Fler Italienare till Götet!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin

Fler Italienare till Götet!

Inlägg av Martin »

Göteborg är på väg att lösa ut optionen på ytterligare 25 vagnar.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=406939
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Priset har på två år stigit med 100 %! Från 250 miljoner till 500 miljoner. Det måste vara STORA ombyggnader!

Mvh/Thomas Å
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Priset regleras väl av mer än ombyggnaderna....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:Priset regleras väl av mer än ombyggnaderna....

//Tony
Tänk att göteborgarna är så nöjda med vagnarna att de är beredda att betala dubbelt så mycket (per styck) för att få några till!

/TKO
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Att jämföra med vad vagnarna kostade tidigare är ganska meningslöst eftersom man inte nu kan bestämma sig för att ha köpt vagnarna då. Nu är nu och då är då och nu har man alltid med sig för att travestera ett känt barnprogram. Behöver man fler spårvagnar så får man betala vad det kostar. Alternativet till att utlösa optionen hade varit att göra en ny upphandling. Vilket pris man då hade fått vet man förstås inte, men det är väl knappast troligt att det hade varit hälften av priset för optionsvagnarna. Dessutom hade upphandlingen tagit tid och kostat pengar. Troligen hade man även fått ökade kostnader i underhållsorganisationen med ytterligare en vagntyp. Man har ju redan fyra vagntyper och p.g.a. trafikökningen ser det inte ut som om man kan slopa alla M28 som det var tänkt.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Jag trodde poängen med optioner var att köpa fler av samma sak till samma pris.

Hur som helst så undrar även jag vad det är som kan fördubblat priset på vagnarna? Inte har väl inflationen varit så extrem de senaste 7 åren?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

500 millioner for 25 vogner er 20 mill SEK pr. vogn. Det er da relativt billig i dag. De første vognene må da ha kostet mye mer enn 10 millioner SEK. SL79 kostet i 1990 drøyt 8 mill SEK. Så her er nok en feil.
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Har inte haft tid att följa hela kedjan av beslut men här kan man ana var det har möjligen gått fel i mediernas värld.

http://www.goteborg.se/prod/G-info/kskf ... AutoFramed

Beredning av ytterligare leasingutrymme för spårvagnar 2006
(fick inte länkfunktionen att fungerar, eller länken att fungera ni får klistra själva)

summan som anges är....248milj
leasing.....~250milj

från ett annan källa på nätet (göteborgs stad) kan man hitta
Staten betalar 75 %, Göteborg 25 %.
Finansiering av ytterligare 25 vagnar består av statlig medfinansiering med ca 50 %.
så vad dessa tidningssiffror syftar på kan nog behöva undersökas om man vill ha klarhet i vad 1 spårvagn kostar.

-Dan
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

ytterligre lite siffror...
från 2001...om jag fattat rätt

http://www3.goteborg.se/stadskansliet/e ... telse.html
samma kommentar också 20002
http://www3.goteborg.se/stadskansliet/e ... bgekred02/
Koncernbanken har valutasäkrat köp av nya spårvagnar till en kostnad av 64 miljoner EURO. Därutöver valutasäkras successivt köp i utlandet med avtalade kontraktssummor i annan valuta än svenska kronor.
-Dan
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det vil bli rundt 16 mill SEK pr. vogn, og stemmer vel. Og da er vognene blitt 20-25% dyrere.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Nils Carl Aspenberg skrev:Det vil bli rundt 16 mill SEK pr. vogn, og stemmer vel. Og da er vognene blitt 20-25% dyrere.
20% - Det är förvisso en rejäl prisökning, men den behöver då vara 5 gånger så hög för att det skall bli en fördubbling av priset.

Man kanske skall komma ihåg att det är högkonjunktur och att det gör både det ena och det andra med priser.....

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Att jämföra med vad vagnarna kostade tidigare är ganska meningslöst eftersom man inte nu kan bestämma sig för att ha köpt vagnarna då. Nu är nu och då är då och nu har man alltid med sig för att travestera ett känt barnprogram. Behöver man fler spårvagnar så får man betala vad det kostar. Alternativet till att utlösa optionen hade varit att göra en ny upphandling. Vilket pris man då hade fått vet man förstås inte, men det är väl knappast troligt att det hade varit hälften av priset för optionsvagnarna. Dessutom hade upphandlingen tagit tid och kostat pengar. Troligen hade man även fått ökade kostnader i underhållsorganisationen med ytterligare en vagntyp. Man har ju redan fyra vagntyper och p.g.a. trafikökningen ser det inte ut som om man kan slopa alla M28 som det var tänkt.
Hur är det nu igen, finns det officiellt redovisade siffror på vad de olika vagntyperna kostar att ha i trafik (i snitt per vagntyp, gärna också median ifall det är enstaka vagnar som drar statistiken åt ett eller annat håll)? Gärna både med och utan spårslitage inräknat!

Nu har det ju framgått att priset var fel, så det är väl inte så mycket att diskutera.

Däremot kunde man väl gjort en "förstudie inför eventuell upphandling" och gjort nån slags snabbt anbudsförfarande där tillverkare visar vad de har att erbjuda i form av spårvagnar med vettig inredning och vettiga gångegenskaper.

Visst, M32 genomgår tydligen förbättringar för gångegenskaperna, men det hjälper inte mot problemet att inredningen är avsevärt sämre på många sätt än på samtliga andra vagntyper. Någon verkar t.ex. ha glömt bort att det förekommer både ben och fötter även de som sitter på de sätena som är vinklade 90 grader mot färdriktningen, samt att andra människor måste kunna passera förbi dessa personer. Hur ska man bära sig åt om enda lediga platsen är mittenplatsen av dessa tregrupper, och man dessutom har en väska/påse med sig? Stå upp och låta nån annan sitta, nån som sluppit släpa på en tung väska/påse, eller ska man vägra folk att gå förbi?
Stefan_Brännström

Re: Fler Italienare till Götet!

Inlägg av Stefan_Brännström »

Görs det något för att förbättra Air Condition i M32?

Jag kommer att välja bort dessa vagnar under varma dagar med tanke på den nuvarande usla kapaciteten, det blir skitvarmt och äckligt med massa folk på en vagn när det är solsken och 25 grader ute. :evil:
Satsa på Spårvägarna
errkki
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Undra om en fungerande ramp ingår i de extra 250 miljonerna som man pröjsar per vagn? Det vore ju trevligt om man kunde åka med...

Allvarligt talat - är det någon som vet varför det inte är fixat än?
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

Stefan_Brännström skrev:Görs det något för att förbättra Air Condition i M32?

Jag kommer att välja bort dessa vagnar under varma dagar med tanke på den nuvarande usla kapaciteten, det blir skitvarmt och äckligt med massa folk på en vagn när det är solsken och 25 grader ute. :evil:
I de flesta M32 verkar AC fungera nu. Själv väljer jag bort pedalvagnar när det är varmt ute, även om man öppnar fönstren är det som att gå in i en bastu som fattat eld.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Det bästa är väl helt enkelt att hålla sig hemma när det är varmt?
Att förbereda sig för värme är inte vanligt när man reser, vet man med sig att det är varma dagar framöver kan man själv hålla ner kroppstemepen genom ökad vattenmängd tills dess att kroppen vant sig vid värmen.

Den enda gång jag känt av att en AC fungerat i ett kollektivfordon var när vi för några år sedan stod i Lerum och inväntade en tågväg i 15 minuter med stängda dörrar, just dörröppningen får vilken AC som helst på fall i ALLA fordonsslag.
Vill du inte ha LP-skivor på T-shirten runt armhålorna så....

Idag tycker jag mest synd om det bussförare i Göteborg som rattar de gamla gasbussarna från 2004 där det bara sprutar värme på förarna från ventilatonen(serie 901-917).

Personligen föredrar jag grottan och går ut när jag måste(jobbet, m.m.) helt enkelt.

Ha en trevlig dag i solen så länge den äntligen lyser innan mörkret på nytt faller över denna normalt sett annars mörka världsdel. 8)
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Grovsnus: Hur stor "rätt" har förarna att vägra vissa fordon p.g.a. anledningar som den du nämner ovan?

Kan en förare helt enkelt vägra köra just gasbussar från 2004 och hänvisa till vidriga arbetsförhållanden för personal?
Satsa på Spårvägarna
Nupski

Inlägg av Nupski »

Grovsnus skrev:Det bästa är väl helt enkelt att hålla sig hemma när det är varmt?
Att förbereda sig för värme är inte vanligt när man reser, vet man med sig att det är varma dagar framöver kan man själv hålla ner kroppstemepen genom ökad vattenmängd tills dess att kroppen vant sig vid värmen.

Den enda gång jag känt av att en AC fungerat i ett kollektivfordon var när vi för några år sedan stod i Lerum och inväntade en tågväg i 15 minuter med stängda dörrar, just dörröppningen får vilken AC som helst på fall i ALLA fordonsslag.

Idag tycker jag mest synd om det bussförare i Göteborg som rattar de gamla gasbussarna från 2004 där det bara sprutar värme på förarna från ventilatonen(serie 901-917).

Personligen föredrar jag grottan och går ut när jag måste(jobbet, m.m.) helt enkelt.

Ha en trevlig dag i solen så länge den äntligen lyser innan mörkret på nytt faller över denna normalt sett annars mörka världsdel. 8)
901-917 är väl från 2003. 918-947 är från 2004. Värst att ratta är väl ändå en Den Oudsten när det är varmt.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nupski skrev:
Grovsnus skrev:Det bästa är väl helt enkelt att hålla sig hemma när det är varmt?

901-917 är väl från 2003. 918-947 är från 2004. Värst att ratta är väl ändå en Den Oudsten när det är varmt.
Är det frågor eller konstateranden?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Nupski

Inlägg av Nupski »

Grovsnus skrev:
Nupski skrev:

Är det frågor eller konstateranden?
Konstateranden skrev lite taffligt.
Skriv svar