Mynt & Sedlar - 50-öringen bort
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Mynt & Sedlar - 50-öringen bort
Hej.
Rixbanken överväger att plocka bort 50-öringen ur det svenska myntsortimentet.
Bra, tycker jag, men man skall inte stoppa där.
Även 1000-lappen och 500-lappen borde slopas, men en 200kr-sedel införas.
Varför då då?
Jo, tusenlappen används sällan av vanliga personer. Tar man ut en bunt med sedlar från banken så blir det oftast 500-lappar. 1000-lapparna underlättar bara för de som håller på med stora svarta affärer.
Nästan samma sak är det med 500-lapparna. Du tar ut dem ur automaten och när du skall betala med dem i affären så verkar de mest vara besvärade av att behöva ta emot dem.
Men om man bara hade 100-lappar som största valör så skulle det ändå saknas något mer större.. där kommer 200-lappen in i bilden.
Sen tycker jag att man skulle kunna införa ett 20kr-mynt istället för sedeln. Det skulle underlätta när man skall köpa saker och biljetter i automater.
Håll med mig...
PS! Jag fick inte plats med 1000-lappen i omröstningsalternativen.
Rixbanken överväger att plocka bort 50-öringen ur det svenska myntsortimentet.
Bra, tycker jag, men man skall inte stoppa där.
Även 1000-lappen och 500-lappen borde slopas, men en 200kr-sedel införas.
Varför då då?
Jo, tusenlappen används sällan av vanliga personer. Tar man ut en bunt med sedlar från banken så blir det oftast 500-lappar. 1000-lapparna underlättar bara för de som håller på med stora svarta affärer.
Nästan samma sak är det med 500-lapparna. Du tar ut dem ur automaten och när du skall betala med dem i affären så verkar de mest vara besvärade av att behöva ta emot dem.
Men om man bara hade 100-lappar som största valör så skulle det ändå saknas något mer större.. där kommer 200-lappen in i bilden.
Sen tycker jag att man skulle kunna införa ett 20kr-mynt istället för sedeln. Det skulle underlätta när man skall köpa saker och biljetter i automater.
Håll med mig...
PS! Jag fick inte plats med 1000-lappen i omröstningsalternativen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Mynt & Sedlar - 50-öringen bort
Tycker vi ska gå över till ävvrååå som alla andra i Ävråpa.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Eller så skaffar vi euro, som alla andra i Europa...bruse skrev:Tycker vi ska gå över till ävvrååå som alla andra i Ävråpa.
hehe, det var väl det min ironi avsåg.MartinW skrev:Eller så skaffar vi euro, som alla andra i Europa...bruse skrev:Tycker vi ska gå över till ävvrååå som alla andra i Ävråpa.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ironi? Det framgick inte.bruse skrev:hehe, det var väl det min ironi avsåg.MartinW skrev:Eller så skaffar vi euro, som alla andra i Europa...bruse skrev:Tycker vi ska gå över till ävvrååå som alla andra i Ävråpa.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
En tvåkrona inte helt fel heller, det har ju Danmark och Norge.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Mig veterligen har tyvärr inte norrmän tvåkronor (nu eftersom jag händelsevis bor där). Inte heller 20-sedel, men till gängäld 200-lapp.Ulrik Berggren skrev:En tvåkrona inte helt fel heller, det har ju Danmark och Norge.
Hur det är i Danmark skall jag dock inte uttala mig om...
EDIT: Jo, Danmark har tvåkronorsmyntar. Sen har ju de också 25 øre...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Håller nog med Bruse, även om jag är mer tveksam till Euron i dag än vid folkomröstningen!
Dagens svenska sedlar är lite för stora! 500-lappen passar inte i min sedelklämma!
Ett problem, om än litet, med att avskaffa småmynten är priserna har en tendens att avrundas på enskilda varor. Och när/om vi inför Euro så blir det ju i praktiken 10-öringens återkomst! Minsta myntenheten blir ju 1 cent!
Dagens svenska sedlar är lite för stora! 500-lappen passar inte i min sedelklämma!

Ett problem, om än litet, med att avskaffa småmynten är priserna har en tendens att avrundas på enskilda varor. Och när/om vi inför Euro så blir det ju i praktiken 10-öringens återkomst! Minsta myntenheten blir ju 1 cent!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om Sverige vill, ja. I Finland och Nederländerna har man tagit bort 1- och 2-centsmynterna, så minsta mynten blir 5 cent, altså 40 öre. Vet dock inte om den här "opt-outen" fungerar för "nya" eurostater. Alla nya EU-medlemmar måste ju numera implementera ERM II och således skaffa euro.LÅ1 skrev:Håller nog med Bruse, även om jag är mer tveksam till Euron i dag än vid folkomröstningen!
Dagens svenska sedlar är lite för stora! 500-lappen passar inte i min sedelklämma!![]()
Det viste jag inte! Men 1- och 2-centsmynten finns ju, även om de inte präglas av finska myntverket. Är de inte gångbara alls i Finland? Jag menar kan man inte betala med dem?Ivers1991 skrev:Om Sverige vill, ja. I Finland och Nederländerna har man tagit bort 1- och 2-centsmynterna, så minsta mynten blir 5 cent, altså 40 öre. Vet dock inte om den här "opt-outen" fungerar för "nya" eurostater. Alla nya EU-medlemmar måste ju numera implementera ERM II och således skaffa euro.LÅ1 skrev:Håller nog med Bruse, även om jag är mer tveksam till Euron i dag än vid folkomröstningen!
Dagens svenska sedlar är lite för stora! 500-lappen passar inte i min sedelklämma!![]()
Nu är det visserligen snart två år sedan jag var i Tyskland, men jag tycker det är konstigt att man ser så få mynt från andra länder där. Men det kanske är anorlunda i t.ex. Belgien och Holland?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Enligt Wikipedia så går det att betala med 1 och 2 cent. Däremot präglas inga sådana mynt av det finska myntverket, till dels p.g.a. kostnaderna jämfört med nyttan av myntar värda 10 och 20 öre. Istället rundas priserna av (tydligen kallas all öreavrundning "Svensk avrundning" på engelska) till närmaste 5 cent.LÅ1 skrev:Det viste jag inte! Men 1- och 2-centsmynten finns ju, även om de inte präglas av finska myntverket. Är de inte gångbara alls i Finland? Jag menar kan man inte betala med dem?Ivers1991 skrev:Om Sverige vill, ja. I Finland och Nederländerna har man tagit bort 1- och 2-centsmynterna, så minsta mynten blir 5 cent, altså 40 öre. Vet dock inte om den här "opt-outen" fungerar för "nya" eurostater. Alla nya EU-medlemmar måste ju numera implementera ERM II och således skaffa euro.LÅ1 skrev:Håller nog med Bruse, även om jag är mer tveksam till Euron i dag än vid folkomröstningen!
Nu är det visserligen snart två år sedan jag var i Tyskland, men jag tycker det är konstigt att man ser så få mynt från andra länder där. Men det kanske är anorlunda i t.ex. Belgien och Holland?
Som jag tror avrundas priserna likadant, bara inofficiellt i de andra euroländerna (vi vet ju alla hur det är med saker som kostar 9 kronor och 99 öre t.ex.).
Själv tycker jag att 1000-lappen kanske inte behövs så mycket och inte precis kommer saknas hos mig, fast 500-lappen borde behållas. Också stöder jag införandet av en 200-lapp. Det kan nog bli lite mycket språng mellan 100 och 500.
Likaså Sverige.Ivers1991 skrev: Alla nya EU-medlemmar måste ju numera implementera ERM II och således skaffa euro.
Vi förhandlade inte till oss samma undantag som Danmark och Storbritannien, utan är faktiskt tvingade att införa euro förr eller senare...
-
Bort med 50-öringen tycker de flesta, för den är onödig. Men ingen verkar ha tänkt på vad som händer om vi får Euron som valuta. Jo, då vi får mynt med värdet 1, 2, 5, 10, 20 samt 50 cent, dvs en slags återgång till "10-öringarna" samt 20- och 50-öringar... För hur mycket är 1 Eurocent värd? Jo, 9,33 öre en aprildag som denna.
Jo visst har folk tänkt på det. Det är ju bara att läsa de 5 inläggen ovanför ditt eget så ser du ju diskussionen om just detta.Verspieder skrev:Bort med 50-öringen tycker de flesta, för den är onödig. Men ingen verkar ha tänkt på vad som händer om vi får Euron som valuta. Jo, då vi får mynt med värdet 1, 2, 5, 10, 20 samt 50 cent, dvs en slags återgång till "10-öringarna" samt 20- och 50-öringar... För hur mycket är 1 Eurocent värd? Jo, 9,33 öre en aprildag som denna.

Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lägg ner skönhetsrådet!
-
Jag trivs bra med myntfloran som den är men skulle hellre vilja ha ett 25-kronorsmynt i stället för 20-kronorssedeln. Ännu hellre vill jag att ävvron införs i Sverige (och då utan de värdelösa 1- och 2-centsmynten som knappt används).
Anders
Anders
Är för ett införande av Euro här då kronan är en så pass liten och värdelös valuta internationellt sett. Känns bara fånigt att ha kvar kronan idag. Lite av nationalistiskt tänk för alla som tror att sverige är världbäst i allt och klarar oss själva och som inte inser att så inte är fallet och har varit så i minst 10 år....
Sen vill jag bli av men den totalt värdelösa 50-öringen då den inte fyller någon funktion samt är totalt värdelös och mest är irriterande. Innan jag började jobba inom detaljhandeln var jag för att ha kvar 50-öringen men nu har jag totalt ändrat åsikt. Den är verkligen värdelös. Man bli tvungen att dela upp en krona i 4 delar där 0-24 öre avrundas neråt, där 25-50 samt 50-74 öre avrundas till 0,5:- samt 74-1 avrundas till 1. Tar man bort 50-öringen så blir det istället 1-49 samt 50-99.
Sen vill jag bli av men den totalt värdelösa 50-öringen då den inte fyller någon funktion samt är totalt värdelös och mest är irriterande. Innan jag började jobba inom detaljhandeln var jag för att ha kvar 50-öringen men nu har jag totalt ändrat åsikt. Den är verkligen värdelös. Man bli tvungen att dela upp en krona i 4 delar där 0-24 öre avrundas neråt, där 25-50 samt 50-74 öre avrundas till 0,5:- samt 74-1 avrundas till 1. Tar man bort 50-öringen så blir det istället 1-49 samt 50-99.
Pentax for life!
-
Jag borde ha förtydligat mig. Jag menade att "ingen i media" uppmärksammat och diskuterat detta, samtidigt som de diskuterar 50-öringens roll i artiklar.David skrev:Jo visst har folk tänkt på det. Det är ju bara att läsa de 5 inläggen ovanför ditt eget så ser du ju diskussionen om just detta.
Någon undrade om det görs "öresavrundning" till jämna 5 cent i andra euroländer än Finland.
I Tyskland, där jag var större delen av hösten, är det i alla fall inte så. Kostar någonting 1, 64 € t. ex. och man betalar med ett 2-euromynt, så får man 36 cent i växel, vilket så småningom leder till att man har ordentligt med grus längst ner i plånboken. Jag var en kort vända in i Frankrike (Strasbourg) också, och tror inte att det var någon avrundning där heller.
Jag skulle vilja att svenska mynt o sedlar fick samma valörer som i Norge, dvs så här:
MYNT
50 öre
1 krona
5 kronor
10 kronor
20 kronor
SEDLAR
50 kronor
100 kronor
200 kronor
500 kronor
1000 kronor
Men tusenlappen kan man diskutera nyttan med, det håller jag med om. Femtioåringen tycker jag ändå har sina poänger, men det kanske mest är känslomässigt.
Det underligaste landet i det här avseendet som jag varit måste nog vara Vitryssland: Bara sedlar och den minsta, 10 rubel, är lika med 2, 79 öre en aprildag som denna
.
I Tyskland, där jag var större delen av hösten, är det i alla fall inte så. Kostar någonting 1, 64 € t. ex. och man betalar med ett 2-euromynt, så får man 36 cent i växel, vilket så småningom leder till att man har ordentligt med grus längst ner i plånboken. Jag var en kort vända in i Frankrike (Strasbourg) också, och tror inte att det var någon avrundning där heller.
Jag skulle vilja att svenska mynt o sedlar fick samma valörer som i Norge, dvs så här:
MYNT
50 öre
1 krona
5 kronor
10 kronor
20 kronor
SEDLAR
50 kronor
100 kronor
200 kronor
500 kronor
1000 kronor
Men tusenlappen kan man diskutera nyttan med, det håller jag med om. Femtioåringen tycker jag ändå har sina poänger, men det kanske mest är känslomässigt.
Det underligaste landet i det här avseendet som jag varit måste nog vara Vitryssland: Bara sedlar och den minsta, 10 rubel, är lika med 2, 79 öre en aprildag som denna

Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
-
Nu minns jag inte exakt hur det var men hösten 2006 var jag i Tyskland, Belgien, Frankrike och Spanien (Kanarieöarna) och märkte att encentarna inte användes överallt. Det var någonstans där man aldrig fick några encentare, eller så var det någonstans där man fick dem (och alltså snabbt fick fickan full av struntmynt, precis som i USA).TS skrev:Någon undrade om det görs "öresavrundning" till jämna 5 cent i andra euroländer än Finland.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
-
Jag vill minnas att det inte var mycket cent-fjanterier på Azorerna höstas heller. Även om alla mynt fanns var det oftast hela Euro som gällde på prislapparna, och ibland ett tiotal cent hit och dit. Jag fick då ytterst sällan smågrus i plånboken under mina två semesterveckor där, trots flitig kontant betalning i alla småbutiker.