Lidingöbron skall kunna öppnas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbron skall kunna öppnas
Detta bestämde miljööverdomstolen i en dom.
Lidingö stad, med Paul Lindquist i spetsen, vägrar att acceptera beslutet och skall överklaga beslutet till HD.
Om dom inte lyckas blir det en kostnad på ca 35 miljoner för att få öppningen att fungera igen. Tänk om man hade underhållit bron bättre från början...
Lidingö stad, med Paul Lindquist i spetsen, vägrar att acceptera beslutet och skall överklaga beslutet till HD.
Om dom inte lyckas blir det en kostnad på ca 35 miljoner för att få öppningen att fungera igen. Tänk om man hade underhållit bron bättre från början...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Re: Lidingöbron skall kunna öppnas
ja, det har ju varit synd om sneseglarna de senaste åren så 35 miljoner(om det nu är sant) kan de ju vara värda.....
Någon som har en länk till utlåtandet och grunderna för beslutet?
-Dan
-Dan
-
Lidingö stad uttrycker sig inte fullt så kategoriskt på sin hemsida (läs pressmeddelandet). Nu har man fram till den 2/5 på sig att överklaga till HD, därefter vinner domen från Miljööverdomstolen laga kraft. Själv tycker jag det verkar tveksamt om Lidingö i sådant fall får prövningstillstånd i HD. Men det är klart att varje avgörande som lägger ytterligare ekonomiska bördor på Lidingö stad är ju ett hot mot Lidingöbanans framtid. I sammanhanget finns det anledning att framhålla att en permanent stängning av broklaffen inte heller är gratis, se vidare Lidingö stads konsultutredning. Jag kan f.ö. inte finna stöd i utredningen för den av Lidingö stad i pressmeddelandet uppgivna kostnaden (35 Mkr) för att återställa broklaffen i öppningsbart läge - konsulten uppskattade 2005 kostnaden till ca. 11 Mkr inkl. 10 års driftskostnader.Odd skrev:Detta bestämde miljööverdomstolen i en dom.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Vägledande domar från överrätterna publiceras i det offentliga rättsinformationssystemt Lagrummet. Frågan är om den aktuella domen kan betraktas som vägledande i något avseende, den finns i alla fall inte tillgänglig i Lagrummet i skrivande stund.scotland_dan skrev:ja, det har ju varit synd om sneseglarna de senaste åren så 35 miljoner(om det nu är sant) kan de ju vara värda.....
-Dan
I annat fall blir det att knalla upp till Svea Hovrätt och begära ut domen i papperskopia.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Tja numera finns det ju en bilbro precis bredvid som hindrar genomfart av nästan alllt under järnvägsbron.
Re: Lidingöbron skall kunna öppnas Segelfri höjd
Den segelfria höjden under järvägsbron är 5,4m under nya bron är den 12,6m. Det är väl inte nästan allt, en hel del båtar kommer under nya bron.Darkwand skrev:Tja numera finns det ju en bilbro precis bredvid som hindrar genomfart av nästan alllt under järnvägsbron.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Huvudet på spiken, tror tom att man kan vara lite mer stygg och påstå att detta "behov" endast slår mot lidingö bananBjörn Ehnberg skrev:.........Men det är klart att varje avgörande som lägger ytterligare ekonomiska bördor på Lidingö stad är ju ett hot mot Lidingöbanans framtid. ........
och således kan man kanske säga att bördan mer korrekt slår indirekt slår mot lidingö Stad och direkt mot lidingö banan
semantik i mångt och mycket kan tyckas men om lidingö banan ska vara livskraftig så bör man särskilja
lidingöbanan ekonomi i diskussionerna...
Mitt intresse av att läsa domen är för att se om man har hanterat detta lite för svart-vitt
dvs om man tillåter öppning så.... om jag inte missminner mig var det en skylt uppsatt för båt genomfarten
som begränsade möjligheterna att öppna bron under morgon runsningen samt kvällsrusningen.
en bro öppning tar ju lite tid (5 min för lidingöbanan?) och under denna tid så är Ropsten bortkopplad. Med
andra ord så krävs, för att detta ska fungera, att båttrafiken är mycket måttlig samt inte sker under visa tider
på dygnet. Vi betalar alltså ganska mycket för ett ganska litet antal genomfarter
vidare så kan man ponera om detta blir dödstöten för lidingöbanan vad miljökonsekvenserna blir.....
bil.... eller tror ni att lidingöborna kommer att börja åka mer buss....båda alternativen
heeeeelt i linje med vad politiskt man försöker åstadkomma?
varför? för att segelbåtar (lite utsläpp) får en extra seglings sträcka på ....ca 6 distans? i vissa situationer.
När det fanns yrkestrafik till gasverket samt båtmacken låg på den sidan fanns det kanske mer behov
summa sumarum jag skulle vilja titta på domen för att se hur man har resonerat... i stor samt i smått
Dan
Ska man ut i skärgården från båtklubbarna i Ekhagen, är det till och med kortare att gå norr om Lidingön. Det är ju enbart båtarna i Ropsten som vinner på öppningen. (Och de som vill en kortare bit längs Lidingöns västsida, men det måste väl mest vara motorbåtar, som troligtvis ändå går under lågbron...)
- Stefan Isaksson
Nja, det där beror en smula på vart man ska: gäller det Vaxholm och utåt har du helt rätt, men gäller det Baggenstäket och söderöver blir omvägen märkbar, och det gäller även båtarna från hela Stora Värtan.august skrev:Ska man ut i skärgården från båtklubbarna i Ekhagen, är det till och med kortare att gå norr om Lidingön. Det är ju enbart båtarna i Ropsten som vinner på öppningen. (Och de som vill en kortare bit längs Lidingöns västsida, men det måste väl mest vara motorbåtar, som troligtvis ändå går under lågbron...)
Själv hade jag förr i tiden bryggan under Roslagsbanans gamla Stocksundbro som "uthamn" och Skarholmen i Uppsala som hemmahamn. En segling per riktning och säsong via Hammarbyleden. Jag har för mig att jag någon gång räknade ut att skillnaden mellan att går runt Lidingön och att ta broöppning vid Ropsten var 15 distansminuter eller 3 timmars motorgång för min båt (6 liter bensin om man så vill).
Icke förty sällar jag mig till de som tycker att broöppningarna är umbärliga, speciellt med tanke på att det inte direkt är ovanligt med segelbåtar som kräver mer än 12 meter segelfri höjd.
Om det är någon som kommer ihåg broscenen i SOS Semesterresan III, så spelades den in på Danviksbron som har en segelfri höjd på just 12 meter.
Å andra sidan: hur är det med turistbåtar till Ullriksdals slott och andra begivenheter? De kanske klagar högljutt över 5,4 m segelfri höjd.
SI
Delfinbåtarna klarar bron med god marginal, de kräver drygt 2 meter eftersom de även ska klara broarna inne i city. T.ex. håller Skeppsholmsbron, Långholmsbron, Djurgårdsbron och Djurgårdsbrunnsbron allihop 3,0 meter, Blekholmsbron 3,3.Stefan Isaksson skrev:Å andra sidan: hur är det med turistbåtar till Ullriksdals slott och andra begivenheter? De kanske klagar högljutt över 5,4 m segelfri höjd.
På bilden syns M/S Storholmen passera under Lidingöbrons spann där det enligt Sjöfartsverket är 5,2 meter. (Att det ser ut att vara lågvatten på bilden har ingen betydelse för valet av färdväg.)

Edit: skrev fel höjd på bron

Det cirkulerar ett antal olika siffror så här kommer de som Sjöfartsverket tillhandahåller: (http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... __989.aspx)
Gamla brons bågspann: 5,2 meter
Gamla brons klaff: 4,3 meter
Nya bron: 11,5 meter
Självklart måste man även ta hänsyn till det aktuella vattenståndet.
Jag vet inte varför den nya bron ibland anges ha 12,6 meter fri segelhöjd, men om jag får spekulera så gäller den höjden vid brons högsta punkt medan 11,5 meter är höjden vid gamla brons klaff, d.v.s. där höjden har någon praktisk betydelse.
Gamla brons bågspann: 5,2 meter
Gamla brons klaff: 4,3 meter
Nya bron: 11,5 meter
Självklart måste man även ta hänsyn till det aktuella vattenståndet.
Jag vet inte varför den nya bron ibland anges ha 12,6 meter fri segelhöjd, men om jag får spekulera så gäller den höjden vid brons högsta punkt medan 11,5 meter är höjden vid gamla brons klaff, d.v.s. där höjden har någon praktisk betydelse.
-
uppmätt med google earth så är distansen ena sidan bron till andra sidan bron lite mindre än 14 distansStefan Isaksson skrev: ....
Själv hade jag förr i tiden bryggan under Roslagsbanans gamla Stocksundbro som "uthamn" och Skarholmen i Uppsala som hemmahamn. En segling per riktning och säsong via Hammarbyleden. Jag har för mig att jag någon gång räknade ut att skillnaden mellan att går runt Lidingön och att ta broöppning vid Ropsten var 15 distansminuter eller 3 timmars motorgång för min båt (6 liter bensin om man så vill).
...
SI
vilket stämmer ganska bra med denna hänvisning http://www.engberg.nu/sail.htm
så absolut värsta situation inklusive kryss kanske kan bli 15-16 distans
från bron (om öppen) till skurusundet kortaste vägen är det 4 distans
så extra sträckan blir 10 distans i värsta fallet
men oftast så kommer det att vara kortare.
Stora värtan kanske har 7 distans extra.
generellt så är det ju inte ovanligt i skärgåden att man måste runt saker så det kans kanske anses ganska normalt
om än lite irriterande i detta fall om man tidigare har varit van att kunna göra detta samt har plannerat sitt båtliv
enligt premissen att bron ska vara öppen.
det finns en situation just nu som är värre pga sjökorten inte är updaterade med stängningen. någon från utlandet kanske
kommer ända fram till bron innan de inser att de måste ta omvägen, detta skulle kunna i vissa fall innebära en extra sträcka på
20 distans kanske....
-Dan
-
Står inte sånt i ufsarna eller har det inte hunnit komma någon sedan stängningen?scotland_dan skrev:det finns en situation just nu som är värre pga sjökorten inte är updaterade med stängningen. någon från utlandet kanske
kommer ända fram till bron innan de inser att de måste ta omvägen, detta skulle kunna i vissa fall innebära en extra sträcka på
20 distans kanske....
-Dan
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
- Stefan Isaksson
Kommer inte ufsarna (Underrättelser för sjöfarten, UFS) inte längre en gång i veckan?
Ur led är tiden
tycker
SI
som saknar lillebrorsan Underrättelser för Båtsporten, numera ersatt med internet (inte alls praktiskt ombord på en segelbåt
)
Ur led är tiden

tycker
SI
som saknar lillebrorsan Underrättelser för Båtsporten, numera ersatt med internet (inte alls praktiskt ombord på en segelbåt

Lidingö stad har bundit ris åt egen rygg om nu domen står sig. Först 35 mkr för klaffen sedan kanske 65 mkr för underhåll av gamla bron under dess kvarvarande livstid, totalt kanske 100 mkr.
Ett alternativ kan vara att flytta spårvägen till vägbron och behålla gamla bron enbart för gång/cykeltrafik. En ny klaff för enbart G/C-trafiken borde kunna installeras för bråkdelen av summan för reparation av gamla klaffen.
Tyvärr har Lidingö stad själva saboterat vägbroalternativet genom en ytterligt summarisk skiss av kostnaderna för detta alternativ där slutsatsen var "blir troligen lika dyrt som att bygga en helt ny tågbro"(Jag har spetsat till formuleringen något). Alternativet kom då inte med i utredningen om Lidingö kollektivtrafik som presenterades i höstas.
Ett alternativ kan vara att flytta spårvägen till vägbron och behålla gamla bron enbart för gång/cykeltrafik. En ny klaff för enbart G/C-trafiken borde kunna installeras för bråkdelen av summan för reparation av gamla klaffen.
Tyvärr har Lidingö stad själva saboterat vägbroalternativet genom en ytterligt summarisk skiss av kostnaderna för detta alternativ där slutsatsen var "blir troligen lika dyrt som att bygga en helt ny tågbro"(Jag har spetsat till formuleringen något). Alternativet kom då inte med i utredningen om Lidingö kollektivtrafik som presenterades i höstas.
Lidingö stad överklagar till Högsta domstolen.