Spårvagnen har rymt!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnen har rymt!
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Re: Spårvagnen har rymt!
Jag föreslår att man skickar ut en spår-vagn för att leta upp den....
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Spårvagnen har rymt!
Lugn, den har ju inte precis försvunnit spårlöst......
/T
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvagnen har rymt!
Det räcker nog med en spår-hund..
Eller vänta lite, här är den.

Eller vänta lite, här är den.

"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Re: Spårvagnen har rymt!
Hur är det, "får" man köra med de här röda lamporna tända när man kör på annan plats än på egen banvall?
Vad säger olika banors regler om det?
Jag såg att de var tända ute vid skansen i Stockholm
Vad säger olika banors regler om det?
Jag såg att de var tända ute vid skansen i Stockholm

Re: Spårvagnen har rymt!
Lamporna tänds väl då man sätter det så kallade körhandtaget i Stopp?
Ska föraren lämna förarplatsen är det brukligt att sätta just detta i stopp så att det inte blir nåon obehörig körning av vagnen.
Ska föraren lämna förarplatsen är det brukligt att sätta just detta i stopp så att det inte blir nåon obehörig körning av vagnen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårvagnen har rymt!
Vad är det för röda lampor? Ja, jag ser dem på bilden, men jag menar vad har de för funktion? (Mer än att lysa rött.)M_M skrev:Hur är det, "får" man köra med de här röda lamporna tända när man kör på annan plats än på egen banvall?
Vad säger olika banors regler om det?
Jag såg att de var tända ute vid skansen i Stockholm
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvagnen har rymt!
Utöver att lysa rött har de ingen funktion. De är alltså avsedda att vara bak- och bromsljus när tåget åker åt andra hållet. När föraren inte är i den ena änden så utgår logiken från att han är i den andra, och därför lyser signalerna när vagnen står obemannad vid ändhållplatsen och föraren har lagt FoB-omkopplaren i S.LÅ1 skrev:Vad är det för röda lampor? Ja, jag ser dem på bilden, men jag menar vad har de för funktion? (Mer än att lysa rött.)
Likadant fungerar bakljusen i tunnelbanan (fast bara den ena lampan på äldre vagnar, den andra tänder man med en strömställare!).
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvagnen har rymt!
Fiines det så lite å skrive om i Sverige? De siste årene er det da blitt fraktet et tusentalls sporvogner og tunnelbanevogner på vegfordon rundt i Skandinavia. Sporvogner har gått mellom sporveiene i Stockholm, Malmköping, Norrköping, Malmö, Götebprg, Skjoldesnesholm, Bergen og Oslo. Over 1000 vogner har også gått til olika skrotfirmaer.
Re: Spårvagnen har rymt!
Tänkte aldrig på att vagnen inte hade broms- och bakljus i fronten nedanför fönstret, vilket väl är tämligen vanligt!daniel_s skrev:Utöver att lysa rött har de ingen funktion. De är alltså avsedda att vara bak- och bromsljus när tåget åker åt andra hållet. När föraren inte är i den ena änden så utgår logiken från att han är i den andra, och därför lyser signalerna när vagnen står obemannad vid ändhållplatsen och föraren har lagt FoB-omkopplaren i S.LÅ1 skrev:Vad är det för röda lampor? Ja, jag ser dem på bilden, men jag menar vad har de för funktion? (Mer än att lysa rött.)
Likadant fungerar bakljusen i tunnelbanan (fast bara den ena lampan på äldre vagnar, den andra tänder man med en strömställare!).
Nu fick jag dessutom en förklaring till varför en del gamla T-banetåg kör med vänster(?) bakljus tänt i fronten! Man har alltså glömt att släcka det, men det andra släcks automatiskt! (Eller?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvagnen har rymt!
Lamporna är ju alltså en efterhandskonstruktion för att använda vänster+högervagn kombinerat som tvåriktningståg på angeredsbanan, fem år efter vagnarna var nya. (Nåväl, alla levererades ju inte i ett enda paket, fem år efter första M25'an var ny). I Göteborg har vagnarna normalt bara körts i en riktning ända sen ett tag före M25 var nya, och därför är standard att bara ha rött ljus baktill (och vitt framtill).LÅ1 skrev:Tänkte aldrig på att vagnen inte hade broms- och bakljus i fronten nedanför fönstret, vilket väl är tämligen vanligt!daniel_s skrev:Utöver att lysa rött har de ingen funktion. De är alltså avsedda att vara bak- och bromsljus när tåget åker åt andra hållet. När föraren inte är i den ena änden så utgår logiken från att han är i den andra, och därför lyser signalerna när vagnen står obemannad vid ändhållplatsen och föraren har lagt FoB-omkopplaren i S.LÅ1 skrev:Vad är det för röda lampor? Ja, jag ser dem på bilden, men jag menar vad har de för funktion? (Mer än att lysa rött.)
Likadant fungerar bakljusen i tunnelbanan (fast bara den ena lampan på äldre vagnar, den andra tänder man med en strömställare!).
Nu fick jag dessutom en förklaring till varför en del gamla T-banetåg kör med vänster(?) bakljus tänt i fronten! Man har alltså glömt att släcka det, men det andra släcks automatiskt! (Eller?)
Tack för svaren om hur lamporna styrs!
-
- Inlägg: 212
- Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35
Re: Spårvagnen har rymt!
Om jag inte mins fel fanns det sådana lycktor när vagnarna började gå vänster-höger på 60 talet?
Re: Spårvagnen har rymt!
Stadsvagnarna hade bara en baklykta mitt i om jag inte är felunderrättad.Bosse från Kärra skrev:Om jag inte mins fel fanns det sådana lycktor när vagnarna började gå vänster-höger på 60 talet?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvagnen har rymt!
Upprinnelsen till tråden är ju den artikel i GP där ett semestrande par uppenbarligen från GBG får se "sin" vagn på en lastbil i höjd med Örebro. Tar ett foto och skickar till tidningen. Ganska kul storry.Nils Carl Aspenberg skrev:Fiines det så lite å skrive om i Sverige? De siste årene er det da blitt fraktet et tusentalls sporvogner og tunnelbanevogner på vegfordon rundt i Skandinavia. Sporvogner har gått mellom sporveiene i Stockholm, Malmköping, Norrköping, Malmö, Götebprg, Skjoldesnesholm, Bergen og Oslo. Over 1000 vogner har også gått til olika skrotfirmaer.
Sen att det för oss i branchen inte är någon jättenyhet är ju en sak. Som kuriosa så mötte även jag vagnen i höjd med Södertälje och även mina telingar tycket de var spännande. Fast dom är i branchen

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll