Tunnelbanering i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbanering i Stockholm
Inspirerad av den snart invidga tunnelbane-ringlinjen i Oslo, samt planerna på en tunnelbanering i Köpenhamn, dristade jag mig att fundera lite på hur en tunnelbanering i Stockholm skulle kunna se ut. En ganska rolig övning visade det sig!
Syftet med en ringlinje är ju att knyta ihop tunga radiella trafikstråk samt att om möjligt förse nya områden med spårburen trafik. Med en ringlinja undviker man att alla behöver byta på samma ställe.
Eftersom en ring varken har början eller slut börjar jag vid Skanstull och går medsols.
Stationer:
Skanstull - Byte till T-Grön
Södersjukhuset - Byte till Pendeltåg
Tanto
Hornstull - Byte till T-Röd
Marieberg
Thorildsplan - Byte till T-Grön
Stadshagen - Byte till T-Blå
Karlberg - Byte till pendeltåg
Norra Station - Byte till kommande T-Grön mot Karolinska
Roslagstull
Tekniska Högskolan - Byte till Roslagsbanan och T-Röd
Stadion - Byte till T-Röd
Karlaplan - Byte till T-Röd
Radiohuset
Djurgården
Sofia - Byte till kommande T-Blå mot Nacka
Blecktornsparken
Skanstull
Ett fantasifoster javisst, men det var ganska kul att titta på kartan och spåna lite...
/Magnus
Syftet med en ringlinje är ju att knyta ihop tunga radiella trafikstråk samt att om möjligt förse nya områden med spårburen trafik. Med en ringlinja undviker man att alla behöver byta på samma ställe.
Eftersom en ring varken har början eller slut börjar jag vid Skanstull och går medsols.
Stationer:
Skanstull - Byte till T-Grön
Södersjukhuset - Byte till Pendeltåg
Tanto
Hornstull - Byte till T-Röd
Marieberg
Thorildsplan - Byte till T-Grön
Stadshagen - Byte till T-Blå
Karlberg - Byte till pendeltåg
Norra Station - Byte till kommande T-Grön mot Karolinska
Roslagstull
Tekniska Högskolan - Byte till Roslagsbanan och T-Röd
Stadion - Byte till T-Röd
Karlaplan - Byte till T-Röd
Radiohuset
Djurgården
Sofia - Byte till kommande T-Blå mot Nacka
Blecktornsparken
Skanstull
Ett fantasifoster javisst, men det var ganska kul att titta på kartan och spåna lite...
/Magnus
-
Får man föreslå ett namn till fantasifostret...
T-Gul, så håller vi oss inom Kemetyls produktserie för hela tunnelbanan i stockholm
Visst är det en kul Idé, men som Johan också skriver: Frågan är om det inte ger betydligt mer för pengarna och resenärerna att använda något i stil med Tvärbanan till detta. De stora resandeströmmarna är trotsallt från förort in till staden - det är där Tunnelbanan berättigas. Mellan stadsdelar och runt staden torde strömmarna vara något mindre - vilket berättigar en Spårväg.
/Tony
T-Gul, så håller vi oss inom Kemetyls produktserie för hela tunnelbanan i stockholm

Visst är det en kul Idé, men som Johan också skriver: Frågan är om det inte ger betydligt mer för pengarna och resenärerna att använda något i stil med Tvärbanan till detta. De stora resandeströmmarna är trotsallt från förort in till staden - det är där Tunnelbanan berättigas. Mellan stadsdelar och runt staden torde strömmarna vara något mindre - vilket berättigar en Spårväg.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Redan 1965...
Redan 1965 funderade de som hade att utreda framtidens tunnelbanor i Stockholm om en tunnelbanering skulle vara något. Gärna skulle den gå att kombinera med de delar av tunnelbanan som då var byggda. De kom fram till i en magnifik och berömd Tunnelbaneplan, att om man drog den sedan länge påtänkta tunnelbanan till Solna/Sundbyberg från Kungsträdgården via T-Centralen, Rådhuset, Fridhemsplan och Hornsberg, istället för genom den tidigare förberedda avgreningen från Odenplan, så skulle en alla tiders tunnelbanering bildas genom stationerna T-Centralen-Odenplan-Fridhemsplan-Rådhuset-T-Centralen.
Så blev det också
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Så blev det också

Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Borde det inte vara S-Brandgul, T står ju för Tunnelbana och även om det finns tunnlar på tvärspårvägen så är det trotsallt just en spårväg.Marcus L skrev:Nja, T-Brandgulbruse skrev:T-Gul är ju tvärbanan!TonyM skrev:T-Gul, så håller vi oss inom Kemetyls produktserie för hela tunnelbanan i stockholm
/T
Med reservation för tyckfel.
-
Kom en man å frågade mig, när jag stod vid 1:ans hållpalts på Kungsgatan "när går blåa linjen"!!!! Jag svarade då korrekt att tunnelbnaan ligger ner på Vasagatan och sedan höger.Johan Eriksson skrev:Nya stombusslinje 2 ska också få färgen gult som linjefärg. Stomlinje 1, 3 och 4 har redan färg grönt, rött och blått. Alltså samma färgkoder på 1-4 är desamma som på T-banan + TB, -smart? Är det nån som bryr sig om stomlinjerna färgkoder överhuvudtaget?
"Jag menar bussen". Jaha, sa jag, och pekade på hållplatsstoplen 30 cm ifårn mig "du menar linje 3?".
Ännu en person som blir förvirrad av färger; blåbussar, blåa linjen, blåbuss 4 som är blå... men ibland körs med röda bussar... det är inte lätt att vara färgblind i Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Ska du citera så gör det korrekt!Johan Eriksson skrev:Bruse skrev:Petimeterkommentar: 3an har röd färg, 4an blå. Men som sagt, det är förvirrande!"när går blåa linjen"!!!! ......"du menar linje 3?".

Säg det till han som frågade! Han frågade efter "blå linjen".
Mitt svar på hans fråga var "tunnelbanan ligger ner på Vasagatan".
Vi stod vid hållplatsen för linje 3.
Troligen, gissningsvis, syftade han på blåbusslinje 3... men det sa han inte, utan blå linje, som enligt korrekt SL nomenklatur är en tunnelbanelinje.
Är det begriplig svenska?
Eller ska jag ta det 10 gånger till?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson skrev:Nya stombusslinje 2 ska också få färgen gult som linjefärg. Stomlinje 1, 3 och 4 har redan färg grönt, rött och blått. Alltså samma färgkoder på 1-4 är desamma som på T-banan + TB, -smart? Är det nån som bryr sig om stomlinjerna färgkoder överhuvudtaget?
På alla kartor jag har sett har samtliga stombusslinjers sträckningar markerats med blått, och linjefärgen syns ju inte heller på bussarna... så då kan man ju som sagt undra om nån bryr sej om dem
-
-
Hallå!bruse skrev:Är det begriplig svenska?Johan Eriksson skrev:Bruse skrev:Petimeterkommentar: 3an har röd färg, 4an blå. Men som sagt, det är förvirrande!"när går blåa linjen"!!!! ......"du menar linje 3?".
Eller ska jag ta det 10 gånger till?
Snälla nån! Snacka om otrevlig i onödan!!!!!!!!!!
Bantekniker