Fler dubbelspår på Roslagsbanan? Samrådsmötena?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fler dubbelspår på Roslagsbanan? Samrådsmötena?
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=7862
SL har i dagarna haft samrådsmöte i Vallentuna, Täby och Österåker om fler dubbelspår på Roslagsbanan. Roslagsbanan har idag bara dubbelspår på cirka 13 km av totalt runt 65 km och är väldigt störningskänslig. Fler dubbelspår skulle minska störningskänsligheten och öppna för mer trafik alternativt jämnare trafik. (kilometrar enligt Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Galoppfältet respektive
http://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan)
Någon som var på något av möterna och kan referera lite? Är förvånad att det inte diskuteras här på forumet eller står något i tidningarna.
Edit: lite grammatik.
SL har i dagarna haft samrådsmöte i Vallentuna, Täby och Österåker om fler dubbelspår på Roslagsbanan. Roslagsbanan har idag bara dubbelspår på cirka 13 km av totalt runt 65 km och är väldigt störningskänslig. Fler dubbelspår skulle minska störningskänsligheten och öppna för mer trafik alternativt jämnare trafik. (kilometrar enligt Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Galoppfältet respektive
http://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan)
Någon som var på något av möterna och kan referera lite? Är förvånad att det inte diskuteras här på forumet eller står något i tidningarna.
Edit: lite grammatik.
Senast redigerad av Chrille B den måndag 17 mars 2008 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- Karsten
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Tomtägare i Täby kan vara också ganska högljudda enligt säker källa.Darkwand skrev:Österskärsgrenen jar ju nästan ingen bebyggelse längs spåret om man jämför med Kårstagrenen på nämnda sträckor, det kan ju leda till en utbyggnad mot Åkersberga ifall det blir för många överklaganden.
Dock ska dom flesta som är missnöjda med RB bo i Danderyd.
Den senaste uppfinningen lär vara att nu är RB:s mark genom Täby så attraktiv (eftersom det är så nära till stationen) att det anses som slöseri med pengar att använda marken till att ha en järnväg på. Så bort med järnvägen och sälj tomterna i stället, jättesmart! Skitbra läge, bra kommunikationer och... öh, vänta nu...
daniel_s skrev:Den senaste uppfinningen lär vara att nu är RB:s mark genom Täby så attraktiv (eftersom det är så nära till stationen) att det anses som slöseri med pengar att använda marken till att ha en järnväg på. Så bort med järnvägen och sälj tomterna i stället, jättesmart! Skitbra läge, bra kommunikationer och... öh, vänta nu...
Var har du fått detta i från?
Källa?
//Uffe
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Det finns i alla fall många som är emot mer buller från tågen och det kan man ju förstå. Jag var på mötet i Täby och det som flest verkade oroliga för var att det skulle bli mer buller, och att utbyggnaden skulle nagga deras tomter i kanten. De flesta verkar inte vara kategoriskt emot ett dubbelspår men många är oroliga för de effekter det kan föra med sig.Johan Eriksson skrev:Hur är det i verkligheten då, finns det NIMB´S i Täby som är emot dubbelspåren?
SL:s representanter gjorde dock sitt bästa för att poängtera de insatser som kommer att göras för att minska bullret (kjolar på tågen samt bullerplank i olika former), och garanterade att bullernivåerna kommer att hålla sig under de fastslagna maxvärdena. Detta lugnade kanske några men inte alla.

Re:
Låter som ett troligt scenario. Inte nödvändigtvis ett som leder till nedläggning, men som lägger sordin på nödvändig utbyggnad. Man bygger ju friskt nära järnvägens enkelspår, framför allt i Vallentuna, men det byggs också i Österåker och i Täby, fast i mindre mån där. Desto fler byggnationer nära enkelspåret, desto större risk att det bor Nimbys nära spåret. Visst underlaget för trafik ökar, men också risken för att en företagsam och högljudd Nimby flyttar in.Uffe Ö skrev:Var har du fått detta i från?daniel_s skrev:Den senaste uppfinningen lär vara att nu är RB:s mark genom Täby så attraktiv (eftersom det är så nära till stationen) att det anses som slöseri med pengar att använda marken till att ha en järnväg på. Så bort med järnvägen och sälj tomterna i stället, jättesmart! Skitbra läge, bra kommunikationer och... öh, vänta nu...
Källa?