Kartritning: Spårvägsidéer Sthlm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Kartritning: Spårvägsidéer Sthlm

Inlägg av august »

Jag har saknat de galna kartorna som ritades framförallt av Kantorn, så jag tog saken i egna händer och kluddade ihop ett tänkbart spårvägsnät i Stockholms innerstad...

Typ stomibusslinjerna + Djurgårdslinjen + Anslutning av Hammarby Sjöstad till innerstan + lite förstärkningslinjer som inte behöver så mycket extra spår.

Bild
daniel_s

Re: Kartritning: Spårvägsidéer Sthlm

Inlägg av daniel_s »

Går nog inte hem i powerpoint-samhället! Åtminstone i början måste man nog presentera varje linje för sig som om den vore en världsnyhet. Det funkar inte så bra att propagera för ett helt linjenät innan man har något spår överhuvudtaget!
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

daniel_s skrev:Går nog inte hem i powerpoint-samhället! Åtminstone i början måste man nog presentera varje linje för sig som om den vore en världsnyhet. Det funkar inte så bra att propagera för ett helt linjenät innan man har något spår överhuvudtaget!
Äh, införsäljning får någon annan sköta :) Och ett par kilometer spår finns ju, Norrmalmstorg–Waldemarsudde...
TS

Inlägg av TS »

Kul att nån gör sånt här igen! Lite synpunkter:

1) Låt tvåan fortsätta hela vägen upp till KS.
2) Eventuellt kunde trean i så fall gå vidare till Solna C och möta tvärbanan någonstans i de trakterna. 77 kan fortsätta gå in till KS från det hållet.
3) Med risk för att låta som en tråkmåns ser jag inte riktigt behovet av så många linjer till Värtan, och är lite allmänt tveksam till linje 9. Slå ihop linje 6, 9 och 76 till en med sträckning typ Ropsten- Slussen- Globen. Annars tycker jag det var elegant att dra en innerstadslinje genom sjöstaden och 22:an ut till Forum Nacka. Men i samma veva, förutsatt att tunnelbanan till Nacka Forum byggs, och inte byggs via Slussen, tycker jag man kunde dra ut tvåan dit istället för Sofia så att man har kvar en förbindelse ungefär som buss 71. Men i det här förslaget skulle i så fall bara Saltsjöbanan sluta vid Slussen, och då kanske det kan finnas plats för en Ormingebana med slutstation där också.
4) Linje 1 skulle i östra ändan kunna gå till Loudden, och i väster till Alvik (som Cityspår föreslog)
5) Linje 77 kan fortsätta hela vägen till Årstaberg, senare eventuellt till Älvsjö.
6) Vet inte riktigt vad man kan göra med Lidingöbanan. Dels skulle den kunna gå till Universitetet, men vill man dra den genom stan skulle man kunna göra en liten rokad och köra linje 21 Gåshaga brygga- Ropsten- Slussen- Forum Nacka och linje 2 KS- Globen.

Men överlag ett bra och intressant förslag till spårvägssystem.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kul ide! Snygg grafik!

Och jag har inte lämnat kartritningen, bara gått över till grövre grejer (järnväg) (Se allmänt om lokaltrafik (Bilder) om du är intresserad).

Jag tycker nätet verkar spännande. Jag skulle vilja tipsa om att förlänga linje 5 från Centralen via till exempel Fleminggatan - S:t Eriksgatan - Drottningholmsvägen till att gå hela Lindhagensgatan. Kungsholmens nordvästra delar bebyggs visst rätt ordentligt just nu.

Jag tycker nian är bra, åtminstone delen Tomteboda - Centralen är ju berättigad. Den andra delen, att trafikera Södra Hammarbyhamnen, vet jag inte. Tvärbanan tycks bli full. Varför inte Norra Hammarbyhamnen till Skanstull och sedan någon av broarna över?

Detta är bara tips, inte menat som kritik, då min första anblick och uppfattning var "Snyggt!"
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:Kul ide! Snygg grafik!

...klipp...
Jag tycker nian är bra, åtminstone delen Tomteboda - Centralen är ju berättigad. Den andra delen, att trafikera Södra Hammarbyhamnen, vet jag inte. Tvärbanan tycks bli full. Varför inte Norra Hammarbyhamnen till Skanstull och sedan någon av broarna över?

Detta är bara tips, inte menat som kritik, då min första anblick och uppfattning var "Snyggt!"
Håller med om att det är en kul idé och snygg grafik!

När det gäller trafikeringen genom Södra Hammarbyhamnen tror jag inte det är spårkapaciteten som lägger hinder i vägen, utan snarare att resebehovet den vägen till Globen/Linde är mycket begränsat. Däremot så måste det ju finnas en linje in till stan via Danvikstull, så 9an får antingen vända i Mårtensdal eller vid Gullmarsplan!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Grundtanken var att linje 9 kunde få vända vid Gullmars, för att få lite extra bytesmöjligheter, men där är det inte så mycket plats över till en slinga (möjligtvis vändbrygga/dyl). Då tänkte jag att, vad fasiken, borta vid Globen finns det ju plats. Men egentligen kan den lika gärna vända vid Mårtensdal – huvudsyftet med den linjen var att få direktförbindelse Sjöstaden – Danvikslösen – Innerstaden.

Jag har också funtat över Lidingöbanan. Jag skulle vilja få in den längre in till stan, men har inte riktigt klurat ut något bra sätt. Samma sak med Värtan och de många linjerna där – en linje ut dit kommer vi få i samband med att Djurgårdslinjen byggs ut. Med de utvecklingsplaner som finns för området tillsammans med Hjorthagen tror jag definitivt att där kommer finnas underlag för rejäla satsningar.

Återkommer med en filad version när jag haft lite tid att funta och lägga ut ankarpunkter i Illustrator :)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er et fint linjekart, men personlig tror jeg ingen linjer bør ende i sentrale Stockholm (Slussen og Centralstationen) men føres videre. Personlig ville jeg ha hatt to Lidingöbaner gjennom T-banetunnelen til Ôstermalmstorg og fortsette i gate til Centralstationen og videre til Kungsholmen. Dermed forsterker man T-banen nordover og lar mange fra Lidingö slippe omstigning.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Tackar för alla idéer och konstruktiv kritik. Här kommer version 2, det är minst en till planerad (med Tub inritad)...

Bild

Suddigt att läsa? Klicka på bilden så får du en pdf!

• Jag har plockat bort linje 76 och istället dragit linje 6 Skeppsbron – Renstiernas Gata – Gullmarsplan.
• Linje 5 går nu vidare Fleminggatan – Hornsberg och betjänar därmed NV Kungsholmen.
• Jag förlängde linje 2 till Solna istället för linje tre som var på förslag, eftersom trean går ett par bitar nära Tub3 – bättre med Solnaförbindelser därifrån de inte är så bra.
• Hjorthagens utbyggnadsplaner är med, och trafikförsörjning på spår. Jag lät linje 8 fortsätta till Ropsten den vägen.
• Lidingöbanan går Lidingövägen och sedan till Odenplan. Förbindelser T-Ropsten (Röd), T-Stadion (Röd), T-Teknis (Röd), T+J-Odenplan (Grön + pendel). Bättre än att dubblera T-Röd in till stan? Eller vill Lidingöborna (fördomsfullt) till Östermalm + Stureplan?
• Ett antal förändringar på östra Södermalm. Behöver Sofiabiten ha spårväg, eller klarar man sig utan? Det är inte så långt till Renstiernas, men ändå en liten bit från Barnängen...

Jag låter linje 1 fortsätta att gå upp på Stora Essingen. Att dra den till Alvik är inte fel, men det känns som att man missar hela ön med det upplägget.

Lyssnarfrågan:
Jag har ritat in en förlängning i Gröndal till Ekensberg. Frågan är bara vart den linjen skulle gå. Att dubblera T-Röd ned mot Slussen känns inte rätt. Behöver verkligen Västerbron en linje till? Om så är fallet kanske Västerbron–Hantverkargatan vore en idé...
TKO

Inlägg av TKO »

august skrev:Lyssnarfrågan:
Jag har ritat in en förlängning i Gröndal till Ekensberg. Frågan är bara vart den linjen skulle gå. Att dubblera T-Röd ned mot Slussen känns inte rätt. Behöver verkligen Västerbron en linje till? Om så är fallet kanske Västerbron–Hantverkargatan vore en idé...
Jag är tveksam till om underlaget i Ekensberg räcker för spårväg, men det är å andra sidan en kort förlängning och minskar dubbelkörning med buss genom Gröndal.

Jag tror inte det är helt fel med en linje i Hornsgatans hela längd - även om den då dubblerar tub 2.
Det är rätt stora stationsavstånd och långa rulltrappor så för lokalresandet skulle en spårväg kunna fylla en funktion. Dessutom används tunnelbanans kapacitet då för de längre resorna.
(Se så spårvägspositiv jag är nu - t o m där det finns tunnelbana kan jag tänka mej en spårvagn!)

Men jag saknar fortfarande en linje genom Årsta - förläng 4an eller 6an från Gullmarsplan via Årstavägen till Årstaberg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Kunne man ikke forlenge linje 12 fra Alvik over tvärbanen og så gå videre over Hornstull-Slussen-Norrmalmstorg. Da får man en bedre forbindelse mellom Söder og Alvik/Nockeby
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Nils Carl Aspenberg skrev:Kunne man ikke forlenge linje 12 fra Alvik over tvärbanen og så gå videre over Hornstull-Slussen-Norrmalmstorg. Da får man en bedre forbindelse mellom Söder og Alvik/Nockeby
Nej, Nockebybanan och Tvärbanan ligger i olika plan i Alvik. Förbindelse finns endast via vagnhallen.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
august skrev:Lyssnarfrågan:
Jag är tveksam till om underlaget i Ekensberg räcker för spårväg, men det är å andra sidan en kort förlängning och minskar dubbelkörning med buss genom Gröndal.

Jag tror inte det är helt fel med en linje i Hornsgatans hela längd - även om den då dubblerar tub 2.
Det är rätt stora stationsavstånd och långa rulltrappor så för lokalresandet skulle en spårväg kunna fylla en funktion. Dessutom används tunnelbanans kapacitet då för de längre resorna.
(Se så spårvägspositiv jag är nu - t o m där det finns tunnelbana kan jag tänka mej en spårvagn!)

Men jag saknar fortfarande en linje genom Årsta - förläng 4an eller 6an från Gullmarsplan via Årstavägen till Årstaberg!

/TKO
Jag skulle gärna se spårvagn från Liljeholmen till Hökmossen (147) eller liknande buss med i dagsläget 10-minuterstrafik. Samt samma Årstaförslag som TKO.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Jeg vet også at det er to plan i Alvik. Men når man tegner opp nye sporveisstrekninger i hele Stockholm, så kan vel også en forbindelse i Alvik være interessant. Å avvise dette er tokig.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg vet også at det er to plan i Alvik. Men når man tegner opp nye sporveisstrekninger i hele Stockholm, så kan vel også en forbindelse i Alvik være interessant. Å avvise dette er tokig.
Det är sant, mycket sant. Jag hade ett tidigare förslag där jag förlängt från NV Kungsholmen (i Augusts fall linje 5) till Alvik och vidare till Nockebybanan.
Professionell tyckare
patrik_08

Inlägg av patrik_08 »

Hakar på ämnet här. Jag har gjort en liten idé på hur det skulle kunna se, fast i hela länet. Alltså, en utopi från min egna synpunkt. Har utvecklat den nuvarande kartan, och gränssnittet

http://patrik008.diinoweb.com/files/Spa ... mtiden.pdf
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

patrik_08 skrev:Hakar på ämnet här. Jag har gjort en liten idé på hur det skulle kunna se, fast i hela länet. Alltså, en utopi från min egna synpunkt. Har utvecklat den nuvarande kartan, och gränssnittet

Mycket intressant!

Inte lika välutvecklad spårväg i innerstaden, men jag misstänker att det delvis beror på platsbrist.

Jag ska studera vidare. En liten sak bara: Hamnen där Viking lägger till heter Stadsgården. Stadshagen ligger vid Fridhemsplan.

Men på det hela taget: Mycket intressant. Ska studera vidare omgående!
Professionell tyckare
patrik_08

Inlägg av patrik_08 »

Kantorn skrev:
patrik_08 skrev:Hakar på ämnet här. Jag har gjort en liten idé på hur det skulle kunna se, fast i hela länet. Alltså, en utopi från min egna synpunkt. Har utvecklat den nuvarande kartan, och gränssnittet

Mycket intressant!

Inte lika välutvecklad spårväg i innerstaden, men jag misstänker att det delvis beror på platsbrist.

Jag ska studera vidare. En liten sak bara: Hamnen där Viking lägger till heter Stadsgården. Stadshagen ligger vid Fridhemsplan.

Men på det hela taget: Mycket intressant. Ska studera vidare omgående!
Tack för det!
Just det, ser att det blev ett litet fel där vid stadsgården. Fast det är lätt ordnat!

Precis, det hela beror på platsbrist på kartan. Eftersom att jag vill ha med hela länskartan så blir innerstaden
väldigt liten. Det skulle i så fall vara om man gjorde en särskilld karta för City
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Detta med platsbrist på "spårtrafikkartan" och just att man vill ha med hela länet är kanske en psykologisk poäng till att man inte tidigare sett behovet av spårtrafik i innerstaden. På busskartan över innerstaden tog man ju T o m bort spårtrafiken under en period.

Följden blir alltså att alla kartritare gör två kartor en länskarta och en innerstadskarta.... kanske funkar... *ler*

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kantorn skrev:Och jag har inte lämnat kartritningen, bara gått över till grövre grejer (järnväg) (Se allmänt om lokaltrafik (Bilder) om du är intresserad).
Missar du inte massor av läsare genom att göra dina inlägg där?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Skriv svar