Liten fråga från en som är mycket intresserad men saknar praktiskt erfarnhet:
Vilken av CX vagnarna (ända från starten) har varit den bästa från förarens sida – dvs körkänsla, pålitlighet, helhetsintryck osv…?
Självklart har förbättringar gjorts mellan modellerna samtidigt som de har utvecklats enligt dåtidens krav.
Men återigen – går det att utse en vinnare (kanske bara för sin tid)?
Känns som att många av de gamla förarna ser tillbaka med glädje på en viss specifik modell som varierar från person till person.
Motivera ditt svar - gärna med tekniska detaljer!
Kan ge ett eget exempel från ett annat område bara bara för att visa mitt utgångsläge:
Körde under min studietid buss ute i Märsta/Sigtuna/Upplands-Väsby och min favorit vagn var inte de nya Volvo bussarna från 2003 utan de gamla Scania 113 vagnarna från 1989 – inte för att de var finare eller enklare att köra utan för att det gav ett rustikare och mera ordentligt intryck under körningen. Styrningen var visserligen tyngre men samtidigt mera direkt och bromsarna tjöt lite så att man visste att dom tog. Bör också nämnas att de många gånger var betydligt driftsäkrare än sina efterträdare…
Bästa CX vagnen? Motivera ditt svar!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Bästa CX vagnen? Motivera ditt svar!
C9JonasLarsson skrev:körkänsla
C9JonasLarsson skrev:pålitlighet
C9!JonasLarsson skrev:helhetsintryck
Jag kan motivera vid ett senare tillfälle!
Håller helt med daniel_s!
C9 är en klar favorit! Tunga, starka och dragvilliga vagnar som svarar direkt på körspakarnas order och dom går riktigt stabilt i spåret. C9 är dessutom mycket driftsäker och kul att hålla på med.
C9 är en klar favorit! Tunga, starka och dragvilliga vagnar som svarar direkt på körspakarnas order och dom går riktigt stabilt i spåret. C9 är dessutom mycket driftsäker och kul att hålla på med.
Då kan jag glädja herrarna med att det ser ut som om C9:orna kommer överleva hösten trots allt. Det var sagt att de skulle skrotas under sommaren, men det har inte hänt än och det finns tydligen inget beslut taget om det heller.