efter växeln som upphäver blockeringen är placerad så att den upphävs innan en fjärde vagn har passerat växeln. Dock får man köra fyra vagnar från Kålltorp hem till Rantorget eftersom de enda motväxlarna på den sträckan har modernare blockering med spårledningar och massdetektor. Antingen är regeln ändrad eller så skedde den nämnda transporten i strid mot reglerna.

Vagntekniskt finns en gräns på fem vagnar. Den ges av spänningfallet i multipelledningarna. Man kan vara säker på att fem vagnar fungerar. Fler vagnar kan fungera men det kan man inte vara säker på.
Undrar vem det var som pratat om fyra aktiva vagnar förut. Eller är det fyra aktiva M25, och fem M28/M29 som är gränsen? Dessutom går det väl fint att hänga på ett gäng inaktiva vagnar.

(nörd-formalia: själva ledningarna är gissningsvis inte boven utan snarast snarast "spikmattan" i kopplen och/eller drivförmågan hos utgångarna på styrande vagn i förhållande till belastningen hos styrda vagnar).
Harald skrev:
M_M skrev:En intressant fråga är hur långt spårvagnståg man skulle få om man kopplade ihop alla pedalvagnarna på rad... ryms de på t.ex. ett varv vasaplatsen - vasa viktoriagatan - grönsakstorget - vasaplatsen?
Du får väl räkna. Det finns cirka 120 pedalvagnar och de är cirka 15 m över kopplens stötplan.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Andy »

Har selv opplevd 12 vogns t-bane tog ute på nettet i Oslo, dog var det Ikke i trafikk
MX vognene kan vistnokk grunnet softwaren i togene ikke kjøre mere enn 2 sammenkoblede sett

Hvordan er dette på t-banen i Stockholm?

ANdreas
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Undrar vem det var som pratat om fyra aktiva vagnar förut. Eller är det fyra aktiva M25, och fem M28/M29 som är gränsen? Dessutom går det väl fint att hänga på ett gäng inaktiva vagnar.
Egentligen inte, om man talar om tåglängden med hänsyn till växelslädarnas placering. Inaktiva vagnar spårar ju ur lika lätt som aktiva vagnar.
M_M skrev:(nörd-formalia: själva ledningarna är gissningsvis inte boven utan snarast snarast "spikmattan" i kopplen och/eller drivförmågan hos utgångarna på styrande vagn i förhållande till belastningen hos styrda vagnar).
Visst händer det att man blåser multipelsäkringar om man kopplar ihop för många vagnar, men det är också så att spänningsfallet över koppelstiften mellan vagn n och vagn n+1 är mer eller mindre proportionellt mot antalet vagnar efter vagn n. Därför finns det en viss sannolikhet att större delen av tåget inte fungerar om det blir för långt.
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av daniel_s »

Andy skrev:Har selv opplevd 12 vogns t-bane tog ute på nettet i Oslo, dog var det Ikke i trafikk
MX vognene kan vistnokk grunnet softwaren i togene ikke kjøre mere enn 2 sammenkoblede sett
Hvordan er dette på t-banen i Stockholm?
C20 har en teknisk begränsning till 3 vagnar (150 m) om tåget skall köras med full funktion. För äldre vagntyper är motsvarande begränsning 10 vagnar (180 m). Bromssystemet klarar dock betydligt större tåglängder än så, varför begränsningen inte är "hård". Tåglängden begränsas i stället av de plattformar som skall trafikeras, då det gäller tåg som iordningställs för körning på trafikspår. Vid rörelse inom depåområde är största tillåtna tåglängd 6 respektive 16 vagnar (300 m).
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: 4 pedalvagnar idag!

Inlägg av Harald »

TonyM skrev: Både du och jag vet att det finns ett antal ställen där det inte går att hänga avblockeringssläden 45m efter växeln, där man trafikmässigt har kört trevagnars.
Nej, det visste jag inte, men å andra sidan så gör det inget eftersom det räckte med 31 m, d.v.s. avståndet mellan första strömavtagaren och sista axeln i ett trevagnståg.
TonyM skrev:Å andra sidan har samtliga växlar med släde även massdetektor så det är ett ickeproblem.

I dagsläget räkas förmodligen 60 m som största tillåtna tåglängd. Vill dock minnas att det inte står något i TRI om detta,.
Gränsen på 45 m har stått där i alla fall. Det vet jag eftersom det var jag som skrev den. Om man nu har kompletterat växlarna med massdetektor så behövs den förstås inte längre.
Skriv svar