Gamla bilder på Göteborg eftersökes

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Gamla bilder på Göteborg eftersökes

Inlägg av Stefan_Brännström »

Har varit inne och tittat på Björn Stråhles hemsida, och framför allt andas ju bilden på Guldheden nostalgi med bensinstationen istället för Geovetarcentrum. I och med att jag växte upp i Landalabergen på tidigt 80-tal, så saknas det en mack där i min bok. Det nya utseendet är inte mitt Guldheden, och jag är väl rädd att man kommer att tycka så om fler och fler platser.

Därför skulle jag uppskatta varmt om någon vet var man kan hitta fler gamla bilder på Göteborg av det här slaget.
Satsa på Spårvägarna
AGR
Kontakt:

Re: Gamla bilder på Göteborg eftersökes en sådan här kanske?

Inlägg av AGR »

En bild från linje 5 (15) i Bräcke
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Stefan_Brännström

Re: Gamla bilder på Göteborg eftersökes

Inlägg av Stefan_Brännström »

Ja, den är riktigt fin...och frågan är om inte mustangerna är de vackraste spårvagnarna i mitt tycke...

Men när revs Bräckespåren och vändslingan på bilden? Jag har givetvis på 90- och 00-tal cyklat i Bräcke under broar med utrymme för mer än bara en smal cykelbana, så jag vet precis var spåren gick, men fanns det möjligen kvar när jag föddes i februari 1981?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Vagnarna på bilden har dörrarna på vänster sida men som de står i slingan så ser det ut om om det vore högertrafik (refug på höger sida).
Förklaring?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Dörrarna på vänstersidan är igensatta. Dörrarna på högersidan syns av lätt insedda skäl inte.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Under åren före och efter högertrafikomläggningen genomfördes ombyggnad av M23 i tre steg. Detta för att hålla så många vagnar åt gången som möjligt rullande samt att inte onödigtvis överbelasta verkstäderna mer än nödvändigt.

Steg 1 innebar att man gjorde nya fotsteg och dörrhål samt förberedde vagnen för högerombyggnad. De nya dörrhålen sattes igen med s.k. Dörrblock (sådana som syns på bilden).

Steg 2 gjordes i samband med högertrafikomläggningen och innebar att man flyttade dörrar och dörrblock så att vagnen blev "högervagn".

Steg 3 innebar att man tog bort de gamla dörrhålen på vänster sida och snyggades till. På vissa vagnar gjordes aldrig steg 3. Har dock för mig att man satte in rutor i vissa "dörrblock" som någon form av "halvmesyr".

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Steg 3 innebar att man tog bort de gamla dörrhålen på vänster sida och snyggades till. På vissa vagnar gjordes aldrig steg 3. Har dock för mig att man satte in rutor i vissa "dörrblock" som någon form av "halvmesyr".
På vagnarna på bilden har man gjort det i f d framdörren. Jag antar att man tyckte att föraren behövde en viss sikt i den riktningen. Jag har fått intrycket att det i stort sett bara var serie I-vagnar som blev fullständigt ombyggda? Alla Djurgårdslinjens vagnar och vagn 15 är ju det, medan jag inte kan påminna mig att jag sett någon bild på en helt ombyggd serie II-vagn.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jeg veit at Olle her på formuet har mye bilder fra Göteborg på 60 og 70 tallet, skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder hvis han ikke gjør det selv

leifd har også en del bilder på sin hjemmeside, ta en titt på: http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Go ... index.html

Andreas
Stefan-Brännström

När togs Leifd:s bilder? Jag gissar på sent 60-tal

Inlägg av Stefan-Brännström »

leifd:s hemsida var ju rena guldgruvan!

Det här är dom destinationer som framkommer, kan någon gissa på årtal? Man kan ju utgå från att 4:an inte gick till Saltholmen förrän 1965...

1 Vidkärr - Högsbotorp (Svart!)
2 Tynnered - Biskopsgården / Eketrägatan (Vit destskylt, lågtrafik?) (Gul)
3 Kålltorp - (Gissar på Högsbotorp, men ingen bild finns förutom en på för lång distans på en 3:a på väg från Torp)
4 Saltholmen - Mölndal (Grön) Efter 1965
5 Torp - Länsmansgården (Röd)
6 Biskopsgården - Bergsjön (Orange)
7 Kortedala / Bergsjön - Sahlgrenska (Brun)
8 Polhemsplatsen - Storås (Skyltad Angered) (Grön/Röd)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nian lades ned och fyran förlängdes till Saltholmen 1975, inte 1965. Åttan förlängdes från Storås till Angereds Centrum 1978. Sexan Biskopsgården-Begsjön lades ned 1979. Trean gick till Frölunda Torg. Sjuan delades vid Vasa sjukhus och sista vagnen gick till Guldheden.
Skriv svar