Vid mitt senaste Berlin besök i juni fanns det endast 6 röda tågsätt kvar (022,031,088,122,126,147) , dvs driftsatta och inte avställda. Avställda röda fordon kan ses vid ett flertal S-bane depåer, bl.a vid den nedlagda driftverkstaden i Friedrichfelde som M_M visat bilder på. Utskrotning av slopade fordon pågår sedan en tid i hamnen i Königs Wusterhausen.
Finns det nu inte mer än 6 fordon kvar och man inte vet om hur många som kan vara i trafik, och inte i vilka omlopp så är det inte lätt att hitta igen dessa. Än svårare är det att befinna sig på en lämplig fotoplats om något fordon skulle dyka upp.
Jag lyckades väl få en halvtaskig bild på tsä 031 i mitten på juni månad, vilken kanske var den sista bilden för min del på en röd 485. Därav min fråga om Micke eller någon annan hade en bild på någon av de sista röda.

Någon amatörkonstnär hade fått till den träffande texten "Tfz-ufo" (Fordons-ufo) på fronten.
Bara några månader tidigare i mars var det inte ovanligt med flera heltåg bestående av endast röda fordon.

Fast inom en snar framtid finns nog enbart en färgsättning kvar, och Berlins lokaltrafik har blivit ytterligare lite mer enahanda.

Slutligen ett stort tack till M_M och övriga som letade fram lite bilder som svar på min frågeställning.
MVH //