Skånes lokaltåg, utopiplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Skånes lokaltåg, utopiplan
Det är länge sedan jag gjorde en sån, men här är en ny utopiplan, denna gången hur tågtrafiken skulle kunna se ut om man så ville. Och hade råd.
http://janner.lby.se/Forumbilder/Skaneslokaltag.pdf
Jag har endast färgkodat linjerna. Tänker skissa på tidtabell. Nån gång.
Jag har endast färgkodat linjerna. Tänker skissa på tidtabell. Nån gång.
Professionell tyckare
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Skånes lokaltåg, utopiplan
Bravo
Men du har missat Lommabanan (Arlöv - Lomma - Flädie - Furulund - Kävlinge), en linje som även finns med i Skånetrafikens tågstrategi.
Sen en liten undran. Har du tänkt lägga tillbaka rälsen längs gamla sträckningen av VKB norr om Båstad? Den nuvarande går ju Skottorp och Vallberga världshus förbi...
Seen kan ju resandeunderlaget på österlen diskuteras. Kanske bättre med regio0nala trådbusslinjer à la Ukraina där

Sen en liten undran. Har du tänkt lägga tillbaka rälsen längs gamla sträckningen av VKB norr om Båstad? Den nuvarande går ju Skottorp och Vallberga världshus förbi...
Seen kan ju resandeunderlaget på österlen diskuteras. Kanske bättre med regio0nala trådbusslinjer à la Ukraina där

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Aj katten, får ändra där.Ulrik Berggren skrev:BravoMen du har missat Lommabanan (Arlöv - Lomma - Flädie - Furulund - Kävlinge), en linje som även finns med i Skånetrafikens tågstrategi.
![]()
Vad gäller norr om Båstad menar jag på att regiontågen ska gå under såsen, medan pågatågen ska gå runt Båstad. Kanske lite mer omväg därefter? Men jag vet inte hur de samhällena ser ut, det var ren chansning.
Jag tänker mig Österlen sålunda: "snabbtåg" (Malmö-)Ystad - Tomelilla - Degeberga - Kristianstad. Kort tåg, varje eller varannan timme dagtid. Insatståg som stannar på alla stationerna under högtrafik, dessa går ner till "sydöstra hörnet" istället för Tomelilla.
Jag är övertygad om att underlaget inte finns nu. Men det kanske kommer på de orter jag nämnde?
Trådbuss? Näää, inte för regionaltrafik. Inte samma komfort.
Professionell tyckare
Fin grafik, Kantorn. Jag gillar dena typ av utopiplaner.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
När det gäller lokaltågen över Åsen så torde med ditt upplägg lokaltågen stanna i:
Ängelholm, Vejbystrand, Vejbyslätt, Förslöv, Grevie, Båstad S, Båstad. I Båstad kan man mötas av Halladspendeln som också stannar på en massa roliga ställen. (Det känns liksom lite knepigt att sluta i Laholm, det är mer naturligt att ha tåg som går Kungsbacka-Båstad med stopp på intressanta ställen)
När det gäller banan till Höganäs så bör den Grenas av vid Maria och därefter passera Maria Park/Senderöd, Sofiero, Laröd, Domsten Väg 111, Viken, Lerberget, Höganäs. Alternativt så återbrukar man den gamla banan Kattarp-Mjöhult-Ingelsträde... där nästan ingen bor.
Dragningen via Allerum ser jag inte direkt någon riktigt bra lösning på - så nära kusten som möjligt!
Med fördel kan man sedan passera Strandbaden, Nyhamnsläge, Lerhamn och Mölle.
//Tony
Ängelholm, Vejbystrand, Vejbyslätt, Förslöv, Grevie, Båstad S, Båstad. I Båstad kan man mötas av Halladspendeln som också stannar på en massa roliga ställen. (Det känns liksom lite knepigt att sluta i Laholm, det är mer naturligt att ha tåg som går Kungsbacka-Båstad med stopp på intressanta ställen)
När det gäller banan till Höganäs så bör den Grenas av vid Maria och därefter passera Maria Park/Senderöd, Sofiero, Laröd, Domsten Väg 111, Viken, Lerberget, Höganäs. Alternativt så återbrukar man den gamla banan Kattarp-Mjöhult-Ingelsträde... där nästan ingen bor.
Dragningen via Allerum ser jag inte direkt någon riktigt bra lösning på - så nära kusten som möjligt!
Med fördel kan man sedan passera Strandbaden, Nyhamnsläge, Lerhamn och Mölle.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Tack Tony för tips. Jag tog bort nån station av de du föreslog. Däremot behöll jag Laholm - en bit ifrån Båstad - för tågbyte. Eller är det meningen att Båstad ska få en station vid stambanan, och du menar Båstad S där nuvarande Båstad stn ligger? Om så, så byter jag gärna. Fast kallar dem Båstad C (endast lokaltåg) och Båstad Fjärr (på stambanan). Eller nåt sånt.
Länk:
Länk:
Professionell tyckare
Sporrad av positivt gensvar så lämnar jag följande budskap:
Jag ämnar ta mig norrut. Tror att jag ologiskt nog väljer Kronoberg, för att se vad som växer fram i mitt sinne vad gäller anslutningar till Halland resp Blekinge. Men det blir i annan tråd. Och när jag har tid.
OBS! Jag har inte låst denna utopiplan. Kommer fler förslag (vilket jag naturligtvis tar positivt) kommer ev ändringar.
Jag ämnar ta mig norrut. Tror att jag ologiskt nog väljer Kronoberg, för att se vad som växer fram i mitt sinne vad gäller anslutningar till Halland resp Blekinge. Men det blir i annan tråd. Och när jag har tid.
OBS! Jag har inte låst denna utopiplan. Kommer fler förslag (vilket jag naturligtvis tar positivt) kommer ev ändringar.
Professionell tyckare
Den plats i Båstad där tågen stannar heter Båstad S. Efter tunneln finns en nybyggd station som heter Båstad. Den har dock under en period hetat Båstad N. Den nya stationen används - men inte för passagerarutbyte. Dock kommer passagerarutbytet att flyttas ut till denna station när tunneln är klar.Kantorn skrev:Tack Tony för tips. Jag tog bort nån station av de du föreslog. Däremot behöll jag Laholm - en bit ifrån Båstad - för tågbyte. Eller är det meningen att Båstad ska få en station vid stambanan, och du menar Båstad S där nuvarande Båstad stn ligger? Om så, så byter jag gärna. Fast kallar dem Båstad C (endast lokaltåg) och Båstad Fjärr (på stambanan). Eller nåt sånt.
Länk:
//Tony
Med reservation för tyckfel.
OK Efter att ha tittat på Båstad på Eniro ser jag att Båstad S är relevant. Att - om båda stationerna finns - kalla den ena - som ligger långt från Båstad - för Båstad, och den andra - som ligger i Båstad - för Båstad S bär mig lite emot. Därför Båstad Fjärr på den förstnämnda.TonyM skrev:Den plats i Båstad där tågen stannar heter Båstad S. Efter tunneln finns en nybyggd station som heter Båstad. Den har dock under en period hetat Båstad N. Den nya stationen används - men inte för passagerarutbyte. Dock kommer passagerarutbytet att flyttas ut till denna station när tunneln är klar.Kantorn skrev:Tack Tony för tips. Jag tog bort nån station av de du föreslog. Däremot behöll jag Laholm - en bit ifrån Båstad - för tågbyte. Eller är det meningen att Båstad ska få en station vid stambanan, och du menar Båstad S där nuvarande Båstad stn ligger? Om så, så byter jag gärna. Fast kallar dem Båstad C (endast lokaltåg) och Båstad Fjärr (på stambanan). Eller nåt sånt.
Länk:
//Tony
http://janner.lby.se/Forumbilder/Skaneslokaltag.pdf är länken, fortfarande.
Professionell tyckare
Snyggt jobbat Kantorn! Det var väl med motsvarande för Stockholms tunnelbana som du debuterade här?
Min fråga är: Vilket program använder du? Frågan kanske är besvarad tidigare, men vem orkar leta.
Mvh/Tobba
Min fråga är: Vilket program använder du? Frågan kanske är besvarad tidigare, men vem orkar leta.
Mvh/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Jag använder Adobe InDesign. Säkerligen ett klantigt program att använda, och onödigt jobbigt, men det funkar för mig. Programmet är ett layoutprogram som jag fått installerat på datorn eftersom jag - på frilansbasis - redigerar en tidning. Som inte handlar om lokaltrafik, dock...Tobba skrev:Snyggt jobbat Kantorn! Det var väl med motsvarande för Stockholms tunnelbana som du debuterade här?
Mvh/Tobba
Professionell tyckare
Tack för svaret!Kantorn skrev:Jag använder Adobe InDesign. Säkerligen ett klantigt program att använda, och onödigt jobbigt, men det funkar för mig. Programmet är ett layoutprogram som jag fått installerat på datorn eftersom jag - på frilansbasis - redigerar en tidning. Som inte handlar om lokaltrafik, dock...
Jag är ute och letar efter ett enkelt ritprogram. Adobe InDesign kanske inte är det lämpligaste om det är ett layoutprogram. Jag jagar vidare.

Standarder är bra. Alla borde ha en.
Jag kan knappt något om Skåne, så förslaget som sådant kan jag inte uttala mig om (men det vore intressant om någon orkar dra hur mycket som trafikeras idag respektive vad som är utopi)
Men själva framställningen -- det är mycket färger...
Jag förstår att mjölktåg som delar bana med regionaltåg fått en av färgerna gemensam. Men alla andra linjer och färgkombinationer?
Längs röd finns det två olika pågalinjer, och Hässleholm-Kristianstad har pågatåget båda regionallinjernas färger. Finns det något mer tänk jag missar?
Får jag föreslå något skulle det nog vara att pågatågens andrafärg alltid är grå (med streckningen ändrad från 50-50 till något lite färggrannare) för att få bort tveksamheten om vilken som är den intressanta färgen. Behövs det två rödstreckade kanske i olika nyanser av grått, fast varför kan inte hela röd/grön vara en fortsättning på svart/grå?
Gråa reginallinjen måste naturligtvis få en färg då, och den färgen borde grå/turkos ha också. Kopplingen till turkos framgår tillräckligt utan färg. Ännu hellre än gråstreckat skulle jag se olika linjetjocklekar. Och regnbågsfärgat som till Danmark(?) (och på SLs busslinjekartor) går bara bort. Det är väl inget fel att visa med gul, svart, rosa och kanske mer att det är en trafikintensiv linje?
Så, tack för ordet, och som alltid: kreatören bestämmer naturligtvis själv hur det ska se ut, och det är alltid kul att se sådant här, speciellt när det fått ta lite tid!
Jag förstår att mjölktåg som delar bana med regionaltåg fått en av färgerna gemensam. Men alla andra linjer och färgkombinationer?
Längs röd finns det två olika pågalinjer, och Hässleholm-Kristianstad har pågatåget båda regionallinjernas färger. Finns det något mer tänk jag missar?
Får jag föreslå något skulle det nog vara att pågatågens andrafärg alltid är grå (med streckningen ändrad från 50-50 till något lite färggrannare) för att få bort tveksamheten om vilken som är den intressanta färgen. Behövs det två rödstreckade kanske i olika nyanser av grått, fast varför kan inte hela röd/grön vara en fortsättning på svart/grå?
Gråa reginallinjen måste naturligtvis få en färg då, och den färgen borde grå/turkos ha också. Kopplingen till turkos framgår tillräckligt utan färg. Ännu hellre än gråstreckat skulle jag se olika linjetjocklekar. Och regnbågsfärgat som till Danmark(?) (och på SLs busslinjekartor) går bara bort. Det är väl inget fel att visa med gul, svart, rosa och kanske mer att det är en trafikintensiv linje?
Så, tack för ordet, och som alltid: kreatören bestämmer naturligtvis själv hur det ska se ut, och det är alltid kul att se sådant här, speciellt när det fått ta lite tid!
Jag medger att färgerna är många. jag hade inget system när jag började, jag fick det efter hand. Därav finns lite mer "tänk" på vissa linjer än på andra.mickeb skrev:Jag kan knappt något om Skåne, så förslaget som sådant kan jag inte uttala mig om (men det vore intressant om någon orkar dra hur mycket som trafikeras idag respektive vad som är utopi)
På mina andra kartor har jag mer och mer utvecklat färgtänkandet.
Vad gäller Köpenhamnståget så kan jag med det program jag har inte göra mer än två färger. Men jag skulle kunna gjort på annat sätt. Nu blev det regnbågsfärgat - efter Stockholmsmodell, jag medger det.
Vissa lokallinjer trafikerar två regionallinjer, och det praktiska är väl att ha båda dessa linjer med.
För att färgerna inte ska bli allt för lika linjerna emellan så räcker det nog inte med en "bifärg" (ditt förslag: grå) för att klargöra att det är pågatåg. Därför så färgglatt.
Men jag tackar för dina åsikter och tar till mig dem. Jag kanske rent av tar dem i beaktande i framtida kartor

Professionell tyckare
Tittade ännu en gång på denna spännande utopi. Då slog det mig att länsgränsen vid Älmhult är lite fel, Älmhult ligger ju i Kronobergs län, så då borde gränsen flyttas en aning neråt. 

Naturligtvis. Nu är det fixat. Tack för påpekandet!Sundås skrev:Tittade ännu en gång på denna spännande utopi. Då slog det mig att länsgränsen vid Älmhult är lite fel, Älmhult ligger ju i Kronobergs län, så då borde gränsen flyttas en aning neråt.