Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Är det acceptabelt att öppna upp alternativa vägar för bilisterna om det möjliggör en förlängning av Djurgårdslinjen?

Omröstningen slutade onsdag 19 mars 2008 10:09

Nej, bilisterna har redan utrymme så det räcker
8
22%
Ja, det viktigaste är att det blir en spårväg
29
78%
 
Antal röster: 37

Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av Stefan Widén »

Klart att en regulgär linje till Djurgården minskar bilismen på Djurgården. Efter som man i samtidigt planerar för att flytta bommen ner till Djurgårdsbron och därmed minska den privata bilismen ordentligt. När Grönan om bara ett par år börjar bygga på tomten vid mellan Allmänna Gränd och Aqvaria minskas mängden P-platser ordentligt. Det gör att besökare som väljer bil blir hänvisade till parkeringsplatser på Östermalm eller ännu hellre på nya P-hus i värtan med direkt anslutning till Norra länken. Från P-huset går det givetvis spårvagn utt till Djurgården. Och självklart så ingår resan i P-biljetten. I samma område anläggs även en turistbussparkering där alla våra turister och besökare till teatrar mm kan parkera sina bussar. Behöver jag säga att man från parkeringen tar spårvagen till Djurgården som är de flestas slutmål. Skolreseveckorna är inte kul det vat alla som känne till det. Med spårvägen till Värtan så kommer även våra båtresenärer att, precis som i Helsingfors, enkelt kunna ta vagnen in till city eller Djurgården.

Djurgården kommer då att bli den Oas för rekareation mm och som kanske kan bli helt bilfri (förutom nytto osv). Alla som vart ute på Djurgården då ett stort evenemang slutar och ser bilköerna inser att så här kan vi inte ha det. På allångskvällarna är körtiden med bil från Skansen till Strandvägen ca 1 timme!!!!


Summan av detta är att vi sakta lär alla att det kanske är enklare att åka kollektivt hela vägen när man skall besöka Djurgården och då är förlängningen av Djurgårdlinjen en förutsättning.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av MartinW »

daniel_s skrev:
MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:Det är tråkigt att bilismen ska väcka så häftiga reaktioner. Det finns ju många andra saker som folk gör trots att de egentligen vet bättre, rökning t ex. Det kan ta ett tag från att man inser det osmarta till att man gör något åt det.
Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)
Men då får man också finna sig i att någon annan till slut fördyrar, försvårar eller rentav förhindrar det osmarta...
Det har jag aldrig förnekat. Men tycker jag det är värt riskerna och pengarna så kommer jag antagligen fortsätta med det.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av Erik Sandblom »

MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:Det är tråkigt att bilismen ska väcka så häftiga reaktioner. Det finns ju många andra saker som folk gör trots att de egentligen vet bättre, rökning t ex. Det kan ta ett tag från att man inser det osmarta till att man gör något åt det.
Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)

Det har ju skett en väldig omsvängning i folks förhållande till tobak. Numera är det förbjudet att röka på krogen och alla accepterar det. Det är ingen som talar om rökning som en självklar personlig frihet längre. Det är rökaren som får ta hänsyn till ickeröckaren och inte tvärtom.

Däremot finns det många som tycker att de ska få köra bil och parkera överallt. Tänk om det i framtiden blir förbjudet med privatbilism i innerstäderna. Eller att man bara får köra bil så länge man inte stör boende, fotgängare, cyklister och kollektivresenärer.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av NerdBoy »

MartinW skrev:
daniel_s skrev:
MartinW skrev:Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)
Men då får man också finna sig i att någon annan till slut fördyrar, försvårar eller rentav förhindrar det osmarta...
Det har jag aldrig förnekat. Men tycker jag det är värt riskerna och pengarna så kommer jag antagligen fortsätta med det.
Sedan finns alltid det grundläggande problemet med den här typen av resonemang: vem har monopol på att bestämma vad som är osmart?
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av scotland_dan »

NerdBoy skrev: Sedan finns alltid det grundläggande problemet med den här typen av resonemang: vem har monopol på att bestämma vad som är osmart?
Enkelt!

Robert Lind i Kramfors!

Dan
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:Det är tråkigt att bilismen ska väcka så häftiga reaktioner. Det finns ju många andra saker som folk gör trots att de egentligen vet bättre, rökning t ex. Det kan ta ett tag från att man inser det osmarta till att man gör något åt det.
Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)

Det har ju skett en väldig omsvängning i folks förhållande till tobak. Numera är det förbjudet att röka på krogen och alla accepterar det. Det är ingen som talar om rökning som en självklar personlig frihet längre. Det är rökaren som får ta hänsyn till ickeröckaren och inte tvärtom.

Däremot finns det många som tycker att de ska få köra bil och parkera överallt. Tänk om det i framtiden blir förbjudet med privatbilism i innerstäderna. Eller att man bara får köra bil så länge man inte stör boende, fotgängare, cyklister och kollektivresenärer.
Biltrafik skulle inte få störa, men cyklister stör t.ex. fotgängare ännu mer! Eller i alla fall var som helst. Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:Biltrafik skulle inte få störa, men cyklister stör t.ex. fotgängare ännu mer! Eller i alla fall var som helst. Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Jag tycker vi ska förbjuda cykling. Bilism är miljövänligare. :twisted:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Eric Thorslund
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 04 april 2008 10:58

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av Eric Thorslund »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Biltrafik skulle inte få störa, men cyklister stör t.ex. fotgängare ännu mer! Eller i alla fall var som helst. Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Jag tycker vi ska förbjuda cykling. Bilism är miljövänligare. :twisted:
Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av NerdBoy »

Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:
Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?
Är det bilhat för att man anser att bilar inte har i innerstan att göra? Så trångsynt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:
NerdBoy skrev:
Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?
Är det bilhat för att man anser att bilar inte har i innerstan att göra? Så trångsynt.
Om du läser igen så ser du säkert att jag inte skriver något om innerstan, jag skriver om bilhat(are).
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:
NerdBoy skrev:
Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?
Är det bilhat för att man anser att bilar inte har i innerstan att göra? Så trångsynt.
Nej, det är det inte. Men det är bilhat när man som Erik Sandström inte kan se att det faktiskt finns folk som är beroende av bil.
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av TS »

LÅ1 skrev: Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Det vet man aldrig:
http://www.youtube.com/watch?v=bSckZ2LE ... re=related 8)
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av LÅ1 »

TS skrev:
LÅ1 skrev: Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Det vet man aldrig:
http://www.youtube.com/watch?v=bSckZ2LE ... re=related 8)
Det är väl sällan så extremt! :D
Men nog händer det att bilar kör halvägs upp på trottoarer också, i och för sig. Och på gångvägar också. Vågar man skriva att det senare är vanligast i polisförgätna förortsområden med hög invandrartäthet. (Etiketten invandrare behålls ju i Sverige i cirka tre generationer.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:
TS skrev:
LÅ1 skrev: Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Det vet man aldrig:
http://www.youtube.com/watch?v=bSckZ2LE ... re=related 8)
Det är väl sällan så extremt! :D
Men nog händer det att bilar kör halvägs upp på trottoarer också, i och för sig. Och på gångvägar också. Vågar man skriva att det senare är vanligast i polisförgätna förortsområden med hög invandrartäthet. (Etiketten invandrare behålls ju i Sverige i cirka tre generationer.)
Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev: Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.

//Tony
I söndags, i dag för en vecka sedan, var det väl en spårvagn som inte gick att lita på! Gick på gatstenen i stället för på rälsen i närheten av Gröna Lund! Så det så! :lol:
(Har bara hörsägner, men det finns nog andra här som har mer info, gissar jag!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:
TonyM skrev: Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.

//Tony
I söndags, i dag för en vecka sedan, var det väl en spårvagn som inte gick att lita på! Gick på gatstenen i stället för på rälsen i närheten av Gröna Lund! Så det så! :lol:
(Har bara hörsägner, men det finns nog andra här som har mer info, gissar jag!)
Hur många bilar per körd km kör av vägen jämfört med hur många spårvagnar som går av spåret per körd km? Du har intet att hämta.
Urspårning kan man aldrig bli helt kvitt, men det är väldigt ovanligt. Hur ofta placerar du dig gång på gång på centimetern när i ett körfält näd du kör bil eller buss.

När jag säger att du kan lita på var du har vagnen så menar jag det, jag jobbar bland bilar, bussar och spårvagnar - bilar och bussar aktar man sig för, med spårvagnar räcker det att veta var man skall stå - även vid de flesta urspårningar.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
LÅ1 skrev:
TonyM skrev: Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.

//Tony
I söndags, i dag för en vecka sedan, var det väl en spårvagn som inte gick att lita på! Gick på gatstenen i stället för på rälsen i närheten av Gröna Lund! Så det så! :lol:
(Har bara hörsägner, men det finns nog andra här som har mer info, gissar jag!)
Hur många bilar per körd km kör av vägen jämfört med hur många spårvagnar som går av spåret per körd km? Du har intet att hämta.
Urspårning kan man aldrig bli helt kvitt, men det är väldigt ovanligt. Hur ofta placerar du dig gång på gång på centimetern när i ett körfält näd du kör bil eller buss.

När jag säger att du kan lita på var du har vagnen så menar jag det, jag jobbar bland bilar, bussar och spårvagnar - bilar och bussar aktar man sig för, med spårvagnar räcker det att veta var man skall stå - även vid de flesta urspårningar.

//Tony
Min senaste kommentar var bara ett skämt.
Hade det i färskt minne, därför var det lättfunnet!
Skriv svar