SL95 154 en gang til

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

SL95 154 en gang til

Inlägg av Nico »

Torsdag 21.11.2002... Observerte 154 i tre forskjellige linjer denne dagen,først i 10/17 og noen timer seinere som 18

Bild

Bildet er tatt på Ljabru på kvelden, og kulda har satt inn verre en sist
Per-Åke Sjögren
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:10
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

Hur fungerar detta med Oslovagnarnas cirkulation egentligen? I somras observerade jag att vagnarna på linje 11 skyltade om till 19 (och 19 "blev" på motsvarande sätt 11) vid Majorstuen. Vid Rikshospitalet bytte 10 och 17 linjenr. Och vid ett tillfälle observerade jag en reklammålad vagn på linje 17 mot Grefsen, som halvannan timme senare återvände som linje 15. Det tycktes alltså som alla linjer utom 12 och 18 var inblandade i cirkulationen? Vad tycker förarna om detta? Omväxlande, eller bara rörigt?
/Per-Åke
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Er vanskelig å svare på, da kombinasjonene er avhengig av ruteopplegg og frekvens. Foreksempel er linjene koblet forskjellig ved 15 min rute enn de er ved 20 min (og 30 min) rute. Den viktige parameteren er hva som gir optimal vogndisponering.

Imidlertid er det noen "faste" regler:
- Linje 10 er nesten alltid koblet med 17 på Rikshospitalet for at disse vognene regelmessig skal passere vognhallen på Grefsen.
- Linjer mot Majorstuen over Frogner må kobles med "noe" på andre siden av Majorstuen da det ikke finne vendemuligheter den veien på Majorstuen. (For tiden går det ingen trafikk den veien grunnet arbeid ved Frogner plass).

I tillegg finnes det en del begrensninger på vognbruken, som gjør at alle kombinasjoner ikke er mulig. F.eks kan ikke SL95 ikke kjøres over Homansbyen/Briskeby, samtidig som det bør gå færrest mulig Düwag-vogner på Rikshospitalet grunnet dårlige vendemuligheter.

Hva førerene mener? Tja, si det. Nå trur jeg de fleste er vant til det og synes det er helt greitt. På slutten av 80-tallet skjedde det en revulosjon på hvordan linjene var koblet grunnet ny og kreativ administrasjon. Det skapte en del uro den gangen.

Den største misnøyen var imidlertid knyttett til at man blandet to tradisjonellt separate miljøer:
- Forstadsbane: Ekeberg - Lilleakerbanen (Avløs / Holtet)
- Bysporveien: Grefsen.

Avstanden mellom disse to miljøene var inntil det ganske sterke, omtrent en Berlinmur i minatyr.

På Grefsen var man vant til at linjene var koblet, siden de daværende bylinjene var koblet i to grupper:

a) Koblet på Sinsen:
- 1 Sinsen - Briskeby
- 7 Sinsen - Ullevål hageby

b) koblet på Majorstuen (og Kjelsås):
- 2 (Kjelsås -) Disen - Frogner - Majorstuen
- 11 Kjelsås - Homansbyen - Majorstuen



Yngve
Skriv svar