AC på bussar och tåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
AC på bussar och tåg
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 7&ref=puff
I morse skriver GP att GS och Volvo påstår att "det går inte att ha AC på stadsbussar eller pendeltågen, de stannar för ofta och öppnar dörrarna".
Kan någon förklara varför det fungerar i t.ex. New York då?
I morse skriver GP att GS och Volvo påstår att "det går inte att ha AC på stadsbussar eller pendeltågen, de stannar för ofta och öppnar dörrarna".
Kan någon förklara varför det fungerar i t.ex. New York då?
Re: AC på bussar och tåg
Och varför tror du Volvo gör sådant uttalande? Mellan raderna läser jag "ta bilen när det blir varmt".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: AC på bussar och tåg
Nu är ju inte Volvo Buss och Volvo PV samma företag...bruse skrev:Och varför tror du Volvo gör sådant uttalande? Mellan raderna läser jag "ta bilen när det blir varmt".
Re: AC på bussar och tåg
Förstör inte den fina konspirationsteorin.MartinW skrev:Nu är ju inte Volvo Buss och Volvo PV samma företag...bruse skrev:Och varför tror du Volvo gör sådant uttalande? Mellan raderna läser jag "ta bilen när det blir varmt".

Re: AC på bussar och tåg
Nej, det är ju klart.NerdBoy skrev:Förstör inte den fina konspirationsteorin.MartinW skrev:Nu är ju inte Volvo Buss och Volvo PV samma företag...bruse skrev:Och varför tror du Volvo gör sådant uttalande? Mellan raderna läser jag "ta bilen när det blir varmt".
Bruse, hur funkar ACn på din cykel?
Re: AC på bussar och tåg
Full blås och max ventilation.MartinW skrev:Bruse, hur funkar ACn på din cykel?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Cykelkraft
- Inlägg: 4
- Blev medlem: söndag 02 mars 2008 16:57
- Ort: Ovan molnen
- Kontakt:
Re: AC på bussar och tåg
bruse skrev:Full blås och max ventilation.MartinW skrev:Bruse, hur funkar ACn på din cykel?
Det är så det ska vara!

Re: AC på bussar och tåg
GP wrote:
Skumt det där att vissa säger att det fungerar och andra säger att det inte fungerar. Speciellt en VD för ett stort trafikföretag i väst. Visar ju också på vilken bra omvärldsbevakning man verkar ha. Eller så väljer man att ignorera den för att få billigare bussar. Det gäller ju att tjäna så mycket pengar på resenärerna som möjligt, inte leverera något av kvalitet.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=436196Att det inte skulle fungera med luftkonditionering på stadsbussar är fel. Såväl i Stockholm, som i New York och Berlin fungerar det utmärkt att kyla luften i bussarna under varma sommardagar.
Skumt det där att vissa säger att det fungerar och andra säger att det inte fungerar. Speciellt en VD för ett stort trafikföretag i väst. Visar ju också på vilken bra omvärldsbevakning man verkar ha. Eller så väljer man att ignorera den för att få billigare bussar. Det gäller ju att tjäna så mycket pengar på resenärerna som möjligt, inte leverera något av kvalitet.
Re: AC på bussar och tåg
Jag hatar när någon säger att något fungerar!
I USA får folk ha vapen och det fungerar.
I Kina har de begränsade mänskliga rättigheter och det fungerar.
I Frankrike brukar folk köra bil onyktra och det fungerar.
I Italien bygger man spårfordon och det fungerar också.
Men är det BRA då?
Kan inte någon sätta stopp för missbruket av detta ord?
I USA får folk ha vapen och det fungerar.
I Kina har de begränsade mänskliga rättigheter och det fungerar.
I Frankrike brukar folk köra bil onyktra och det fungerar.
I Italien bygger man spårfordon och det fungerar också.
Men är det BRA då?
Kan inte någon sätta stopp för missbruket av detta ord?
Re: AC på bussar och tåg
Det fungerar att skriva så också.daniel_s skrev:Jag hatar när någon säger att något fungerar!
I USA får folk ha vapen och det fungerar.
I Kina har de begränsade mänskliga rättigheter och det fungerar.
I Frankrike brukar folk köra bil onyktra och det fungerar.
I Italien bygger man spårfordon och det fungerar också.
Men är det BRA då?
Kan inte någon sätta stopp för missbruket av detta ord?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: AC på bussar och tåg
Det beror väl på vad målen för AC:n är satt till. Fungera innebär bland annat: göra sin tjänst, utföra sitt arbete. Om det är bra eller dåligt är en subjektiv bedömning. Vad det finns för mål för vapenbärande i USA och tillverkning av spårvagnar i Italien vet jag inte.
"Luftkonditioneringen får sämre effekt när dörrarna öppnas ofta, som de gör på stadsbussar, men visst fungerar den, säger han." (Anders Lundström)
Här kan man väl anta att det betyder att den kyler luften, men att den kyler luften bättre om inte dörrarna öppnas så ofta. Och den fungerar i motsats till att inte fungera, dvs inte alls utföra det arbete den är satt att göra.
"Luftkonditioneringen får sämre effekt när dörrarna öppnas ofta, som de gör på stadsbussar, men visst fungerar den, säger han." (Anders Lundström)
Här kan man väl anta att det betyder att den kyler luften, men att den kyler luften bättre om inte dörrarna öppnas så ofta. Och den fungerar i motsats till att inte fungera, dvs inte alls utföra det arbete den är satt att göra.
man kan inte ha värme vintertid på stadsbussar
Jag har hört att värmeanläggningen fungerar sämre vintertid i stadsbussar, eftersom dörrarna öppnas så ofta. Så därför går det inte att ha värme i stadsbussar vintertid.rojo skrev:"Luftkonditioneringen får sämre effekt när dörrarna öppnas ofta, som de gör på stadsbussar, men visst fungerar den, säger han." (Anders Lundström)
Här kan man väl anta att det betyder att den kyler luften, men att den kyler luften bättre om inte dörrarna öppnas så ofta.
Apropå det där om vad som fungerar eller inte fungerar. Det fungerar INTE att bara öppna de dörrar där människor ska kliva på och av, vintertid som sommartid.
Re: AC på bussar och tåg
Om inte färdmedlet heter Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, buss eller vänta nu, vi säger så här i stället: allt utom T-banan och Stockholms pendeltåg.
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: AC på bussar och tåg
Är det någon som vill att det ska fungera på tunnelbanan och pendeltågen då? Bortsett från resenärerna vill säga.daniel_s skrev:Om inte färdmedlet heter Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, buss eller vänta nu, vi säger så här i stället: allt utom T-banan och Stockholms pendeltåg.
Re: AC på bussar och tåg
Att det inte fungerar på tunnelbanan och pendeltågen, beror väl på det som brukar kallas för "stordriftfördelar"Karsten skrev:Är det någon som vill att det ska fungera på tunnelbanan och pendeltågen då? Bortsett från resenärerna vill säga.daniel_s skrev:Om inte färdmedlet heter Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, buss eller vänta nu, vi säger så här i stället: allt utom T-banan och Stockholms pendeltåg.

Re: AC på bussar och tåg
Det finns en tunnelvagn som det fungerar på: 2000.. och vad jag vet så öppnar den sina dörrar minst lika ofta, lustigt nog, som de andra tunnelvagnarna...
Det är klart att det fungerar med luftkonditionering. Att säga att det inte fungerar är skitsnack. Och som någon nämnde så kan effektiviteten öka om man låter trafikanterna själva öppna dörrarna när dom skall av och på. Om man dessutom låser de öppningsbara fönstren och takluckorna så kan man öka effektiviteten ytterligare.
Det handlar ju inte om att skapa ett kylskåp i vagnarna. Ofta räcker det med att man lyckas kyla ner luften ett par grader jämfört med utetemperaturen.
Vad jag minns så fanns det fungerande luftkonditionering på den första generationen "blåbussar" i stockholm. Visst, dom hade svaga motorer men med starkare motorer skulle det inte vara något problem. Och när det gäller eldrivna fordon så ser inte jag något hinder.
Det är klart att det fungerar med luftkonditionering. Att säga att det inte fungerar är skitsnack. Och som någon nämnde så kan effektiviteten öka om man låter trafikanterna själva öppna dörrarna när dom skall av och på. Om man dessutom låser de öppningsbara fönstren och takluckorna så kan man öka effektiviteten ytterligare.
Det handlar ju inte om att skapa ett kylskåp i vagnarna. Ofta räcker det med att man lyckas kyla ner luften ett par grader jämfört med utetemperaturen.
Vad jag minns så fanns det fungerande luftkonditionering på den första generationen "blåbussar" i stockholm. Visst, dom hade svaga motorer men med starkare motorer skulle det inte vara något problem. Och när det gäller eldrivna fordon så ser inte jag något hinder.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: AC på bussar och tåg
Här kommer besked från en som verkligen vet:
http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=0 (börjar efter 18 sekunder)
Det verkar som herr huvudskyddsombudets intresse begränsar sig till en förar-ac. Resten av bussen, dvs den som är till för resenärer som man tjänar pengar på, ignorerar han helt existensen av. I dag går frågan vidare i GP i en något sakligare form. Debatten har ju ramlat i diket ganska rejält, det går väl att ha ac i vad faderullan som helst, det handlar ju slutligen om att den ska göra nån nytta för den energi (= pengar) som den förbrukar och för investeringskostnaden. I debatten hörs relativt ofta argument som: "Det är så här varmt bara ett fåtal dagar varje år". Dessa dagar blir av allt att döma fler och fler och varmare och varmare. Säljs det överhuvudtaget några nya bilar utan ac nuförtiden? Klimatanläggningar är fordonskrav på alla Västtrafiks expressbussar sedan länge och flera av deras pendeltåg har det.
Sen är det ju också bra om:
Fordon med befintliga klimatanläggningar får det underhåll de ska ha så att anläggningarna fungerar
Klima har den kapacitet som krävs och fordonet kan leverera tillräckligt med energi för att driva den
Tillverkarna gör reglagen begripliga och tydliga
Förarna begiper sig på hur man ska ställa in reglagen för att få ett anständigt klimat
(nånstans runt tre grader under yttertemp men inte under 20 brukar vara lagom en varm dag, 17-18 grader då folk sitter med ytterkläder)
Förarna förstår att det inte går att öka effekten på en klimatanläggning genom att ställa den på 10 grader eller liknande
(resultatet blir oftast att kliman går tills den kroknar)
http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=0 (börjar efter 18 sekunder)
Det verkar som herr huvudskyddsombudets intresse begränsar sig till en förar-ac. Resten av bussen, dvs den som är till för resenärer som man tjänar pengar på, ignorerar han helt existensen av. I dag går frågan vidare i GP i en något sakligare form. Debatten har ju ramlat i diket ganska rejält, det går väl att ha ac i vad faderullan som helst, det handlar ju slutligen om att den ska göra nån nytta för den energi (= pengar) som den förbrukar och för investeringskostnaden. I debatten hörs relativt ofta argument som: "Det är så här varmt bara ett fåtal dagar varje år". Dessa dagar blir av allt att döma fler och fler och varmare och varmare. Säljs det överhuvudtaget några nya bilar utan ac nuförtiden? Klimatanläggningar är fordonskrav på alla Västtrafiks expressbussar sedan länge och flera av deras pendeltåg har det.
Sen är det ju också bra om:
Fordon med befintliga klimatanläggningar får det underhåll de ska ha så att anläggningarna fungerar
Klima har den kapacitet som krävs och fordonet kan leverera tillräckligt med energi för att driva den
Tillverkarna gör reglagen begripliga och tydliga
Förarna begiper sig på hur man ska ställa in reglagen för att få ett anständigt klimat
(nånstans runt tre grader under yttertemp men inte under 20 brukar vara lagom en varm dag, 17-18 grader då folk sitter med ytterkläder)
Förarna förstår att det inte går att öka effekten på en klimatanläggning genom att ställa den på 10 grader eller liknande
(resultatet blir oftast att kliman går tills den kroknar)
/Lars B
bra klimat krävs för att fixa klimatet
Du har förstås helt rätt. Och sällan har jag sett så mycket skitsnack som när jag i någon tråd på detta forum läste alla bortförklaringar till att tunnelvagnarna inte fick AC. Bombardier/Adtranz (vem som nu byggde vagn 2000, spelar roll) ville ju med denna vagn visa vad som är möjligt att göra när de själva fick bestämma.Odd skrev:Det finns en tunnelvagn som det fungerar på: 2000.. och vad jag vet så öppnar den sina dörrar minst lika ofta, lustigt nog, som de andra tunnelvagnarna...
Det är klart att det fungerar med luftkonditionering. Att säga att det inte fungerar är skitsnack. Och som någon nämnde så kan effektiviteten öka om man låter trafikanterna själva öppna dörrarna när dom skall av och på.
Det är ju faktiskt en ganska rolig grej, att under de båda "extremerna" kalla vinterdagar och varma sommardagar (om det finns AC) så finns det en klar poäng med att trafikanterna själva öppnar dörrarna.
Det surras ju om en ny tunnelvagnsbeställning. Se till att utrusta dessa med AC och sätt in dem på de linjer som hetast utsätts för solen, så har man gjort en välgärning. Det handlar förresten inte bara om heta sommardagar. Det räcker att det är mycket folk i vagnen för att det ska bli kvavt. Alltså, om man nu menar allvar med att locka över bilister från sina luftkonditionerade bilar till att åka kollektivt.
Vill man fixa jordens klimat får man tamigfasen fixa bra klimat i de kollektiva färdmedlen också!
Re: AC på bussar och tåg
Det är också helt i enlighet med gällande lagars och övriga regelverks intentioner, han har nämligen inte rätt att kräva några åtgärder till gagn för folk i största allmänhet utan det är arbetstagarnas hälsa och säkerhet som är det intressanta i sammanhanget. Naturligtvis hindrar inte detta att man kan komma med synpunkter och förslag om vad som helst, men det ska inte blandas ihop med rollen som huvudskyddsombud!LarryB skrev:Det verkar som herr huvudskyddsombudets intresse begränsar sig till en förar-ac. Resten av bussen, dvs den som är till för resenärer som man tjänar pengar på, ignorerar han helt existensen av.
Re: bra klimat krävs för att fixa klimatet
Ja är det någonstans som AC skulle behövas så är det på bana 1. Fast om nya tunnelvagnar hamnar någonstans så lär det bli på bana 2? C20 passar knappast så bra in i drömmen om den förarlösa tunnelbanan. Och då blir det ju gott om C20-vagnar över för bana 1 och 3, där de väl i så fall lär fortsätta rulla under överskådlig framtid.Ferdinand skrev:Det surras ju om en ny tunnelvagnsbeställning. Se till att utrusta dessa med AC och sätt in dem på de linjer som hetast utsätts för solen, så har man gjort en välgärning.