Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Re: Vad går först, kampen för spårväg eller kampen mot bilism?
Klart att en regulgär linje till Djurgården minskar bilismen på Djurgården. Efter som man i samtidigt planerar för att flytta bommen ner till Djurgårdsbron och därmed minska den privata bilismen ordentligt. När Grönan om bara ett par år börjar bygga på tomten vid mellan Allmänna Gränd och Aqvaria minskas mängden P-platser ordentligt. Det gör att besökare som väljer bil blir hänvisade till parkeringsplatser på Östermalm eller ännu hellre på nya P-hus i värtan med direkt anslutning till Norra länken. Från P-huset går det givetvis spårvagn utt till Djurgården. Och självklart så ingår resan i P-biljetten. I samma område anläggs även en turistbussparkering där alla våra turister och besökare till teatrar mm kan parkera sina bussar. Behöver jag säga att man från parkeringen tar spårvagen till Djurgården som är de flestas slutmål. Skolreseveckorna är inte kul det vat alla som känne till det. Med spårvägen till Värtan så kommer även våra båtresenärer att, precis som i Helsingfors, enkelt kunna ta vagnen in till city eller Djurgården.
Djurgården kommer då att bli den Oas för rekareation mm och som kanske kan bli helt bilfri (förutom nytto osv). Alla som vart ute på Djurgården då ett stort evenemang slutar och ser bilköerna inser att så här kan vi inte ha det. På allångskvällarna är körtiden med bil från Skansen till Strandvägen ca 1 timme!!!!
Summan av detta är att vi sakta lär alla att det kanske är enklare att åka kollektivt hela vägen när man skall besöka Djurgården och då är förlängningen av Djurgårdlinjen en förutsättning.
Stefan
Djurgården kommer då att bli den Oas för rekareation mm och som kanske kan bli helt bilfri (förutom nytto osv). Alla som vart ute på Djurgården då ett stort evenemang slutar och ser bilköerna inser att så här kan vi inte ha det. På allångskvällarna är körtiden med bil från Skansen till Strandvägen ca 1 timme!!!!
Summan av detta är att vi sakta lär alla att det kanske är enklare att åka kollektivt hela vägen när man skall besöka Djurgården och då är förlängningen av Djurgårdlinjen en förutsättning.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det har jag aldrig förnekat. Men tycker jag det är värt riskerna och pengarna så kommer jag antagligen fortsätta med det.daniel_s skrev:Men då får man också finna sig i att någon annan till slut fördyrar, försvårar eller rentav förhindrar det osmarta...MartinW skrev:Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)Erik Sandblom skrev:Det är tråkigt att bilismen ska väcka så häftiga reaktioner. Det finns ju många andra saker som folk gör trots att de egentligen vet bättre, rökning t ex. Det kan ta ett tag från att man inser det osmarta till att man gör något åt det.
- Erik Sandblom
MartinW skrev:Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)Erik Sandblom skrev:Det är tråkigt att bilismen ska väcka så häftiga reaktioner. Det finns ju många andra saker som folk gör trots att de egentligen vet bättre, rökning t ex. Det kan ta ett tag från att man inser det osmarta till att man gör något åt det.
Det har ju skett en väldig omsvängning i folks förhållande till tobak. Numera är det förbjudet att röka på krogen och alla accepterar det. Det är ingen som talar om rökning som en självklar personlig frihet längre. Det är rökaren som får ta hänsyn till ickeröckaren och inte tvärtom.
Däremot finns det många som tycker att de ska få köra bil och parkera överallt. Tänk om det i framtiden blir förbjudet med privatbilism i innerstäderna. Eller att man bara får köra bil så länge man inte stör boende, fotgängare, cyklister och kollektivresenärer.
Sedan finns alltid det grundläggande problemet med den här typen av resonemang: vem har monopol på att bestämma vad som är osmart?MartinW skrev:Det har jag aldrig förnekat. Men tycker jag det är värt riskerna och pengarna så kommer jag antagligen fortsätta med det.daniel_s skrev:Men då får man också finna sig i att någon annan till slut fördyrar, försvårar eller rentav förhindrar det osmarta...MartinW skrev:Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)
-
Enkelt!NerdBoy skrev: Sedan finns alltid det grundläggande problemet med den här typen av resonemang: vem har monopol på att bestämma vad som är osmart?
Robert Lind i Kramfors!
Dan
Biltrafik skulle inte få störa, men cyklister stör t.ex. fotgängare ännu mer! Eller i alla fall var som helst. Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!Erik Sandblom skrev:MartinW skrev:Eller så vet man mycket väl det osmarta, men skiter i det och gör det ändå. (säger Martin som snusar, och även tar en cigg då och då)Erik Sandblom skrev:Det är tråkigt att bilismen ska väcka så häftiga reaktioner. Det finns ju många andra saker som folk gör trots att de egentligen vet bättre, rökning t ex. Det kan ta ett tag från att man inser det osmarta till att man gör något åt det.
Det har ju skett en väldig omsvängning i folks förhållande till tobak. Numera är det förbjudet att röka på krogen och alla accepterar det. Det är ingen som talar om rökning som en självklar personlig frihet längre. Det är rökaren som får ta hänsyn till ickeröckaren och inte tvärtom.
Däremot finns det många som tycker att de ska få köra bil och parkera överallt. Tänk om det i framtiden blir förbjudet med privatbilism i innerstäderna. Eller att man bara får köra bil så länge man inte stör boende, fotgängare, cyklister och kollektivresenärer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag tycker vi ska förbjuda cykling. Bilism är miljövänligare.LÅ1 skrev:Biltrafik skulle inte få störa, men cyklister stör t.ex. fotgängare ännu mer! Eller i alla fall var som helst. Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.bruse skrev:Jag tycker vi ska förbjuda cykling. Bilism är miljövänligare.LÅ1 skrev:Biltrafik skulle inte få störa, men cyklister stör t.ex. fotgängare ännu mer! Eller i alla fall var som helst. Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det är därför i varje fall jag förespråkar fler yteffektiva transportmedel i Stockholm, såsom cyklar och spårvagn på bilarnas bekostnad, det som bilister i affektens stund rubriceras som "Bilhat". Detta obeaktat andra problem som växhusgasutsläpp, partikelutsläpp, olyckstillbud...
Kom ihåg att en bil som i genomsnitt används av 1.4 personer kräver 10m2 i parkerat tillstånd och kanske 50m2 i rullande tillstånd.
Mitt svar på den inledande frågan blir därför att: let's face it, i en trång stadskärna måste tyvärr spårvagnens utbredning ske på bilutrymmets bekostnad. Det handlar inte om smarthet, utan om rationalitet.
Är det bilhat för att man anser att bilar inte har i innerstan att göra? Så trångsynt.NerdBoy skrev:Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Om du läser igen så ser du säkert att jag inte skriver något om innerstan, jag skriver om bilhat(are).bruse skrev:Är det bilhat för att man anser att bilar inte har i innerstan att göra? Så trångsynt.NerdBoy skrev:Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Nej, det är det inte. Men det är bilhat när man som Erik Sandström inte kan se att det faktiskt finns folk som är beroende av bil.bruse skrev:Är det bilhat för att man anser att bilar inte har i innerstan att göra? Så trångsynt.NerdBoy skrev:Jag är varken bilist eller i affektion, och jag förstår att det mest är ett billigt knep från din sida att förringa bilister, men jag tycker ändå att det är relevant att tala om bilhat när det gäller personer vars främsta drivkraft är att de hatar bilar. Varför kalla det något annat?Eric Thorslund skrev:Problemet är att cyklister inte ges dräglig plats eftersom bilarna upptar kanske 80% av gatuutrymmet i den trånga stadsmiljön.
Det vet man aldrig:LÅ1 skrev: Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
http://www.youtube.com/watch?v=bSckZ2LE ... re=related

Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Det är väl sällan så extremt!TS skrev:Det vet man aldrig:LÅ1 skrev: Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
http://www.youtube.com/watch?v=bSckZ2LE ... re=related

Men nog händer det att bilar kör halvägs upp på trottoarer också, i och för sig. Och på gångvägar också. Vågar man skriva att det senare är vanligast i polisförgätna förortsområden med hög invandrartäthet. (Etiketten invandrare behålls ju i Sverige i cirka tre generationer.)
Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.LÅ1 skrev:Det är väl sällan så extremt!TS skrev:Det vet man aldrig:LÅ1 skrev: Bilarna finns bara där man kan förvänta sig att de skall finnas!
http://www.youtube.com/watch?v=bSckZ2LE ... re=related![]()
Men nog händer det att bilar kör halvägs upp på trottoarer också, i och för sig. Och på gångvägar också. Vågar man skriva att det senare är vanligast i polisförgätna förortsområden med hög invandrartäthet. (Etiketten invandrare behålls ju i Sverige i cirka tre generationer.)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
I söndags, i dag för en vecka sedan, var det väl en spårvagn som inte gick att lita på! Gick på gatstenen i stället för på rälsen i närheten av Gröna Lund! Så det så!TonyM skrev: Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.
//Tony

(Har bara hörsägner, men det finns nog andra här som har mer info, gissar jag!)
Hur många bilar per körd km kör av vägen jämfört med hur många spårvagnar som går av spåret per körd km? Du har intet att hämta.LÅ1 skrev:I söndags, i dag för en vecka sedan, var det väl en spårvagn som inte gick att lita på! Gick på gatstenen i stället för på rälsen i närheten av Gröna Lund! Så det så!TonyM skrev: Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.
//Tony![]()
Urspårning kan man aldrig bli helt kvitt, men det är väldigt ovanligt. Hur ofta placerar du dig gång på gång på centimetern när i ett körfält näd du kör bil eller buss.
När jag säger att du kan lita på var du har vagnen så menar jag det, jag jobbar bland bilar, bussar och spårvagnar - bilar och bussar aktar man sig för, med spårvagnar räcker det att veta var man skall stå - även vid de flesta urspårningar.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Min senaste kommentar var bara ett skämt.TonyM skrev:Hur många bilar per körd km kör av vägen jämfört med hur många spårvagnar som går av spåret per körd km? Du har intet att hämta.LÅ1 skrev:I söndags, i dag för en vecka sedan, var det väl en spårvagn som inte gick att lita på! Gick på gatstenen i stället för på rälsen i närheten av Gröna Lund! Så det så!TonyM skrev: Filmen är förvisso något extrem men visar verkligen på att bilar inte går att lita på. Du vet var du har spårvagnen och med lite träning vet du precis var den är. En bil kan ju halka iväg precis hur som helst. Knepiga parkeringar och körstilar finner du över allt i alla bostadsområden där någon form av "socialgrupp" bor.
//Tony![]()
Urspårning kan man aldrig bli helt kvitt, men det är väldigt ovanligt. Hur ofta placerar du dig gång på gång på centimetern när i ett körfält näd du kör bil eller buss.
När jag säger att du kan lita på var du har vagnen så menar jag det, jag jobbar bland bilar, bussar och spårvagnar - bilar och bussar aktar man sig för, med spårvagnar räcker det att veta var man skall stå - även vid de flesta urspårningar.
//Tony
Hade det i färskt minne, därför var det lättfunnet!