Och medans jag väntade på lite bussar så promenerade jag mot Norra Umstrand men jag gick inte hela vägen för det var 1 mil, tagna 28 feb.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Salt, det är sådant där som man lägger i vattnet när man kokar potatis, och som man strör i ägg när man äter sådana. I det senare fallet kan salt bytas mot kaviar eller en ansjovisbit!Ulrik Berggren skrev:Fast i norra Dalarna smälter solen bort snön lite efterhand på vägarna vilket resulterar i en beläggning av någon form av mellanting mellan is och asfaltSalt, vad är det?
Riktigt härliga bilder f ö!
Det är samma ämne och utvinns i samma process. Skillnaden är att koksaltet tas ur den bästa kvaliteten och finmals medan vägsaltet är mer grovmalet och kan innehålla små mängder sand och annat som vi inte vill ha gnisslande mellan tänderna.LÅ1 skrev:Salt, det är sådant där som man lägger i vattnet när man kokar potatis, och som man strör i ägg när man äter sådana. I det senare fallet kan salt bytas mot kaviar eller en ansjovisbit!Ulrik Berggren skrev:Fast i norra Dalarna smälter solen bort snön lite efterhand på vägarna vilket resulterar i en beläggning av någon form av mellanting mellan is och asfaltSalt, vad är det?
Riktigt härliga bilder f ö!![]()
Allvarligt talat nu. Vanligt koksalt är ju natriumklorid (NaCl). Men vägsalt är väl något annat? Eller?
OK! Jag tycker mig ha sett kakor med vägsalt som är mjölkvita och som inte ger intryck av att vara vanligt koksalt. Men det är kanske en följd av fukten som saltet utsats för.Sten Håårdh skrev:Det är samma ämne och utvinns i samma process. Skillnaden är att koksaltet tas ur den bästa kvaliteten och finmals medan vägsaltet är mer grovmalet och kan innehålla små mängder sand och annat som vi inte vill ha gnisslande mellan tänderna.LÅ1 skrev:Salt, det är sådant där som man lägger i vattnet när man kokar potatis, och som man strör i ägg när man äter sådana. I det senare fallet kan salt bytas mot kaviar eller en ansjovisbit!Ulrik Berggren skrev:Fast i norra Dalarna smälter solen bort snön lite efterhand på vägarna vilket resulterar i en beläggning av någon form av mellanting mellan is och asfaltSalt, vad är det?
Riktigt härliga bilder f ö!![]()
Allvarligt talat nu. Vanligt koksalt är ju natriumklorid (NaCl). Men vägsalt är väl något annat? Eller?