Smart MC-parkering? INTE! (bild)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Smart MC-parkering? INTE! (bild)

Inlägg av LÅ1 »

Såg en MC parkerad mitt i Hamngatan, vid trafikdelarskylten. I korsningen HamngatanXKungsträdgårdsgatan-Norrlandsgatan. Mitt i lördagsrusningen!
Observerade den två gånger med ca 20 minuters mellanrum! Såg inte till någon förare! Ingen vidare bra bild, men det jag ville dokumentera går förhoppningsvis fram.

Bild
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Re: Smart MC-parkering? INTE! (bild)

Inlägg av 2763 »

Är det verkligen så osmart?
Känner du till hela historien?

Vederbörande kan väl ha fått fel på hojen och lyckats ställa den någorlunda skyddad. Det är inte säkert att vederbörande har orkat släpa den till sida utan har åkt för att hämta hjälp.

Var inte så förbålt snabb på att döma.

/T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag tycker inte att den ser ut att stå i vägen så mycket! Korsningen är stor så det är säkert några meter tillgodo för bussar och taxi som ska köra från Kungsträdgårdsgatan till Norrlandsgatan. Det är ju mycket bättre att ställa den där än att ställa den vid vägkanten.

I stockholms innerstad är det ofta bättre att ställa ett trasigt fordon i gatans mitt än att ställa det vid kanten. Det är liksom inga 90-vägar vi talar om, och bussar och cyklar m m kommer fram mycket lättare utan sådant skräp som står i vägen! Släpp körkortsboken och våga tänka själv i stället!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:Är det verkligen så osmart?
Känner du till hela historien?

Vederbörande kan väl ha fått fel på hojen och lyckats ställa den någorlunda skyddad. Det är inte säkert att vederbörande har orkat släpa den till sida utan har åkt för att hämta hjälp.

Var inte så förbålt snabb på att döma.

/T
Du kan ha rätt! Och i princip så stod den inte i vägen för någon trafik, även om det är en tämligen intensivt trafikerad korsning. Om den var frivilligt parkerad så var det förstås en riskfyld parkering ur flera synvinklar. (Skaderisk och bötesrisk)

Rubriken kanske var illa vald, för jag var inte direkt upprörd över placeringen, utan snarare road av det kreativa i att hitta just den fläcken!

Strax efter att jag passerat platsen en andra gång så hörde jag en MC och vände mig om, och då var den borta, så jag antar att den kördes därifrån på egna hjul.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Jag tycker inte att den ser ut att stå i vägen så mycket! Korsningen är stor så det är säkert några meter tillgodo för bussar och taxi som ska köra från Kungsträdgårdsgatan till Norrlandsgatan. Det är ju mycket bättre att ställa den där än att ställa den vid vägkanten.

I stockholms innerstad är det ofta bättre att ställa ett trasigt fordon i gatans mitt än att ställa det vid kanten. Det är liksom inga 90-vägar vi talar om, och bussar och cyklar m m kommer fram mycket lättare utan sådant skräp som står i vägen! Släpp körkortsboken och våga tänka själv i stället!
Ja, som jag redan skrivit så var rubriken kanske lite mer fördömmande än jag tänkt. Borde inte haft versaler på "inte". Platsen var väl inte så illa vald, även om den kunde förrvirra en del trafikanter. Men var det just en parkering så finns det väl en MC-parkering i hörnan av Kungsan, eller är den borta?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Men var det just en parkering så finns det väl en MC-parkering i hörnan av Kungsan, eller är den borta?
Vet inte! Jag håller bara reda på dem som är bilparkering under vinterhalvåret :P
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Det är inte en laglig parkering hursomhellst...
Pentax for life!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, men lagarna är inte enbart till för att lydas utan har förhoppningsvis även ett syfte!
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

daniel_s skrev:Nej, men lagarna är inte enbart till för att lydas utan har förhoppningsvis även ett syfte!
Så om man i sin gudomliga vishet kan konstatera att lagens syfte inte föreligger kan man lugnt nonchalera lagen, klok som man är!
daniel_s skrev:Jag tycker inte att den ser ut att stå i vägen så mycket!
Om inte den MC:n står i vägen heter jag Oskar! En vänstersvängande buss eller lastbil t.ex. måste uppenbarligen ta ut svängen rejält mycket mer p.g.a. den där placeringen. Det går säkert att ta sig förbi, men det blir en betydligt snävare sväng.

Men allt har sin förklaring:
http://www.aftonbladet.se/bil/article2881325.ab
:mrgreen:
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

B Thomas skrev:
daniel_s skrev:Nej, men lagarna är inte enbart till för att lydas utan har förhoppningsvis även ett syfte!
Så om man i sin gudomliga vishet kan konstatera att lagens syfte inte föreligger kan man lugnt nonchalera lagen, klok som man är!
Håll med om att om man får något problem (motorkrångel m m) så är det lämpligt att känna till bestämmelsernas syften, så att man kan bryta mot dem på det smidigaste sättet!
B Thomas skrev:
daniel_s skrev:Jag tycker inte att den ser ut att stå i vägen så mycket!
Om inte den MC:n står i vägen heter jag Oskar! En vänstersvängande buss eller lastbil t.ex. måste uppenbarligen ta ut svängen rejält mycket mer p.g.a. den där placeringen. Det går säkert att ta sig förbi, men det blir en betydligt snävare sväng.
Nja, korsningen är "lång" så det är inga större problem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

B Thomas skrev:Om inte den MC:n står i vägen heter jag Oskar!
Vad har du emot det namnet då :shock: :?:
Professionell tyckare
David

Inlägg av David »

MC och MC.... Det där är en 125-kubikare och ägaren är förmodligen en 16-åring som inte kan särskilt mycket om trafikvett.

Hursomhelst är det där en utomordentligt dålig plats för parkering.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Puggen skrev:Det är inte en laglig parkering hursomhellst...
Nu är detta inte direkt riktat till Puggen utan mer till den allmänna församlingen, Puggens ord får dock bilda ingress till mitt inlägg.

Visst, den är lika olaglig som att gå mot röd gubbe - och det gör vi (nästan) alla från tid till annan. Många av oss väljer att tolka lagen till vår fördel. Det är precis som om motorcykelföraren här gjort något oförlåtligt. För det första är det olagligt, för det andra är han en snorig tonåring som inte har förstånd på att uppföra sig - et cetera. Vad har ni för rekvisit att döma? Sticker cykeln så hårt i ögonen på er att det inte under några omständigheter får finnas förmildrande omständigheter. Ursäkta mig, men i vilken ålder ni än är så är det förmodligen dags att växa upp lite och se genom bilden antingen är det så förkastligt som ni påstår eller också är det en smart lösning på ett akut problem. Jag väljer att se det goda i människan - det borde fler göra för sin egen hälsas skull.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Låst