
Grattis C20 10 år
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Grattis C20 10 år
Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen. 

Re: Grattis C20 10 år
Instämmer i ett grattis till vagnen och de inblandade kaffedrickare tedrickare och andra som var inblandade.
Hoppas någon av dom läser detta
Hoppas någon av dom läser detta
Det är inte för sent att börja på nytt
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Grattis C20 10 år
Fan vet! Vagnarna börjar, vad jag hört från folk som borde veta, visa olika ålderskrämpor. En del vagnar närmar sig 1.200.000 km då en del större arbeten ska göras på vagnarna.Sparkfot skrev:Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen.
Se t.ex. här http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=25656
//Lars S
Re: Grattis C20 10 år
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.Lars Stegenius skrev:Fan vet! Vagnarna börjar, vad jag hört från folk som borde veta, visa olika ålderskrämpor. En del vagnar närmar sig 1.200.000 km då en del större arbeten ska göras på vagnarna.Sparkfot skrev:Gratulerar C20 som idag fyller 10 år och funkar bättre än för 10 år sen.
Se t.ex. här http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=25656
//Lars S
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall

/Daniel
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Grattis C20 10 år
Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......
//Lars S
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Grattis C20 10 år
Näe, Tågias folk är inte inkompetenta men de är för få och möjligen också felaktigt organiserade. Ur ett rent skattebetalarperspektiv tycker jag C20 har varit ett lyft, jämfört mer äldre vagngenerationer. Dessutom verkar städningen skötas bättre, åtminstone på TUB1, som jag åker med dagligen. Jämför bara med hur Tvär/Nockebybanornas A32-or sköts, C20 är i regel rena matsalsgolvet jämfört med dessa vagnar....Lars Stegenius skrev:Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......
//Lars S
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Grattis C20 10 år
Oj, tiden går fort. Jag måste erkänna att de i alla fall invändigt fortfarande ser väldigt fräscha ut. Någon gör ett bra jobb.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Grattis C20 10 år
Kom inte första C20 1997? I så fall är det 11 år.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Grattis C20 10 år
Städningen av tågen invändigt sköts bl a av Veolia-förare som ett sk "kombi"-jobb. Dvs man kör ett pass och jobbar sedan i depån med att städa tåg bl a. Ofta är det förare som av olika orsaker inte kan sitta 7-8 tim på ett tåg - t ex av medecinska skäl.Björn Ehnberg skrev:Näe, Tågias folk är inte inkompetenta men de är för få och möjligen också felaktigt organiserade. Ur ett rent skattebetalarperspektiv tycker jag C20 har varit ett lyft, jämfört mer äldre vagngenerationer. Dessutom verkar städningen skötas bättre, åtminstone på TUB1, som jag åker med dagligen. Jämför bara med hur Tvär/Nockebybanornas A32-or sköts, C20 är i regel rena matsalsgolvet jämfört med dessa vagnar....Lars Stegenius skrev:Jodå, gubbarna "på golvet" hos Tågia kämpar på, även om det är i motlut emellanåt.Daniel L skrev: Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Kul att få se beröm för Tågias instaser, faktiskt. Annars brukar man bara få höra hur inkompetenta dom är.......
//Lars S
Mvh.
Björn
PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också


Re: Grattis C20 10 år
Även förr tog man in vagnarna på huvudrevision ungefär vart 10:år för att det långsiktiga underhållet skulle kunna hålla vagnarna i propert skick.Patrick skrev: PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Grattis C20 10 år
Jo, visst vet jag det, men visst börjar vagnarna se slitna ut, men det kanske inte är så konstigt med tanke på den mängd km dom körs.TonyM skrev:Även förr tog man in vagnarna på huvudrevision ungefär vart 10:år för att det långsiktiga underhållet skulle kunna hålla vagnarna i propert skick.Patrick skrev: PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr!
//Tony
Re: Grattis C20 10 år
Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
Re: Grattis C20 10 år
Vad är det som är av lättmetall?Patrick skrev:PS. Även om C20 fungerar hyfsat bra tekniskt börjar dom redan se slitna ut, det börjar gnissla och knaka oroväckande i chassit när man kör, diverse vred fungerar knappt, färg flagnar av mm (men det gör det även på A32:orna också) Så visst börjar dom redan sagga ner sig en del. Men så blir det när man bygger med lättmetall och plast och inte med gjutjärn och trä som man gjorde förr!
Re: Grattis C20 10 år
Jag tror att UITP har denna...Zerous skrev:Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall
/Daniel
Re: Grattis C20 10 år
Aha, synd. Jag som trodde att du hade faktaunderlag för ditt påstående.Daniel L skrev:Jag tror att UITP har denna...Zerous skrev:Hur får man reda på hur det går för de andra vagnar i världen? Finns det någon statistik att få tag på?Daniel L skrev:
Statistiken viasar att C20 är en av världen pålitligaste fordon, i mätt körda kilometer mellan stoppande fel.
Ungefär 120.000 Km mellan stoppande fel, så någonting gör Veolia och Tågia rätt i alla fall