Nya pendeltåg till Östergötland
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya pendeltåg till Östergötland
Enligt en notis hos Radio Östergötland (länk) har Östgötatrafiken beställt ytterligare fem pendeltåg av Alstom.
Någon som vet om det kommer att bli samma X14 som man kör med idag? För några år sedan var det ju tal om att se på Regina som ett alternativ.
Någon som vet om det kommer att bli samma X14 som man kör med idag? För några år sedan var det ju tal om att se på Regina som ett alternativ.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Ser ut som Alstom Coradia Lirex, dvs samma sort som X60 i Stockholm och X61 som kommer till Skåne. Skulle tippa på att de i så fall blir X61:or med två mellanvagnar och samma standard som Pågatågen.
Länk till Östgötatrafikens pressmeddelande
Länk till Östgötatrafikens pressmeddelande
Är det denna färgsättning som kommer att levereras, eller är bilden bara ett antagande om hur det kommer att se ut?j0nas skrev:Ja, även bilden i Corren bekräftar detta.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Frågan är väl av samma övergående art som den brukar......Johan A skrev:Vet dom att det är jätte problem med tågen som går i Stockholm ? Värkar dumt köpa sånna tåg . Massa är trasiga ju . Läs i metro igor .
Exempelvis så var även våra X40 behäftade med en del problem i början. Nu är dessa tåg de som går bäst i fordonsflottan.
Nya fordon brukar innebära problem innan allt är inkört, så har de alltid varit och kommer troligen att förbli, oberoende av vad som väljs.
Att Metro tog upp saken i nu veckan känns faktiskt lite märkligt. För det är inte så att de fungerar sämre nu, utan snarare tvärtom. Introduktionen av X60 får nog betraktas som en succé i jämförelse med introduktionen av X40. Det är naturligtvis trist att det är flera enheter som inte kan användas för tillfället, men lagom till när Skåne och Östergötland får sina enheter så har man sannolikt väl uttestade och fungerande pendeltågsfordon.
Jag är nog beredd att hålla med i detta.kildor skrev:Att Metro tog upp saken i nu veckan känns faktiskt lite märkligt. För det är inte så att de fungerar sämre nu, utan snarare tvärtom. Introduktionen av X60 får nog betraktas som en succé i jämförelse med introduktionen av X40. Det är naturligtvis trist att det är flera enheter som inte kan användas för tillfället, men lagom till när Skåne och Östergötland får sina enheter så har man sannolikt väl uttestade och fungerande pendeltågsfordon.
Men det finns ju orsaker till att en del X60 står. T.ex. lär ju tre vara/ha varit hos Motala Train för större påkörningsskador (jag vet alltså inte om dessa är klara eller ej), vilket ju inte kan anses som introduktionsproblem direkt.
Sedan har jag hört från "säker källa" att man idag inte har kapacitet i Bro-depån att underhålla alla X60. Så i väntan på tillfällig ombyggnad av Älvjö-hallen och sedan den nya Södertälje-depån så är en del X60 undanställda.
X61 lär säkert vara ett bra val, spec som mängden enheter i landet blir så pass stor att leverantören orkar hålla tillräcklig nivå på eftermarknaden.
Ett litet antal enheter (som t.ex. Y2 = 6 enheter i Sverige) ger ofta långa leveranstider på komponenter, vilket ofta i stor utsträckning stör trafiken.
Du lär nog inte få något rättvisande svar utan att fråga Ötraf tyvärr.TKO skrev:Jag har på ett annat forum ställt frågan om Ötraf köpt dessa fordon direkt från Alstom eller om affären skett via Transitio. Eftersom jag inte fått något svar upprepar jag frågan här!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Dock är min åsikt följande.....
Ötraf skulle nog inte själva köpa fordon, dels då de inte köpt nya fordon själva någon gång förut (X14 ägs av ABB-finans, liksom Y2), dels är man ju delägare i Transito.
Däremot är Ötraf ägare till 5 st Y1 som övertogs från staten, en X14 och en X12 som köpts beganade.
Köpet av Itino för länsbanorna hade ju anknytning till Västtrafiks köp för Kinnekullebanan, så även detta luktar Transito upphandling.
Då återstår väl bara att fråga Ötraf!leifd skrev:Du lär nog inte få något rättvisande svar utan att fråga Ötraf tyvärr.TKO skrev:Jag har på ett annat forum ställt frågan om Ötraf köpt dessa fordon direkt från Alstom eller om affären skett via Transitio. Eftersom jag inte fått något svar upprepar jag frågan här!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Dock är min åsikt följande.....
Ötraf skulle nog inte själva köpa fordon, dels då de inte köpt nya fordon själva någon gång förut (X14 ägs av ABB-finans, liksom Y2), dels är man ju delägare i Transito.
Däremot är Ötraf ägare till 5 st Y1 som övertogs från staten, en X14 och en X12 som köpts beganade.
Köpet av Itino för länsbanorna hade ju anknytning till Västtrafiks köp för Kinnekullebanan, så även detta luktar Transito upphandling.
Men det troligaste är alltså att man inte alls köpt fordonen - vare sej av Transitio eller av Alstom, utan att man bara hyr dom?!
/TKO
Nej jag hade ingen aning om att Ötraf hyrde sina fordon.TonyM skrev:Om så, så är det väl defakto det svaret du egentligen ville ha.TKO skrev:Då återstår väl bara att fråga Ötraf!
Men det troligaste är alltså att man inte alls köpt fordonen - vare sej av Transitio eller av Alstom, utan att man bara hyr dom?!
/TKO
//Tony
Däremot så antog jag att fordonen var upphandlade via Transitios ramavtal - nu är det ju inte givet beroende på vem som är den verklige ägaren.
För att slippa ligga sömnlös om nätterna har jag skickat en fråga till Ötraf!
/TKO
Re:
Idag fick jag svar från Ötraf:TKO skrev:Nej jag hade ingen aning om att Ötraf hyrde sina fordon.TonyM skrev:Om så, så är det väl defakto det svaret du egentligen ville ha.TKO skrev:Då återstår väl bara att fråga Ötraf!
Men det troligaste är alltså att man inte alls köpt fordonen - vare sej av Transitio eller av Alstom, utan att man bara hyr dom?!
/TKO
//Tony
Däremot så antog jag att fordonen var upphandlade via Transitios ramavtal - nu är det ju inte givet beroende på vem som är den verklige ägaren.
För att slippa ligga sömnlös om nätterna har jag skickat en fråga till Ötraf!
/TKO
"Angående våra ny beställda pendeltåg
ÖstgötaTrafiken är formell köpare av de nya pendeltågen"
Om man svarar att man är formell köpare - vad menar man egentligen då?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Re:
Idag fick jag svar från Ötraf:
"Angående våra ny beställda pendeltåg
ÖstgötaTrafiken är formell köpare av de nya pendeltågen"
Om man svarar att man är formell köpare - vad menar man egentligen då?
/TKO[/quote]
'
Precis !!
Hade man svarat att man är "verklig ägare" eller nått sånt, så hade ju saken varit klar.
Nu vart du ju egentligen inte ett dugg klokare. Varför man inte vill säga exakt hur affären hänger ihop, ärnog att betrakta som affärshemlighet, tror inte du kommer längre just nu i allafall.
"Angående våra ny beställda pendeltåg
ÖstgötaTrafiken är formell köpare av de nya pendeltågen"
Om man svarar att man är formell köpare - vad menar man egentligen då?
/TKO[/quote]
'
Precis !!
Hade man svarat att man är "verklig ägare" eller nått sånt, så hade ju saken varit klar.
Nu vart du ju egentligen inte ett dugg klokare. Varför man inte vill säga exakt hur affären hänger ihop, ärnog att betrakta som affärshemlighet, tror inte du kommer längre just nu i allafall.
Re: Re:
Att man är köpare på riktigt, och inte bara i praktiken, skulle jag nog säga. Fast numera kan man ju inte riktigt vara säker på att avsändaren har formulerat sig korrekt...TKO skrev:Idag fick jag svar från Ötraf:
"Angående våra ny beställda pendeltåg
ÖstgötaTrafiken är formell köpare av de nya pendeltågen"
Om man svarar att man är formell köpare - vad menar man egentligen då?
/TKO
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: torsdag 21 december 2006 14:51
- Ort: Helsingborg
Re:
Det är smederna i Randers bysmedja som är slöa och inte kan leverera reservdelar till sina ABB Scandia "rälsbussar". Har förstått att fordonstypen som dessa smeder bankat ihop på en höft duger åt DSB (och mig) men är helt eländig då den rest över pölen till Sverige.leifd skrev:Jag är nog beredd att hålla med i detta.kildor skrev:Att Metro tog upp saken i nu veckan känns faktiskt lite märkligt. För det är inte så att de fungerar sämre nu, utan snarare tvärtom. Introduktionen av X60 får nog betraktas som en succé i jämförelse med introduktionen av X40. Det är naturligtvis trist att det är flera enheter som inte kan användas för tillfället, men lagom till när Skåne och Östergötland får sina enheter så har man sannolikt väl uttestade och fungerande pendeltågsfordon.
Men det finns ju orsaker till att en del X60 står. T.ex. lär ju tre vara/ha varit hos Motala Train för större påkörningsskador (jag vet alltså inte om dessa är klara eller ej), vilket ju inte kan anses som introduktionsproblem direkt.
Sedan har jag hört från "säker källa" att man idag inte har kapacitet i Bro-depån att underhålla alla X60. Så i väntan på tillfällig ombyggnad av Älvjö-hallen och sedan den nya Södertälje-depån så är en del X60 undanställda.
X61 lär säkert vara ett bra val, spec som mängden enheter i landet blir så pass stor att leverantören orkar hålla tillräcklig nivå på eftermarknaden.
Ett litet antal enheter (som t.ex. Y2 = 6 enheter i Sverige) ger ofta långa leveranstider på komponenter, vilket ofta i stor utsträckning stör trafiken.

Vad det gäller dessa "rälsbussar" ligger en del problem i att de är en specialmodell med annan power pack och motor än standardmodellen. I Danmark har man däremot motorvagnar av samma typ men med standardmotor.
Valet av X61 är, för att återgå till ämnet, bra och liksom med Skånetrafikens Coradia Lirex Skåne blir det ett stort lyft mot idag.
Med spårvagn till framtiden
Re: Re:
Dina reflektioner ang Y2ornas power pack är helt riktiga, så gick det med det övermodiga miljötänkandet.MustangF1-43 skrev:Det är smederna i Randers bysmedja som är slöa och inte kan leverera reservdelar till sina ABB Scandia "rälsbussar". Har förstått att fordonstypen som dessa smeder bankat ihop på en höft duger åt DSB (och mig) men är helt eländig då den rest över pölen till Sverige.leifd skrev:Jag är nog beredd att hålla med i detta.kildor skrev:Att Metro tog upp saken i nu veckan känns faktiskt lite märkligt. För det är inte så att de fungerar sämre nu, utan snarare tvärtom. Introduktionen av X60 får nog betraktas som en succé i jämförelse med introduktionen av X40. Det är naturligtvis trist att det är flera enheter som inte kan användas för tillfället, men lagom till när Skåne och Östergötland får sina enheter så har man sannolikt väl uttestade och fungerande pendeltågsfordon.
Men det finns ju orsaker till att en del X60 står. T.ex. lär ju tre vara/ha varit hos Motala Train för större påkörningsskador (jag vet alltså inte om dessa är klara eller ej), vilket ju inte kan anses som introduktionsproblem direkt.
Sedan har jag hört från "säker källa" att man idag inte har kapacitet i Bro-depån att underhålla alla X60. Så i väntan på tillfällig ombyggnad av Älvjö-hallen och sedan den nya Södertälje-depån så är en del X60 undanställda.
X61 lär säkert vara ett bra val, spec som mängden enheter i landet blir så pass stor att leverantören orkar hålla tillräcklig nivå på eftermarknaden.
Ett litet antal enheter (som t.ex. Y2 = 6 enheter i Sverige) ger ofta långa leveranstider på komponenter, vilket ofta i stor utsträckning stör trafiken.![]()
Vad det gäller dessa "rälsbussar" ligger en del problem i att de är en specialmodell med annan power pack och motor än standardmodellen. I Danmark har man däremot motorvagnar av samma typ men med standardmotor.
Valet av X61 är, för att återgå till ämnet, bra och liksom med Skånetrafikens Coradia Lirex Skåne blir det ett stort lyft mot idag.
Sedan uppstår ju tvister om vem som ska stå för kostnader för vissa reparationer, som gör att de inte utförs. T.ex. har vagnar gått med sönderkörda koppel under flera års tid (eldelen viket gör att multipeldrift ej kan ske i den trasiga änden).
Vi får väl hoppas att allt sånt här regleras på ett tydligare sätt i det nya avtal som går i drift i sommar.
Re: Nya pendeltåg till Östergötland
Jag har tidigare försökt ta reda på hur ägandet av de nya pendeltågen är tänkt att vara.
Idag fick jag svar från Östgötatrafikens utvecklingsavdelning:
"ÖstgötaTrafiken har skrivit ett köpavtal där bolaget står som köpare och blir således så småningom ägare av de nya pendeltågen. Finansieringen är ordnad genom vår ordinarie bank. Första avbetalningen på köpet är redan gjord.
Hur framtiden blir vet vi för närvarande inte och vi ser inte heller någon mening i att spekulera om vad som kan ske. Vårt fokus ligger nu på att se till att de nya pendeltågens slutliga utformning blir så bra som möjligt och att de levereras enligt överenskommen tidplan."
Så var det med det!
/TKO
Idag fick jag svar från Östgötatrafikens utvecklingsavdelning:
"ÖstgötaTrafiken har skrivit ett köpavtal där bolaget står som köpare och blir således så småningom ägare av de nya pendeltågen. Finansieringen är ordnad genom vår ordinarie bank. Första avbetalningen på köpet är redan gjord.
Hur framtiden blir vet vi för närvarande inte och vi ser inte heller någon mening i att spekulera om vad som kan ske. Vårt fokus ligger nu på att se till att de nya pendeltågens slutliga utformning blir så bra som möjligt och att de levereras enligt överenskommen tidplan."
Så var det med det!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya pendeltåg till Östergötland
Väl utfört arbete, tackar!TKO skrev:Så var det med det!
/TKO
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.