Spårvagn påkörd i Göteborg. När då?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Spårvagn påkörd i Göteborg. När då?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Såg en M31 häromdagen på L1 med intryckt plåt runt Linje-skylten baktill. Skulle gissa att det var intryckt 10 cm som värst.

Vet någon vad som hänt? En påkörningsolycka borde snarare orsaka skador nertill, eller både och, men inte bara upptill.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Re: Spårvagn påkörd i Göteborg. När då?

Inlägg av 2763 »

Skulle tippa på ett rangeringsmissöde där vagnen kört in i en takplattform i depå.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Om jag inte är helt ute och cyklar såg du nog 366.
Tony cyklar däremot inte utan det är en skada som skett vid rangering.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Stefan_Brännström

Kanske har hänt på fler vagnar? Såg samma M31 idag igen (fast nu på L6). Numret vagnen har är 379.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nä , bara en och har du sett 379 med nämnda defekt är det den.
Nu har jag cyklat färdigt.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:Nä , bara en och har du sett 379 med nämnda defekt är det den.
Nu har jag cyklat färdigt.
Det finns tyvärr flera vagnar som har denna skada, noterade jag en gång för ett tag sedan.

//Tony
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tar fram cykeln igen, såg en M31 till igår med denna skada så nog är det så alltid.
Stefan_Brännström

301 siktade jag idag. Den har en ytterst lindrig skada av denna typen, men rostfläckar (som följd) gör att man ser det lilla påkörningsmärket ändå. Någon intryckt plåt är det inte att tala om, kanske 0,5 cm på framför allt ena "hörnet".

Jag förmodar att åtgärden som krävs för att snygga till vagnarna inte prioriteras, eftersom skadan inte påverkar fordonets funktionalitet i sig...

Å andra sidan gör inte heller k.l.o.t.t.e.r någon teknisk skada (möjligen synteknisk om förarens fönster åverkas), men det är klart...k.l.o.t.t.r.a.r.n.a förstör väl i 99,9% av fallen utseendet i större utsträckning än vad fallet är med rangeringsolyckorna.
Satsa på Spårvägarna
Aniolas

Inlägg av Aniolas »

Jag hörde att en M31 med vagnsnummer 306 krockade ganska ordentligt på Angeredsbanan igår.

Någon som vet något?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Aniolas skrev:Jag hörde att en M31 med vagnsnummer 306 krockade ganska ordentligt på Angeredsbanan igår.

Någon som vet något?
Ja, vi är nog ganska många som vet att det inte finns någon M31 med nummer 306.
Aniolas

Inlägg av Aniolas »

Harald skrev:
Aniolas skrev:Jag hörde att en M31 med vagnsnummer 306 krockade ganska ordentligt på Angeredsbanan igår.

Någon som vet något?
Ja, vi är nog ganska många som vet att det inte finns någon M31 med nummer 306.

Måste ju kolla om ni är alerta så här tidigt på morgonen. :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:301 siktade jag idag. Den har en ytterst lindrig skada av denna typen, men rostfläckar (som följd) gör att man ser det lilla påkörningsmärket ändå. Någon intryckt plåt är det inte att tala om, kanske 0,5 cm på framför allt ena "hörnet".

Jag förmodar att åtgärden som krävs för att snygga till vagnarna inte prioriteras, eftersom skadan inte påverkar fordonets funktionalitet i sig...

Å andra sidan gör inte heller k.l.o.t.t.e.r någon teknisk skada (möjligen synteknisk om förarens fönster åverkas), men det är klart...k.l.o.t.t.r.a.r.n.a förstör väl i 99,9% av fallen utseendet i större utsträckning än vad fallet är med rangeringsolyckorna.
Fast å andra sidan ger ju rostmärken efter att man inte orkat bättringsmåla efter ett rangeringsmissöde iaf i mina ögon ett mycker mer amatörmässigt intryck än k-l-o-t-t-r
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Fast å andra sidan ger ju rostmärken efter att man inte orkat bättringsmåla efter ett rangeringsmissöde iaf i mina ögon ett mycker mer amatörmässigt intryck än k-l-o-t-t-r
Det är en fråga om hur man skall förvalta våra gemensamma ekonomiska medel. De M31:or som "får gå" med intryckt kruka är sådana som skall in på huvudrevision och då tar man hand om krukan samtidigt. inte snyggt, men ekonomiskt. Skadegörelse däremot måste åtgärdas omedelbart, annars löper man risken att den genererar mer skadegörelse.

//Tony
Skriv svar