Spårvagnslinjebild 11

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Spårvagnslinjebild 11

Inlägg av AGR »

Spårvagnslinjebild 11. Från Wien på 70 talet. Vagntypen kom begangnad från Nev York efter kriget. Gick bara på linje 11.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Trevlig bild och fakta.

Men det föder frågor. (Är man frågvis, så är man!) Får se om någon har svaren!

Varför gick de på endast en linje? Tekniska orsaker, eller blev det bara så?
Hur länge gick de i trafik?

Vagnen ser ju ruggigt stabil ut!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Det ser ut som om det var någon form av bredspår, men det är väl fotovinkel och den till synes extremt robusta vagnen som lurar ögat...
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
AGR
Kontakt:

Linje 11

Inlägg av AGR »

Martin skrev:Det ser ut som om det var någon form av bredspår, men det är väl fotovinkel och den till synes extremt robusta vagnen som lurar ögat...
Det är normalspår. Vagnen är bredare än andra vagnar i Wien. Såvitt jag har förstått så kunde man inte mötas överallt så därför på linje 11.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Åke Nergell

Inlägg av Åke Nergell »

Vagnarna var bredare än Wiens dåvarande vagnar och kunde endast rulla på linjer där spårmittsavståndet var tillräckligt stort. Det var oftast gamla ångspårvagnslinjer.

Vagnarna levererades som en del av Marshall-hjälpen efter andra världskriget och sattes i trafik i mars 1950. Först gick de på linjerna 31, 231 och 331 (231 och 331 är förlängningar av den ursprungliga linje 31). Senare på linjerna 132, 17, 217 och 11. De fick nummer 4201-4242 i Wien. Linje 331 heter i dag 31 (Schottenring - Stammersdorf).

De kom från New York (Third Avenue Transit System) och var byggda 1938-39.

Vagnarna var 2,5 m breda, 13 m långa och vägde ungefär 18 ton tomma. Som en jämförelse är en Oslo-mustang (som vagn 700 på Djurgårdslinjen) 2,5 m bred, 14,7 m lång och väger ungefär 17 ton (enligt "Vagnhallen" på denna hemsida).

Enligt författarna till boken "Die Wiener Strassenbahn 1945-1971", där jag har hämtat information, var vagnarna avställda när boken publicerades i september 1971. Åtminstone vagn 4208 finns kvar i Wien som museivagn. Några vagnar har skickats till museer i USA.

Åke Nergell
Åke Nergell

Inlägg av Åke Nergell »

Skriv svar