Eftersom befolkningsunderlaget i Kronoberg är så oerhört mycket lägre än i Skåne är det nästan förmätet att föreslå nåt så totalt infamt som ett lokaltågsnät i Kronobergs län. Det är på gränsen till idioti.
Vad hade du tänkt dig för turtäthet mellan Älmhult och Tingsryd?
Kanske bäst att satsa på dubbla X60 till Vissefjärda också...
Jag måste säga att det är jätteroligt att göra fina planer för något som inte kommer att hända, bara för att det är kul att se hur det hade kunnat se ut.
djth skrev:Vad hade du tänkt dig för turtäthet mellan Älmhult och Tingsryd?
Kanske bäst att satsa på dubbla X60 till Vissefjärda också...
Jag måste säga att det är jätteroligt att göra fina planer för något som inte kommer att hända, bara för att det är kul att se hur det hade kunnat se ut.
Låg turtäthet, korta tåg. Max 1 gg i timmen vardagar. Det talar emot en utbyggnad - jag vet! Men ändå.
Vissefjärda innebär bytesmöjlighet till Karlskrona. Och eventuellt bytesmöjlighet till Kalmar både via Emmaboda/Nybro och via Påryd.
Sundås skrev:Kanske tåg från Ryd och neråt också? Hur ska man annars ta sig till Olofström?
Trevligt att Långasjö och Vissefjärda fick vara med också trots att de inte ligger i Kronobergs län Kul ide att återupprätta Vissefjärda som station!
Järnvägen Kosta-Målerås har ju funnits en gång i tiden..
Ryd och neråt var lockande. Men jag har valt en annan väg till Olofström. CVBJ lades ju ner på grund av bussens framfart, och busslinjen Ryd-söderut har också lagts ner.
Nej, jag har utan förvarning gjort en Blekingekarta också. Där har jag löst Olofström på ett - tror jag ändå - logiskt sätt genom att använda delvis befintlig järnväg.
Vissefjärda planerar jag som mindre knutpunkt, då jag har öppnat upp den även i nord-sydgående riktning. Och vem vet - det kanske händer nåt när jag kommer till Kalmar län också? För nu har jag fått blodad tand.
Kan man hoppas att en framtida vansinnesplan över Kalmar län innehåller sträckan Fröseke - Ruda - Oskarshamn? För om jag någonsin ska komma och hälsa på dig vill jag ta mig med max ett byte från färjeterminalen i Oskarshamn till Ryssby...
Förresten är det bra med genomgående linjer, så jag kanske slipper byta i Växjö.
Bytet i Oskarshamn kommer jag väl inte undan, antar jag
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Tråden finns redan. Och ja... http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =3&t=25750
Men om du går till bussterminalen från färjeterminalen, därifrån åker buss 310 till Växjö, ditt enda byte gör du där till 145 (i vissa fall 144) mot Ljungby/Halmstad och hoppar av i Ryssby.
Ja då blir det till att åka tåg till Nässjö för att byta till tåget mot Alvesta. Där kan man välja mellan två saker om man vill undvika buss: Gå ca 25 km eller ringa och be om hämtning. Likaledes ett byte. Tåg till Ryssby saknas i dagsläget.