Metro: SL säljer kundtjänsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: fredag 17 mars 2006 18:39
- Ort: Stockholm
Metro: SL säljer kundtjänsten
I dagens metro fanns det en notis om att SL planerar att sälja SL Kundtjänst till privata intressenter, Några fler uppgifter har inte gått att få nånstans . SL äger 51% av SL kundtjänst AB medans resterande 49 % ägs av dom olika trafik-entrepenörerna. Vad SL skulle tjäna på att sälja hela kundtjänsten har jag lite svårt att förstå, nån som har mera uppgifter och kan bekräfta..
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Metro: SL säljer kundtjänsten
Luktar borgerlig ideologi i mitt tycke, men det kanske även finns någon praktisk förklaring? 

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Metro: SL säljer kundtjänsten
Det kanske finns något om detta i "Åtgärder för ett effektivare SL":
https://sl.se/upload/styrelsen/uploads/ ... 2520SL.pdf
https://sl.se/upload/styrelsen/uploads/ ... 2520SL.pdf
Re: Metro: SL säljer kundtjänsten
Tycker det börjar blir tjatigt och trist med all den mantra som lyder "sälj, sälj, sälj" som om det löser alla problem.
Anser själv att det är så kortsiktig lösning, vad gör man när pengarna har tagit slut? Går ut med tiggarstaven?
Anser själv att det är så kortsiktig lösning, vad gör man när pengarna har tagit slut? Går ut med tiggarstaven?
Re: Metro: SL säljer kundtjänsten
Jag kan inte direkt förstå varför det skulle bli någon större skillnad; SL Kundtjänst bedriver ju i praktiken sin verksamhet för entreprenörernas räkning snarare än som en del av SL. Och om man verkligen vill ha kontakt med just SL fungerar ju kundtjänsten som en barriär snarare än som en kanal! Det är nog bara att inse att kopplingen till SL är lite vag? Det bedrivs nog redan betydligt mer strategiska verksamheter i externa företag, som det vore en poäng att försöka (åter)integrera med SL.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Re: Metro: SL säljer kundtjänsten
Är det inte i verkligheten så att istället för att något "säljs" är det i verkligheten så att man tänker köpa?Patrick skrev:Tycker det börjar blir tjatigt och trist med all den mantra som lyder "sälj, sälj, sälj" som om det löser alla problem.
Anser själv att det är så kortsiktig lösning, vad gör man när pengarna har tagit slut? Går ut med tiggarstaven?
D v s istället för att göra något i egen regi, köper man istället dessa tjänster från någon som man hoppas kan organisera det bättre och billigare. I syfte att slippa gå ut med tiggarstaven!
Re: Metro: SL säljer kundtjänsten
Men kundtjänsten är inte något som SL driver i egen regi. SL råkar bara äga större delen av bolaget. Det blir ingen skillnad om någon annan tar över SL:s andel. (Större skillnad kan det bli om även trafikoperatörerna säljer sina andelar.)Jan Bengtsson skrev:D v s istället för att göra något i egen regi, köper man istället dessa tjänster från någon som man hoppas kan organisera det bättre och billigare. I syfte att slippa gå ut med tiggarstaven!