3. â€Ibland kan vagnen plötsligt och utan synbar anledning slänga till vid färd på bra spår och raksträcka i en hastighet av bara runt 50 km/tim.†(2007-08-17)
Det enda som kan orsaka en sådan här plötslig släng på rakspår är krafter från rälsen via vagnens hjulflänsar, men dessa skall normalt aldrig ha kontakt med rälen på en raksträcka och åtminstone inte dunsa i med någon kraft. Ingen annan av Spårvägens vagntyper beter sig så, utan de går stadigt upp till ungefär 70 km/tim, som gissningsvis är maxhastigheten.
Varje vagn som rullar på räls har en kritisk hastighet. Över denna hastighet får vagnen instabil gång, vilket innebär att fordonet själv genererar svängningsrörelser i sidled och inte kan dämpa ut uppkomna störningar. Vagnens masskrafter stoppas av rälens kraft mot hjulflänsen. Om svängningarna ökar kan kraften snabbt nå det värde då vertikalkomponenten av kraften från rälen blir större än tyngdkraften på hjulet och axeln spårar ur. Den kritiska hastigheten är därför en viktig egenskap hos en spårvagn.
På grund av den olyckliga grundkonstruktion är det inte otänkbart att Siriovagnens kritiska hastighet skulle kunna ligga så lågt som kring 50 km/tim. Eftersom ett rälsfordon alltså riskerar att spåra ur, om det körs fortare än sin kritiska hastighet, vore detta inte alls bra. Sirio är av tillverkaren specificerad för 80 km/tim, så vagnens kritiska hastighet bör med lite marginal ligga som lägst kring 100 km/tim. Gör den det? Den här frågan är betydligt viktigare än om hur vagnen beter sig i snäva kurvor!
Varför körs Sirio långsammare än andra vagnar på bra rakspår, som till exempel Angeredslinjen? Varför har jag aldrig åkt fortare än runt 55 km/tim (enligt hastighetsmätaren) med Sirio, när vagnen är specificerad för 80 km/tim? Är Sirio nedgraderad av Järnvägsstyrelsen och spärrad för högre hastigheter eller är det förarna som inte vågar köra fortare?
PS! Det sägs att Boston skulle ha annulerat en order på Sirio för att vagnen spårade ur alldeles för ofta. Är det någon som vet något om detta? Så illa kan det väl inte vara.
Är M32 Sirio riktigt bra? Kap.3 Gångegenskaper på rakt spår.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Om man går in på ansaldobreda.it kan man utläsa att Bostons vagnar inte ingår i Sirio-serien.Nils Carl Aspenberg skrev:Boston har kansellert resten av sin ordre fra Ansaldo/Breda. Men dette er vogner hvor de første ble levert för Sirio kom på markedet. Så jeg tror ikke at Bostons vogner kan kalles Sirio. Nå har jeg ikke vært i Boston på lenge, så jeg ikke si det helt sikkert.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Har inte de flesta moderna låggolvsvagnar samma hjulupphängning/axelföljd?
_______________________
/___]|[___]|[__]|[___]|[___
__°°_______°°_______°°__
(Sirio/Citadis/Combino)
Har alla dessa vagnar samma problem, eller ligger problemet någon annastans?
Är den nya norrköpingsvagnen en mer lyckad konstruktion?
___________________
[____]|[______]|[____]
_°°____°°__°°____°°__
(Flexity)
_______________________
/___]|[___]|[__]|[___]|[___
__°°_______°°_______°°__
(Sirio/Citadis/Combino)
Har alla dessa vagnar samma problem, eller ligger problemet någon annastans?
Är den nya norrköpingsvagnen en mer lyckad konstruktion?
___________________
[____]|[______]|[____]
_°°____°°__°°____°°__
(Flexity)
Tror inte att placeringen av hjulen är särskilt avgörande. Det som ni far efter är snarare hur hjulen är fästa mot korgen och på vilket sätt de kan röra på sig.Lardman skrev:Har inte de flesta moderna låggolvsvagnar samma hjulupphängning/axelföljd?
_______________________
/___]|[___]|[__]|[___]|[___
__°°_______°°_______°°__
(Sirio/Citadis/Combino)
Har alla dessa vagnar samma problem, eller ligger problemet någon annastans?
Är den nya norrköpingsvagnen en mer lyckad konstruktion?
___________________
[____]|[______]|[____]
_°°____°°__°°____°°__
(Flexity)
//Tony
Med reservation för tyckfel.