Spårvagnar på is
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnar på is
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Min mellanstadielärarinna sa att ryssarna körde tåg på Ladogas is under 2:a världskriget, jag har aldrig kollat upp om det verkligen förhöll sig så, men med tanke på bilderna Bruse länkat till kanske min gamla fröken hade rätt.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Kul bilder, har bara sett någon av dem tidigare.
Detta var St. Petersburgs första elektriska spårväg. Den landburna trafiken hade hästspårvägsbolaget koncession på, och de vägrade i det längsta att investera i ny teknik eftersom deras bolag var lönsamt (och politikerna som gav koncessioner var i regel aktieägare...).
Ett ångslupsbolag, ägt av finlandssvenske Ralph von Haartmann (faktiskt med just namnet "Finska Ångslupsbolaget") körde propellerslupar i kanaler och på Neva (till stor del med svensktillverkade slupar av Lindholmen/Motalatypen) och var mycket populärt. Men under istiden kunde ju den trafiken inte upprätthållas. Det sägs att det var ångslupsintressenterna som kom på idén med vintertida elektrisk spårvägstrafik på isen -- för det kunde ju inte spårvägsbolaget stoppa! Tre islinjer anlades 1895 och trafikerades i princip varje vinter fram till 1910 då nya permanenta broar tillkommit. Såvitt jag sett utan några incidenter -- det måste ju ha gällt att bedöma när isen höll!
Elektrisk spårväg på landsidan kom ju igång först 1907 i St. Petersburg.
Stefan
Detta var St. Petersburgs första elektriska spårväg. Den landburna trafiken hade hästspårvägsbolaget koncession på, och de vägrade i det längsta att investera i ny teknik eftersom deras bolag var lönsamt (och politikerna som gav koncessioner var i regel aktieägare...).
Ett ångslupsbolag, ägt av finlandssvenske Ralph von Haartmann (faktiskt med just namnet "Finska Ångslupsbolaget") körde propellerslupar i kanaler och på Neva (till stor del med svensktillverkade slupar av Lindholmen/Motalatypen) och var mycket populärt. Men under istiden kunde ju den trafiken inte upprätthållas. Det sägs att det var ångslupsintressenterna som kom på idén med vintertida elektrisk spårvägstrafik på isen -- för det kunde ju inte spårvägsbolaget stoppa! Tre islinjer anlades 1895 och trafikerades i princip varje vinter fram till 1910 då nya permanenta broar tillkommit. Såvitt jag sett utan några incidenter -- det måste ju ha gällt att bedöma när isen höll!
Elektrisk spårväg på landsidan kom ju igång först 1907 i St. Petersburg.
Stefan
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Namn är Fridolf Rafael von Haartman och han var en normal finsk affärsman som hade olika firmor i St Peterburg, Nizhnij Novgorod och Sevastopol. Personalen var över 1000.Stefan B skrev:...ägt av finlandssvenske Ralph von Haartmann...
Han byggde också den första elspårvägen i Ryssland, altså en av de tre samtidiga (Siemens & Halske och M. Podobedov & Co) i Nizhnij Novgorod, i 1895.
RAIDEr skrev:
"Namn är Fridolf Rafael von Haartman och han var en normal finsk affärsman som hade olika firmor i St Peterburg, Nizhnij Novgorod och Sevastopol."
Hej! Tja, det är riktigt att han hette Rafael, men han kallas också Ralph i ett antal tidningsartiklar, så jag tror han kallade sig så också. Mina källor är den utomordentliga on-line finska historiska tidningssamlingen med även många svenskspråkiga tidningar:
länk: http://www.digi.lib.helsinki.fi/
Visste för övrigt inte att det fortfarande är så känsligt vad som är finlandssvenskt och purfinskt ("normal finsk"). Du får gärna motbevisa, men jag har svårt att se att Rafael/Ralph hade finska som modersmål. Han höll i varje fall enligt tidningen tal till personalen i St. Petersburg på ryska och svenska...
Stefan
PS. Intressant med hans aktiviteter utöver ångslupsbolaget. Var även de andra firmorna i trafikbranschen?
"Namn är Fridolf Rafael von Haartman och han var en normal finsk affärsman som hade olika firmor i St Peterburg, Nizhnij Novgorod och Sevastopol."
Hej! Tja, det är riktigt att han hette Rafael, men han kallas också Ralph i ett antal tidningsartiklar, så jag tror han kallade sig så också. Mina källor är den utomordentliga on-line finska historiska tidningssamlingen med även många svenskspråkiga tidningar:
länk: http://www.digi.lib.helsinki.fi/
Visste för övrigt inte att det fortfarande är så känsligt vad som är finlandssvenskt och purfinskt ("normal finsk"). Du får gärna motbevisa, men jag har svårt att se att Rafael/Ralph hade finska som modersmål. Han höll i varje fall enligt tidningen tal till personalen i St. Petersburg på ryska och svenska...
Stefan
PS. Intressant med hans aktiviteter utöver ångslupsbolaget. Var även de andra firmorna i trafikbranschen?
Jag menade, att om man är medborgare i Finland, är man i så fall en finske.Stefan B skrev:Visste för övrigt inte att det fortfarande är så känsligt vad som är finlandssvenskt och purfinskt ("normal finsk"). Du får gärna motbevisa, men jag har svårt att se att Rafael/Ralph hade finska som modersmål. Han höll i varje fall enligt tidningen tal till personalen i St. Petersburg på ryska och svenska...
Finlandssvensk är en nyare term och den använde inte på von Haartmans tider. Finlandssvensk låter som något nyare och började använda mera på 1900-talet och i inhemsk politik (och i Svenska folkpartiet).
Alla som har namn i Finland med en svensk stil är ju inte finlandssvensk.
Re: Spårvagnar på is
Hej Raider!
Jag vill inte starta någon sidodebatt om finskhet här. Det, om något är väl en 1900-talsföreteelse. Före 1809 var ju landet dessutom Österlandet i Sverige
Låt mig bara konstatera att, enligt vad jag fått lära mig, bl.a. i nordiska sammanhang, gäller att
om man är finsk medborgare är man finländare. Finsk/finne är man om man har finska som modersmål. Finlandssvensk är man om man är finländare med svenska som modersmål.
Det var med denna nomenklatur som jag benämde finländaren von Haartmann som finlandssvensk.
Stefan
Jag vill inte starta någon sidodebatt om finskhet här. Det, om något är väl en 1900-talsföreteelse. Före 1809 var ju landet dessutom Österlandet i Sverige

Låt mig bara konstatera att, enligt vad jag fått lära mig, bl.a. i nordiska sammanhang, gäller att
om man är finsk medborgare är man finländare. Finsk/finne är man om man har finska som modersmål. Finlandssvensk är man om man är finländare med svenska som modersmål.
Det var med denna nomenklatur som jag benämde finländaren von Haartmann som finlandssvensk.
Stefan