Hållplatsutrop i bussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Hållplatsutrop i bussar
Förekommer det hållplatsutrop på stombusslinjerna i Stockholm och Göteborg?
Finns det andra städer runt om i landet där hållplatsutrop på lokala busslinjer förekommer?
Finns det andra städer runt om i landet där hållplatsutrop på lokala busslinjer förekommer?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Hållplatsutrop i bussar
Samtliga busslinjer i stadstrafiken skall ha hållplatsutrop. Inte bara stombussarna. Om det sen fungerar eller inte är en annan fråga.Martin skrev:Förekommer det hållplatsutrop på stombusslinjerna i Stockholm och Göteborg?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Då är det väl ännu tjatigare för dem som sitter på en drygt kilometer lång linje som har typ 4 - 5 hållplatser. Man lär sig nog att koppla av dem från hjärnan ganska snart.Ulrik Berggren skrev:Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna
Professionell tyckare
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Du har en poäng där:) Särskilt om linjen har få påstigande. En kort linje med många påstigande innebär ju färre utrop per tidseneht eftersom det resenärsutbytet tar tidKantorn skrev:Då är det väl ännu tjatigare för dem som sitter på en drygt kilometer lång linje som har typ 4 - 5 hållplatser. Man lär sig nog att koppla av dem från hjärnan ganska snart.Ulrik Berggren skrev:Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna

Å andra sidan sitter inte hållplatserna längs rv 70 direkt tätt norr om Åsen... Hur många andra huvudmän, utom SL och Dalatrafik, har hållplatsutrop på alla landsortslinjer förresten?
EDIT: Läxade upp tyrkfelsnisse
Senast redigerad av Ulrik Berggren den onsdag 12 mars 2008 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- aik_putte
- Kontakt:
Men där ligger ju volymen på lägsta nivån så den hörs bara om bussen står still och ingen i bussen pratar eller prasslar med nåt, så har det varit på flera av Dalatrafiks bussar.Ulrik Berggren skrev:Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Vad är det egentligen för busslinjer som har får påstigande? Är det lokalbussarna på Gotland kanske?Ulrik Berggren skrev:Särskilt om linjen har får påstigande.

OnT:
Här i stan är det mer regel än undantag att hållplatsutropen är antingen avstängda eller på väldigt låg volym. Tydligen beror det oftast inte på tekniska fel utan på att föraren helt enkelt tycker det är tjötigt att lyssna på och därför sänker ljudet eller helt stänger av. Visst blir det lite meckigt för turister att veta var hållplatserna ligger men framförallt är detta otroligt respektlöst mot de som är synskadade och är beroende av utropet för att veta var de ska kliva av.
-
Japp, så är det. Den mänskliga hjärnan har en fantastisk förmåga att filtrera bort saker. Utropen stör mig inte det minsta.Kantorn skrev:Då är det väl ännu tjatigare för dem som sitter på en drygt kilometer lång linje som har typ 4 - 5 hållplatser. Man lär sig nog att koppla av dem från hjärnan ganska snart.Ulrik Berggren skrev:Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna
- Kristofer
- Kontakt:
Fast på så ödsliga linjer som jag åker med (51), så är det snarare nästa "taxepunkt" än nästa hållplats som annonseras. Och det innebär att displayen kan visa samma namn på flera hållplatser i rad, eller vara släckt på platser där folk stiger av och på varje dag...Lars Ödlund skrev:På Gotland har vi Lamm, inte får.....soer skrev:Vad är det egentligen för busslinjer som har får påstigande? Är det lokalbussarna på Gotland kanske?Ulrik Berggren skrev:Särskilt om linjen har får påstigande.![]()
.
Och här annonseras nästa hpl på display även på landsbygden.
Men vi har i alla fall inga ljudande utrop som kan bli fel... Och jag har aldrig varit med om att det varit med om att några lamm klivit på bussen. Dock enstaka mavar sommartid.
Påstår Kristofer (bosatt vid taxepunkten med det poetiskt särskrivna namnet "Missions Huset" (där det för övrigt inte funnits något missionshus på 25 år (varför "Gervaldsgården" hade varit en lämpligare benämning (fast då hade det väl antagligen blivit "Gervalds Gården" istället...))))
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Karsten
http://www.guteinfo.com/kartor/?id=2903&map=Kantorn skrev:Jag och hustrun funderar på att turista en vecka i sommar på Sveriges största ö, och jag undrar lätt - vad är mavar?Kristofer skrev:mavar
Jaså Stockholmare - nä förlåt - fiskmåsarKarsten skrev:http://www.guteinfo.com/kartor/?id=2903&map=Kantorn skrev:Jag och hustrun funderar på att turista en vecka i sommar på Sveriges största ö, och jag undrar lätt - vad är mavar?Kristofer skrev:mavar
Professionell tyckare
I Östergötland finns krav på utrop av samtliga hållplatser i tätortstrafik (Norrköping, Linköping, Motala, Finspång, Mjölby och Åtvidaberg).
För detta finns automatiska infosystem, i Norrköping och Linköping "Komframsystem", som innehåller denna funktion.
I landsbyggdstrafiken ska utvalda hållplatser ropas ut, men här förekommer såväl automatiska system som manuella utrop.
Östgötatrafiken har lagt mycket kraft på att se till att utropen också hörs i vagnarna, vanligt är ju annars på (enligt mina egna erfarenheter) att man möjligen kan höra en viskning.
För detta finns automatiska infosystem, i Norrköping och Linköping "Komframsystem", som innehåller denna funktion.
I landsbyggdstrafiken ska utvalda hållplatser ropas ut, men här förekommer såväl automatiska system som manuella utrop.
Östgötatrafiken har lagt mycket kraft på att se till att utropen också hörs i vagnarna, vanligt är ju annars på (enligt mina egna erfarenheter) att man möjligen kan höra en viskning.