Körsimulatorer för T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Körsimulatorer för T-bana
Letade efter annat, men råkade då finna bilder på körsimulatorer för Berlins T-bana. Finns det något liknande i Stockholm? (Tyvärr ar jag inte så bra på tyska. Läsandet består till ca. 75% av gissningar!)
Fahrsimulator H /Hk.
Fahrsimulator DL 70.
Fahrsimulator H /Hk.
Fahrsimulator DL 70.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Re: Körsimulatorer för T-bana
Till Trainz Railroad Simulator (TRS) finns flera olika T-banerutter med tillhörande vagnar. Bl.a. finns en modell av en del av Berlin linje U7 som är mycket exakt.
Dessutom kan du titta här http://www.svoyager.com för en modell under arbete av Stockholms tunnelbenät (Fruängen-Ropsten är nästan komplett) plus en underbar, synnerligen realistisk modell av C20 avsedd att köras från förarhytten.
//Lars S
Dessutom kan du titta här http://www.svoyager.com för en modell under arbete av Stockholms tunnelbenät (Fruängen-Ropsten är nästan komplett) plus en underbar, synnerligen realistisk modell av C20 avsedd att köras från förarhytten.
//Lars S
Men mina länkar visade bilder till simulatorer som används vid förarutbildning i Berlin! Och som närmast kan liknas vid de simulatorer som flygare använder för att tröna nödsituationer etc.
Lars Stegenius svar handlade väl om moduler till PC-program för "lek" i hemmiljö! Kan vara kul det också. Men det är väl två skilda saker!
Lars Stegenius svar handlade väl om moduler till PC-program för "lek" i hemmiljö! Kan vara kul det också. Men det är väl två skilda saker!
-
Någon "full-size" simulator finns inte hos SL eller Veolia. Det närmaste du kommer är väl de hytter som finns på SL Spårvägsmuseum.
I din första länk finns f.ö. en länk till en MSTS-AddOn. MSTS = Microsoft Train Simulator som är en konkurrent till TRS. Så mycket för lek.
Den C20-modell som finns till TRS skulle mycket väl kunna användas i utbildningssyfte, som en första introduktion till vagnen. Den har demonstrerats för representanter för Veolias Utbildningsenhet som blev tämligen imponerade. Modellen har helt realistiska prestanda och realistisk ljud. I stort sett alla reglage i hytten fungerar som i verkligheten. Allt detta tack vare att utvecklaren David Pearson genom vänligt tillmötesgående från Tågia vid flera tillfällen fått tillgång till "the real thing". Tågia har "pro bono" ställt upp med vagnar, teknisk personal och förare liksom alla nödvändiga tillstånd för depåbesök, detaljfotografering och hyttåkning för ljudinspelningar. (Ibland är det bra att ha "rätt" kontakter....).
Ett utdrag ur "internblaskan" Vi på Tågia från förra året http://www.svoyager.com/files/misc/Demo.pdf när modellen demonstrerades för Tågia i Hammarby plus några bilder när vi lite senare fick låna C20 2163 och en förare i Rissnedepån en tidig söndagsmorgon för att kunna spela in ljud http://www.e-buzz.se/forum/showpost.php ... ostcount=1 Att det blev en tidig söndagsmorgon berodde på att det då bara är 15-minuterstrafik på Tub3 och vi ville kunna röra oss relativt fritt med vårt tåg utan att hindra trafiken.
EDIT: Jag tycker inte man ska se ner på de PC-baserade tågsimulatorerna. Jag har kört TRS i fyra-fem år nu och kan konstatera att man får en stor förståelse för principerna hur man kör tåg – hur ett tåg bär sig åt i olika situationer, helt enkelt. Själv har jag en fäbless för att köra långa tunga amerikanska godståg på realistiska banor, banor som tar 2-3 timmar eller mer att köra om man kör realistiskt. Känslan när man inser att man tappat kontrollen över ett kollastat tåg i 16.000-tonsklassen i en utförslöpa eftersom man bromsat fel eller att bli stående i en uppförsbacke för att man planerat sin körning illa är intressant. Ännu roligare är det givetvis när man känner att man har kontroll och att körningen flyter bra.
Det finns i dagsläget tre bra simulatorer – TRS (den senaste versionen kallas Trainz Classics, själv kör jag TRS2004 SP4); MSTS II och nykomlingen Kuju Rail Simulator (KRS). Vilken som är â€bäst†är nog mycket en smaksak, det beror på vad man vill göra. Själv är jag huvudsakligen intresserad av själva körandet. Alla tre simulatorerna har stöd för Raildriver, en låda med reglage som efterliknar reglagen i ett modernt dieselloks förarplats. Att köra med en Raildriver ökar realismen enormt. Dock passar den dåligt för ånglok och inte helt bra för eldrivna fordon.
Kompletterar man sedan med en bra ljudanläggning ökar realismen ännu mer. Jag har ett Logitech ljudsystem med en subwoofer placerad under skrivbordet och ljudet är grymt bra. Att få hela rummet att vibrera av ljudet av en EMD 16-645E3-diesel på tomgång är inte helt fel men kan få omgivningen att gå i taket. I synnerhet när man börjar dra på…..
Det optimala borde vara att rigga upp ett bord framför sin 42-tums platt-TV, koppla TVn till PCn, placera Raildrivern på bordet, ansluta ljudet till hemmabioanläggningen med Sorround-ljud, mörklägga rummet och sedan köra igång. Drömmar, drömmar…..
//Lars S
I din första länk finns f.ö. en länk till en MSTS-AddOn. MSTS = Microsoft Train Simulator som är en konkurrent till TRS. Så mycket för lek.
Den C20-modell som finns till TRS skulle mycket väl kunna användas i utbildningssyfte, som en första introduktion till vagnen. Den har demonstrerats för representanter för Veolias Utbildningsenhet som blev tämligen imponerade. Modellen har helt realistiska prestanda och realistisk ljud. I stort sett alla reglage i hytten fungerar som i verkligheten. Allt detta tack vare att utvecklaren David Pearson genom vänligt tillmötesgående från Tågia vid flera tillfällen fått tillgång till "the real thing". Tågia har "pro bono" ställt upp med vagnar, teknisk personal och förare liksom alla nödvändiga tillstånd för depåbesök, detaljfotografering och hyttåkning för ljudinspelningar. (Ibland är det bra att ha "rätt" kontakter....).
Ett utdrag ur "internblaskan" Vi på Tågia från förra året http://www.svoyager.com/files/misc/Demo.pdf när modellen demonstrerades för Tågia i Hammarby plus några bilder när vi lite senare fick låna C20 2163 och en förare i Rissnedepån en tidig söndagsmorgon för att kunna spela in ljud http://www.e-buzz.se/forum/showpost.php ... ostcount=1 Att det blev en tidig söndagsmorgon berodde på att det då bara är 15-minuterstrafik på Tub3 och vi ville kunna röra oss relativt fritt med vårt tåg utan att hindra trafiken.
EDIT: Jag tycker inte man ska se ner på de PC-baserade tågsimulatorerna. Jag har kört TRS i fyra-fem år nu och kan konstatera att man får en stor förståelse för principerna hur man kör tåg – hur ett tåg bär sig åt i olika situationer, helt enkelt. Själv har jag en fäbless för att köra långa tunga amerikanska godståg på realistiska banor, banor som tar 2-3 timmar eller mer att köra om man kör realistiskt. Känslan när man inser att man tappat kontrollen över ett kollastat tåg i 16.000-tonsklassen i en utförslöpa eftersom man bromsat fel eller att bli stående i en uppförsbacke för att man planerat sin körning illa är intressant. Ännu roligare är det givetvis när man känner att man har kontroll och att körningen flyter bra.
Det finns i dagsläget tre bra simulatorer – TRS (den senaste versionen kallas Trainz Classics, själv kör jag TRS2004 SP4); MSTS II och nykomlingen Kuju Rail Simulator (KRS). Vilken som är â€bäst†är nog mycket en smaksak, det beror på vad man vill göra. Själv är jag huvudsakligen intresserad av själva körandet. Alla tre simulatorerna har stöd för Raildriver, en låda med reglage som efterliknar reglagen i ett modernt dieselloks förarplats. Att köra med en Raildriver ökar realismen enormt. Dock passar den dåligt för ånglok och inte helt bra för eldrivna fordon.
Kompletterar man sedan med en bra ljudanläggning ökar realismen ännu mer. Jag har ett Logitech ljudsystem med en subwoofer placerad under skrivbordet och ljudet är grymt bra. Att få hela rummet att vibrera av ljudet av en EMD 16-645E3-diesel på tomgång är inte helt fel men kan få omgivningen att gå i taket. I synnerhet när man börjar dra på…..
Det optimala borde vara att rigga upp ett bord framför sin 42-tums platt-TV, koppla TVn till PCn, placera Raildrivern på bordet, ansluta ljudet till hemmabioanläggningen med Sorround-ljud, mörklägga rummet och sedan köra igång. Drömmar, drömmar…..
//Lars S
Jag skrev medvetet lek inom citattecken, för jag tycker att det är mer än lek, även om jag inte trodde det var så realistiskt att det var användbart i verklig utbildningssyfte. Har aldrig testat denna typ av program. Men det verkar spännande!Lars Stegenius skrev:Någon "full-size" simulator finns inte hos SL eller Veolia. Det närmaste du kommer är väl de hytter som finns på SL Spårvägsmuseum.
Ett par citat ur "Vi på Tågia" (Lars länk) för er som inte ids läsa texten:
"Modell av C20-vagnen är den mest detaljerade som presenteras hittills, vilket inte vill säga lite för det finns en hel del lok- och tunnelvagnsmodeller ute på nätet."
"... att skapa en modell av Stockholms tunnelbanesystem, så att det finns en realistisk miljö att köra vagnen i."
Alltid kul med entusiaster! (Om det inte handlar om terrorism eller annat våld, förstås!)
-
JAg hoppas du få chansen att prova någon gång!LÅ1 skrev: Jag skrev medvetet lek inom citattecken, för jag tycker att det är mer än lek, även om jag inte trodde det var så realistiskt att det var användbart i verklig utbildningssyfte. Har aldrig testat denna typ av program. Men det verkar spännande!
/.../
Alltid kul med entusiaster! (Om det inte handlar om terrorism eller annat våld, förstås!)
Syftet med att använda animerade 3D-modeller är att i början på utbildningen göra eleverna familjära med förarmiljön och hur fordonet bär sig åt (och låter). Eleverna känner då igen sig när de till slut får kliva ombord på "the real thing". Ett företag har ju också resurser att skapa en optimal miljö omkring simulatorn.
Skulle man utveckla sådana här modeller för komersiellt bruk skulle man ju givetvis göra dom ännu mer detaljerade. C20-modellen har varit under utveckling under c:a 2 år bara på skaparens fritid. Modellen är ännu inte helt färdig men projektet tar nu en paus. Det finns en diskussion om hur långt man kan gå i detaljrikedom på en öppet tillgänglig modell innan man skapar ett säkerhetsproblem. På C20-modellen har inga reglage som normalt inte används i körningen itagis med, t.ex säkringsskåpet, trots att vi har tillgång till nödvändig dokumentation. Ett moment under aktiveringen av vagnen är också med avsikt utelämnat. På en modell skapad sprecifikt för utbildning ska givetvis alla sådana detaljer finnas med.
Alla som arbetat i projektet på olika sätt har gjort det på vår fritid. Så t.ex har en av oss skaffat ett fototillstånd från Veolia för att kunna ta verkligt detaljerade miljöbilder från stationerna och åkt runt på tidiga mornar och sena kvällar när det är lite trafikanter i rörelse. Själv har jag varit "dörröppnare", faktainsamlare och beta-testare. Och kul har det varit. Det är ju inte precis varje dag man disponerar ett eget tunneltåg helt gratis. (Körningen gjordes officiellt som ett provtåg på Tågias trafiktillstånd). Eller får disponera en vagn och tekniker i Nyboda under några timmar.
Demon hos Veolia avslutades med att Enhetschefen fick prova på att köra. Det slutade med en rejäl krasch i Ropsten. Tåget körde in i stoppbocken i 15 km/h.
//Lars S
-
Låt oss titta på hur det kan se ut!! Detta är "stillbilder" tagna under en körning med C20-modellen på den bana jag använder för tester, en omgjord modell av Torontos tunnelbana med signaler från New York. Observera att banan körs i högertrafik.
I demon kliver vi in i ett 2-vagnars C20-tåg uppstält vid en brygga. Det ni går miste om är alla ljud!

Utsikt genom vindrutan. Hytten är inte aktiverad än.

Höger manöverpanel.

Vänster manöverpanel och IDUn.

Förarhyttens vänstra bakvägg.

Samma igen, nu med hytten aktiverad (nyckeln i läge Till).

Utsikt bakåt längs tåget.

Dörrarna är nu öppnade - gula lampan lyser.

Utsikt bakåt med dörrarna öppna.

Tumhjulen är nu inställda på destination 104 (Hagsätra), linjenummer 29, tåglängd 2 vagnar och turnummer 171.

IDUn är nu aktiv.

Tågväg ut från bryggan har kommit.

På väg ut från bryggan......

...och in på stationen.

Stannar för påstigning.

Vi stänger dörrarna..... (OBS IDTS-skylten!)

...och stänger hyttdörren.

Nya order, vi ska bara till Högdalen, destination 114.

Spaken i botten!

Full fart! Sth 100 km/h på denna sträcka - det är ju en testbana.

In på nästa station..... (ATPn piper ivrigt eftersom det går för fort!)

....och stopp.
Det får räcka - testkörningen varade mycket längre.
//Lars S
I demon kliver vi in i ett 2-vagnars C20-tåg uppstält vid en brygga. Det ni går miste om är alla ljud!

Höger manöverpanel.

Tumhjulen är nu inställda på destination 104 (Hagsätra), linjenummer 29, tåglängd 2 vagnar och turnummer 171.

IDUn är nu aktiv.

...och in på stationen.

Stannar för påstigning.

Spaken i botten!

....och stopp.
//Lars S
- Martin Andersson
Klart diggabelt och mycket detaljrikt, man känner sig hemma. Funkar ATO:n månne? 

Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe
-
Det finns en form av ATO genom att TRS har s.k AI Drivers (AI = Artificial Intelligence), d.v.s. man kan överlåta åt TRS att köra tåg. Då lyser faktiskt ATO-knappen i C20-modellen. Det går då att sätta upp regler (Driver's Rules) som reglerar det hella, det finns ett särskilt skriptspråk för att göra sådant. Då är det mycket viktigt att banans signaler är korrekt placerade, annars kan det bli problem, inte i form av frontalkrockar utan att allt låser sig. Samma skriptspråk kan också användas för att ge egenskaper och funktionalitet åt objekt.Martin Andersson skrev:Klart diggabelt och mycket detaljrikt, man känner sig hemma. Funkar ATO:n månne?
C20-modellen är t.ex. ganska hårt skriptad för att få funktionalitet. Texten på IDTS-skylten kommer sig av att vagnen och stationen "pratar" med varandra - tåget talar om för stationen vart det ska så att texten på IDTS-skylten blir rätt och stationen talar om vad den heter så att rätt stationsutrop kan göras och rätt text visas på info-displayerna inne i vagnen. Alla texter och ljud som används i det sammanhanget är kopierade från de filer som används i "riktiga" C20. (Mer avancerat än det verkliga systemet, alltså, där talar ju inte stationen om för tåget vad den heter.....).
//Lars S
-
En C20-bild till - höger bakvägg i förarhytten. Och, ja, bägge belysningsomkopplarna fungerar. Liksom nödöppnarvreden ovanför hytdörrarna. Däremot har ventilationsreglagen ingen funktion.

Annars använder jag TRS till sånt här - drygt 9.200 ton blandat godståg (manifest freight) med 13.700 hp dragkraft fördelat på fem lok någonstans på Illinois slätter:

//Lars S

Annars använder jag TRS till sånt här - drygt 9.200 ton blandat godståg (manifest freight) med 13.700 hp dragkraft fördelat på fem lok någonstans på Illinois slätter:

//Lars S
Lars Stegenius skrev:Låt oss titta på hur det kan se ut!! Detta är "stillbilder" tagna under en körning med C20-modellen på den bana jag använder för tester, en omgjord modell av Torontos tunnelbana med signaler från New York. Observera att banan körs i högertrafik.
Höger manöverpanel.
IDUn är nu aktiv.
...och in på stationen.
Stannar för påstigning.
Spaken i botten!
....och stopp.
//Lars S
Mycket bra. Men går det att göra om banan till vänstertrafik och byta strömskenan från AEG typ till T-banans Amerikanska typ ?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Problemet med vänstertrafik är att det inte finns några lämpliga signaler. Det jag hittat i signalväg för T-bana är från Berliner U-bahn och NYCTA (alltså New York). Samma gäller stationer, tunnlar och spår med strömskena (plus en del från London men där är ju profilen lite liten), dock finns några stationer från Fruängslinjen klara. Någon duktig 3D-kreatör skulle behöva övetalas att göra signaler, signaltavlor och spår av "Stockholmstyp".17AGR skrev:
Mycket bra. Men går det att göra om banan till vänstertrafik och byta strömskenan från AEG typ till T-banans Amerikanska typ ?
Järnvägssignaler hamnar utanför tunnelväggen men givetvis skulle man mycket lätt kunna modifiera dom så att dom kommer på "rätt" sida om väggen, det är bara en parameter som behöver ändras. Att ändra placering från höger till vänster ändrar man med samma parameter. Problemet är att järnvägssignalerna är väl stora, dvs inte anpassade för det smala utrymmet mellan spår och vägg. Iofs finns det ett antal järnvägsdvärgsignaler av olika ursprung man skulle kunna använda men så ser det ju inte ut "på riktigt".
Den station som används på den här banan är egentligen inte en T-banestation utan kallas "Pre-Metro", dvs egentligen avsedd för spårvagnar med höggolv. Det kan man se på takhöjden som är tilltagen för att rymma kontaktledning och att det inte finns någon strömskena. Den är också väl kort, bara 2 C20 får plats.
//Lars S
Ett pågående projekt.
http://www.svoyager.com/picture_gallery ... t-misc.htm
Det är inte för sent att börja på nytt
Det förklarades ju som offciellt nerlagt?KSE skrev:Ett pågående projekt.
-
Alla kanske inte tyckte att det var en bra idé.....Sparkfot skrev:Det förklarades ju som offciellt nerlagt?KSE skrev:Ett pågående projekt.
//Lars S
Nej det är möjligt och det var inte meningen att klanka ner på de som skapat projektet utan blev mer förvånad över KSE's "rubrik" över länken, "Ett pågeående projekt" som är officiellt nerlagt är ju ganska märkligt trots altl?Lars Stegenius skrev:Alla kanske inte tyckte att det var en bra idé.....Sparkfot skrev:Det förklarades ju som offciellt nerlagt?KSE skrev:Ett pågående projekt.
//Lars S

-
Mnjaäe, Harvey Bauer(aka compudoca) boende i Toronto, Kanada, som på alldeles egen hand startade det hela utan att ha satt sin fot i Stockholm, har sagt att han inte tänker göra mer. Han tänker inte gör något mer för Trainz över huvud taget utan har gått över till KRS. Han insåg också det omöjliga i att sitta i Toronto och skapa modeller från digital bilder av något han aldrig sett själv. Men han hann göra en hel del!Sparkfot skrev: Nej det är möjligt och det var inte meningen att klanka ner på de som skapat projektet utan blev mer förvånad över KSE's "rubrik" över länken, "Ett pågeående projekt" som är officiellt nerlagt är ju ganska märkligt trots altl?
Det är ju skillnad mot David Pearson (aka SVoyager), C20-modellens skapare, som själv tillbringat flera månader i Stockholm och då hade tillfälle att själv få se, uppleva och dokumentera vagnen han ville göra en modell av.
Så även om projektet drabbats av en motgång så kommer det säkert att leva vidare så småningom. Det finns alldeles för mycket arbete nedlagt och material insamlat för att bara låta det dö.
//Lars S
-
Körning genom vagntvätt. Observera vindrutetorkaren! Den fungerar med syknkorniserat ljud i alla tre hastighetslägena!

//Lars S

//Lars S
-
Ursäkta en fråga något off topic, men finns någon av Stockholms lokalbanor uppbyggd i något simulatorprogram? Har för mig att jag sett en stillbild av en A32 från ett sådant någon gång tidigare här på Forum.
Mvh.
Björn
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Ser att du har lyckats få ATP-övervakning i tvätthallen ocksåLars Stegenius skrev:Körning genom vagntvätt. Observera vindrutetorkaren! Den fungerar med syknkorniserat ljud i alla tre hastighetslägena!