Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Enligt GP var det vid Frihamnen i riktning mot stan. Man kan väl gissa att det var där bussarna kör in i spåren efter hållplatsen. Trafiken igång kl 20.30 enligt GP.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Enligt G-P:s pappersupplaga skedde olyckan mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Mellan dessa hållplatser finns det ju ett par signalreglerade korsningar både mellan spårväg/allmäntrafik och spårväg/kollektivtrafik, som kan vara lite luriga om man har bråttom och gasar på när signalen är på väg upp mot rött/S.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Om man tittar på Metros pappersupplaga så ser man att Haralds beskrivning är "spik på".grönsvart skrev:Enligt G-P:s pappersupplaga skedde olyckan mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Mellan dessa hållplatser finns det ju ett par signalreglerade korsningar både mellan spårväg/allmäntrafik och spårväg/kollektivtrafik, som kan vara lite luriga om man har bråttom och gasar på när signalen är på väg upp mot rött/S.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Bilden på Metros förstasida går också att se som pdf (stor fil).
Jag tycker det verkar som om vagnen blivit påkörd med rätt rejäl kraft för att flytta sig åt sidan så, men det kanske inte behövs så mycket kraft för att få den ur spår?
Jag tycker det verkar som om vagnen blivit påkörd med rätt rejäl kraft för att flytta sig åt sidan så, men det kanske inte behövs så mycket kraft för att få den ur spår?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
På bilden i Metro ser man att det inte var vid Frihamnen. Det var där spåren går under Lundbyleden och bussarna korsar spåren för att komma från hållplatsområdet norr om spåren till körfältet mot centrum. Bussen har alltså kommit snett bakifrån på vänster sida och träffat spårvagnen på sidan framtill. Jag lägger en länk till utsiktsbild på Eniro. Om man vrider den så att den syns från öster (pilarna i minifönstret nere till vänster) så syns det ännu bättre.
Utsiktsbild
Utsiktsbild
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 22 juni 2008 7:54
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Och återigen är det en pedal-10:a som får sig en smäll. Minns krocken på Göta Älvsbron, där det också var en pedal, också på L10, och den fick sig också en smäll framtill.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Att det var en M29 kan betraktas som en tröst i eländet. Därmed är det bara 15 m spårvagn som blir trafikoduglig ett tag. Hade det varit en en M31 eller M32 så hade det varit 30 m.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Å andra sidan så hade kanske en M32 ändå varit avställd halva den tid som den nu slipper vara avställd fast då på grund av andra fel?Harald skrev:Att det var en M29 kan betraktas som en tröst i eländet. Därmed är det bara 15 m spårvagn som blir trafikoduglig ett tag. Hade det varit en en M31 eller M32 så hade det varit 30 m.

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Ja risken att en M32 krockar är ju inte så stor, de står ju inne i verkstaden nästan hela tiden
Fast 403 hånglade ju med en taxi under Midsommarhelgen

Fast 403 hånglade ju med en taxi under Midsommarhelgen
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 22 juni 2008 7:54
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Å andra sidan, hade det varit en Sirio hade vi sluppit 30 meters ryck och usel air condition. Hellre det än att bli av med 15 meters hederlig och trivsam pedal.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Så sant så santStefan-Brännström skrev:Å andra sidan, hade det varit en Sirio hade vi sluppit 30 meters ryck och usel air condition. Hellre det än att bli av med 15 meters hederlig och trivsam pedal.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Här är olycksplatsen, kraften gjorde att vagnen spårade ur.

Bussens skador

Vagnen blev så pass skev att den inte tog sig förbi vissa refuger på sin väg till depå.


Bussens skador

Vagnen blev så pass skev att den inte tog sig förbi vissa refuger på sin väg till depå.

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
En av bilderna på vagnen är tagen vid olycksplatsen medan motsvarande bild för buss är tagen vid NE-terminalen? Stämmer uppgiften om att bussföraren bara körde vidare utan att stanna kvar på olycksplatsen? Vad kan föraren i så fall vänta för typ av straff? (Om det nu verkligen är fråga om smitning och någon vet hur liknande situationer brukar bedömas.)
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 22 juni 2008 7:54
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Man får ju anta att det var en ganska otrevlig incident för pedalens förare, eftersom sammanstötningen verkar ha gått rätt mot förarhytten...
...men eftersom inget skrivits om personskador, så antar jag att föraren klarade sig rent fysiskt sett...
...däremot kan nog smällen framkalla en del mardrömmar framöver kan jag tänka. Det är ju trist...
...men eftersom inget skrivits om personskador, så antar jag att föraren klarade sig rent fysiskt sett...
...däremot kan nog smällen framkalla en del mardrömmar framöver kan jag tänka. Det är ju trist...

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Smitning bestraffas med böter eller fängelse i högst sex månader (högst ett år om brottet anses som grovt). Dessutom ska körkortet återkallas om överträdelsen inte kan anses som ringa.Daniel R skrev:En av bilderna på vagnen är tagen vid olycksplatsen medan motsvarande bild för buss är tagen vid NE-terminalen? Stämmer uppgiften om att bussföraren bara körde vidare utan att stanna kvar på olycksplatsen? Vad kan föraren i så fall vänta för typ av straff? (Om det nu verkligen är fråga om smitning och någon vet hur liknande situationer brukar bedömas.)
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
I detta nu har jag inget svar på varför bussens skador är dokumenterade på NET.
Bussföraren kan ha hamnat i ett chocktillstånd och kört vidare, Bussen kan ha flyttats efteråt, evakuerat passagerare i bussen från olycksplatsen, det kan av utredningstekniska skäl vara så att det var lättare att dokumentera bussen på en avställningsyta, osv.
Bussföraren kan ha hamnat i ett chocktillstånd och kört vidare, Bussen kan ha flyttats efteråt, evakuerat passagerare i bussen från olycksplatsen, det kan av utredningstekniska skäl vara så att det var lättare att dokumentera bussen på en avställningsyta, osv.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 22 juni 2008 7:54
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Fast om föraren smet så var det ändå en mild förseelse om man jämför de skildringar min faster kom hem med från Mexico.
Där var det tydligen KUTYM (!) för busschaufförer att backa direkt efter överkörning så att den förolyckade blev överkörd två gånger vilket skulle öka sannolikheten för dödsfall. Därför att om den förolyckade avled så slapp chauffören skadeståndet och kom undan relativt lindrigt. Och blev offret inte överkört i första hand, utan bara påkört, så körde busschaufförerna vidare bussen för att åstadkomma en överkörning, ja jag blir så förbannad...
DEN totala avsaknaden på moral, ansvarstagande och humanitet (framför allt!), gör att jag förmodligen aldrig kommer sätta min fot i Mexico. Därtill skall bussarna vara trängre än här, vilket är oacceptabelt om man är 1.97 (då är en vanlig stadsbuss i Göteborg trång). Utöver det lär busschaufförerna köra vårdslöst, och detta på usla vägar med stora hål här och var.
Kanske därför vi inte ser länkade bilder från Mexico City och liknande... Ingen (eller väldigt få) av kollektivtrafiksfotograferna väljer att resa dit av förståeliga skäl.
Där var det tydligen KUTYM (!) för busschaufförer att backa direkt efter överkörning så att den förolyckade blev överkörd två gånger vilket skulle öka sannolikheten för dödsfall. Därför att om den förolyckade avled så slapp chauffören skadeståndet och kom undan relativt lindrigt. Och blev offret inte överkört i första hand, utan bara påkört, så körde busschaufförerna vidare bussen för att åstadkomma en överkörning, ja jag blir så förbannad...
DEN totala avsaknaden på moral, ansvarstagande och humanitet (framför allt!), gör att jag förmodligen aldrig kommer sätta min fot i Mexico. Därtill skall bussarna vara trängre än här, vilket är oacceptabelt om man är 1.97 (då är en vanlig stadsbuss i Göteborg trång). Utöver det lär busschaufförerna köra vårdslöst, och detta på usla vägar med stora hål här och var.
Kanske därför vi inte ser länkade bilder från Mexico City och liknande... Ingen (eller väldigt få) av kollektivtrafiksfotograferna väljer att resa dit av förståeliga skäl.
- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Det där har hänt förr och var bara en tidsfråga innan det skulle hända igen.
Vad som egentligen hänt kan man inte sia om. Var det fel på signalerna, eller har någon kört på stoppsignal?
Det jag vet är i alla fall att jag ibland är rejält rädd när jag åker buss som passagerare och inte som passagerare i en spårvagn.
Vad som egentligen hänt kan man inte sia om. Var det fel på signalerna, eller har någon kört på stoppsignal?
Det jag vet är i alla fall att jag ibland är rejält rädd när jag åker buss som passagerare och inte som passagerare i en spårvagn.
Perra-Spårvagnsförare!
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 22 juni 2008 7:54
Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg
Fast en Sirio tycks ju inte ha starkare väggar än en modern buss (fönsterkonstruktionen är identisk). Jag antar att du känner dig säker när du åker M28, M29 eller M31?
Men om så är fallet, så har man ju även där falerat. Visst, låggolv and all that jazz, men är det värt alla steg bakåt?
Men om så är fallet, så har man ju även där falerat. Visst, låggolv and all that jazz, men är det värt alla steg bakåt?