Jag formulerade mig nog dåligt. Vad jag menade var att när man utredde Citybanan så kom man fram till att även fast det dels skulle förbättra för pendeltågsresenärerna med en omstigningspunkt till tunnelbanan vid Slussen, och också minska trycket vid Centralen, så var det ändå inte värt merkostnaden på en halv miljard (eller vad det nu var) sett till samhällsnyttan att dra citybanan via Slussen.Per Lind skrev:Alla sådana här spekulationer är helt ointressanta så länge man inte vet hur resandeströmmarna går, eller hur?
Har det inte gjorts någon undersökning som visar både buss- som tågresenärers resvägar?
Här sitter vi och diskuterar tunnelbana/bussar/spårväg och vad som kan vara bästa lösningen rent tekniskt men först när vi har uppgifterna om vart folk ska åka blir det intressant. Går dom stora strömmarna till Norrmalm verkar ju en tunnelbana eller underjordisk spårväg mot Djurgården vara bästa lösningen men skall alla till Söder förändrar det ju en hel del och då blir tunnelbanan/spårvägen via Djurgården en betydlig försämring för resenärerna - för det är väl för dessa banorna skall byggas?
-Per
Då menar jag att man utan några utredningar och exakt kunskap om hur folk reser bör kunna inse att Saltsjöbanan/tvärbanan har avsevärt mycket färre resenärer än pendeltågen, som har mernytta av en omstigningspunkt vid Slussen. Samtidigt som kostnaderna för projektet Saltsjöbana/tvärbana till Slussen många gånger om överstiger kostnaden för om Citybanan hade tagit vägen förbi Slussen.
Och att det då på basis av sunt förnuft är rimligt att komma fram till att om inte en förhållandevis liten merkostnad för pendeltågsstation vid Slussen har tillräcklig samhällsnytta så kan den knappast ha det heller för en betydligt mindre skara saltsjöbaneresenärer/tvärbaneresenärer, men för en mångdubbelt högre kostnad.
Trots allt går tvärbanan till Gullmarsplan idag. Det tar bara 5 minuter att åka tunnelbana från Gullmarsplan till Slussen. Att det blir en restidsförbättring för en del resenärer om Saltsjöbanan fortsätter till Slussen betvivlar jag inte. Men pengarna räcker inte till allt vad vi vill. En tunnelbana från Nacka ger korta restider till City och därifrån till alla andra väderstreck, även med omstigning från buss/saltsjöbana/tvärbana. Möjligheten att åka tvärbana till Gullmarsplan eller Liljeholmen finns kvar, vilket var en av poängerna med tvärbaneprojektet. Varför ska vi då slänga miljarderna i sjön på det dyra Slussenprojektet?
Om nu SL fått upp ögonen för detta och lägger ner tanken på snabbspårväg till Slussen, så är det väl bra om de pengarna istället används för citytvärbanan till Kungsholmen, tvärbana Kungens Kurva och allt möjligt annat spårvägsgodis som då kan bli möjligt att få penga-kakan att räcka till. Själv tycker jag att det är så väldigt enkelt att komma fram till det. Utan utredningar och tekniskt resonemang.