Borrmaskinsljud i Sirio

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Borrmaskinsljud i Sirio

Inlägg av Stefan_Brännström »

Idag var det inte värme eller skakningar som skapade irritation när man åkte Sirio (L6 mot Kortedala) utan att det flera gånger lät som en kraftig borrmaskin (stenborr) inne i spårvagnen när den stannade.

Jag har svårt att se vad som skulle kunna åstadkomma ett sådant kraftigt ljud, men något måste göras åt det.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Re: Borrmaskinsljud i Sirio

Inlägg av Fredrik E »

Kan det vara sandboxaen som jobbar?
Om sand har brukats vibrerar det inne i sandboxarna för att skaka ner sand mot öppningen för att få det lufttätt tills dess nästa gång sand brukas.

Du verkar vara en känslig kille Stefan, gör som Bruse, Harald och Erik, ta cykeln! :wink:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Stefan_Brännström

Känslig? Det visar om något hur lite slutsatser du bör dra om någon i ett forum som du aldrig träffat.

Nu har jag inte tänkt mig att vi två skall sitta här och diskutera vidare DET, dels för att tråden inte handlar om mig, och dels för att den enda som sitter inne med ordentliga fakta i fallet (jag) är partisk.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Men faktum är att jag sällan (eller snarare aldrig) diskuterar Sirios brister med mina bekanta, vilket skulle kunna skrivas som att jag aldrig gnäller på spårvagnarna IRL.

Att jag diskuterar dem flitigt här beror på att man här sannolikt kan få svar på vad bristerna kommer sig av.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Fel svar eller vadå?

Smileys är väl trevliga?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Stefan_Brännström

På tal om att ta cykeln, det är inte särskilt attraktivt att cykla centralt i Göteborg. Sträckan längs hamnen från Klippan till Operan är OK. Sträckan mellan Linnéplatsen och Järntorget är genomröten. Idén att göra enkelriktade smala stråk föll inte särskilt väl ut, och nog borde man begripit att

* Flera cyklister skulle skita i pilarna och cykla i fel riktning

samt att

* När fotgängarna dräller i cykelbanan, blir det riktigt jobbigt om cykelbanan är så smal som 1m.

Jag är intresserad av en bättre lösning på cykelstråken i stan, men det finns inte mycket utrymme till förbättringar så som läget är nu. Tyvärr...
Satsa på Spårvägarna
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Stefan_Brännström skrev:På tal om att ta cykeln, det är inte särskilt attraktivt att cykla centralt i Göteborg. Sträckan längs hamnen från Klippan till Operan är OK. Sträckan mellan Linnéplatsen och Järntorget är genomröten. Idén att göra enkelriktade smala stråk föll inte särskilt väl ut, och nog borde man begripit att

samt att

* När fotgängarna dräller i cykelbanan, blir det riktigt jobbigt om cykelbanan är så smal som 1m.

Jag är intresserad av en bättre lösning på cykelstråken i stan, men det finns inte mycket utrymme till förbättringar så som läget är nu. Tyvärr...
Visserligen off topic, men Linnégatans cykelbana är ett skämt, för cyklister såväl som gående.
Landsvägsgatan likaså, men där gäller "reglen" att fotgängare gärna barnvagnsekipage och alla i bredd, har "rätt" att annektera cykelbanan, för på den är det slät asfalt men på gångbanan är det gatsten. Och gatsten, det är ju jobbigt när man kan sno någon annans utrymme! Tragiskt beteende!

Inte för inte som lättja är en av dödssynderna!
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Det var nog en av Italienarna som låg i vagnen och försökte fixa till någonting som inte fungerar :mrgreen:
Han hade nog borrat där inne så länge att han glömts av och vagnen gått i trafik pgr av vagnsbrist :wink:
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Stefan_Brännström skrev:Jag är intresserad av en bättre lösning på cykelstråken i stan, men det finns inte mycket utrymme till förbättringar så som läget är nu.

Prioriteringsfråga.

Biltrafiken i innerstan har minskat, så det blir mer plats över hela tiden.

Bild
Färre bilar genom Göteborgs city
Göteborgs stad - Trafikutveckling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

B Thomas skrev:
Stefan_Brännström skrev:På tal om att ta cykeln, det är inte särskilt attraktivt att cykla centralt i Göteborg. Sträckan längs hamnen från Klippan till Operan är OK. Sträckan mellan Linnéplatsen och Järntorget är genomröten. Idén att göra enkelriktade smala stråk föll inte särskilt väl ut, och nog borde man begripit att

samt att

Visserligen off topic, men Linnégatans cykelbana är ett skämt, för cyklister såväl som gående.
Landsvägsgatan likaså, men där gäller "reglen" att fotgängare gärna barnvagnsekipage och alla i bredd, har "rätt" att annektera cykelbanan, för på den är det slät asfalt men på gångbanan är det gatsten. Och gatsten, det är ju jobbigt när man kan sno någon annans utrymme! Tragiskt beteende!

Inte för inte som lättja är en av dödssynderna!
Om fotgängare har "rätt" att anektera cykelbanan så har cyklisterna automatiskt "rätt" att anektera bilkörfältet.

Hur är det, är det ens möjligt att bötfälla en cyklist som kör på "bilkörvägen" istället för på cykelbanan?

Det tragiska är väl annars att det är så vanligt att utseende går före funktion. Vad sägs om att lägga gatsten som golv i politikernas korridorer, och asfaltera både gång+cykelvägar (eller lägga tillräckligt stora sten/betongblock)?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Hur är det, är det ens möjligt att bötfälla en cyklist som kör på "bilkörvägen" istället för på cykelbanan?
Konstigt nog verkar det inte så. Om jag läser RÅ:s föreskrifter rätt, så är det bara förare av moped klass 2 som kan bötfällas för detta. Det är dock inte tillåtet, vare sig man kör cykel eller moped klass 2, om det inte är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Om den som cyklar på körbanan ställer till med en olycka kan man förstås alltid bli åtalad för vårdslöshet i trafik e d. (Det är en sån där grej som gamla tråkiga farbröder alltid säger i en mästrande ton för att fattiga ungdomar ska känna sig underlägsna!) :cheesygrin:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Hur är det, är det ens möjligt att bötfälla en cyklist som kör på "bilkörvägen" istället för på cykelbanan?
Konstigt nog verkar det inte så. Om jag läser RÅ:s föreskrifter rätt, så är det bara förare av moped klass 2 som kan bötfällas för detta. Det är dock inte tillåtet, vare sig man kör cykel eller moped klass 2, om det inte är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Om den som cyklar på körbanan ställer till med en olycka kan man förstås alltid bli åtalad för vårdslöshet i trafik e d. (Det är en sån där grej som gamla tråkiga farbröder alltid säger i en mästrande ton för att fattiga ungdomar ska känna sig underlägsna!) :cheesygrin:
"Lämpligare med hänsyn till färdmålets läge", undrar om man går fri om man uppger att "målet är att inte köra på fotgängare/barnvagnar"? :mrgreen:
Stefan_Brännström

Hur var det nu...enda gången det är tillåtet att cykla på en fotgängare är väl när man gör det på en cykelbana, och det inte finns vittnen som intygar att man hade möjlighet att undvika påkörning.

Jag skulle förorda böter för den som går och blir påkörd där han/hon inte hör hemma, och eventuellt böter till påköraren om han inte försökte undvika virrpannan. Drar man saker till ytterligheterna kan man fråga sig om det är okej för en cyklist att cykla på E6:an, vilket det givetvis inte är.

Nu patrullerar inte polisen konsekvent längs E6, men i DET fallet förmodar jag att det är böter direkt som gäller om cyklisten siktas av en polisbil.

Med det som prejudikat borde polisen kunna bötfälla fotgängare som går i cykelbanan en längre tid. Det skall liksom inte vara några snedsteg utan att man tydligt iakttar att fotgängaren skiter i vart han går.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:Hur var det nu...enda gången det är tillåtet att cykla på en fotgängare är väl när man gör det på en cykelbana, och det inte finns vittnen som intygar att man hade möjlighet att undvika påkörning.

Jag skulle förorda böter för den som går och blir påkörd där han/hon inte hör hemma, och eventuellt böter till påköraren om han inte försökte undvika virrpannan. Drar man saker till ytterligheterna kan man fråga sig om det är okej för en cyklist att cykla på E6:an, vilket det givetvis inte är.

Nu patrullerar inte polisen konsekvent längs E6, men i DET fallet förmodar jag att det är böter direkt som gäller om cyklisten siktas av en polisbil.

Med det som prejudikat borde polisen kunna bötfälla fotgängare som går i cykelbanan en längre tid. Det skall liksom inte vara några snedsteg utan att man tydligt iakttar att fotgängaren skiter i vart han går.
Det där med E6 beror väl formellt sett på om hela sträckan är klassad som motorväg/motortrafikled eller inte?

Polisen verkar inte gilla "vardagsbrott". Jag minns när de fått order att klara upp sådana i Örebro och tolkade direktivet så obstinat som möjligt, och gav sig på att bötfälla t.ex. folk som inte ens var salongsberusade men drack en (starkare än lätt-)öl stillsamt på en parkbänk i en park = allmän plats, o.s.v., istället för att göra nån mer insats för att få fast folk som utför små vardagsbrott som faktiskt drabbar någon på något sätt, t.ex. stjäla cyklar, snatta eller hitta på andra former av bus...
rojo
Kontakt:

Inlägg av rojo »

Stefan_Brännström skrev:Idag var det inte värme eller skakningar som skapade irritation när man åkte Sirio (L6 mot Kortedala) utan att det flera gånger lät som en kraftig borrmaskin (stenborr) inne i spårvagnen när den stannade.
Det skulle kunna vara en kompressor som inte sitter fast ordentligt och slår mot något annat material. Har själv hört det en gång i modulen längst bak och det lät ungefär som du beskriver.
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

När det ändå talas om Sirio, varför tar det så lång tid för dörrarna att öppna sig efter att man tryckt på knappen? Borde inte det gå att snabba upp dörröppningen?
Skriv svar