Nyleverans till SL

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Nyleverans till SL

Inlägg av Micke Asklander »

Bild
Så har den då kommit, den nya bergforan till SL, snygg eller inte, det kan diskuteras till "dödagar", men praktiskt.
Till er som hade hoppats på att trotjänaren 9360 (Örbyvagnen) skulle få "hjulpension" så kommer den att få vara kvar några år till.
Det ska byggas en viss länk och en viss citytunnel där den kommer att behövas.
Den här maskinen ska kunna gå på både tunnelbanan, tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan.
mer bilder som vanlig på länken.
http://www.askjoh.se/15_4_2008_1.htm

Micke
Jaja, man säger så mycket när fingrarna slår ner tangeterna.
ännu en dag
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av bruse »

Nej, vacker var den inte. Men säkert ändamålsenlig. Tack för bilderna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av daniel_s »

Har den hyttsignaler? Och om svaret är nej, varför inte? (Här var vi positiva :wink: )
Sparkfot
Inlägg: 3591
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Sparkfot »

Fantastiskt trevligt bildrepotage som alltid från din sida Micke! :)
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Q »

Ser ut att vara en myket praktiskt maskin ekipage.
Men det var två vagnar till på gång? vad är det för några?


Btw, vilket opraktiskt sätt att lossa vagnar på... Spårtrailrarna står på västkusten och väntar på jobb ;)
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Micke Asklander »

daniel_s skrev:Har den hyttsignaler? Och om svaret är nej, varför inte? (Här var vi positiva :wink: )
Om du menar HS eller ATP, så är svaret, nej.
Hastighetsvakt, ja
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Micke Asklander »

Q skrev:Ser ut att vara en myket praktiskt maskin ekipage.
Men det var två vagnar till på gång? vad är det för några?
Btw, vilket opraktiskt sätt att lossa vagnar på... Spårtrailrarna står på västkusten och väntar på jobb ;)
Ett lok och en vagn till, det är en del aggregat som man har på vagnarna.
Saxlift, borr, skylift med mera.
Samt jag vet inte om SRS Sjölanders vet om det, men lite sent nu, när nästa lossning är i morgon med kranlyft.
Micke
ännu en dag
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av daniel_s »

Micke Asklander skrev:
daniel_s skrev:Har den hyttsignaler? Och om svaret är nej, varför inte? (Här var vi positiva :wink: )
Om du menar HS eller ATP, så är svaret, nej.
Hastighetsvakt, ja
Micke
Känns som om det hade varit en bra idé att utrusta alla nyinköpta arbetsfordon av "lok-karaktär" med hyttsignaler. Lite dyrt, men mycket praktiskt!
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Micke Asklander »

kan vara krångligare än nyttan faktiskt, eftersom bana 1 har ATP, Bana 2 och 3 gamla hederliga HS, tvärbanan har (eller haft ett?), samt då Saltjöbanan.
Forodnet ska kunna gå på samtliga banor.
Micke
ännu en dag
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av daniel_s »

Micke Asklander skrev:kan vara krångligare än nyttan faktiskt, eftersom bana 1 har ATP, Bana 2 och 3 gamla hederliga HS, tvärbanan har (eller haft ett?), samt då Saltjöbanan.
Forodnet ska kunna gå på samtliga banor.
Micke
Om man utrustar den med samma typ av fordonsutrustning som C20 har, så kan den gå på T-bana 1-3 med inkopplat hyttsignalsystem vilket innebär fördelar. På övriga banor kan man köra med utrustingen avstängd och uppnår då samma säkerhetsnivå som övriga fordon utan ATC på dessa banor har.

Men detta har man säkert räknat på ekonomiskt, det jag försökte säga var bara att det är tråkigt att man inte ansett sig ha råd med det.
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev:
Micke Asklander skrev:kan vara krångligare än nyttan faktiskt, eftersom bana 1 har ATP, Bana 2 och 3 gamla hederliga HS, tvärbanan har (eller haft ett?), samt då Saltjöbanan.
Forodnet ska kunna gå på samtliga banor.
Micke
Om man utrustar den med samma typ av fordonsutrustning som C20 har, så kan den gå på T-bana 1-3 med inkopplat hyttsignalsystem vilket innebär fördelar. På övriga banor kan man köra med utrustingen avstängd och uppnår då samma säkerhetsnivå som övriga fordon utan ATC på dessa banor har.

Men detta har man säkert räknat på ekonomiskt, det jag försökte säga var bara att det är tråkigt att man inte ansett sig ha råd med det.
Men, Daniel, var ligger fördelarna egentligen? OK, foran kan köras något snabbare till och från arbetsplatserna men under arbetets gång är ju hastigheten över huvud taget inte en parameter.

Och så får man väl hoppas att SSS nu kan lägga beslag på A203 9360, ex A13 360, dragvagnen till den nuvarande tunnelforan. Om man åter förser den med takströmavtagare har MUMA ett arbetslok som kan förflytta det mesta utan problem. Då kan A203 9363/A13 363 återställas till ursprungligt utförande och A13 361, senare A203 9361, ännu senare slipvagnen A2?? 9199, byggas om till en B13-kopia. Bägge dessa finns ju redan i SSS ägo.

//Lars S
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Micke Asklander »

Bild
Lok 9202 nere i Hammarby på onsdagen
Fler bilder på länken
http://www.askjoh.se/16_4_2008_1.htm

Bild
Lok 9203 som levererades idag (Jaja märkt 9202, men telefonlinjen mellan Hammarby och Osby är lång).
Fler bilder på
http://www.askjoh.se/17_4_2008_1.htm

Samt det här med hyttsignalsystem på fordonen, så är inte direkt så lyckat och det är på grund av att vi kör ofta motspår, kortare förflyttningar mellan stationer med mera och då är det inte speciellt lyckat med hyttsignalsystem, hellre då att man har något liknade Banverkets "k märkning" så man kan släppa på ett trafiktåg närmare.
Samt om man får HS fel, vem ska bryta då?
Lars, 9360 ska inte på flera år få hjulpenion, den kommer att behövas ett tag till innan någon får lägga beslag på den.
Om den inte pajar totalt det vill säga.
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av stockholm79 »

Kanske en dum fråga, men varför så små hjul??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Nyleverans till SL

Inlägg av Micke Asklander »

Bra fråga, vi är fler som ställt den, men ingen kan ge ett svar.
Men det är konceptet från SRS.
Micke
ännu en dag
Skriv svar