Dikanäs och vägen till Norra Umstrand... (Bilder)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Dikanäs och vägen till Norra Umstrand... (Bilder)

Inlägg av aik_putte »

Här kommer två bilder från Dikanäs tagna 25 feb.
Bild

Bild

Och medans jag väntade på lite bussar så promenerade jag mot Norra Umstrand men jag gick inte hela vägen för det var 1 mil, tagna 28 feb.
Bild

Bild
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fina bilder!

Här ser man hur vintervägar kan se ut när det är vinter som håller i sig! Här i söder så skall ju vägarna absolut vara snöfria! Det som inte kan plogas och skrapas bort, det smälts med salt så fort temperaturen är tillräcklig hög. (över -6 tror jag?)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Fast i norra Dalarna smälter solen bort snön lite efterhand på vägarna vilket resulterar i en beläggning av någon form av mellanting mellan is och asfalt :wink: Salt, vad är det?

Riktigt härliga bilder f ö!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:Fast i norra Dalarna smälter solen bort snön lite efterhand på vägarna vilket resulterar i en beläggning av någon form av mellanting mellan is och asfalt :wink: Salt, vad är det?

Salt, det är sådant där som man lägger i vattnet när man kokar potatis, och som man strör i ägg när man äter sådana. I det senare fallet kan salt bytas mot kaviar eller en ansjovisbit! :wink:

Allvarligt talat nu. Vanligt koksalt är ju natriumklorid (NaCl). Men vägsalt är väl något annat? Eller?
Sten Håårdh

Inlägg av Sten Håårdh »

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Fast i norra Dalarna smälter solen bort snön lite efterhand på vägarna vilket resulterar i en beläggning av någon form av mellanting mellan is och asfalt :wink: Salt, vad är det?

Salt, det är sådant där som man lägger i vattnet när man kokar potatis, och som man strör i ägg när man äter sådana. I det senare fallet kan salt bytas mot kaviar eller en ansjovisbit! :wink:

Allvarligt talat nu. Vanligt koksalt är ju natriumklorid (NaCl). Men vägsalt är väl något annat? Eller?
Det är samma ämne och utvinns i samma process. Skillnaden är att koksaltet tas ur den bästa kvaliteten och finmals medan vägsaltet är mer grovmalet och kan innehålla små mängder sand och annat som vi inte vill ha gnisslande mellan tänderna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sten Håårdh skrev:
LÅ1 skrev:

Det är samma ämne och utvinns i samma process. Skillnaden är att koksaltet tas ur den bästa kvaliteten och finmals medan vägsaltet är mer grovmalet och kan innehålla små mängder sand och annat som vi inte vill ha gnisslande mellan tänderna.
OK! Jag tycker mig ha sett kakor med vägsalt som är mjölkvita och som inte ger intryck av att vara vanligt koksalt. Men det är kanske en följd av fukten som saltet utsats för.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Enligt en uppsats jag hittade på nätet innehåller vägsalt 98% NaCl (koksalt), 2% H2O (fukt) och CaSO4 (gips) förutom någon mycket liten del Na4Fe(Cn)6x3H2O (natriumferrocyanid) för att saltet inte ska klumpa sig.
Professionell tyckare
Låst