Ett hett möte mellan en AnsaldoBreda å en ASEA...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JayC
Inlägg: 134
Blev medlem: söndag 18 juni 2006 9:20

Ett hett möte mellan en AnsaldoBreda å en ASEA...

Inlägg av JayC »

Bild
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M28 har visserligen elutrustning från ASEA, men de byggdes och levererades av ASJ.
JayC
Inlägg: 134
Blev medlem: söndag 18 juni 2006 9:20

Inlägg av JayC »

Harald skrev:M28 har visserligen elutrustning från ASEA, men de byggdes och levererades av ASJ.
Jag vet. Men titeln hade inte blivit så värst sexig (i den mån den är det..) med texten ASEA Västerås/ASJ Linköping. Därför nöjde jag mig med att skriva ASEA. 8)
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
ja det är Saablar så svårt......

Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"? :D Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Eller en Saab med delar från Bosch, den är fortfarande en Saab.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"? :D Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?

Det är klart att märkesfixeringen i bilvärlden är högre än i spårvägsvärlden. Men tillverkare är tillverkare även här - det spelar ingen roll vem som gjort drivlinan. Däremot spelar det roll vem som monterat ihop fordonet.

(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
JayC
Inlägg: 134
Blev medlem: söndag 18 juni 2006 9:20

Inlägg av JayC »

Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise! :roll:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

JayC skrev:
Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise! :roll:
Tror nog Harald menar att ASJ är sexigare än Asea.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?
Oftast, sade jag! :D
TonyM skrev:(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)
Jag hörde några lager som skorrade i bakhuvudet men jag kunde inte komma på vad... :D
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

JayC skrev:
Harald skrev:Jag har svårt att förstå varför ASEA skulle vara sexigare än ASJ.
Jag ber om ursäkt och lovar att jag inte ska försöka använda något som ens liknar "humor" här. I Promise! :roll:
Humor får man gärna använda här, men jag tror att de flesta har lite större krav på humor än att man kallar en ASJ-vagn för ASEA-vagn.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Bara för att en V50 Diesel har motor från Peguot är det väl fortfarande en volvo?
Nu är jag inte så kunnig i göteborgska men du menar väl "trots"? :D Hur som helst så tycker jag nog att elutrustningen är det viktigaste i spårvagnen så en ASJ-vagn med Asea-utrustning skulle jag nog oftast kalla Asea-vagn - förutsatt att det inte finns både ASJ- och Asea-byggda vagnar av samma typ förstås!
Det finns eller har funnits hästspårvagnar, ångspårvagnar, förbränningsmotordrivna spårvagnar och elektriska spårvagnar, men det har aldrig funnits spårvagnar utan korg och hjul, så jag tycker nog att det är det viktigaste. Det väsentligaste i det här fallet är dock att ASJ var huvudleverantör.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Kallar du Göteborgs äldsta vagnar för AEG-vagnar? Med tanke på att korgen är byggda av ASEA men elektriska utrustningen är från AEG?
Oftast, sade jag! :D
Nu skall vi inte träta om nitiska formuleringar och bevisa oss vara i trots-åldern. Men du skrev att du gjorde undantag i det fall att det fanns vagnar med samma elutr. byggda av olika leverantörer.

Det är ingen skillnad på de två fallen med M1 och M28, En leverantör har levererat korgen och en underleverantör till denne har levererat elutr.

Alltså är M28 en ASJ-vagn och inget annat...

[/quote]
TonyM skrev:(Ingen som klippte min koppling till bilvärlden här? ASJ:s Aeroplanavdelning i Linköping bytte väl namn till något i stil med Svenska aerorplanaktiebolaget)
Jag hörde några lager som skorrade i bakhuvudet men jag kunde inte komma på vad... :D[/quote]

Är du säker på att det var ett lager - det kanske var en tvåtaktare....

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar