TKO skrev:NerdBoy skrev:Ja, det känns ju realistiskt att åka taxi till jobbet varje dag.
Låt oss se - vilka behöver extremt rena kläder på jobbet - varje dag...
Ja en operationssköterska kanske? Eller en styckare inom charkindustrin?
Hur löser dom det?
Men om man har lite lägre krav på renhet så funkar det att iklädd sina arbetskläder åka kollektivt åtminstone delar av resan till jobbet - ja vi förutsätter ju att arbetsplatsen finns i Sthlms innerstad. Så att en bilresa som slutar med parkering inne i city skulle vara den enda möjligheten har jag ännu inte insett!
Men jag säger som på Gröna Lund - lösa bollar går om...
/TKO
Jag pratar inte om extremt rena kläder, jag pratar om snäppet "prydligare" än jeans. Jag har själv fläckat ned kläder genom att sätta mig i snöslask, färgkladd, snus, tuggummi och annat som inte har på sätena att göra. Hustrun drabbades ännu värre när det hade regnat in i bussen och hon satte sig på ett säte som det forsade fram vatten ur, det var bara att gå med blöta jeans+underkläder hela dagen.
Med risk för att framstå som ytterst osolidarisk står jag fast vid det jag har sagt flera gånger tidigare, nämligen att det inte går att framhålla kollektivtrafiken som ett trovärdigt alternativ för
alla människor så länge som den samtidigt är öppen för vilket drägg som helst.
Ponera att du låter bli att tvätta dig eller byta kläder i tio veckor. Du stinker något oerhört och kommer inte längre in i butiker, på allmänna bibliotek, på McDonalds, på museer, o.s.v. Däremot är det fritt fram att åka tunnelbana, pendeltåg och bussar bara för att du har fått ett färdbevis av soc. Varför är det så?
Ponera att du går in i en restaurang och gör upp eld på golvet. Tror du att du kommer att vara välkommen dit igen? Knappast. Ponera att du istället gör upp eld på en tunnelbaneperrong. Är det fritt fram att åka nästa dag? Ja, du har ju fortfarande färdbevis. Varför är det så?
Ponera att du blir tagen på bar gärning när du försöker lura en butikskassörska på pengar. Blir du portad i butiken? Absolut. Ponera att du blir tagen med ett förfalskat SL-kort. Är det fritt fram att åka igen nästa dag? Ja, fast du får skaffa ett nytt kort. Varför är det så?