Hållplatsutrop i bussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin

Hållplatsutrop i bussar

Inlägg av Martin »

Förekommer det hållplatsutrop på stombusslinjerna i Stockholm och Göteborg?

Finns det andra städer runt om i landet där hållplatsutrop på lokala busslinjer förekommer?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Re: Hållplatsutrop i bussar

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:Förekommer det hållplatsutrop på stombusslinjerna i Stockholm och Göteborg?

Finns det andra städer runt om i landet där hållplatsutrop på lokala busslinjer förekommer?
Samtliga busslinjer i stadstrafiken skall ha hållplatsutrop. Inte bara stombussarna. Om det sen fungerar eller inte är en annan fråga.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Om jag inte minns fel har bussarna i Malmö, samtliga stadsbussar - och troligen även landsortsbussarna - utrop. Nån emot?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

I Uppsala har de också hållplatsutrop i bussarna.

Västtrafik ska förresten införa utrop i fler städer än Göteborg de kommande åren, närmast i Borås. Sen är de övriga metropolerna på tur, det vill säga Skövde, Trollhättan/Vänersborg och Uddevalla.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag funderade på det där... Alla busslinjer jag åkt med i Stockholm har haft hållplatsutrop. Hur många hållplatser finns det egentligen? Hur lång tid kan det ha tagit att spela in alla ljud?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ulrik Berggren skrev:Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna :)
Då är det väl ännu tjatigare för dem som sitter på en drygt kilometer lång linje som har typ 4 - 5 hållplatser. Man lär sig nog att koppla av dem från hjärnan ganska snart.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kantorn skrev:
Ulrik Berggren skrev:Hos Dalatrafik har alla linjer hållplatsutrop, d v s även fyratimmarslinjen 170 Mora - Grövelsjön. Men visst är det bekvämt för sällanresenären, om dock kanske lite tjatigt för förarna :)
Då är det väl ännu tjatigare för dem som sitter på en drygt kilometer lång linje som har typ 4 - 5 hållplatser. Man lär sig nog att koppla av dem från hjärnan ganska snart.
Du har en poäng där:) Särskilt om linjen har få påstigande. En kort linje med många påstigande innebär ju färre utrop per tidseneht eftersom det resenärsutbytet tar tid :roll: :wink:

Å andra sidan sitter inte hållplatserna längs rv 70 direkt tätt norr om Åsen... Hur många andra huvudmän, utom SL och Dalatrafik, har hållplatsutrop på alla landsortslinjer förresten?

EDIT: Läxade upp tyrkfelsnisse
Senast redigerad av Ulrik Berggren den onsdag 12 mars 2008 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Nupski

Inlägg av Nupski »

I Göteborg tycker bussinstruktörerna att fungerar inte automatiska utropet skall bussförarna ropa manuellt, men det finns inte många som efterlever. Visst finns det högtalaranläggning som funkar och en bra mikrofon så kan man leka papegoja.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Men där ligger ju volymen på lägsta nivån så den hörs bara om bussen står still och ingen i bussen pratar eller prasslar med nåt, så har det varit på flera av Dalatrafiks bussar.
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

Ulrik Berggren skrev:Särskilt om linjen har får påstigande.
Vad är det egentligen för busslinjer som har får påstigande? Är det lokalbussarna på Gotland kanske? :wink:

OnT:
Här i stan är det mer regel än undantag att hållplatsutropen är antingen avstängda eller på väldigt låg volym. Tydligen beror det oftast inte på tekniska fel utan på att föraren helt enkelt tycker det är tjötigt att lyssna på och därför sänker ljudet eller helt stänger av. Visst blir det lite meckigt för turister att veta var hållplatserna ligger men framförallt är detta otroligt respektlöst mot de som är synskadade och är beroende av utropet för att veta var de ska kliva av.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

soer skrev:
Vad är det egentligen för busslinjer som har får påstigande? Är det lokalbussarna på Gotland kanske? :wink:

.
På Gotland har vi Lamm, inte får.....
Och här annonseras nästa hpl på display även på landsbygden.
76

Inlägg av 76 »

Kantorn skrev:
Japp, så är det. Den mänskliga hjärnan har en fantastisk förmåga att filtrera bort saker. Utropen stör mig inte det minsta.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Lars Ödlund skrev:
soer skrev:

.
På Gotland har vi Lamm, inte får.....
Och här annonseras nästa hpl på display även på landsbygden.
Fast på så ödsliga linjer som jag åker med (51), så är det snarare nästa "taxepunkt" än nästa hållplats som annonseras. Och det innebär att displayen kan visa samma namn på flera hållplatser i rad, eller vara släckt på platser där folk stiger av och på varje dag...

Men vi har i alla fall inga ljudande utrop som kan bli fel... Och jag har aldrig varit med om att det varit med om att några lamm klivit på bussen. Dock enstaka mavar sommartid.

Påstår Kristofer (bosatt vid taxepunkten med det poetiskt särskrivna namnet "Missions Huset" (där det för övrigt inte funnits något missionshus på 25 år (varför "Gervaldsgården" hade varit en lämpligare benämning (fast då hade det väl antagligen blivit "Gervalds Gården" istället...))))
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:mavar
Jag och hustrun funderar på att turista en vecka i sommar på Sveriges största ö, och jag undrar lätt - vad är mavar?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Kantorn skrev:
Jag och hustrun funderar på att turista en vecka i sommar på Sveriges största ö, och jag undrar lätt - vad är mavar?
http://www.guteinfo.com/kartor/?id=2903&map=
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Som ny förare kan hållplatsutropa vara bra för att lära sig linjerna, och senare kunna ge bättre service till passagerare som frågar efter specifika hållplatser.

Gissar att jag kommer koppla bort utropen med tiden...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Karsten skrev:
Kantorn skrev:
http://www.guteinfo.com/kartor/?id=2903&map=
Jaså Stockholmare - nä förlåt - fiskmåsar
Professionell tyckare
Peter H

Inlägg av Peter H »

Karlstadsbuss har hållplatsutrop på sina linjer.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

I Östergötland finns krav på utrop av samtliga hållplatser i tätortstrafik (Norrköping, Linköping, Motala, Finspång, Mjölby och Åtvidaberg).
För detta finns automatiska infosystem, i Norrköping och Linköping "Komframsystem", som innehåller denna funktion.
I landsbyggdstrafiken ska utvalda hållplatser ropas ut, men här förekommer såväl automatiska system som manuella utrop.

Östgötatrafiken har lagt mycket kraft på att se till att utropen också hörs i vagnarna, vanligt är ju annars på (enligt mina egna erfarenheter) att man möjligen kan höra en viskning.
Skriv svar