Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Inlägg av Lars Stegenius »

Harald
Kontakt:

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Inlägg av Harald »

Enligt GP var det vid Frihamnen i riktning mot stan. Man kan väl gissa att det var där bussarna kör in i spåren efter hållplatsen. Trafiken igång kl 20.30 enligt GP.
grönsvart

Inlägg av grönsvart »

Enligt G-P:s pappersupplaga skedde olyckan mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Mellan dessa hållplatser finns det ju ett par signalreglerade korsningar både mellan spårväg/allmäntrafik och spårväg/kollektivtrafik, som kan vara lite luriga om man har bråttom och gasar på när signalen är på väg upp mot rött/S.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

grönsvart skrev:Enligt G-P:s pappersupplaga skedde olyckan mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Mellan dessa hållplatser finns det ju ett par signalreglerade korsningar både mellan spårväg/allmäntrafik och spårväg/kollektivtrafik, som kan vara lite luriga om man har bråttom och gasar på när signalen är på väg upp mot rött/S.
Om man tittar på Metros pappersupplaga så ser man att Haralds beskrivning är "spik på".

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Bilden på Metros förstasida går också att se som pdf (stor fil).
Jag tycker det verkar som om vagnen blivit påkörd med rätt rejäl kraft för att flytta sig åt sidan så, men det kanske inte behövs så mycket kraft för att få den ur spår?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

På bilden i Metro ser man att det inte var vid Frihamnen. Det var där spåren går under Lundbyleden och bussarna korsar spåren för att komma från hållplatsområdet norr om spåren till körfältet mot centrum. Bussen har alltså kommit snett bakifrån på vänster sida och träffat spårvagnen på sidan framtill. Jag lägger en länk till utsiktsbild på Eniro. Om man vrider den så att den syns från öster (pilarna i minifönstret nere till vänster) så syns det ännu bättre.
Utsiktsbild
Stefan-Brännström

Inlägg av Stefan-Brännström »

Och återigen är det en pedal-10:a som får sig en smäll. Minns krocken på Göta Älvsbron, där det också var en pedal, också på L10, och den fick sig också en smäll framtill.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Att det var en M29 kan betraktas som en tröst i eländet. Därmed är det bara 15 m spårvagn som blir trafikoduglig ett tag. Hade det varit en en M31 eller M32 så hade det varit 30 m.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Att det var en M29 kan betraktas som en tröst i eländet. Därmed är det bara 15 m spårvagn som blir trafikoduglig ett tag. Hade det varit en en M31 eller M32 så hade det varit 30 m.
Å andra sidan så hade kanske en M32 ändå varit avställd halva den tid som den nu slipper vara avställd fast då på grund av andra fel? :P
RS 69

Inlägg av RS 69 »

Ja risken att en M32 krockar är ju inte så stor, de står ju inne i verkstaden nästan hela tiden :shock:

Fast 403 hånglade ju med en taxi under Midsommarhelgen
Stefan-Brännström

Å andra sidan, hade det varit en Sirio hade vi sluppit 30 meters ryck och usel air condition. Hellre det än att bli av med 15 meters hederlig och trivsam pedal.
RS 69

Inlägg av RS 69 »

Stefan-Brännström skrev:Å andra sidan, hade det varit en Sirio hade vi sluppit 30 meters ryck och usel air condition. Hellre det än att bli av med 15 meters hederlig och trivsam pedal.
Så sant så sant
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Här är olycksplatsen, kraften gjorde att vagnen spårade ur.

Bild

Bussens skador

Bild

Vagnen blev så pass skev att den inte tog sig förbi vissa refuger på sin väg till depå.

Bild
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

En av bilderna på vagnen är tagen vid olycksplatsen medan motsvarande bild för buss är tagen vid NE-terminalen? Stämmer uppgiften om att bussföraren bara körde vidare utan att stanna kvar på olycksplatsen? Vad kan föraren i så fall vänta för typ av straff? (Om det nu verkligen är fråga om smitning och någon vet hur liknande situationer brukar bedömas.)
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Stefan-Brännström

Man får ju anta att det var en ganska otrevlig incident för pedalens förare, eftersom sammanstötningen verkar ha gått rätt mot förarhytten...

...men eftersom inget skrivits om personskador, så antar jag att föraren klarade sig rent fysiskt sett...

...däremot kan nog smällen framkalla en del mardrömmar framöver kan jag tänka. Det är ju trist... :(
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Daniel R skrev:En av bilderna på vagnen är tagen vid olycksplatsen medan motsvarande bild för buss är tagen vid NE-terminalen? Stämmer uppgiften om att bussföraren bara körde vidare utan att stanna kvar på olycksplatsen? Vad kan föraren i så fall vänta för typ av straff? (Om det nu verkligen är fråga om smitning och någon vet hur liknande situationer brukar bedömas.)
Smitning bestraffas med böter eller fängelse i högst sex månader (högst ett år om brottet anses som grovt). Dessutom ska körkortet återkallas om överträdelsen inte kan anses som ringa.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

I detta nu har jag inget svar på varför bussens skador är dokumenterade på NET.

Bussföraren kan ha hamnat i ett chocktillstånd och kört vidare, Bussen kan ha flyttats efteråt, evakuerat passagerare i bussen från olycksplatsen, det kan av utredningstekniska skäl vara så att det var lättare att dokumentera bussen på en avställningsyta, osv.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Stefan-Brännström

Fast om föraren smet så var det ändå en mild förseelse om man jämför de skildringar min faster kom hem med från Mexico.

Där var det tydligen KUTYM (!) för busschaufförer att backa direkt efter överkörning så att den förolyckade blev överkörd två gånger vilket skulle öka sannolikheten för dödsfall. Därför att om den förolyckade avled så slapp chauffören skadeståndet och kom undan relativt lindrigt. Och blev offret inte överkört i första hand, utan bara påkört, så körde busschaufförerna vidare bussen för att åstadkomma en överkörning, ja jag blir så förbannad...

DEN totala avsaknaden på moral, ansvarstagande och humanitet (framför allt!), gör att jag förmodligen aldrig kommer sätta min fot i Mexico. Därtill skall bussarna vara trängre än här, vilket är oacceptabelt om man är 1.97 (då är en vanlig stadsbuss i Göteborg trång). Utöver det lär busschaufförerna köra vårdslöst, och detta på usla vägar med stora hål här och var.

Kanske därför vi inte ser länkade bilder från Mexico City och liknande... Ingen (eller väldigt få) av kollektivtrafiksfotograferna väljer att resa dit av förståeliga skäl.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Det där har hänt förr och var bara en tidsfråga innan det skulle hända igen.
Vad som egentligen hänt kan man inte sia om. Var det fel på signalerna, eller har någon kört på stoppsignal?

Det jag vet är i alla fall att jag ibland är rejält rädd när jag åker buss som passagerare och inte som passagerare i en spårvagn.
Perra-Spårvagnsförare!
Stefan-Brännström

Fast en Sirio tycks ju inte ha starkare väggar än en modern buss (fönsterkonstruktionen är identisk). Jag antar att du känner dig säker när du åker M28, M29 eller M31?

Men om så är fallet, så har man ju även där falerat. Visst, låggolv and all that jazz, men är det värt alla steg bakåt?
Skriv svar