Typ stomibusslinjerna + Djurgårdslinjen + Anslutning av Hammarby Sjöstad till innerstan + lite förstärkningslinjer som inte behöver så mycket extra spår.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Äh, införsäljning får någon annan skötadaniel_s skrev:Går nog inte hem i powerpoint-samhället! Åtminstone i början måste man nog presentera varje linje för sig som om den vore en världsnyhet. Det funkar inte så bra att propagera för ett helt linjenät innan man har något spår överhuvudtaget!
Håller med om att det är en kul idé och snygg grafik!Kantorn skrev:Kul ide! Snygg grafik!
...klipp...
Jag tycker nian är bra, åtminstone delen Tomteboda - Centralen är ju berättigad. Den andra delen, att trafikera Södra Hammarbyhamnen, vet jag inte. Tvärbanan tycks bli full. Varför inte Norra Hammarbyhamnen till Skanstull och sedan någon av broarna över?
Detta är bara tips, inte menat som kritik, då min första anblick och uppfattning var "Snyggt!"

Jag är tveksam till om underlaget i Ekensberg räcker för spårväg, men det är å andra sidan en kort förlängning och minskar dubbelkörning med buss genom Gröndal.august skrev:Lyssnarfrågan:
Jag har ritat in en förlängning i Gröndal till Ekensberg. Frågan är bara vart den linjen skulle gå. Att dubblera T-Röd ned mot Slussen känns inte rätt. Behöver verkligen Västerbron en linje till? Om så är fallet kanske Västerbron–Hantverkargatan vore en idé...
Nej, Nockebybanan och Tvärbanan ligger i olika plan i Alvik. Förbindelse finns endast via vagnhallen.Nils Carl Aspenberg skrev:Kunne man ikke forlenge linje 12 fra Alvik over tvärbanen og så gå videre over Hornstull-Slussen-Norrmalmstorg. Da får man en bedre forbindelse mellom Söder og Alvik/Nockeby
Jag skulle gärna se spårvagn från Liljeholmen till Hökmossen (147) eller liknande buss med i dagsläget 10-minuterstrafik. Samt samma Årstaförslag som TKO.TKO skrev:Jag är tveksam till om underlaget i Ekensberg räcker för spårväg, men det är å andra sidan en kort förlängning och minskar dubbelkörning med buss genom Gröndal.august skrev:Lyssnarfrågan:
Jag har ritat in en förlängning i Gröndal till Ekensberg. Frågan är bara vart den linjen skulle gå. Att dubblera T-Röd ned mot Slussen känns inte rätt. Behöver verkligen Västerbron en linje till? Om så är fallet kanske Västerbron–Hantverkargatan vore en idé...
Jag tror inte det är helt fel med en linje i Hornsgatans hela längd - även om den då dubblerar tub 2.
Det är rätt stora stationsavstånd och långa rulltrappor så för lokalresandet skulle en spårväg kunna fylla en funktion. Dessutom används tunnelbanans kapacitet då för de längre resorna.
(Se så spårvägspositiv jag är nu - t o m där det finns tunnelbana kan jag tänka mej en spårvagn!)
Men jag saknar fortfarande en linje genom Årsta - förläng 4an eller 6an från Gullmarsplan via Årstavägen till Årstaberg!
/TKO
Det är sant, mycket sant. Jag hade ett tidigare förslag där jag förlängt från NV Kungsholmen (i Augusts fall linje 5) till Alvik och vidare till Nockebybanan.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg vet også at det er to plan i Alvik. Men når man tegner opp nye sporveisstrekninger i hele Stockholm, så kan vel også en forbindelse i Alvik være interessant. Å avvise dette er tokig.
Mycket intressant!patrik_08 skrev:Hakar på ämnet här. Jag har gjort en liten idé på hur det skulle kunna se, fast i hela länet. Alltså, en utopi från min egna synpunkt. Har utvecklat den nuvarande kartan, och gränssnittet
http://patrik008.diinoweb.com/files/Spa ... mtiden.pdf
Tack för det!Kantorn skrev:Mycket intressant!patrik_08 skrev:Hakar på ämnet här. Jag har gjort en liten idé på hur det skulle kunna se, fast i hela länet. Alltså, en utopi från min egna synpunkt. Har utvecklat den nuvarande kartan, och gränssnittet
http://patrik008.diinoweb.com/files/Spa ... mtiden.pdf
Inte lika välutvecklad spårväg i innerstaden, men jag misstänker att det delvis beror på platsbrist.
Jag ska studera vidare. En liten sak bara: Hamnen där Viking lägger till heter Stadsgården. Stadshagen ligger vid Fridhemsplan.
Men på det hela taget: Mycket intressant. Ska studera vidare omgående!
Missar du inte massor av läsare genom att göra dina inlägg där?Kantorn skrev:Och jag har inte lämnat kartritningen, bara gått över till grövre grejer (järnväg) (Se allmänt om lokaltrafik (Bilder) om du är intresserad).