Icecool skrev:Jag e noll på vad gäller littera , men e inte detta en motorvagn från Götet? å i så fall, e den inlånad?
Helt rätt!
Vagnen ägs av SSR, Spårvägssällskapet Ringlinien i Göteborg, och är en M25A, A = modifierad för användning på Angeredsbanan (vilket syns på tyfonen, de dubbla strålkastarna och de röda slutljusen innanför vindrutorna).
Icecool skrev:Ok, hur länge ska den finnas på djurgårn tro?
Tills göteborgarna upptäcker att den är stulen och vill ha den tillbaka?
Nja, nästan rätt. Enligt vad jag hört tills vardagstrafiken på Djurgårdslinjen slutar för i år.
Gallofobi - Rädsla för Frankrike, fransk kultur - Vem är inte det? Papafobi - Rädsla för påven - Bättre det än avven. Macrofobi - Rädsla för långa väntetider - Inget för SL-trafiken.
Vagnen ägs av SSR, Spårvägssällskapet Ringlinien i Göteborg, och är en M25A, A = modifierad för användning på Angeredsbanan (vilket syns på tyfonen, de dubbla strålkastarna och de röda slutljusen innanför vindrutorna).
Vagnen ägs av Trafikkontoret Göteborgs Stad och förvaltas av ringlinien på uppdrag av Göteborgs Stads kommunfullmäktige.
Vagnen ägs av Trafikkontoret Göteborgs Stad och förvaltas av ringlinien på uppdrag av Göteborgs Stads kommunfullmäktige.
TonyM skrev:Vagnen ägs av Trafikkontoret Göteborgs Stad
Nja, den juridiska person som äger vagnen heter "Göteborgs kommun" och inget annat. "Göteborgs Stad" är ett "marknadsföringsnamn" som kommunen använder i icke juridiska sammanhang. Trafikkontoret är ingen självständig juridisk person utan en del av kommunen och kan därför inte äga någonting utan bara förvalta kommunens egendom.
Nja, den juridiska person som äger vagnen heter "Göteborgs kommun" och inget annat. "Göteborgs Stad" är ett "marknadsföringsnamn" som kommunen använder i icke juridiska sammanhang.
Ja, och det kan man väl göra genom att säga "Staden äger den här spårvagnen"?
Nja, den juridiska person som äger vagnen heter "Göteborgs kommun" och inget annat. "Göteborgs Stad" är ett "marknadsföringsnamn" som kommunen använder i icke juridiska sammanhang. Trafikkontoret är ingen självständig juridisk person utan en del av kommunen och kan därför inte äga någonting utan bara förvalta kommunens egendom.
Ja, du har väl i och för sig rätt men jag tycker nog att eftersom det i detta fall är samma juridiska person och marknadsföringsnamnet är det som används utåt så blir det en aning väl petimätrigt. Oaktat vad du tycker är rätt så behandlar kommunen Göteborgs Stad frågan på det sätt som jag beskrivit och det är till och med så att man mellan olika förvaltningar upprättar avtal på samma sätt som mellan två juridiska personer, något som egentligen inte är möjligt.
//Tony, förhoppningsvis mer insatt i frågan än Harald.
Handel och avtal mellan enheter inom samma juridiska person förkommer ju även i företagsvärlden och är förstås fullt möjlig. Dock har avtalen ingen juridisk verkan, d.v.s. den ena parten kan inte dra den andra inför domstol för avtalsbrott. Eventuella sanktioner får ske internt, t.ex. genom att man omorganiserar så att den "försumliges" jobb försvinner.
Jag vill bara ha en vagn som såg ut som när dom kom första gången till Göteborg. Vilket vi inte har idag Det bästa är väl om man kan göra den så "historiska" som möjligt och kunna använda den i trafiken. Dit hör ju även GULBREVLÅDA
Bosse från Kärra skrev: Jag vill bara ha en vagn som såg ut som när dom kom första gången till Göteborg. Vilket vi inte har idag Det bästa är väl om man kan göra den så "historiska" som möjligt och kunna använda den i trafiken. Dit hör ju även GULBREVLÅDA
Nej det har vi inte och inte lär vi få det heller. När vagnarna först kom till Göteborg hade de dörrarna på vänster sida. Det finns bara en sådan vagn bevarad och den ska bevaras i A-baneutförande för att tillsammans med 621 utgöra ett A-banetåg.