Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
För skulle Sirio tillskrivas följande egenskaper:
* Svagare väggar än tidigare modeller i Gbg
* Sämre vädring/luftsystem
* Sämre stabilitet framtill och baktill
...så är frågan hur i helsicke man kunnat satsa på denna modell? Jag har svårt att tro att det är i Italien som världens bästa spårvagnar tillverkas, varför inte snegla på lyckade beställningar runt om i världen, och varifrån de spårvagnarna kommer...
...så är frågan hur i helsicke man kunnat satsa på denna modell? Jag har svårt att tro att det är i Italien som världens bästa spårvagnar tillverkas, varför inte snegla på lyckade beställningar runt om i världen, och varifrån de spårvagnarna kommer...
Därför att lagen om offentlig upphandling, om inte måste så i alla fall kan tolkas som att det inte är möjligt att tänka så. Visst, alla vet att det är dumt att köpa italienska grejer, men det går inte riktigt ihop med EG-rätten att avskriva alla italienska leverantörer av den anledningen...Stefan-Brännström skrev:...så är frågan hur i helsicke man kunnat satsa på denna modell? Jag har svårt att tro att det är i Italien som världens bästa spårvagnar tillverkas, varför inte snegla på lyckade beställningar runt om i världen, och varifrån de spårvagnarna kommer...
Tillfartsvägar och utfartsvägar till terminalen Hjalmar Brantingsplatsen är under all kritik. Kommer du körandes som bussen där den smällde har du ingen större chans att upptäcka en spårvagn som kommer från hållplats Hjalmar Brantingsplatsen in mot stan, även om jag har "pil" i signalen så försöker jag ha maximal uppsikt. Skall du ut upp mot Vågmästareplatsen så har du ett trafikljus som enbart reglerar en lokalkörbana in på Backaplan skall du sen ut på Hjalmarbrantingsgatan riktning Vågmästareplatsen har du väjningsplikt mot bilister och noll sikt. Och sen saknar terminalen "tydliga gångstråk" för fotgängare så att man håller på att ta livet av alla dessa rådjur som yrar runt.
Skall du in till terminalen från Göta Älv bron så har du ett trafikljus som håller två av fyra filer du måste korsa för att komma in, när det är trångt under rusning så får man använda signalhornet mycket för att undvika kollision.
Så efter två smällar i den större skolan tycker jag att man borde gör något åt terminaleländet och fixa till tillfarter och utfarter, annars klappa igen eländet för genomgående trafik och lägg hållplatser på Hjalmar Brantingsgatan.
Skall du in till terminalen från Göta Älv bron så har du ett trafikljus som håller två av fyra filer du måste korsa för att komma in, när det är trångt under rusning så får man använda signalhornet mycket för att undvika kollision.
Så efter två smällar i den större skolan tycker jag att man borde gör något åt terminaleländet och fixa till tillfarter och utfarter, annars klappa igen eländet för genomgående trafik och lägg hållplatser på Hjalmar Brantingsgatan.
Lagen om offentlig upphandling förhindrar att man gynnar eller missgynnar någon leverantör, men den förhindrar inte att man ställer krav på de upphandlade objektens egenskaper. Tvärtom så förutsätter den det. Den upphandlande enheten måste ha kompetens att skriva en riktig kravspecifikation, så att man får det man behöver. Tyvärr är det nog lite så och så med den ibland. Huruvida det är fallet med M32 vet jag dock inte.
-
Men vad tror du, Harald?
Jag blev mäkta förvånad när jag för första gången åkte på M32:ans skakningar. Jag satt näst längst fram, och plötsligt krängde spårvagnen i sidled så man undrade om det var ett specifikt fel för just den vagnen. Jag hade läst här om skakningar framtill, men jag trodde inte det var så illa som det var, och så är det så på alla vagnar...
Och sen har jag ju läst vidare här att det till och med kan uppstå på RAKSTRÄCKOR (!)
Spårtrafiken som jag har nyttjat, har fram till Sirio, alltid haft den fördelen mot busstrafik, att man åker LÅNGT MER komfortabelt och mjukt.
Inga ryck. Inga hastiga stopp (att tala om), och mjuka övergångar i höjdled.
Med dessa ryck blir spårvagnsåkandet mer åt stadsbusshållet. Iofs är det väldigt svårt att förlora så mycket komfort att man hamnar på stadsbussens nivå, men för att vara spårtrafik är det ju usel klass på komforten.
Jag blev mäkta förvånad när jag för första gången åkte på M32:ans skakningar. Jag satt näst längst fram, och plötsligt krängde spårvagnen i sidled så man undrade om det var ett specifikt fel för just den vagnen. Jag hade läst här om skakningar framtill, men jag trodde inte det var så illa som det var, och så är det så på alla vagnar...
Och sen har jag ju läst vidare här att det till och med kan uppstå på RAKSTRÄCKOR (!)
Spårtrafiken som jag har nyttjat, har fram till Sirio, alltid haft den fördelen mot busstrafik, att man åker LÅNGT MER komfortabelt och mjukt.
Inga ryck. Inga hastiga stopp (att tala om), och mjuka övergångar i höjdled.
Med dessa ryck blir spårvagnsåkandet mer åt stadsbusshållet. Iofs är det väldigt svårt att förlora så mycket komfort att man hamnar på stadsbussens nivå, men för att vara spårtrafik är det ju usel klass på komforten.
Rent allmänt är det svårt att sia om hur krocksäkert ett fordon är utifrån vad man ser exteriört. Ett fordon kan vara konstruerat så att skadorna på själva fordonet blir kraftiga, men att passageraren som sitter i fordonet klarar sig relativtlindrigt undan. Det handlar om absortionszoner mm i konstruktionen. Hur fallet är med M32 kontra M29 kan jag inte svara på, men krocksäkerheten i fordon i allmänhet har utvecklats väldigt mycket sedan M29 kontruerades.Stefan-Brännström skrev:Fast en Sirio tycks ju inte ha starkare väggar än en modern buss (fönsterkonstruktionen är identisk). Jag antar att du känner dig säker när du åker M28, M29 eller M31?
Men om så är fallet, så har man ju även där falerat. Visst, låggolv and all that jazz, men är det värt alla steg bakåt?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Mot vilken teknisk bedömningsgrund gör du ovanstående uttalande? Vänligen redovisa!Stefan-Brännström skrev:För skulle Sirio tillskrivas följande egenskaper:
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ett antal sådana här olyckor brukar resultera i att man bygger om miljön på sådana här ställen och utredningen kan ju sluta med detta.Nupski skrev:Tillfartsvägar och utfartsvägar till terminalen Hjalmar Brantingsplatsen är under all kritik. Kommer du körandes som bussen där den smällde har du ingen större chans att upptäcka en spårvagn som kommer från hållplats Hjalmar Brantingsplatsen in mot stan, även om jag har "pil" i signalen så försöker jag ha maximal uppsikt. Skall du ut upp mot Vågmästareplatsen så har du ett trafikljus som enbart reglerar en lokalkörbana in på Backaplan skall du sen ut på Hjalmarbrantingsgatan riktning Vågmästareplatsen har du väjningsplikt mot bilister och noll sikt. Och sen saknar terminalen "tydliga gångstråk" för fotgängare så att man håller på att ta livet av alla dessa rådjur som yrar runt.
Synpunkter om korsningar som denna är ju alltid välkomna, inte minst efter att olyckor har skett i densamma.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Vilket j-la nonsenssnack! Du ska nog ta din fasters skrönor med en rejäl nypa (tänk godsvagnslast) salt.Stefan-Brännström skrev:Fast om föraren smet så var det ändå en mild förseelse om man jämför de skildringar min faster kom hem med från Mexico.
Där var det tydligen KUTYM (!) för busschaufförer att backa direkt efter överkörning så att den förolyckade blev överkörd två gånger vilket skulle öka sannolikheten för dödsfall. Därför att om den förolyckade avled så slapp chauffören skadeståndet och kom undan relativt lindrigt. Och blev offret inte överkört i första hand, utan bara påkört, så körde busschaufförerna vidare bussen för att åstadkomma en överkörning, ja jag blir så förbannad...
DEN totala avsaknaden på moral, ansvarstagande och humanitet (framför allt!), gör att jag förmodligen aldrig kommer sätta min fot i Mexico. Därtill skall bussarna vara trängre än här, vilket är oacceptabelt om man är 1.97 (då är en vanlig stadsbuss i Göteborg trång). Utöver det lär busschaufförerna köra vårdslöst, och detta på usla vägar med stora hål här och var.
Kanske därför vi inte ser länkade bilder från Mexico City och liknande... Ingen (eller väldigt få) av kollektivtrafiksfotograferna väljer att resa dit av förståeliga skäl.
-
Det kanske låter overkligt när man hör det första gången. Det tyckte jag också, men när man tänker efter så är det människor som står för de största kränkningarna på planeten. Så, jo...sånt händer säkert. Det är ju alltid svårt som fan för utredaren när busschauffören är det enda levande vittnet.
Kör de bara över människor när de kör tomkörningar menar du? och bara på ställen där ingen annan än den påkörde/a befinner sig?Stefan-Brännström skrev:Det kanske låter overkligt när man hör det första gången. Det tyckte jag också, men när man tänker efter så är det människor som står för de största kränkningarna på planeten. Så, jo...sånt händer säkert. Det är ju alltid svårt som fan för utredaren när busschauffören är det enda levande vittnet.
//Tony
Nu ska du inte trassla till det genom att blanda in logik.TonyM skrev:Kör de bara över människor när de kör tomkörningar menar du? och bara på ställen där ingen annan än den påkörde/a befinner sig?

Logik är det enda sättet att stoppa smygrasistiska myter från att spridas till så förnuftiga människor som du och jag samt ta bort dem från en likaledes förnuftig människa som Stefan-Brännström. (Jag hoppas jag har rätt i mina antaganden, jag menar inte att nedvärdera någon. Klokare människor än vi på forum har vilseletts...Harald skrev:Nu ska du inte trassla till det genom att blanda in logik.TonyM skrev:Kör de bara över människor när de kör tomkörningar menar du? och bara på ställen där ingen annan än den påkörde/a befinner sig?

Professionell tyckare
Harald skrev:Lagen om offentlig upphandling förhindrar att man gynnar eller missgynnar någon leverantör, men den förhindrar inte att man ställer krav på de upphandlade objektens egenskaper. Tvärtom så förutsätter den det. Den upphandlande enheten måste ha kompetens att skriva en riktig kravspecifikation, så att man får det man behöver. Tyvärr är det nog lite så och så med den ibland. Huruvida det är fallet med M32 vet jag dock inte.
"Vagnarna skola vara av hållfast och ändamålsenlig konstruktion, samt icke vara byggda i Italien"?

(Finare än göteborgarnas kan de ju inte vara i det här fallet!)
Nej, men däremot så var det nog viktigt att de hade mera låggolv än stockholmarnas, och där ligger ju roten till en del av problemen. Såvitt jag vet fäste man stor vikt vid att det skulle finnas en ingång med lågt golv nära förarplatsen. Sedan slopade man förarens biljettförsäljning.daniel_s skrev:(Finare än göteborgarnas kan de ju inte vara i det här fallet!)

-
Problemet med vad någon kallade en "smygrasistisk myt", är att det berättades av min faster.
Därför att denna fastern är inte svensk, utan svensk/spansk om man skall benämna ursprunget korrekt. Hennes far var född på Resö, men hennes mor är född i San Sebastian, Baskien, (Spanien).
Således vore det lite skumt om hon hade rasistiska skäl att berätta detta, när hon själv fått smaka av den rasistiska mobben ett antal gånger i sitt liv, för att hennes hår är kolsvart (hon ser mer spansk ut än svensk).
Man kan säga så här...
...att sydlänningar (däribland mexikaner) är mer hetlevrade än svenskar. Det vet vi. Och den svenska välfärdsmodellen fungerar bättre än den mexikanska, där det inte finns ett lika bra skyddsnät för socialfall eller förolyckade personer.
Således är det ju inte complete bullshit, utan det finns nog en sanningshalt i det hela. Hade hon däremot sagt att det var så i Norge, det hade inte varit särskilt logiskt...
Därför att denna fastern är inte svensk, utan svensk/spansk om man skall benämna ursprunget korrekt. Hennes far var född på Resö, men hennes mor är född i San Sebastian, Baskien, (Spanien).
Således vore det lite skumt om hon hade rasistiska skäl att berätta detta, när hon själv fått smaka av den rasistiska mobben ett antal gånger i sitt liv, för att hennes hår är kolsvart (hon ser mer spansk ut än svensk).
Man kan säga så här...
...att sydlänningar (däribland mexikaner) är mer hetlevrade än svenskar. Det vet vi. Och den svenska välfärdsmodellen fungerar bättre än den mexikanska, där det inte finns ett lika bra skyddsnät för socialfall eller förolyckade personer.
Således är det ju inte complete bullshit, utan det finns nog en sanningshalt i det hela. Hade hon däremot sagt att det var så i Norge, det hade inte varit särskilt logiskt...
Du häver ur dig så mycket dumheter på det här forat att man nästan blir mörkrädd.
Kan du vara snäll och berätta vilken källa din faster hade för sitt absurda påstående? Och vad skulle det faktum att hon har en spansk mor ha för betydelse?
Du har för övrigt inte bemödat dig att svara på Tonys vettiga frågor.
Kan du vara snäll och berätta vilken källa din faster hade för sitt absurda påstående? Och vad skulle det faktum att hon har en spansk mor ha för betydelse?
Du har för övrigt inte bemödat dig att svara på Tonys vettiga frågor.
Nej, snarare tvärtom.Stefan-Brännström skrev:* Svagare väggar än tidigare modeller i Gbg
Det arbetas med detta. Uttala dig när det är färdigt.Stefan-Brännström skrev:* Sämre vädring/luftsystem
Jasså? Var vänlig och redogör för vad som avses. Tror knappast det kan vara fråga om stabilitet.Stefan-Brännström skrev:* Sämre stabilitet framtill och baktill
/JAgr
som har varit och är fortfarande lite inblandad i M32.
Snälla Stefan! Kan du, istället för att bre på med meningslöst dravel som spinner vidare på annat meningslöst dravel, vara vänlig att svara konstruktivt på de frågor du fått som skäligen ifrågasätter dina uttalanden?Stefan-Brännström skrev:Problemet med vad någon kallade en "smygrasistisk myt", är att det berättades av min faster.
*klipp*
//Tony
Min moster berättade en gång för mig att personer vars fäder är födda på öarna i Bohuslän är notoriska lögnare.
Min moster är själv född och uppväxt på en ö (Brännö) så jag har ingen anledning att misstro henne.
Min moster är själv född och uppväxt på en ö (Brännö) så jag har ingen anledning att misstro henne.