daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Om Stockholms hamn, eller vem det är som har huvudansvaret för sjötrafiken i kanalen och dithörande broöppning, ger tre eller fyra 5-minuterspass per timme då bron garanterat är i nerfällt läge så tror jag att många spårvagnar ändå kommer att få stå och vänta vid broöppning!
Men jag vet i och för sig inte hur ofta det verkligen är broöppning. Men det var ju detta som var grundorsaken till att man anser att en spårvägsförbindelse inte skall ordnas på en öppningsbar bro!
Jamen, om man ger tusan i att bygga om järnvägen till en spårväg med dubbelt så många tåg för lika mycket folk så kan man ju öppna bron hur många gånger som helst, eller åtminstone så ofta som vägtrafiken tål!
Beträffande öppningsfrekvensen: Sommartid öppnas bron stup i kvarten, men det märker man inget av som tågresenär för det är järnvägen som manövrerar bron så den är nere när tåget kommer.
Det är Sjöfartsverket, som är sektorsmyndighet för sjötrafiken, som motsätter sig tätare trafik över Danvikskanalen med dagens brolösning. Annars är väl idén bl.a. att det finns ett egenvärde i att öka turtätheten, jämfört med dagens trafik.
Själv har jag ju, bl.a. i
denna tråd, förespråkat t-bana till Nacka som den enda framtidssäkra lösningen. Genomförs varken detta eller Danvikslösen finns inget annat alternativ än att behålla dagens trafiklösning, som långt materielen nu håller. Sedan har vi en annan sak, som indirekt är relaterad till spårtrafiken, nämligen Värmdöledens läga i förhållande till bostadsbebyggelsen i Lugnet och Henriksdalshamnen.
Hos miljöpartet har man nu, trots (eller kanske på grund av) beslutet i SL:s styrelse snöat in på
spårbilar som framtidens lösning, enligt en
notis i Dagens Nyheter
DN skrev:Miljöpartiet vill hellre att SL satsar på ett system med spårbilar både till Nacka och Värmdö. Partiet misstänker (min kursivering, ordvalet är nog den skrivande journalistens) att det går att bygga ett omfattande spårbilssystem i sydostregionen för färre miljarder än det kostar att spränga tunnelbana från Kungsträdgården till centrala Nacka.
.
Intrycket förstärks av ett något förvirrat debattinlägg i
Stockholm City 23/6 (OBS svullen pdf-fil, drygt 13 Mb), sid 12. I den undslipper sig Yvonne Blombäck (mp) (ledamot i SL:s styrelse) m.fl. "Miljöpartiet i Stockholmsregionen tror på byggandet av en ringlinje med spårbilar som knyter ihop pendeltåg, lokaltåg och tunnelbana".
Mvh.
Björn